Wietse Bosmans & Cyclocross & Lyme

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Lola Lyme

Re: Wietse Bosmans & Cyclocross & Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Di 17 Nov 2015, 17:00

Einde seizoen voor Bosmans door ziekte van Lyme
di 17/11/2015

Net als vorig jaar moet veldrijder Wietse Bosmans een kruis maken over zijn veldritseizoen. "Het positieve is dat ik me vanaf april weer voor honderd procent zal kunnen focussen op mijn sport", klinkt Bosmans hoopvol.

Met vier zeges in China en de Verenigde Staten begon Wietse Bosmans verschroeiend aan het seizoen. De 23-jarige veldrijder wou terug "tussen de mensen staan" op de UCI-ranglijst na een seizoen vol kommer en kwel.

Vorig jaar kwam de beloftevolle Bosmans nauwelijks aan de bak door de ziekte van Lyme en nu heeft hij het opnieuw vlaggen.

"Ik heb een erg donkere periode achter de rug, maar ben altijd strijdvaardig gebleven. En dat zal ik ook blijven", zegt Bosmans op zijn website. "Nu weet ik eindelijk wat er scheelt."

"Je moet datgene koesteren wat je het dierbaarst is, namelijk je gezondheid. Volgende week start een eerste behandeling van zes weken (tegen de ziekte van Lyme), daarna volgt nog een tweede behandeling van weer zes weken. Het positieve is dat ik me vanaf half april weer voor honderd procent zal kunnen focussen op mijn sport."

Lees hier Bron : Sporza

Op zijn eigen site meer (over zijn behandeling):
Wietse kampt met chronische vorm van ziekte van Lyme
17 Nov 2015

Goed én slecht nieuws voor Wietse. Het slechte nieuws: vanochtend kreeg Wietse te horen dat hij de chronische vorm heeft van de ziekte van Lyme. Daardoor zal hij opnieuw voor langere tijd buiten strijd zijn. Het goede nieuws: na 15 maanden in het ongewisse weet Wietse eindelijk waar hij staat en dat er 95 procent kans is op volledig herstel.

Lees meer
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 17 Nov 2015, 19:19

Toch chronisch geworden

Ik lees dat hij in België wordt behandeld.
De prof. geeft hem wel goede hoop, ik ben benieuwd of het hem gaat helpen.

hope

Berichtdoor hope » Wo 18 Nov 2015, 00:12

Tja, hoop doet leven en optimistische mensen ook...
Maar hij kan wel nog vaak starten aan een cross, ik kan zelfs niet meer fietsen.

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Di 24 Nov 2015, 23:25

Bosmans start behandeling: "Al anderhalf jaar heel moeilijk"

23 november 2015 – Wietse Bosmans maakt momenteel een inktzwarte periode door. De 23-jarige veldrijder van BKCP-Powerplus heeft last van een chronische vorm van de ziekte van Lyme. De Belg begint volgende week aan een nieuwe behandeling.

"Het is al anderhalf jaar heel moeilijk, met maar heel af en toe een lichtpuntje", zegt Bosmans tegen Sporza. "Je kan de ziekte krijgen van besmet voedsel of van een tekenbeet. Het kan bij mij ook een combinatie geweest zijn, maar daar hebben we geen zekerheid over. De ziekte kan heel veel schade aanrichten in je lichaam, fysiek maar zeker ook mentaal."

Bosmans dacht zelfs aan het beëindigen van zijn carrière. "Ik heb op die moeilijke momenten vaak gedacht dat het misschien het beste was om de fiets gewoon aan de haak te hangen, dat ik beter in de bouw kon gaan werken. Geld interesseert mij niet. Ik wil alleen gelukkig zijn, weer de oude Wietse worden."

De tweevoudig vicewereldkampioen bij de beloften maakt zich nu op voor een nieuwe behandeling. "Vanaf volgende week maandag start het eerste deel van de behandeling. Dat zal twaalf weken duren, twee keer zes weken zal ik een intraveneus geneesmiddel krijgen."

Lees hier Bron: WielerUpdate
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

hope

Berichtdoor hope » Wo 25 Nov 2015, 22:08

Besmet voedsel??

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Vr 14 Okt 2016, 19:44

Wietse Bosmans: “Heb mijn limieten nog nooit ontdekt”
11 oktober 2016

Wietse Bosmans is helemaal terug. De nog altijd maar 24-jarige veldrijder van Beobank-Corendon lag er bijna twee jaar uit met de ziekte van Lyme, maar bleef al die tijd doorzetten. Daar werd hij dit weekend rijkelijk voor beloond met een tweede plek in de BRICO-cross in Meulebeke, niet eens zo ver na ploeggenoot Mathieu van der Poel. “Ongelofelijk dat het mij nu al lukt om op het podium te eindigen”, vertelt Bosmans aan WielerFlits. “Nu is het doel om weer helemaal naar mijn oude niveau toe te groeien en in de toekomst misschien ieder weekend in de top-5 te rijden.”

Op de dag af bijna twee jaar geleden bracht de onfortuinlijke Bosmans zelf het nieuws naar buiten dat hij kampte met de ziekte van Lyme, nadat hij al een tijdje wisselvallige prestaties afleverde. Wat volgde was een voor de jonge Kalmthoutenaar lange donkere periode met wel enkele ups, maar vooral veel downs. Meer dan een jaar duurde het vooraleer men wist te achterhalen dat Bosmans te maken had met de chronische vorm van de ziekte en ook het daaropvolgende herstel nam bijzonder veel tijd in beslag. Meer dan hij zelf ooit had gevreesd.

..

Het is nu aan de Belg om te ontdekken waar zijn grenzen liggen, want naar eigen zeggen heeft hij die in zijn drie jaar als prof nog niet ontdekt. We moeten terug naar zijn tijd als belofte, waarin hij het Belgisch kampioenschap won en twee keer net naast de wereldtitel greep, om een Bosmans aan honderd procent bezig te zien. “Ik behaal nu al een tijdje mijn resultaten puur op basisconditie en talent. Volgens mijn begeleiders is dat talent ook de reden waarom ik zo snel vooraan meedoe, terwijl ik nog wedstrijdritme mis. De komende maanden wil ik mijn echte limieten ontdekken. Als ik vroeger de evenknie was van Lars van der Haar, kan ik dat niet verleerd zijn. Ruw geschat zit ik op negentig procent, dus als ik deze lijn doortrek, is het een gezonde ambitie om in de verre toekomst misschien ieder weekend in de top-5 te rijden.”

Lees meer Bron: WielerFlits

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 31 Okt 2016, 12:30

Wederom is er een veldrijder getroffen door de ziekte van Lyme
bron Stichting Tekenbeetziekten https://www.facebook.com/Tekenbeetziekt ... NE&fref=nf

HAMME - Jonas Smet treft het niet en ziet zijn seizoen volledig in het water vallen.

De eerstejaarsjunior van IKO Enertherm-Beobank kon al enkele weken niet de prestaties voorleggen die hij ambieerde.

Nader onderzoek leerde de 17-jarige veldrijder uit Hamme dat hij momenteel kampt met de ziekte van Lyme. Blijkbaar liep hij de ziekte op na een tekenbeet.

“Het is belangrijk dat we de oorzaak van mijn minder presteren hebben gevonden, maar anderzijds moet ik de crossfiets nu voor lange tijd aan de kant laten staan. We zijn nog maar twee maanden bezig maar nu al is mijn seizoen om zeep”, aldus de Waaslander.
Het Nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161030_02547745
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 01 Nov 2016, 18:42

Start-Box.BE
28 oktober 2016

Jonas Smet uit met ziekte van Lyme http://start-box.be/jonas-smet-uit-met-ziekte-van-lyme/
Jonas Smet uit met ziekte van Lyme
Jonas Smet ziet zijn seizoen volledig in het water vallen. De eerstejaarsjunior van IKO Enertherm-Beobank kreeg afgelopen week te horen dat hij rondfietst met de ziekte van Lyme. Deze ziekte liep hij op na een tekenbeet tijdens een schooluitstap.

“De volgende weken zal ik geen wedstrijden meer rijden”, vertelde Jonas Smet aan start-box.be “Met deze ziekte hebben we de oorzaak gevonden van de slechte prestaties de afgelopen weken. Heel mijn seizoen is natuurlijk naar de vaantjes.”

Smet liep vorig schooljaar een tekenbeet op bij een schooluitstap. “Vorig jaar deden we een uitstap met school naar de Ardennen. Daar liep ik toen een tekenbeet op. Zo moet de ziekte al een tijdje in mijn lichaam zitten.”
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 04 Dec 2016, 14:37

wielerkrant.be
3 december 2016

24-jarige crossende landgenoot mag na aanslepende ziekte van Lyme eindelijk nog eens zegevieren http://www.sport-planet.eu/nl/veldrijde ... zegevieren
24-jarige crossende landgenoot mag na aanslepende ziekte van Lyme eindelijk nog eens zegevieren

Heel wat veldrijders waren vandaag in Spa aan de slag, maar in het Duitse Bensheim stond er ook een cross op het programma. De 24-jarige Wietse Bosmans won er voor het eerst sinds zijn comeback.

Wietse Bosmans - nog steeds maar 24 jaar oud - kampte de laatste twee seizoenen met de ziekte van Lyme. Na een sterk seizoensbegin in Meulebeke had Bosmans het moeilijk om dit seizoen opnieuw te bevestigen. "Het was bijna twee jaar geleden dat ik nog eens vanop de eerste rij mocht starten", doet Bosmans zijn verhaal op zijn website.

"Daardoor heb ik geen onnodige krachten moeten verbruiken in het eerste deel van de cross. Ik kon dus iets rustiger van start gaan. We waren al snel met drie jongens voorop. Op drie rondes van het einde heb ik het tempo de hoogte ingejaagd en ik ben dan solo aangekomen", klinkt het.

Gevoel nog niet super

Zondag start Bosmans in Mol, maar de veldrijder kan nog beter. "Het gevoel was nog niet super. Na mijn stage van vorige week was het nog wat wennen. En ik had veel last van de koude. Op het einde was ik er pas aan gewend. Ik ben heel tevreden met deze overwinning. Morgen start ik ook in Mol, dus daar kijk ik al enorm naar uit", besluit Bosmans.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 08 Jan 2017, 23:09

Sport-Planet
8 januari 2017

Bosmans opnieuw de oude na ziekte: "Ik had niet verwacht dat ik zo sterk zou zijn" http://www.sport-planet.eu/nl/veldrijde ... z4VBELZrdU
Bosmans opnieuw de oude na ziekte: "Ik had niet verwacht dat ik zo sterk zou zijn"

Straks staat hij aan de start van het BK veldrijden, maar de afgelopen twee edities moest Wietse Bosmans aan zich voorbij laten gaan. De crosser lijkt net op tijd terug in vorm, dat bewees hij met zijn vijfde plek in de GP Sven Nys in Baal.

Wietse Bosmans kwam dit seizoen opnieuw boven water nadat hij twee seizoenen geleden met de ziekte van Lyme te maken kreeg. Maar in december verliep het moeilijker, want door ziekte was Bosmans geen 100%. "Het was echt helemaal geen dipje", bevestigt Bosmans. "Voor Essen en Overijse was ik op stage geweest en had ik al een goede basis gelegd."

Ziek na Overijse

"Ik was twee weken goed in orde. In Essen ben ik 9e geworden, in Overijse zou ik normaal 5e worden, maar heb ik pech gehad. Maar 3 dagen na de cross in Overijse ben ik ziek geworden. Ik ben blijven aanmodderen. Uiteindelijk had ik pas een een week voor Baal, in Loenhout, een beter gevoel", zegt de crosser bij Wielerkrant.be.

In de GP Sven Nys deed Bosmans lang mee voorin, maar uiteindelijk werd hij 5e. "In Baal had ik dan weer meer kracht in mijn benen. Daar kon ik mezelf terug laten zien. Ik had niet verwacht dat ik zo sterk zou zijn. Tot op 2,5 ronden van het einde reed ik nog mee met de wereldkampioen. Maar de laatste 2 toeren heb ik dat moeten bekopen."

"Het slechtste is nu achter de rug, dus het kan alleen maar beter gaan" - Wietse Bosmans

"Ik had niet gedacht om nog zo diep in de finale mee te doen voor het podium. Dat is zeker hoopgevend voor de toekomst. Op een zware omloop kan ik altijd goed uit de voeten", zegt Bosmans, die dus helemaal hersteld is van zijn ziektekiemen en zich klaar voelt voor het BK. "Het slechtste is nu achter de rug, dus het kan alleen maar beter gaan."

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”