Stichting Cardio Fitclub over stappenteller http://www.cardiofitclub.nl/stappen.html
Met mijn voeten/voetzolen (neuropathie) gaat het langzaam meer en meer beter. Het kunnen lopen en staan gaat daardoor ook weer wat beter.Een stappenteller heeft een lage drempel door de eenvoudige werking en is goed bruikbaar voor chronisch zieken maar ook natuurlijk voor gezonde mensen en daarom bij uitstek geschikt om een wandeladvies daadwerkelijk en effectief in de praktijk te brengen.Het is wetenschappelijk bewezen dat matig intensieve bewegingsvormen zoals wandelen een grote gezondheids-
verbeterende factor hebben. Het verbeterd de activiteit van- en de hoeveelheid HDL cholesterol (het goede cholesterol!) en daardoor beïnvloed het totaal cholesterol getal ten goede.Hoeveel stappen per dag?
Uit onderzoek uit Amerika en Japan blijkt het volgende:
5.500 voor chronisch zieken en gehandicapten
Als dit in een stijgende lijn blijft doorgaan zou ik dit jaar in de zomer/herfst het lopen als ook de afstand van het lopen best willen proberen te gaan trainen. Daarbij moet ik bij 0.00 gaan beginnen. De conditie is slecht. Bij een langere afstand te moeten lopen is het goed merkbaar aan de hartslag, ademhaling, gaan zweten, spierzwakte, dat de conditie niet goed is.
Is een 'stappenteller' een idee om het lopen als ook de afstand van het lopen trainbaar te kunnen maken door het als een hulpmiddel en ondersteuning in te zetten om er zélf mee te kunnen gaan trainen?
Naar cardio fitness of naar medisch/fysio fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut gaan is voor mij geen optie.