Nederlands onderzoek Elispot (Duitse Lyme-test)

Wetenschappelijke onderwerpen over Lyme-Borreliose, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties. Bij twijfel kies 'Artikelen en Linkjes'.
Eus

Nederlands onderzoek Elispot (Duitse Lyme-test)

Berichtdoor Eus » Za 27 Jan 2018, 20:27

- Edit door de moderator: voor de vindbaarheid zijn de onderstaande 22 berichten afgesplitst van het onderwerp over Project Victory, omdat het gaat over weliswaar dezelfde tests maar een ander onderzoek.-

Actieve ziekte van Lyme van het zenuwstelsel kun je niet aantonen met een ELISpot-test, zo stellen onderzoekers van het RIVM en het Diakonessenhuis Utrecht deze week in Journal of Clinical Microbiology. Dit is de eerste studie waarin de bruikbaarheid van een ‘cellulaire test’ geëvalueerd is op een uitgebreide, goed gedefinieerde populatie van patiënten en een controlegroep uit Nederland. Het onderzoek laat zien dat positieve Borrelia ELISpot-resultaten vaker voorkomen bij mensen die blootgesteld zijn aan de lymebacterie, maar de ELISpot-test kan geen actieve lymeziekte van het zenuwstelsel onderscheiden van een doorgemaakte lymeziekte in het verleden.

Afweerreactie
Cellulaire testen worden met regelmaat gebruikt in commerciële laboratoria en veel Nederlanders laten hun bloed met deze testen onderzoeken in Duitsland. Met de cellulaire testen wordt de activiteit gemeten van bepaalde afweercellen: de T-cellen die een belangrijke rol spelen bij de afweer en actief worden als ze met de lymebacterie in aanraking komen.

Met de huidige diagnostische testen in Nederland meet je de aanwezigheid van bepaalde afweerstoffen tegen de lymebacterie. Maar met een positieve uitslag van deze test weet je niet of de infectie met de lymebacterie nu plaatsvindt of dat de antistoffen nog aanwezig zijn van een eerdere (genezen) infectie. De onderzoekers verwachtten dat cellulaire testen mogelijk geschikt zouden zijn om een actieve ziekte van Lyme van het zenuwstelsel (neuroborreliose) aan te kunnen tonen. Uit het deze week gepubliceerde onderzoek blijkt dat ook met de onderzochte cellulaire ELISpot-test geen onderscheid te maken valt tussen huidige en oude infecties met de lymebacterie.

Lees meer: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... nuwstelsel

http://jcm.asm.org/content/early/2018/0 ... l.pdf+html

Josie

Re: Nederlands onderzoek Elispot (Duitse Lyme-test)

Berichtdoor Josie » Zo 28 Jan 2018, 10:12

Bedankt voor het plaatsen Eus.
Zouden ze met opzet voor de Elispot gekozen hebben?
Een dergelijk resultaat bleek al uit eerdere studies. Zowel bij lyme als bij tuberculose. De Elispot is niet representatief voor alle cellulaire tests.

Ze hadden voor de MELISA-LTT moeten kiezen, van deze cellulaire test blijkt al uit 2 studies dat deze wel onderscheid kan maken tussen een actieve en doorgemaakte infectie. Zie voor de wetenschappelijk studies: viewtopic.php?f=6&t=1527 Beide cellulaire tests meten de immuunreactie op een verschillende manier.
Zie ook: viewtopic.php?f=6&t=1526#p15076

Eus, ben jij in die studie iets tegengekomen over wat volgens hen de sensitiviteit en specificiteit is van de Elispot? Komt dat volgens hen boven de ELISA en Western Blot uit? Zoals in deze studie: viewtopic.php?f=6&t=1527#p15075 En krijgt dat voldoende aandacht?

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 28 Jan 2018, 13:18

Ik heb alleen gelezen dat het onderzoek afgerond was en inhoudelijk nog niets. Ik zal het op een later tijdstip eens op mijn gemakkie lezen. Waarom de keuze voor de Elispot? Geen idee! Mogelijk omdat het merendeel van de mensen die laten testen in Duitsland voor een Elispot kozen?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Jan 2018, 14:42

Hallo Eus,
Dank voor het bericht en het rapport. Voor mijn duidelijkheid gaat het om de LTT testen van BCA en Arminlabs in Duitsland?
Zo ja, hoe moeten mensen die daar hebben laten testen de positieve uitslagen van Borrelia(Lyme), chronische Borrelia
en of co-infecties opvatten?
Josie schreef:Er worden dus naast de Spirofind en Quantiferon, ook 1 of 2 van de volgende testen in het onderzoek meegenomen:
BCA = Lymespot Revised
Invitalabs = Melisa-LTT (o.a. via Prohealth)
Arminlabs = Elispot
IMD = Borrelia-LTT
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 28 Jan 2018, 15:16

Roxy schreef:Hallo Eus,
Dank voor het bericht en het rapport. Voor mijn duidelijkheid gaat het om de LTT testen van BCA en Arminlabs in Duitsland?
Zo ja, hoe moeten mensen die daar hebben laten testen de positieve uitslagen van Borrelia(Lyme), chronische Borrelia
en of co-infecties opvatten?

Ik weet dat bij het BCA er Elispot-testen gedaan werden, heb er legio gehad toen ik daar onder behandeling was. Maar of ze momenteel nog steeds deze test gebruiken, is mij niet bekend.

Hoe je het op moet vatten, is volgens mij heel simpel; een positieve Elispot zegt niet dat je een actieve infectie hebt. Testen dienen uitsluitend ter ondersteuning van de diagnose. Maar dat is altijd al zo geweest, alleen is er een massale toevlucht op gang gekomen naar Duitse testen, vaak zonder tussenkomst van een arts en stellen regelmatig mensen de diagnose Lyme zelf op basis van een positief testresultaat.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Jan 2018, 15:25

Hallo Eus,
Eus schreef:Ik weet dat bij het BCA er Elispot-testen gedaan werden, heb er legio gehad toen ik daar onder behandeling was. Maar of ze momenteel nog steeds deze test gebruiken, is mij niet bekend.
Zelfde testen anno 2018? BCA-Lab; Bron http://www.bca-lab.de/ Borrelia http://www.bca-lab.de/services/borrelia/ Arminlabs; Bron https://www.arminlabs.com/nl/ Borrelia https://www.arminlabs.com/nl/services/t ... orreliosis
Eus schreef:Hoe je het op moet vatten, is volgens mij heel simpel; een positieve Elispot zegt niet dat je een actieve infectie hebt. Testen dienen uitsluitend ter ondersteuning van de diagnose. Maar dat is altijd al zo geweest, alleen is er een massale toevlucht op gang gekomen naar Duitse testen, vaak zonder tussenkomst van een arts en stellen regelmatig mensen de diagnose Lyme zelf op basis van een positief testresultaat.
Klopt er is een massale toevlucht op gang gekomen naar de Duitse testen. Het is geen goede zaak dat mensen zonder tussenkomst van een arts zelf de diagnose Lyme stellen.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 28 Jan 2018, 15:30

Als ik het goed begrijp, wordt dus nog steeds de Elispot gebruikt bij zowel BCA als Arminlabs. Revised of niet, het blijft een Elispot.

Inderdaad een massale gang naar Duitsland om daar te testen en daarom is het project Victory extra fijn. Jammer, dat het nog een aantal jaren gaat duren eer duidelijk is hoe goed de cellulaire testen het doen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Jan 2018, 16:53

Hallo Eus,
Hier wordt als ik het goed begrijp over actief en latent (niet actieve?) Borrelia infectie gesproken? BCA; Bron http://www.bca-lab.de/laboratory-method ... t-revised/
This test has now been enhanced and the new EliSpot, ‘LymeSpot Revised’, provides even more detailed information on the activity of the infection. This test can help to identify whether an active (specific effector cells) or a latent (specific memory cells) phase of the infection is present.
Arminlabs; Bron https://www.arminlabs.com/nl/tests/elispot
Positive reactions in the EliSpot demonstrate current active infections against:
Borrelia burgdorferi
Borrelia miyamotoi
etc.

Als gevolg van de werkelijke T-cellulaire activiteit van de ziekte van Lyme:
- Indicatie voor het meest actieve Borrelia burgdorferi infectie in het geval van verder positief EliSpot na afloop van therapieën
- T-cel-Spot / IGRA is goedgekeurd door de FDA in mei 2011 voor Mycobacterium tuberculosis:
- "... Een positief resultaat suggereert een waarschijnlijk actieve infectie, een negatief resultaat suggereert dat een infectie onwaarschijnlijk is..." "... Resultaten kunnen beschikbaar zijn binnen 24 uur ..."

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Jan 2018, 17:03

Hallo Eus,
En geldt als ik het goed begrijp ook voor de LTT test van IMD Berlin?; Bron http://www.imd-berlin.de/spezielle-komp ... elien.html
Nach umfangreichen Voruntersuchungen und Erprobung an mehr als 3000 Patienten kann der Lymphozytentransformationstest mit Borrelien-Testantigenen (LTT-Borrelien) als zusätzliches diagnostisches Kriterium zum Nachweis einer aktuell aktiven Borrelieninfektion dienen. Dabei wird die zelluläre Immunantwort von im Blut zirkulierender Lymphozyten auf Borrelienproteine nachgewiesen. Der Test fällt dann positiv aus, wenn borrelienspezifische T- Lymphozyten im Blut des Patienten vorhanden sind. Diese weisen darauf hin, dass sich das Immunsystem zum Zeitpunkt der Blutabnahme in einer immunologischen Auseinandersetzung mit dem Erreger befindet. Erfolgt daraufhin eine effektive antibiotische Behandlung, wird der LTT- Borrelien ca. 4 bis 6 Wochen nach Therapie überwiegend negativ bzw. es kommt zumindest zu einem signifikanten Rückgang der Stimulationsquotienten (SI- Werte). Das Ergebnis des LTT-Borrelien gibt damit dem behandelnden Arzt einen Hinweis über die Effektivität der antibiotischen Therapie bei dem jeweiligen Patienten.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 28 Jan 2018, 17:11

Wat moet er ook gelden voor de test van IMD? Deze is niet onderzocht en gevalideerd, het enige onderzoek daarover is volgens mij van mensen van het IMD zelf.

Terug naar “Wetenschap”