8 juli 2016
Boswachter heeft kans op chronische lyme na Q-koorts te hebben gehad http://www.bd.nl/regio/boxtel-schijndel ... -1.6178293
SINT-MICHIELSGESTEL - Theo Quekel zit in de rats. Onlangs bezocht de natuurbeheerder van Brabants Landschap zijn huisarts en hoorde hij wat hij al vreesde: hij heeft de ziekte van Lyme onder de leden. Alsof dat nog niet genoeg was: Quekel (55) bleek ook Q-koorts te hebben gehad, zelf denkt hij in 2009.
Om dat laatste kan hij boos worden – want het is een gevolg van die door natuurliefhebbers zo vervloekte bio-industrie –, het eerste maakt hem onrustig. Want wat als het chronische lyme blijkt te zijn? „Ik zit daar wel mee, ja. Stel dat het zo is, en ik straks niet meer kan werken. Verschrikkelijk.”
Een teek, hoe groot is dat beestje nou? Zelf heeft Quekel, die nog wacht op een definitieve uitslag, geen idee wanneer of waar hij gestoken is. „Ze sloegen mij altijd over, ik leek wel immuun. Daarom controleerde ik ook nooit op beten.”
Opmars
De teek lijkt in Nederland bezig aan een niet te stuiten opmars. Jaar in jaar uit neemt het aantal tekenbeten toe, een klein percentage van die teken draagt de ziekte van Lyme over. Ook in Brabant is het kleine beestje alom aanwezig. „Ze zitten echt overal”, zegt Theo Quekel. „Je moet eens in een wit pak onder een boom gaan zitten, na een uur zie je zwart van de teken.”