Project Victory: Validatie van cellulaire tests voor Lyme (LTT)

Wetenschappelijke onderwerpen over Lyme-Borreliose, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties. Bij twijfel kies 'Artikelen en Linkjes'.
VerlorengezondheidM

Re: Project Victory: Validatie van cellulaire tests voor Lyme (LTT)

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 19 Aug 2017, 11:15

@Eus,

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje (een Europa, want als het om voor de Lyme-patiënt slechte CBO richtlijnen gaat gelden de 'open grenzen' opeens weer wel)

Hoezo staat de patiënt centraal?

@Josie en anderen,

Er zijn behoorlijk wat Lyme-patienten met een lage CD-57 en een positieve LTT Elispot of Western Blot van Igenex, maar met een negatieve LTT Melisa van Prohealth / negatieve LTT Borrelia van IMD Berlin.

Het lijkt mij dat de LTT Elispot van ArminLabs en Lymespot revised test van BCA het meest geschikt / gevoelig zijn.

Of de Western Blot van Igenex (USA) met de meeste Lyme specifieke banden erop, die dokter Richard Horowitz niet voor niets gebruikt bij zijn (immens grote groep!) chronische Lyme-patienten.

Het komt op mij persoonlijk tegenstrijdig over; de Elisa Lyme-test als uitgangspunt en standaardtest nemen, die notabene minimaal 50% van de Lyme infecties mist, maar dan wel benadrukken dat je een Lyme infectie zo vroeg als mogelijk moet behandelen met antibiotica om erger en complicaties te voorkomen. :?

Mmmm.

VerlorengezondheidM schreef:
Dr. Richard Horowitz M.D. - 2017 Lyme Conference - Presenting ideas from his latest book

Bron: YouTube

Wat ik in deze mooie presentatie van dokter Richard Horowitz voorbij heb zien komen is dat er een patiënt na 3 weken plotseling was overleden omdat uit de Elisa Lymetest niks kwam, echter bleek deze patiënt, achteraf, bij nader inzien Lyme Carditis te hebben, oeps.

Ik noem de Elisa Lyme test weleens een potentieel dodelijke test........
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 28 Aug 2017, 10:00

Opvallend dat we over 1 soort Lymetest hele discussies kunnen houden terwijl ik meen dr. Richard Horowitz bij patiënten met een klinisch ziektebeeld, indien nodig wel 6 tot 7 verschillende soorten Lymetesten inzet waarvan een aantal zeer hoog gevoelige en zeer hoog specifieke Lymetesten.

Hieraan zie je dus dat geld geen enkele rol van betekenis zou mogen spelen in het opsporen van levensgevaarlijke infecties.

Als de Borrelia zo moeilijk te vinden is kun je op je vingers natellen dat veel meer patiënten met een onontdekte en onbehandelde Lyme rondlopen zegt mijn gevoel mij.

Iedere Lyme patiënt is anders, heeft verschillende co-infecties en heeft een immuunsysteem wat daar op een bepaalde manier op reageert.

Sommige Lyme patiënten maken geen tot weinig anti-lichamen aan, wat bij Q-koorts schijnbaar ook voorkomt, etc...

Daarom denk ik dat het beste is, als het financieel tenminste haalbaar is, meerdere soorten Lymetesten van verschillende labo's indien nodig.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 29 Aug 2017, 10:12

Met enige regelmaat lees ik dat patiënten met een klinisch ziektebeeld negatief testen op de LTT Elispot (een van de meest gevoelige LTT's die er maar bestaat), maar positief testen op de meest uitgebreide Western Blot van Igenex (Californië)

Dus ja zelfs de meest gevoelige LTT's, ook die van IMD Berlin kunnen vals negatief zijn.

Ik vind het persoonlijk jammer dat juist die Western Blot niet wordt meegenomen in het onderzoek dan wel de Elisa (C6) Lyme-test compleet vervangt. :idea:

Hoe kun je in hemelsnaam infecties opsporen met een Elisa Lyme-test die in 50% van de gevallen (als het niet meer is?) ernaast zit.

Voor mijn gevoel is die Elisa Lymetest net een hardnekkige co-infectie en als je niet uitkijkt kom je daar nooit meer vanaf.
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 29 Aug 2017, 11:37

Er zijn 5 ondersoorten van Borrelia Burgdorferi (net als bij EBOLA )

Wordt daar met de testmethodiek wel voldoende rekening mee gehouden?

Ik kan bij de CDC hier namelijk geen informatie over vinden of ben ik abuis?

Bron: http://www.ilads.org/lyme/about-lyme.php
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 31 Aug 2017, 20:35

Mijn LTT Melisa van Prohealth is net als mijn LTT Borrelia van IMD Berlin negatief, de Borrelia's worden bij mij onderdrukt door sowieso 1, maar wellicht ook meerdere co-infecties, ook mijn Lyme arts bevestigt dit . :idea:

En ik ken meerdere Lymies zoals ik.
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 02 Sep 2017, 08:42

Dr. K van UMC Radboud.

Allerlei zaken, zoals een andere infectie of een reumatische aandoening kunnen de anti-stoffen beïnvloeden.
Vandaar dat z 'on test niet altijd betrouwbaar is.

Ik ben geen arts maar misschien zou er juist daarom eens onderzoek moeten worden gedaan naar de (klinisch relevante!) co-infecties van Lyme?

'Niet altijd'=50%?

Die Elisa Lymetest bestond al in de jaren 90, misschien kan de Monitor eens onderzoeken hoeveel missdiagnoses daar uit voort zijn gekomen en hoeveel menselijk leed dat heeft veroorzaakt in de Nederlandse samenleving?

Bron: Gezondheidsnet lees meer
Lyme Test Negative?

Josie

Berichtdoor Josie » Za 02 Sep 2017, 10:02

Allerlei zaken, zoals een andere infectie of een reumatische aandoening kunnen de anti-stoffen beïnvloeden.
Vandaar dat z 'on test niet altijd betrouwbaar is.

@VerlorengezondheidM,
Ze bedoelen daar volgens mij vooral kruisreacties mee, dus vals-positief. :?

VerlorengezondheidM schreef:Met enige regelmaat lees ik dat patiënten met een klinisch ziektebeeld negatief testen op de LTT Elispot (een van de meest gevoelige LTT's die er maar bestaat), maar positief testen op de meest uitgebreide Western Blot van Igenex (Californië)

Dus ja zelfs de meest gevoelige LTT's, ook die van IMD Berlin kunnen vals negatief zijn.

Een Western Blot meet antistoffen, die kan dus ook wel 20 jaar nadat de infectie al genezen is nog positief zijn.
De Elispot is nog net een wat andere testprocedure dan een LTT, maar beide meten ze de cellulaire immuunrespons. Er zijn voor de Elispot wat betreft lyme volgens mij nog geen wetenschappelijke publicaties over die aantonen dat dit de meest gevoelige test zou zijn. Of was jij dit wel al tegengekomen?

De LTT van het IMD in Berlijn is negatief op het moment dat er geen cellulaire immuunrespons tegen de infectie is, meest aannemelijk is dat de infectie op dat moment dan niet actief is. Daarnaast wordt in de wetenschappelijke studies daarover geschreven dat de kans op vals-negatief 1 op 10 is, deze lijkt dus de grootste gevoeligheid te hebben.

VerlorengezondheidM schreef:@Josie en anderen,

Er zijn behoorlijk wat Lyme-patienten met een lage CD-57 en een positieve LTT Elispot of Western Blot van Igenex, maar met een negatieve LTT Melisa van Prohealth / negatieve LTT Borrelia van IMD Berlin.

Het lijkt mij dat de LTT Elispot van ArminLabs en Lymespot revised test van BCA het meest geschikt / gevoelig zijn.

Of de Western Blot van Igenex (USA) met de meeste Lyme specifieke banden erop, die dokter Richard Horowitz niet voor niets gebruikt bij zijn (immens grote groep!) chronische Lyme-patienten.

Het meest geschikt / gevoelig waarvoor? Het ligt er maar aan wat het doel is van testen. Bijv. als je voor de eerste keer de infectie wil diagnosticeren zijn een aantal andere tests geschikt dan wanneer je wil weten of de infectie persisteert.

VerlorengezondheidM schreef:Daarom denk ik dat het beste is, als het financieel tenminste haalbaar is, meerdere soorten Lymetesten van verschillende labo's indien nodig.

Lijkt mij bij de initiele diagnose ook het beste!
Je zal maar lyme hebben en het niet weten, jarenlang zonder antibiotica heeft de bacterie vrij spel, met alle gevolgen van dien. :shock:

VerlorengezondheidM schreef:Wat ik in deze mooie presentatie van dokter Richard Horowitz voorbij heb zien komen is dat er een patiënt na 3 weken plotseling was overleden omdat uit de Elisa Lymetest niks kwam, echter bleek deze patiënt, achteraf, bij nader inzien Lyme Carditis te hebben, oeps.

Ik noem de Elisa Lyme test weleens een potentieel dodelijke test........

:o
Bij Project Victory denken ze dat de huidige ELISA's en Blot's maar 2 belangrijke beperkingen hebben:
https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resul ... rreliosis/
De huidige diagnostische tests kennen twee belangrijke beperkingen, 1) ze zijn vaak negatief vroeg in het beloop van de ziekte, en 2) bij langdurige klachten maken ze niet goed onderscheid tussen een oude of actieve Borrelia infectie. Van zogeheten cellulaire tests wordt gezegd dat ze mogelijkerwijs gevoeliger zijn vroeg in het beloop van de ziekte en dat ze wel onderscheid kunnen maken tussen een oude (al dan niet behandelde) of actieve Borrelia infectie. Dit is echter nog niet goed genoeg onderzocht.
Het doel van onze studie is daarom het bepalen of enkele cellulaire tests van aanvullende waarden zijn in het stellen van de diagnose Lymeziekte.

De ontoereikende gevoeligheid, ook wetenschappelijk aangetoond in het latere beloop van de ziekte, vinden ze dat een onbelangrijke beperking? :o
Er zijn 'zelfs' Nederlandse studies die de ontoereikende gevoeligheid aantonen ook later in het beloop van de ziekte...

Maargoed, het is in ieder geval fijn dat ze nu die cellulaire tests verder gaan onderzoeken! :)

Josie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 15 Sep 2017, 12:33

Prof J.H heeft samen met IDSA collega's een artikel gepubliceerd op 5 september 2017 'To test or not to test? Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis' https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28887186

Hoe rijmt dat met 'Project Vitcory: Validation of Cellular tests for Lyme borreliosis'? viewtopic.php?f=6&t=1526#p14941
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 15 Sep 2017, 17:35

Roxy schreef:Prof J.H heeft samen met IDSA collega's een artikel gepubliceerd op 5 september 2017 'To test or not to test? Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis' https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28887186

Hoe rijmt dat met 'Project Vitcory: Validation of Cellular tests for Lyme borreliosis'? viewtopic.php?f=6&t=1526#p14941

Het gaat er om dat in toenemende mate Lymetesten afgenomen worden, zonder dat hier een indicatie voor is. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds artsen die laten testen vroeg na een tekenbeet of als er een EM is. Dus wanneer test je wel en wanneer test je niet. Ik denk dat het helemaal niets met Victory te maken heeft; dat gaat immers over het valideren van cellulaire testen en dit onderzoek gaat over Elisa / Western Blot.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 20 Sep 2017, 21:58

:twisted: ELISA Lyme'test' :twisted:

..meer dan 66% inaccuraat....hoe praat je dat goed en hoe serieus neem je hiermee patiënten met een potentieel levensbedreigende infectieziekte van Lyme?

Die hele Elisatest is net als de CBO-richtlijn een FARCE naar mijn mening

Bron: https://sites.google.com/site/floridaly ... -tom-grier
Lyme Test Negative?

Terug naar “Wetenschap”