Tuintekentelling 2022: In alle gemeenten tekenbeten in tuin gemeld; dertig tuintekentelteams gezocht

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Tuintekentelling 2022: In alle gemeenten tekenbeten in tuin gemeld; dertig tuintekentelteams gezocht

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mei 2022, 12:44

Nature Today
Stichting voor Duurzame Ontwikkeling, Wageningen University
23 mei 2022
Tuintekentelling 2022: In alle gemeenten tekenbeten in tuin gemeld; dertig tuintekentelteams gezocht; Bron https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=29211
Jaarlijks worden naar schatting vijfhonderdduizend tekenbeten opgelopen in de tuin, ook midden in de stad. Uit een analyse van tekenbeetmeldingen via Tekenradar.nl blijkt dat vanuit elke gemeente meldingen uit de tuin komen. Om erachter te komen waar in de tuin hoeveel teken zitten, zoekt Wageningen University dertig tuintekentelteams die van 11 tot en met 19 juni in hun tuin teken gaan vangen.
Top vijf gemeenten met meeste tekenbeten in tuinen
..Op basis van het aantal meldingen van tuintekenbeten via Tekenradar.nl over de afgelopen tien jaar, gaat de gemeente Westvoorne in Zuid-Holland aan kop wat betreft het aantal tuintekenbeten per honderdduizend inwoners. Rozendaal, Schouwen-Duiveland, Terschelling en Westerveld staan op plaats twee tot en met vijf.

Qua totaal aantal meldingen van tuintekenbeten spant de gemeente Groningen de kroon, gevolgd door Schouwen-Duiveland, Apeldoorn, Amsterdam en Ede. Opvallend is dat er vanuit elke gemeente in Nederland tekenbeten uit de tuin worden gemeld. De volledige ranglijst staat op de Tuintekentelpagina van Nature Today..
Meeste tekenbeten bij tuinieren
..Bij één op de drie tekenbeten die de afgelopen tien jaar via Tekenradar.nl zijn doorgegeven, wordt aangegeven dat ze in de tuin zijn opgelopen. Met 1,5 miljoen tekenbeten per jaar zouden dan zo’n vijfhonderdduizend tekenbeten in de tuin plaatsvinden. In 28 procent van de gevallen gaat het over tuinen die in het bos liggen, maar heel veel tekenbeten worden midden in de stad opgelopen (zie kaart). In bijna 60 procent van de gevallen wordt de tekenbeet opgelopen bij het tuinieren..
Meer zicht op tuinteken via Tuintekentelling
..Het is nog volledig onduidelijk waar de teken in de tuin zich bevinden. Zitten ze in het gras? In de borders? In de moestuin? En hoeveel teken zijn er per vierkante meter? De Tuintekentelling van 11 tot en met 19 juni moet antwoord bieden op die vragen.

Van Vliet: “We zoeken vrijwilligers met een tuin, door heel Nederland. Liefst een tuin waar al eerder teken zijn aangetroffen. Wij selecteren de aanmeldingen op type gebied en type tuin. Voor het onderzoek hebben we zo'n dertig tuintekentelteams nodig. De teams krijgen een tekenvangkit en voordat ze daadwerkelijk teken gaan vangen en tellen, krijgen zij instructie van onderzoekers van Wageningen University.” Aanmelden kan tot en met 29 mei via de Tuintekentelpagina van Nature Today..
Tekenvangkit
..Ieder team krijgt gratis een tekenvangkit. Deze kit bestaat uit onder andere een wit doek, een pincet, reageerbuisjes met alcohol en een loepje.

“Het witte doek is een variant op de doeken die wij in ons onderzoek gebruiken. Op wit doek kun je de teken goed zien. Het reageerbuisje is voor de gevangen teken. Deze worden met de post naar ons gestuurd. Per type gebied en per type tuin registreren wij hoeveel teken er gevonden zijn en in welk levensstadium de teken zich bevinden.” Met de uitkomsten van het onderzoek verwachten we dat we mensen beter kunnen informeren over de aanwezigheid van teken in de tuin. Hiermee kunnen zij zich beter beschermen tegen de ziekte van Lyme en tekenencefalitis.

Mensen die een tekenbeet hebben opgelopen, kunnen deze melden via Tekenradar.nl. Sinds dit voorjaar kunnen mensen ook wekelijks aangeven of ze wel of niet gebeten zijn zodat we beter kunnen aangeven of de kans op een tekenbeet stijgt of daalt.”..
Informatie de Tuintekentelpagina van Nature Today en Ranglijsten gemeenten tuintekenbeten; Bron https://www.naturetoday.com/intl/nl/obs ... tekenbeten

Informatie Tekenradar; Bron https://www.tekenradar.nl/home Onderzoeken; Bron https://www.tekenradar.nl/onderzoek/vragenlijst
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: Tuintekentelling 2022: In alle gemeenten tekenbeten in tuin gemeld; dertig tuintekentelteams gezocht

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mei 2022, 15:10

Trouw
23 mei 2022
Tuintekentelling - Meeste tekenbeten per 100.000 inwoners geteld in gemeente Westvoorne; Bron https://www.trouw.nl/binnenland/meeste- ... b101a9610/
In de Zuid-Hollandse gemeente Westvoorne zijn in de afgelopen tien jaar de meeste tekenbeten per 100.000 inwoners geteld. Het gaat dan om teken die in de tuin hebben toegeslagen.
..Tekensets
Wageningen University gaat van 11 tot en met 19 juni een tuintekentelling houden. Daarvoor zoeken de wetenschappers dertig telteams. Die krijgen speciale tekensets om de dieren te vangen en op te sturen voor onderzoek. Zo moet blijken of teken vooral in het gras zitten, in borders, in struiken of in moestuinen. Met die kennis kunnen tuiniers zich beter beschermen.

Een tekenbeet kan de ziekte van Lyme veroorzaken, die voor griepachtige klachten zorgt. Onbehandelde ziekte van Lyme kan ernstige gevolgen hebben. Ook tekenencefalitis (hersenvliesontsteking) is mogelijk..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Re: Tuintekentelling 2022: In alle gemeenten tekenbeten in tuin gemeld; dertig tuintekentelteams gezocht

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mei 2022, 15:21

omroep zeeland
23 mei 2022
Vrijwilligers gezocht voor tuintekentelling: waar zitten die beestjes precies?; Bron https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/146 ... es-precies
Schouwen-Duiveland staat in de top vijf gemeentes van Nederland waar de meeste tekenbeten gemeld worden. Dat concludeert Tekenradar.nl, waar al tien jaar lang meldingen van tekenbeten worden verzameld. Opvallend is dat een derde van die tekenbeten in de tuin wordt opgelopen. Waar die teken precies zitten in de tuin, gaat Wageningen University nu uitzoeken. En daarvoor zijn ze op zoek naar vrijwilligers.

"Teken in de tuin, dat is echt nog een black box", vertelt Arnold van Vliet van Wageningen University. "We vangen al tien jaar lang teken in bosgebieden, maar teken in de tuin hebben we nooit eerder onderzocht. Terwijl een derde van de tekenbeten die bij Tekenradar gemeld worden toch in de tuin worden opgelopen."
Met z'n tweeën teken tellen in de tuin
..Om meer licht te schijnen op teken in tuinen, initieert de universiteit komende maand de tuintekentelling. "We zoeken zo'n dertig tuinen verspreid door heel het land, waarin teams van vrijwilligers - het is makkelijker om het met minstens twee mensen te doen - teken gaan zoeken. Je krijgt dan een kit toegestuurd met een witte doek, reageerbuisjes en een pincet. Met de doek ga je over verschillende hoeken in de tuin. Zo kunnen we kijken op welke plekken de teken precies zitten."..
Tuin in Wemeldinge
..Met het onderzoek probeert de universiteit verschillende vragen te beantwoorden: waar zitten de teken precies? In het gras? Of juist in tussen de bloembedden? Komen ze vooral voor in tuinen vlakbij natuurgebieden? Of ook in de stadstuinen? "Door hier onderzoek naar te doen hopen we ook iets te kunnen zeggen over het inperken van de tekenpopulatie", legt Van Vliet uit. "Bijvoorbeeld door je gras regelmatig te maaien."..
Kop van Schouwen en Renesse zijn hotspots
..Op Schouwen-Duiveland zijn de meldingen van tekenbeten geconcentreerd rond de Kop van Schouwen en Renesse. "Vanwege het duingebied daar is het wel logisch dat je veel tekenbeten hebt. Maar ook in de tuinen, is het aantal meldingen daar hoog. Terwijl in het landbouwgebied vrijwel geen meldingen worden gedaan. Maar daar staan dan ook niet zoveel huizen", voegt Van Vliet toe.

In totaal werden er de afgelopen tien jaar 416 tekenbeten gemeld die in tuinen op Schouwen-Duiveland zijn opgelopen. "Dat is 2,2 procent van het totale aantal in Nederland. Dat is echt best veel", zegt Van Vliet. Zowel absoluut als relatief is het aantal meldingen hoog. "Dat kan ook komen door het aantal toeristen", zegt Van Vliet. "Die zitten natuurlijk ook veel in de tuin, als ze in een huisje zitten. Maar ons onderzoek moet dit soort zaken uitwijzen."
Wie mee wil helpen met het onderzoek, kan zich tot 29 mei aanmelden bij Tuintekentelling..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mei 2022, 13:23

NPO 1 Radio
NOS Radio 1 Journaal
24 mei 2022
Teken tellen in de tuin voor meer informatie; Bron https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos ... informatie
Het tekenseizoen is weer begonnen. Veel mensen zijn in de natuur wel alert. Maar één op de drie tekenbeten wordt opgelopen in de tuin en dat is minder bekend. Om meer zicht te krijgen op waar de teken in de tuin precies zitten, maar ook in wat voor omgeving die tuin zich bevindt, is de Wageningen Universiteit op zoek naar tekentellers.

Arnold van Vliet, bioloog aan de Wageningen Universiteit, over het tellen van de teken.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mei 2022, 20:02

omroep brabant
25 mei 2022
Opletten geblazen: 1 op de 3 tekenbeten gebeurt in de tuin; Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/409 ... in-de-tuin
Dat je moet oppassen voor teken, is ons allen wel bekend. De oksels, knieholten en zelfs de bilnaad controleren na een boswandeling is voor veel mensen al standaard routine. Maar uit cijfers van Tekenradar.nl blijkt dat we ook vaak te grazen worden genomen in onze eigen tuin. Een op de drie tekenbeten gebeurt gewoon bij mensen in de tuin. Veel van deze gevallen gebeuren tijdens het tuinieren. Helemaal oppassen geblazen dus als je als hovenier werkt. "Een collega is aan Lyme overleden.

Volgens Tekenradar worden in Alphen-Chaam en Baarle-Nassau de meeste tekenbeten in de tuin gemeld. "Ik heb er soms wel eens drie op een dag te pakken", vertelt Jan Willemse, eigenaar van het bedrijf 'Willemse hoveniers.' Hij werkt voornamelijk in de omgeving rondom Alphen, Baarle-Nassau, Tilburg en Breda.
Ziekte van Lyme
..Dat teken niet alleen ontzettend vervelend zijn, maar ook de gevaarlijke ziekte van Lyme met zich mee kunnen brengen, weet Willemse maar al te goed. "Ik had een collega hovenier, hij werd gebeten door een teek. Die kreeg de ziekte van Lyme en is daaraan overleden. Hij was 50 jaar oud." Daarom waarschuwt Willemse nu altijd zijn medewerkers dat ze moeten oppassen voor teken.

Vooral bij eikenbomen, lang gras en rode distelbloemen moet je volgens Willemse extra alert zijn. "Als we daar moeten snoeien dan ben je altijd zeker van teken. Ik heb er soms wel eens drie op een dag te pakken. De teken vallen dan in je shirt. Je hebt ze dan op je buik, de zijkant van je rug of bij je armen. We dragen vaak korte mouwen, dan zitten ze ook wel eens op je armen."

"Ik heb elk jaar wel vijf tekenbeten", zegt Willemse. Behalve het dragen van lange kleding, is er niet veel wat je kunt doen om ze tegen te houden, volgens de hovenier. "We gebruikten vroeger wel eens middeltjes om te smeren. Maar dat hielp niet. Een keer je handen wassen en het was er weer af."

Overigens hebben niet alle hoveniers hebben zo vaak met teken te maken. Tuinman Martijn Rekkers heeft een andere ervaring. "De laatste keer was acht jaar geleden. Die avond zat ik op de bank en voelde wat kriebelen, dat was ook een teek", herinnert hij zich. "Dat was mijn enige ervaring met teken."

Willemse werkt voornamelijk in kasteeltuinen. Die liggen over het algemeen in de buurt van bossen, waar teken vaker voorkomen. Beide hoveniers benoemen dat teken in minder vaak voorkomen in woonwijktuinen. Maar teken in de tuin, hoe houden die bloedzuigende beestjes zich daar staande?..
Gemillimeterd gras
.."Ze leven van zoogdieren als muizen, vogels, honden en katten. Ze houden zich gewoon schuil in lage vegetatie, zo rond de
60 centimeter hoog", legt boswachter Frans Kapteijns uit. Toch is het volgens Kapteijns niet verstandig om je gazonnetje te millimeteren. "Dieren die teken eten zoals vogels, kunnen ze beter zien zitten als je het gras laat groeien."

Hoewel Willemse vooral waarschuwde voor eikenbomen, hoog gras en rode distelstruiken, kunnen teken in alle begroeiing voorkomen. Controleren op teken is dan ook altijd verstandig om te doen. "Buiten oksels, knieholten, armen en benen, vergeet ook rondom je broekriem niet!", geeft Kapteijns nog als tip mee..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 30 Mei 2022, 15:17

omroep brabant
27 mei 2022
Edwins leven veranderde door een tekenbeet | Omroep Brabant; Bron https://www.youtube.com/watch?v=C4gpiweLM1c

omroep brabant
29 mei 2022
Het leven van Edwin veranderde voor altijd door één tekenbeet; Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/409 ... -tekenbeet
Edwin Donders uit Tilburg kreeg drie jaar na een tekenbeet te horen dat hij de ziekte van Lyme had opgelopen. Van de tekenbeet had hij niets gevoeld of gezien, ook niet de kenmerkende rode kring. Maar Edwin kreeg ernstige klachten doordat dat de bacterie al die jaren ongehinderd haar gang kon gaan. Hij hoort heel slecht, heeft een rolstoel nodig en zijn kortetermijngeheugen is heel beperkt. Van de sportman die hij ooit was, is weinig meer over: “Maar er moet een knop om anders red je het niet."

Vanwege zijn gehoorverlies probeert hij grote gezelschappen of feestjes te mijden. “Maar ik verdraag geen suiker meer en alcohol staat ook op de verboden lijst, dus zo’n feestnummer ben ik toch niet meer”, voegt hij daar lachend aan toe.

Hij weet bijna zeker waar en wanneer hij de fatale tekenbeet heeft opgelopen. “Dat was in de zomer van 2012 in Duitsland. Wij deden fanatiek aan geocaching, een puzzeltocht met gps. In korte broek en een shirt met korte mouwen zochten we in hoog gras.” Ze vonden wat ze zochten voor het spel. Maar ongemerkt werd hij daar waarschijnlijk gebeten door een teek.

“Drie maanden later kreeg ik heel erge hoofdpijn en mijn gehoor werd slecht.” Daarop volgde een jarenlange zoektocht naar de oorzaak van die klachten. Hij bezocht neurologen en psychologen, deed allerlei testen en vulde maar weer het volgende vragenlijstje in. “Helemaal onderaan stond dan soms ook een vraag naar eventuele tekenbeet, maar geen enkele arts nam die mogelijkheid serieus.”

Totdat zijn vrouw een televisieprogramma daarover zag: "Ik zei toen: zou het niet de ziekte van Lyme kunnen zijn?” Bloedonderzoek bevestigde haar vermoeden. Edwin kreeg een wekenlange antibioticakuur. “Die heeft de bacterie doodgemaakt, maar de schade die al aangericht was, bleek niet meer te herstellen.”

Zijn werk bij Defensie moest hij opgeven, net als het trainen van de elftallen van zijn kinderen. “Maar het heeft geen zin om achterom te kijken”, zegt hij vastberaden. “Je moet kijken wat je nog wel kunt doen.”

Edwin sloot zich aan bij rolstoelbasketbal, werd vrijwilliger in een verzorgingshuis, maar vooral zet hij zich in voor de Lymevereniging. “Iedere week komen er zeker zes nieuwe gevallen bij in Nederland. Dat kan voorkomen worden, maar dan moeten mensen wel weten waar ze op moeten letten.”

Met geocaching zijn ze gestopt. En als Edwin en zijn vrouw Coline al de natuur opzoeken, dan volgt er thuis altijd een gedegen check, ook van de hond. “Als ik in 2012 geweten had wat ik nu weet, had ik mezelf beter gecontroleerd en was ik bij twijfel meteen naar een dokter gestapt voor een bloedtest.”

"Zie je deze groene spaken?", vraagt hij en wijst op de wielen van zijn rolstoel. "Daar zit een idee achter. Niet alleen hebben ze de kleur 'lime', maar als mensen er een opmerking over maken vertel ik waarom ik in deze rolstoel zit. Je ziet dan eerst een schrikreactie, maar daarna geeft het mij de kans om te waarschuwen. Met ons milde klimaat kun je een tekenbeet het hele jaar door oplopen, zelfs in je eigen tuin."

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Jun 2022, 16:33

rtv noord
29 mei 2022
Tekentijd: 'Geen paniek, maar laat je wel vlooien'; Bron https://www.rtvnoord.nl/nieuws/926520/t ... el-vlooien
Heb jij ze ook alweer van je kat getrokken? Of erger nog: heeft iemand er eentje uit jouw nek verwijderd? Eén ding is zeker: het is weer tekentijd.

De gemeente Groningen is koploper in ons land als het gaat om het totaal aantal meldingen van tekenbeten via Tekenradar.nl. Ook de gemeenten Westerwolde (plek 8) en Midden-Groningen (plek 10) staan in die top 10. Als het gaat om het aantal tuintekenbeten per honderdduizend inwoners staat Westerwolde op de zesde plek. Midden-Groningen is 30e en Groningen bezet plek 78.

Ieder jaar melden zo'n anderhalf miljoen Nederlanders een tekenbeet via Tekenradar.nl. Ongeveer een derde van die beten vindt plaats in de tuin. Dan gaat het niet alleen om tuinen dicht bij bossen, maar ook om stadstuinen.
'63 teken in één dag op mijn lijf'
..Als ik deze week voor de zoveelste keer de tekentang pak om zo’n ellendeling bij een gezinslid te verwijderen, besef ik me dat ik nog niet eerder zoveel teken ben tegengekomen in onze tuin op het hogeland. Even verderop, in het Lauwersmeergebied, heeft ecoloog Jan Doevendans uit de stad Groningen een ‘onderzoekshuis'. Hij heeft een compleet ander beeld van dit voorjaar: ‘Dit hele seizoen heb ik er nog maar twee gehad als ik daar aan het werk was. En dat terwijl mijn dagrecord 63 is.’

63 teken op je lijf in één dag. Doevendans: ‘Dan ben je bezig en blijf je aan het tellen: 22, oh nee, 23... Die beestjes geven een bepaalde ‘itch’. Je voelt ze over je heen lopen. Toen ik nog veel in de bossen werkte, hadden we daar een brandende kaars staan. Die was aan het eind van de dag helemaal zwart, want daar gooiden we alle teken op.’..
Mens als prooidier
..Op basis van de data van Doevendans is het tot nu toe dus geen uitzonderlijk goed tekenjaar. Maar mijn ervaring, een paar kilometer verderop, is compleet anders. Doevendans: ‘Dat kan heel goed. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf of er al prooidieren voorbij zijn gekomen in jouw tuin. Als jij het eerste zoogdier bent, ben je de klos.’

Maar teken zitten niet uitsluitend op zoogdieren. ‘Oeverzwaluwen, merels en zanglijsters hebben ze soms helemaal om de ogen en hun snavel zitten’, weet Doevendans. ‘Alles wat warmte afgeeft, detecteren ze en daar laten ze zich op vallen.’..
Klein spinnetje
..Wat voor diertje is een teek nou precies? ‘Het is een klein spinnetje’, legt Doevendans uit. ‘In een aflevering van Kunst en Kitsch hadden ze het laatst over de voorliefde van koningin Máxima voor spinnenbroches. Toen zei de presentator: er zijn wel meer mooie insecten. En ik dacht: nee, nee, een spin is geen insect. Een teek dus ook niet!’

De teek heeft vier levensstadia. Het diertje begint als eitje en vervolgens heeft het als larve, nimf en volwassen teek bloed nodig om te overleven. Dat haalt het uit een gastheer, zoals een rat, vogel, haas of mens. Als de volwassen vrouwtjesteek is volgezogen met bloed, legt ze eitjes en gaat ze dood. ‘Het beestje leeft voornamelijk voor zichzelf en denkt alleen aan reproduceren’, zegt Doevendans. ‘En het heeft een functie bij het opruimen van zwakke exemplaren.’..
Boorsnuit met lijm
..Maar zelfs over een teek kan Doevendans enthousiast worden. ‘Dat spinnetje heeft wel een heel kunstige boorinstallatie. Daarmee weet hij in je huid door te dringen zonder dat je het merkt. Hij doet daar een verdovend stofje bij en die boorsnuit lijmt hij vervolgens vast. Als je de teek loswrikt, hoor je 'knap'. Dat is de zuigbuis die kapot gaat. Het laatste stukje van die buis blijft achter in je huid en moet worden afgebroken. Daarom jeukt het ook zo lang nadat je gebeten bent.’..
Lyme
..De meeste mensen kennen de teek als veroorzaker van de ziekte van Lyme. Die komt door een bacterie die de teek kan oplopen tijdens een bloedmaaltijd. Als de teek dan een nieuwe gastheer vindt, kan hij deze bacterie overbrengen.

Doevendans: ‘In 1897 was er een Fin die zei: 'Wij hebben hier een ziekte en die komt door teken.' Die man is verguisd. De patiënten hadden klachten die leken op syfilis en de Fin woonde in een havenstadje met allemaal zeelui. Nou, dan wisten ze het wel. Maar hij had wel gelijk. Dat bleek in 1975 toen in het Amerikaanse plaatsje Old Lyme ook kinderen gewrichtsklachten kregen na een tekenbeet. Lyme is een vreselijke ziekte, hoor. Als oud-boswachter heb ik collega’s gezien die in een karretje zijn beland.’..
Resistent?
..Met zijn dagrecord van 63 tekenbeten heeft Doevendans nog nooit verschijnselen gehad van de ziekte van Lyme. De infectie begint meestal als een rode plek waar een rode kring omheen verschijnt. Die kan nog tot drie maanden na de tekenbeet verschijnen. Daarom is het belangrijk om de datum van een tekenbeet te noteren.

‘Aan het eind van de dag word ik altijd gevlooid door mijn meisje’, grapt Doevendans. ‘Maar er zijn artsen die in mij geïnteresseerd zijn. De kans dat ik nog nooit besmet ben geraakt, is natuurlijk zeer klein. Ze vragen zich af of het dan toch mogelijk is dat je resistentie opbouwt. Volgens de literatuur kan dat namelijk niet.’

Toch is Doevendans niet bang voor teken. ‘Je moet je nooit laten leiden door angst, want die blokkeert kennis. Paniek is niet nodig; elkaar vlooien wel. En houd de plek drie maanden lang goed in de gaten.’..
'Vergeet de bilspleet niet'
..Hoe vlooi je elkaar op de juiste manier? Uit onderzoek via Tekenradar.nl is gebleken dat teken kinderen vaak op andere plekken bijten dan volwassenen. Kinderen worden veelal in het hoofd en de nek gebeten, volwassenen het vaakst in de benen. Maar het hele lichaam moet worden gecontroleerd en vergeet niet de liezen, knieholtes, oksels, bilspleet en de plekjes achter de oren en rond de haargrens in de nek.

Voor het verwijderen van een teek kun je een tekentang gebruiken. 'Maar met een oud bankpasje gaat het ook prima', zegt Doevendans. 'Daar knip je een smal driehoekje in en die schuif je onder de teek door. Bij het omhoog wippen, hoor je het knappen. Dan leeft de teek nog wel even, maar kan hij niks meer. In elk geval moet je nooit alcohol gebruiken om de plek te ontsmetten terwijl de teek er nog in zit. Dan gaat hij braken en de lymebacterie zit in het maagdarmkanaal.’..
Tot november of straks het hele jaar?
Het tekenjaar duurt nog zeker tot november. Pas als het kouder wordt dan 4 graden zijn teken niet meer actief. Zelfs op een zachte winterdag kan een teek in een vochtige schaduwrijke omgeving wachten op een gastheer die voorbijkomt om zich vervolgens een paar dagen lang vol te zuigen met bloed. Daarna legt een volwassen vrouwtje zo’n tweeduizend eitjes, waarna de cyclus opnieuw begint.

Het wordt voor natuurwetenschappers steeds lastiger om te voorspellen of het een jaar met veel of weinig teken gaat worden. Je zou denken dat teken baat hebben bij een zachte winter, maar dat valt tegen, zegt Doevendans. ‘Vaak is het zo dat strenge winters gunstiger zijn voor een soort dan zo’n natte, schimmelige reumawinter. Dan overleven ook allerlei soorten die de teken aanvallen.’

In de tuin, waar de meeste tekenbeten plaatsvinden, is het sowieso lastig te voorspellen. Doevendans: ‘We hebben een macro-klimaat, maar aan de zuidkant van je huis heb je een micro-klimaat en onder een steen heb je een beschermd klimaat. Bovendien geldt een aantal ecologische wetmatigheden niet meer. Het broedseizoen van de huismus bijvoorbeeld, loopt tegenwoordig door tot kerst. Het klimaat springt alle kanten op, waardoor het voor ecologen ook steeds lastiger wordt om dingen te voorspellen.’..
Tuintekentelteams
..Niettemin proberen wetenschappers meer zicht te krijgen op teken in tuinen. Zo houdt Wageningen University komende maand een tuintekentelling. Vrijwilligers met een tuin vormen dertig tuintekentelteams, verdeeld over heel Nederland. Zij krijgen een tekenvangkit die bestaat uit een witte doek, een reageerbuisje met alcohol en een loepje. Op wit doek kun je de teek goed zien zitten. Die gaat in het reageerbuisje, dat per post naar de universiteit wordt gestuurd. Dankzij de informatie van de tuintekentellers hopen de onderzoekers erachter te komen of teken bijvoorbeeld vaker in het gras zitten of juist in struiken of moestuinen. Met die kennis kunnen tuiniers zich beter tegen de beestjes beschermen..
Informatie de Tuintekentelpagina van Nature Today en Ranglijsten gemeenten tuintekenbeten; Bron https://www.naturetoday.com/intl/nl/obs ... tekenbeten

Informatie Tekenradar; Bron https://www.tekenradar.nl/home Onderzoeken; Bron https://www.tekenradar.nl/onderzoek/vragenlijst

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 09 Jul 2022, 12:17

Teken blijken in alle typen begroeiing te zitten, óók in kort gemaaid gras;
Teken zitten in alle typen begroeiing, blijkt zaterdag uit een tekentelling van Wageningen University & Research. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zitten ze dus ook in kort gemaaid gras.

In het bos komen vier tot tien keer zo veel teken voor, maar doordat tuinen intensiever worden gebruikt, neemt de kans op een beet daar toe. Eerder werd gedacht dat net gemaaid gras vrijwel tekenvrij was.

In alle typen begroeiingen zijn uiteindelijk teken gevangen. De beestjes werden ook op bijvoorbeeld gras tussen tegels en in borders gevonden.

https://www.nu.nl/wetenschap/6211251/te ... -gras.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 09 Jul 2022, 13:40

Nature Today
Stichting voor Duurzame Ontwikkeling, Wageningen University
9 juli 2022
Ook op kort gemaaid gras kunnen teken zitten, blijkt uit Tuintekentelling; Bron https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=29439
De afgelopen weken hebben dertig tuintekentelteams verspreid over Nederland teken gevangen in hun tuin. Gemiddeld zijn er zestien teken per honderd vierkante meter gevangen. Opvallend is dat ook veelvuldig teken werden gevangen op kort gemaaid gras. Met naar schatting 500.000 tuintekenbeten per jaar is meer aandacht voor checken op tekenbeten na een tuinverblijf belangrijk.

Het is volop zomer en dus zitten, spelen en werken we veel in de tuin. Heerlijk natuurlijk, maar het is wel belangrijk om na verblijf in de tuin rekening te houden met tekenbeten. In de afgelopen tien jaar zijn vanuit elke gemeente tekenbeten vanuit tuinen gemeld via Tekenradar.nl. Nog onduidelijk was waar in de tuin je rekening moest houden met teken en hoe groot de tekendichtheid was. Met de Tuintekentelling is het gelukt hier meer inzicht in te krijgen.
Vier kilometer teken vangen
..Uit een overweldigend aantal van 270 aanmeldingen zijn 30 adressen geselecteerd van mensen met een tuin, verspreid over heel Nederland. Na het toezenden van een tekenvangpakket en het geven van een online instructie hebben de Tuintekentelteams samen 250 zogenaamde ‘vangtransecten’ in hun tuin uitgezet (een transect is een afgeperkt gebied in de tuin). Per vangtransect noteerden de Tuintekentelteams hoeveel teken zij hadden gevangen en in welke levensfase de teken zich bevonden. De teams sleepten samen in totaal over een afstand van ruim vier kilometer een tekendoek van een halve meter breed over de planten, het gras en de struiken in hun tuin. Aan het einde van elk transect werd het doek omgedraaid. In totaal werden ruim 350 teken aangetroffen in alle levensstadia: larfjes, nimfen, mannetjes en vrouwtjes.

Arnold Van Vliet, bioloog aan Wageningen University: “In 70 procent van de geselecteerde tuinen werden teken aangetroffen. We hadden tuinen geselecteerd waarvan de eigenaren al hadden aangegeven dat ze wel eens in hun tuin gebeten waren door een teek. De tekendichtheid varieerde van 0 tot 162 teken per 100 vierkante meter. Het gemiddelde van alle tuinen ligt op 16 teken per 100 vierkante meter. De tekendichtheid in het bos lag in de jaren 2007 tot en met 2016 tussen de 4 tot 10 keer hoger dan wat nu in de tuin is aangetroffen. Maar de tuin wordt veelal intensiever gebruikt waardoor de kans op een tekenbeet weer toeneemt.”..
In alle typen begroeiing zitten teken, óók op kort gemaaid gras
..Van Vliet: “We hadden verwacht dat op het gazon, op kort gemaaid gras, geen tot vrijwel geen teken zouden zitten. Dat bleek echter niet het geval. In 27 procent van de transecten waar teken werden aangetroffen gaven de deelnemers aan dat het om kort gras ging. Zelfs op gazons die dagelijks met een robotmaaier worden onderhouden zijn flink wat teken gevangen.”

In alle typen begroeiingen zijn teken gevangen. Van volledig bedekte borders tot borders met kale grond tussen de planten. Er zijn teken gevangen op een terras waar lang gras tussen de tegels groeide en op klimop dat de bodem bedekte. Zelfs in een moestuintje werd een teek aangetroffen. Teken blijken in tuinen dus niet echt kieskeurig te zijn voor een bepaald type begroeiing. In alle typen groen zou je dus een tekenbeet op kunnen lopen..
Tekenonderzoek en melden tekenbeten
..“De Tuintekentelling laat zien dat teken overal in de tuin voorkomen. Er zijn echter nog veel vragen onbeantwoord. We hopen dan ook dat we dit onderzoek in de toekomst op een grotere schaal kunnen uitvoeren,” aldus Van Vliet.

Sinds 2012 zijn al meer dan 80 duizend tekenbeten gemeld. Ook de komende weken zullen weer tienduizenden mensen gebeten worden door teken. Heb je koorts gekregen na een tekenbeet, check dan met je huisarts. Geef het ook door via Tekenradar.nl als je bent gebeten door een teek, koorts hebt gekregen na een tekenbeet en/of als de ziekte van Lyme bij je is vastgesteld.

Van Vliet: “We vragen mensen sinds dit voorjaar ook om wekelijks aan te geven of ze wel of niet gebeten zijn. Het kost je wekelijks een paar minuten en als voldoende mensen dit doen krijgen we veel beter inzicht in het actuele risico op tekenbeten in verschillende delen van Nederland.”..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 04 Aug 2022, 13:34

De eigen tuin vormt een groter risico voor tekenbeet dan gedacht;
In 70 procent van de tuinen zijn teken aangetroffen, zegt Van Vliet. In totaal zijn meer dan 350 teken gevonden, in alle stadia van larfjes tot volwassen. Gemiddeld werden er 16 teken per 100 vierkante meter gevonden.

https://nos.nl/artikel/2435963-de-eigen ... an-gedacht

Henriëtte

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”