Zoontje 2.5 jaar erythema migrans

linda25

Zoontje 2.5 jaar erythema migrans

Berichtdoor linda25 » Vr 23 Jun 2017, 23:41

GoedenAvond,
Ik wil graag mih verhaal vertellen en ik hoop dat ik via dit forum de juiste info en tips kan krijgen.
Ik heb een zoontje van 2.5 die afgelopen maandag een rode ovale plek op zijn schouder had, deze zat er dinsdagochtend ook nog. Ik dacht misschien zich gestoten of een geïrriteerde muggenbeet. Dinsdagavond zie ik dat de uitslag veranderd is een een kring. En schrok eerlijk gezegd van de plek en dacht al aan een tekenbeet.
Ik ben diezelfde avond laat met mijn zoontje naar de spoedeisende hulp gegaan. Deze dienstdoende arts twijfelde of het wel een tekenbeet was en heeft mij voor 2 dgn een anti allergisch drankje meegegeven die ik die en avond en de avond erop moest geven. Zoontje heeft geen klachten Enkelt de ring. De dd arts zei dat als de plek niet groter werd, Ik geen aktie meer hoefde te ondernemen.
Plek werd minder en ring was binnen 2 dgn verdwenen. Nou heb ik toch voor de zekerheid vandaag contact gezocht met mijn huisarts en deze heeft de foto's die ik had gemaakt van de dgn door gestuurd naar de dermatoloog. Die bevestigd erythema migrans. Nu is hij gestart met ab amoxcicline voor 14 dgn maar ik ben erg geschrokken en boos dat de ehbo niet meteen aktie heeft ondernomen! Als ik geen foto's had gemaakt had ws geen ab gehad want kring is nu niet meer te zien alleen de prikplek zeg maar
Voor de duidelijkheid ik heb nooit een teek gezien Enkelt de huidafwijking.
Ik wil graag de foto's toevoegen maar deze zijn te groot,Weet niet hoe ik dit kan veranderen...
Mijn vraag is wat kan en moet ik nou nog doen en is het nou echt de ziekte van lyme....

Ik hoop op jullie reacties

Groet van een hele bezorgde moeder.

Leia
Moderator

Re: Zoontje 2.5 jaar erythema migrans

Berichtdoor Leia » Za 24 Jun 2017, 06:55

- Onderwerp verplaatst naar Algemeen Lyme-borreliose-

Leia, moderator

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 25 Jun 2017, 15:44

Hallo Linda,

Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, en heel goed van je dat je een foto hebt gemaakt van de EM plek.
Je huisarts heeft er goed aan gedaan om meteen met antibioticum te behandelen.
Maar hou er rekening mee dat ondanks deze behandeling er na verloop van tijd ( soms vrij direct en soms duurt het iets langer) toch nog lyme klachten kunnen ontstaan, omdat er een bepaald percentage ondanks een vrij snelle antibioticum kuur alsnog de ziekte van lyme kunnen ontwikkelen.

Lees dit onderzoek maar eens rustig door:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23462300

Daarin staat dat " Forty-three (60% patients) returned to their previous health status when measured at 6 months post-treatment."

Dat zou betekenen dat 40% niet terug keert naar hun vorige gezondheidstoestand van vóór de standaard behandeling met antibioticum meteen na een EM.

Daarom zou je het gewoon goed in de gaten moeten houden, lees de klachten lijst eens goed door, en vraag (mocht het zich voordoen) extra antibioticum.

Je zou ook bv bij voorbaat een kuur van een maand kunnen aanvragen, dat is n.l. ook een mogelijkheid
Ikzelf (maar ik ben dan een volwassen mens) ben ondanks 14 dagen amoxicilline (vrij lage dosis) na een EM + tekenbeet toch nog erg ziek geworden na een tijdje.

Hoop dat je wat aan deze info hebt, ik wens je sterkte met je kleine zoontje.

linda25

Berichtdoor linda25 » Zo 25 Jun 2017, 21:35

Hoi bedankt voor je reactie.
Wat ik alleen niet begrijp hoe kan ik de tekenbeet nou niet hebben gezien. EM zit op zijn schouder of zou het kunnen dat hij toch ergens anders eerder een tekenbeet heeft gehad?
Ik kleed mijn kindje 2x per dag om....
Ab kuur voor een maand is dat dan wel voldoende? Ik lees ook iets over ab kuur voor 6 wkn.
Is er een test die ik kan doen?
Ook heeft de huisarts gezegd dat ik geen verder geen aktie hoeft te ondernemen...
Gelukkig heeft hij geen griepklachten gehad Enkelt de huidafwijking
Kan ik ergens nog meer informatie krijgen?

Ik heb nu de foto's kunnen bijvoegen, hoop dat ik het goed heb gedaan.

Nogmaals bedankt

Dag 1
http://imgur.com/x6l6JjP

https://m.imgur.com/7E38ql9
Dag 2

https://m.imgur.com/EqnYqv9

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 26 Jun 2017, 17:42

De teek zou er afgevallen kunnen zijn tijdens het aan en uitkleden, bv.
Of je zoontje heeft zitten krabben op die plek nog voordat je andere kleertjes aandeed.
Vaak wordt een tekenbeet niet opgemerkt, maar ik merkte die van mij wel.
(Helaas door foutieve informatie had ik hem laten zitten om door de huisarts te laten verwijderen)

Voor een klachten lijstje, kijk bv hier:

https://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen

De foto's lijken zoals ik het kan zien op een echte EM

Of een ab kuur voor een maand voldoende is moet na de kuur blijken.

Mochten er toch nog klachten ontstaan, ben je genoodzaakt om een privé arts te raadplegen.

Vergeet niet de probiotica erbij te geven, deze moet minstens 2 uur na inname worden gegeven, bv voor het slapen gaan.
De huisarts kan goede probiotica voorschrijven.

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 26 Jun 2017, 17:46

Is dat zo??

Ik ken geen huisarts, die probiotica voorschrijft. Bij winkels waar je supplementen kunt kopen, verkopen ze vaak speciale kinderprobiotica. Daar kunnen ze je ook adviseren welke te kiezen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 26 Jun 2017, 18:53

Eus schreef:
Is dat zo??

Ik ken geen huisarts, die probiotica voorschrijft. Bij winkels waar je supplementen kunt kopen, verkopen ze vaak speciale kinderprobiotica. Daar kunnen ze je ook adviseren welke te kiezen.

Ja, dat is zo
Mijn huisarts heeft mij in het verleden hele goede probotica gegeven zelfs.

En ik zou niet zo snel naar een Kruidvat gaat oid.

Ik was in de veronderstelling dat iedere huisarts tegenwoordig dit wel weet om erbij te geven.
(Vooral als je erom vraagt, welke te nemen)
Dat komt natuurlijk door je eigen ervaring, dan denk je meteen dat iedere huisarts datzelfde doet.

linda25

Berichtdoor linda25 » Di 27 Jun 2017, 11:08

Ik heb contact gehad met een ilads arts die adviseerde mij 4 wkn ab. Daar gaan we nou voor en idd dan is het afwachten of hij symptomen krijgt....
Vreselijk die onzekerheid!

Probiotica is besteld, krijg ik vandaag binnen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”