Wat betekent de LFA-1? (BCA Augsburg Lymespot revised)

Rosanne96

Wat betekent de LFA-1? (BCA Augsburg Lymespot revised)

Berichtdoor Rosanne96 » Za 08 Okt 2016, 13:24

Afgelopen zomer heb ik mij laten testen op de ziekte van Lyme via het BCA lab in Augsburg. Het gaat om een van de testen die zij daar gebruiken, de Lymespot revised wat geloof ik een verbeterde versie moet zijn van de standaard LTT test (correct me if I'm wrong!)

De uitslag van de Lymespot revised bestond uit drie kopjes:
1. Borrelia burgd. fully antigen
2. Borrelia peptid mix IF-G
3. Borrelia LFA-1 IF-G

Kan iemand mij vertellen waar die drie voor staan? Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat ze precies meten bij de "Borrelia LFA-1 IF-G".
Dacht eerst dat de drie kopjes stonden voor de verschillende soorten Borrelia die er bestaan: I. Borrelia burgdorferi sensu stricto. II. Borrelia garinii. III. Borrelia afzelii. Maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

NMDA

Re: Wat betekent de LFA-1? (BCA Augsburg Lymespot revised)

Berichtdoor NMDA » Za 08 Okt 2016, 14:46

Hoi Rosanne,

Die LFA-1 staat voor Lymphocyte function-associated antigen 1 en die IF-G staat voor Interferon Gamma.

Op Arminlabs (doet dezelfde testen als BCA waar hij vroeger ook werkte) wordt het zo omschreven:

Borrelia burgdorferi LFA-1 (Lymfocyt Functie Antigen 1): eigen lichaam eiwitten + Borrelia burgdorferi sensu stricto (gedeeld epitoop). Vaak geassocieerd met auto-immuunziekten: collagenose, reumatoïde artritis, vasculitis (ANA, CCP-antilichamen ANCA)

Dus voor zover ik het begreep is die LFA-1 een indicator voor gewrichtsklachten/ontstekingen die bij Lyme nogal eens vaak willen voorkomen (vooral meer bij de Borrelia Burgdorferi variant als ik me niet vergis):

It had been proposed that chronic Lyme arthritis may be mediated by a cross-reaction of OspA with human LFA-1 [18⇓–20]. We found that reactivity to the cross-reactive epitope of human LFA-1 was present in 18 (72%) of 25 subjects responding to OspA. There was a significant (P<.01) association between reactivity to OspA and reactivity to human LFA-1 peptide. However, there was no correlation between clinical status and response to the human LFA-1 peptide. The same strong correlation between LFA-1 and OspA response was present for all groups of subjects, including those without systemic symptoms and endemic control subjects with no history of disease

It should be noted that patients with chronic Lyme syndrome were not selected for antibiotic-resistant arthritis, and no conclusion can be made about the level of LFA-1 reactivity in the arthritis subset. However, among those patients reacting to OspA, almost all of them also reacted to human LFA-1 peptide, and LFA-1 peptide reactivity did not correlate with disease status

Bron: Human T Lymphocyte Response to Borrelia burgdorferi Infection: No Correlation between Human Leukocyte Function Antigen Type 1 Peptide Response and Clinical Status

De Lymespot Revised is overigens een verbeterde versie van de Elispot test die lijkt op de LTT maar toch weer iets anders is. Maar vooral de eerste 2 uitslagen zijn belangrijk een ook de verhoudingen tussen de IF-G en IL-2 waardes kunnen meer vertellen of het om een doorgemaakte dan wel nog steeds actieve infectie gaat. Als je daar ook vragen over hebt laat maar weten.

Rosanne96

Berichtdoor Rosanne96 » Za 08 Okt 2016, 16:07

NMDA schreef:
Die LFA-1 staat voor Lymphocyte function-associated antigen 1 en die IF-G staat voor Interferon Gamma.

Op Arminlabs (doet dezelfde testen als BCA waar hij vroeger ook werkte) wordt het zo omschreven:

Hi NMDA,

Dankjewel voor je reactie. Klopt, ik heb diezelfde informatie ook gevonden op de Arminlabs website. Een van de weinige sites in het Nederlands waar ik wat wijzer van ben geworden m.b.t. deze info.

NMDA schreef: Dus voor zover ik het begreep is die LFA-1 een indicator voor gewrichtsklachten/ontstekingen die bij Lyme nogal eens vaak willen voorkomen (vooral meer bij de Borrelia Burgdorferi variant als ik me niet vergis):

Wat ik ook heb begrepen is dat de Borrelia burgdorferi sensu stricto als enige van de drie de gewrichtsklachten geeft. De andere twee staan voor huidklachten en neurologische klachten. Echter zie ik op de site van Arminlabs bij de "Borrelia burgd. fully antigen" ook de Borrelia burgdorferi sensu stricto staan.

Mijn test uit Augsburg is terug gekomen, met een +3 Borrelia LFA-1 IF-G.
De Borrelia burgd. fully antigen en Borrelia peptid mix IF-G zijn beiden onder het referentiekader van het lab en dus negatief. Ik weet inmiddels dat het gaat om chronische lyme, maar was benieuwd wat de test nu precies vertelde. Kan ik hieruit concluderen dat ik gelukkige eigenaar ( :lol: ) ben van alleen de Borrelia burgdorferi sensu stricto of ligt dat een stuk minder zwart wit?
Laatst gewijzigd door Rosanne96 op Zo 09 Okt 2016, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 09 Okt 2016, 19:15

Rosanne96 schreef:Wat ik ook heb begrepen is dat de Borrelia burgdorferi sensu stricto als enige van de drie de gewrichtsklachten geeft. De andere twee staan voor huidklachten en neurologische klachten. Echter zie ik op de site van Arminlabs bij de "Borrelia burgd. fully antigen" ook de Borrelia burgdorferi sensu stricto staan.

Ze geven alle 3 neurologische klachten.
Ze geven ook alle 3 huidklachten.
Er is ooit gezegd dat afzelii meer in de gewrichten zou gaan zitten.
Dat alleen borrelia burgdorferi ss gewrichtsklachten zou geven is een hardnekkig misverstand.
Ze gaan ook alle 3 in het hoofd zitten, maar ook in de huid, en overal kunnen ze komen, alle 3.
Er zijn nog meer borrelia's die ook neurologische klachten geven, maar daar wordt (nog) niet op getest.

Hier een onderzoek over borrelia burgdorferi en neurologische klachten:
http://link.springer.com/chapter/10.100 ... -5404-5_10

Er wordt wel gezegd dat garinii de meeste kans geeft op neuroborreliose, maar ook afzelii en burgdorferi ss kunnen neuroborreliose geven:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 278.x/full

Conclusions: Typing of these three CSF isolates and characterization by immunoblots of the antibody reactions of patients with neuroborreliosis give additional evidence of the association of B. garinii and neuroborreliosis. Our serologic results suggest that B. burgdorferi sensu stricto and B. afzelii are also responsible for some neuroborreliosis cases in Switzerland. Our immunoblots and the scoring system proved particularly useful for the serologic typing of patients with late Lyme borreliosis.

(je kunt de tekst eventueel door de google vertaler doen, dat leest miss. wat makkelijker)
Laatst gewijzigd door Sproetje op Ma 10 Okt 2016, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Rosanne96

Berichtdoor Rosanne96 » Zo 09 Okt 2016, 22:22

Sproetje schreef: Ze geven alle 3 neurologische klachten.
Ze geven ook alle 3 huidklachten.
Er is ooit gezegd dat afzelii meer in de gewrichten zou gaan zitten.
Dat alleen borrelia burgdorferi ss gewrichtsklachten zou geven is een hardnekkig misverstand.
Ze gaan ook alle 3 in het hoofd zitten, maar ook in de huid, en overal kunnen ze komen, alle 3.
Er zijn nog meer borrelia's die ook neurologische klachten geven, maar daar wordt (nog) niet op getest.

Dankjewel Sproetje, voor het wegnemen van dit misverstand!

Rosanne96

Berichtdoor Rosanne96 » Ma 17 Okt 2016, 15:15

.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”