Ik ben me een beetje aan het inlezen over de grote controverse over Lyme en de tests die worden gebruikt en ik moet toegeven dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dat iemand hier me de basics zou willen uitleggen

Ik ben zelf inmiddels bij een arts geweest die zegt dat de kans op Lyme bij mij toch wel groot is en we hebben al wat tests opgestuurd naar Duitsland... vandaar dat ik me aan het verdiepen ben

Wat ik niet snap, is waarom de ene helft van de wetenschappers beweert dat de ELISA en two-tier testing met de ImmunoBlot betrouwbaar is in bijna 100 % van de gevallen, en waarom de andere helft beweert dat het hetzelfde is als het opgooien van een munt?
The first line of testing is the ELISA test. It picks up antibodies in disseminated Lyme disease 98% of the time (but misses them in 2% of cases). The problem with the ELISA test is that it has a high rate of false positives – the test diagnoses Lyme disease in 4% to 11% of patients who don’t actually have the disease. For this reason, another antibody test, the Immunoblot test is recommended after a positive ELISA result to confirm Lyme disease.
Hoe kan het zijn dat er studies worden gepubliceerd over beide tests waarbij ze allebei betrouwbaar lijken, maar men toch zegt over elkaar dat het niet klopt? Is er wel wetenschappelijk bewijs voor dat er meerdere strains van de bacterie zijn waardoor al is aangetoond dat de ELISA neit betrouwbaar is? En waarom wordt de LTT-borrelia test bijv. niet geaccepteerd terwijl hier ook studies over verschenen zijn?
Alvast bedankt voor wie dit heeft gelezen