Stoppen met antibiotica..?

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Snulk

Stoppen met antibiotica..?

Berichtdoor Snulk » Di 08 Aug 2017, 11:39

Ik heb deze zomer al regelmatig een teek verwijderd. Nu heb ik er blijkbaar een over het hoofd gezien aan de binnenkant van mijn dij.
Ik heb de teek nooit gezien, maar er verscheen een behoorlijke vlek om een donker puntje. De vlek werd beetje blauw/rood.
Ik ben naar de huisarts geweest. Die keek even en zei: "100% Lyme. Geen twijfel" Hij was dus wel erg stellig.
Gelijk maar 15 dagen Doxycycline. Nu heb ik een behoorlijke aversie tegen medicijnen. Ik heb op mijn 61e nog nooit medicijnen hoeven te slikken.
Het gekke is dat ik totaal geen klachten had. Voelde me kerngezond. Nu, na 8 dagen antibiotica merk ik dat mijn stoelgang ontregeld is. Obstipatie. Ik ben dus mijn darmflora om zeep aan het helpen.
Kan ik na 8 dagen stoppen? Is het zo wel genoeg geweest?

Wat vinden jullie?

Dank,
Jos

Josie

Re: Stoppen met antibiotica..?

Berichtdoor Josie » Di 08 Aug 2017, 12:45

Snulk,
Niet stoppen! Het risico op ernstige klachten over een aantal weken of maanden is véél te groot. En dan is het behandelen ervan véél moeilijker.

Obstipatie kan zowel door ab komen als door de lyme zelf.

Je darmflora herstelt zich meestal weer helemaal na de kuur, met goede voeding. De flora is niet binnen een week ab om zeep geholpen.

Je kan er probiotica bijnemen, dat helpt meestal wel.
En evt. wat mild laxeren met magnesium citraat of magnesium oxide.

Voor probiotica en magnesium geldt, ver verwijderd van de doxycycline innemen, bijv. midden op de dag nemen, een uur of 3-4 nadat je de ochtenddosis van de doxycycline inneemt.

Veel groente en groentesap, dat kan de stoelgang ook wat soepeler maken en is goed voor de darmflora.

Snulk schreef:Kan ik na 8 dagen stoppen? Is het zo wel genoeg geweest?

Wat vinden jullie?

In de internationale ILADS richtlijn wordt aanbevolen een EM met minimaal 4-6 weken AB te behandelen, evt. ook nog met combinaties van verschillende AB en hogere doseringen.
In de Nederlandse CBO-richtlijn 10 dagen doxy. In de Vlaamse richtlijn 2-3 weken doxy.
In een Duitse richtlijn (de DBG-richtlijn) wordt minimaal 4 weken aanbevolen met een dubbele dosering.

Succes!

Josie

Snulk

Berichtdoor Snulk » Di 08 Aug 2017, 13:18

Dank je Josie.
Dan ga ik nog maar even door..

is het echt zo, dat als je een kring/vlek hebt dat je 100% Lyme hebt?
Ik heb nl. geen enkele klacht.

Jos

Josie

Berichtdoor Josie » Di 08 Aug 2017, 13:35

Graag gedaan.

Sorry het is echt lyme.....
Als de kring/vlek optreedt is dat meestal het eerste symptoom. De rest van de ellende volgt dan vaak later als het niet, niet voldoende of niet juist behandeld wordt.

Je hebt goed gehandeld door meteen naar de huisarts te gaan en altijd al goed op te letten op teken en ze meteen te verwijderen. Probeer ook nog preventieve maatregelen te nemen, zodat de kans kleiner wordt dat je hierna nogmaals gebeten wordt.

De kleine babyteken / nimfen kunnen ook al lyme overbrengen, die worden gemakkelijk over het hoofd gezien, die zijn maar ong. 1 mm groot... :?

Hoe staat het met de kring/vlek, is die al weg of minder?

Josie

Snulk

Berichtdoor Snulk » Di 08 Aug 2017, 13:46

De kring/vlek is een stuk minder geworden. Al vrijwel niet meer te zien.
Je hebt het over preventieve maatregelen, valt daar ook anti-tekenspray onder?
Of helpt dat niet echt?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 08 Aug 2017, 13:48

@Snulk,
Informatie Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/
Als men besmet raakt, kan men weken tot maanden na de besmetting griepachtige klachten krijgen, maar dat kan ook uit blijven.
Maanden tot jaren later kan men zeer diverse klachten krijgen.

Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/
Als er sprake is van een tekenbeet en er wordt een rode ring (erythema migrans, afgekort EM) waargenomen, is dat het bewijs dat er sprake is van een Borrelia besmetting d.w.z. de ziekte van Lyme. In deze situatie is verder onderzoek overbodig en zal direct overgegaan moeten worden tot behandeling.

Er moet niet onnodig tijd worden verspild: hoe langer men besmet is, hoe moeilijker het is om te genezen.
Je bent er op tijd bij. Succes en sterkte gewenst.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Josie

Berichtdoor Josie » Di 08 Aug 2017, 13:54

Snulk schreef:De kring/vlek is een stuk minder geworden. Al vrijwel niet meer te zien.
Je hebt het over preventieve maatregelen, valt daar ook anti-tekenspray onder?
Of helpt dat niet echt?

De kring/vlek moet in zijn geheel volledig 100% totaal niet meer zichtbaar zijn inclusief de uitbreiding en vervaging voordat je overweegt te stoppen met de AB en soms is langer AB nodig.
Dat hij al een heel stuk minder is, is een goed teken.

Meer info over preventieve maatregelen:
https://lymevereniging.nl/lyme/preventie/

Tips tegen Teken(beten)

- Kleed je zo goed mogelijk voor een bezoek aan de natuur. Draag een lange broek, met de broekspijpen in de sokken, kleding met lange mouwen, goed gesloten schoeisel en een hoofddeksel.

- Gebruik een tekenwerend middel als DEET 40 of 50%, Tea tree olie of draag geïmpregneerde kleding als u door werk vaak of lange tijd in de natuur moet zijn.

- Neem een douche om eventuele loszittende nimfen en teken af te spoelen.

- Was gedragen kleding uit of stop die in de droger op de warmste stand. Teken schijnen dat niet te overleven.

- Controle van het lichaam op teken, vooral nimfen, na een wandeling of kamperen in een natuurgebied is noodzakelijk. Het is echter gebleken, dat steeds meer mensen ook in hun directe omgeving, bijvoorbeeld in eigen tuin, gebeten worden. De kans dat een teek Borrelia burgdorferi overbrengt, neemt toe met de duur die de teek vastzit in de gastheer. Zo snel mogelijk en op de juiste wijze verwijderen van een teek is dus belangrijk; hiervoor zijn diverse hulpmiddelen in de handel.

- Noteer een opgemerkte tekenbeet in uw agenda, zowel de datum als de plaats van de tekenbeet. Wees alert op het ontstaan van een rode kring of vlek rondom de tekenbeet (Erythema Migrans) of elders op uw lichaam, en op gezondheidsklachten. Ga bij het ontstaan van een rode kring of vlek of gezondheidsklachten zonder rode kring of vlek direct naar uw huisarts.

- Inenting tegen Lymeziekte of andere tekenbeetziekten is nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk in te enten tegen FSME. Meer informatie is te vinden op TravelClinic.nl.

Josie

Snulk

Berichtdoor Snulk » Di 08 Aug 2017, 14:05

Dank allen.
Geweldig dit forum. Ik overwoog echt om te stoppen met de AB.
Ben nu overtuigd dat ik er niet te nonchalant mee om moet gaan, ook al heb ik geen klachten

gr.
Jos

Terug naar “Reguliere Behandeling”