@VGM, wat fijn dat het gelukt is om het online te zetten!
Roxy schreef:Er zijn in Nederland maar een paar goed opgeleide Lyme behandelaars en of goed opgeleide LBA analisten die een LBA (Levend Bloed Analyse) kunnen maken en deskundig en goed kunnen beoordelen.
Roxy schreef:Informatie die ik heb gekregen over LBA is, dat de levend bloedanalyse een onderzoeksmethode is waarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van verschillende elementen van het bloed. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de vorm van de rode bloedcellen wat kan aangeven hoe het gesteld is met de werking van organen zoals de lever en de milt. Ook de mate van activiteit van de witte bloedcellen, en de activiteit van het immuunsysteem, wordt in het bloed gezien. Ook wordt er vast gesteld of er in het bloed elementen aanwezig zijn die daar niet in thuis horen zoals gistcellen en bacteriën.
Het soort onderzoek is geschikt voor onder andere de detectie van het candidasyndroom, het post-viraal syndroom (ME) en afwijkingen aan het immuunsysteem.
Roxy schreef:Verdere ontvangen interessante informatie:
Levend Bloed Analyse (LBA) is een diagnostische onderzoeksmethode waarbij gekeken wordt naar de kwaliteit van verschillende elementen van het bloed. Er wordt gekeken naar de vorm en de activiteit van de bloedcellen. Levend Bloed Analyse vormt een interessante aanvulling op de klassieke bloedanalyse. De activiteit van de witte bloedcellen, de vorm van de rode bloedcellen, de aanwezigheid van andere partikels, eiwitstoringen en vrije radicaalactiviteit kan waargenomen worden.
De afwijkingen in de vorm van bijvoorbeeld de witte bloedcellen of in de levendigheid van de cellen kan een aanwijzing geven naar de oorzaak van de klacht.
De Levend Bloed Analyse is een uitsluitend morfologisch onderzoek, wat wil zeggen dat er gekeken wordt naar de vormgeving van de bloedcellen. Afwijkingen in de vorm van de cellen kan globaal aangeven wat de patiënt mankeert. Daarnaast is een afwijking in de vorm van de cel vaak ook een afwijking in de functie van de cel. De afwijkingen in de cellen kunnen dus komen door een andere oorzaak, bijvoorbeeld als de aanmaak niet goed gaat, waardoor er een klachten patroon ontstaat, of ze zijn de oorzaak van het klachtenpatroon.
De Levend Bloed Analyse wordt gedaan door middel van verschillende microscoop technieken. Dit zijn de fase contrast microscoop en de donkerveld microscopie.
In het onderzoek naar de Borrelia bacterie wordt er onder andere gekeken naar de cyst-vorm, de L-vorm, de granul-vorm en de opgerolde vorm. Ook worden de rode bloedcellen open gemaakt om te zien of de Borrelia zich al in de cel genesteld heeft.
Kunnen jullie dit ook afleiden, analyseren, uit LBA beelden?
Roxy, deze informatie die jou is gegeven lijkt mij niet zo betrouwbaar. Een LBA zoals jij beschrijft is wat anders dan een spirocheet bekijken met donkerveld microscopie. Er staat daarover meer op pagina 2 en 3 van dit topic.
Ik heb er zelf ook nog weinig kennis over, ik ben geen microbioloog. Maar jouw informatie doet mij denken aan de ‘deskundige' LBA therapeuten uit deze uitzending van radar:
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... d-analyse/
Ik denk dat iedereen een spirocheetvorm onder een microscoop kan herkennen wanneer/zodra deze duidelijk zichtbaar is en vrij door het bloed zwemt. Het RIVM schrijft:
"De bacteriën zijn als dunne onregelmatig gespiraliseerde draadjes te herkennen." bron En er staan veel voorbeelden op internet ter vergelijking.
Roxy schreef:Erkennen de reguliere Lyme artsen LBA uitslagen? of enkel de niet-reguliere Lyme artsen, behandelaars?
Als de microscopie is uitgevoerd in een microbiologisch laboratorium dan worden de uitslagen regulier erkend. Zie ook de LCI-richtlijn voor relapsing fever (
klik hier) die door borrelia recurrentis en nog een aantal andere borrelia-soorten kan worden veroorzaakt. Ter verdere differentiëring van andere species kan PCR (DNA) worden toegepast.
Helaas wordt microscopie voor borrelia burgdorferi s.l nog niet toegepast, dus tot zover reikt de erkenning voor ons. Tot die tijd moeten we het maar zelf doen imo.
Roxy schreef:Is het bij LBA onderzoek, net als bij regulier bloed onderzoek, verstandig om verschillende en recente LBA uitslagen te hebben? en herhaling van LBA onderzoek nodig om een goed recent beeld en overzicht te kunnen krijgen?
Een LBA uitslag van een aantal jaren geleden is een moment opname van dat moment. Na of tijdens antibiotica behandelingen zal het bloed en de LBA er anders uit kunnen zien?
Het is tot op zekere hoogte een momentopname. En het is slechts aanvullend op het hele klinische beeld. Bovendien weten we niet om welke species het gaat wanneer er spirocheten zichtbaar zijn. LBA alleen kan naar mijn mening nooit een goed beeld en overzicht geven, daar is echt het hele plaatje voor nodig.
Bij mij zijn het aantal spirocheten die vrij in het bloed te zien zijn afgenomen tijdens en na antibiotica.
Roxy, met welk doel zou jij een LBA of microscopie willen laten doen? Wil je de behandeling evalueren? Heb je ook al een LTT laten doen?
Josie