Claritin, nieuw medicijn in de strijd tegen borrelia?

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
RoelA

Claritin, nieuw medicijn in de strijd tegen borrelia?

Berichtdoor RoelA » Di 10 Feb 2015, 20:31

Vandaag gepost op lymedisease.org:

"NEWS: Can Claritin help cure Lyme disease?"
http://lymedisease.org/news/lyme_diseas ... -balf.html

New research suggests that a common allergy medication may be effective in starving and killing the bacteria that cause Lyme disease

Kennelijk blokkeert het medicijn de opname van mangaan door de bacterie. En zoals we allemaal weten heeft borrelia mangaan nodig om te overleven.

Claritin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loratadine

Lemon

Re: Claritin, nieuw medicijn in de strijd tegen borrelia?

Berichtdoor Lemon » Wo 11 Feb 2015, 09:53

Interessant! Ik wil het misschien een borrelia levenscyclus proberen - het is alleen erg duur en niet zonder bijwerkingen. Ik slaap er een nachtje over. Prijs zal wel flink gaan stijgen als het echt zo effectief blijkt als dit artikel doet geloven.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 11 Feb 2015, 17:44

Goed nieuws, zo te lezen.

Het gaat dus om het middel loratadine (trade name: Claritin®)
En ik las in het stuk dat dit middel gewoonlijk gebruikt wordt als
antihistamine
tegen symptomen van alergieën

Ook niet toevallig dan misschien?

TheoA

Berichtdoor TheoA » Do 12 Feb 2015, 16:35

In Nederland is dit middel bekend als Claritine en vrij (d.w.z. zonder recept) te verkrijgen.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=508
Vooralsnog klinkt het mij allemaal iets te positief. Ik mis een gedegen studie waarin het onderzoek met resultaten wordt aangetoond.
Iedere chronische Lymepatient ervaart een veelheid aan symptomen. Daar zitten ook allergie-achtige verschijnselen tussen.
Daartegen zal Claritin/Claritine best wel effect sorteren. Maar blijvend de Borreliabacterie om zeep helpen ? Ik geloof er niets van.

Eus

Berichtdoor Eus » Do 12 Feb 2015, 18:06

Ik las elders, dat de aanbevolen dagdosis 400 mg. is, dat staat gelijk aan 40 tabletten!!!

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 14 Feb 2015, 12:55

Claritine is een ouder antihistaminicum dat werd ingezet tegen hooikoorts. Bij ons is het de laatste jaren in onbruik hoewel het een zeer goed middel tegen allergie was. Voor ik lyme had, heb ik het middel frequent gebruikt. Het had weinig bijwerkingen en was niet duur. Bij antihistamine is het zoals bij slaappillen: als je het langer gebruikt, werkt het minder.

Maar zoals Theo al aanmerkte: is er een studie ? Ik geloof er zelf ook niks van. Ik heb vorig jaar nog lang een antihistaminicum gebruikt tegen netelroos. Het hielp niet. De hevige netelroos verdween na 1 week mino... Erg moeilijk voor mij en mijn arts want netelroos had ik ook voordat ik lyme had...

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 11 Mar 2015, 21:30

Volgende week ga ik even aan de claritine tegen voorjaarspollen. Als ik een wonderbaarlijke genezing van lyme meemaak, weten jullie dat als eerste. Merkwaardig detail: als lyme opspeelt, heb ik geen hooikoorts. Ik heb 5 jaar geen hoiikorrts gehad. ;)

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”