Door wind kunnen teken door vervoer van blad uit bomen vallen?

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Cesar

Door wind kunnen teken door vervoer van blad uit bomen vallen?

Berichtdoor Cesar » Di 22 Mei 2018, 16:51

Volgens Rivm vallen teken niet uit bomen.
https://www.tekenradar.nl/teken/teken/h ... -voorkomen

Ze vallen dus niet spontaan, wel vraag ik me af of ik geen risico loop op de fiets als ik onder bomen doorfiets.
Hier staan alleen maar bomen dus heb eigenlijk geen keus, moet er wel onderdoor.
Er kan immers ook blad naar beneden vallen in je kleding, haar belanden met een teek erin toch?

Hiernaast mijn slaapkamer raam met zo'n schuin dakraam waar precies de takken van een eikelboom voor hangen.
Vaak waaien er bladeren naar binnen of andere rommel tijdens het luchten. Kunnen hiermee teken naar binnen komen?

Of zitten teken niet zo "hoog" gezien het feit er steeds wordt gesproken over 1,5 meter hoogte in het groen etc.

Weet iemand hier dit? Alle reacties welkom.
Laatst gewijzigd door Cesar op Wo 23 Mei 2018, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Cesar

Re: Door wind kunnen teken door vervoer van blad uit bomen vallen?

Berichtdoor Cesar » Wo 23 Mei 2018, 20:45

Heeft echt niemand antwoord op mijn vraag.
Of stel ik hele domme vragen :?:

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 23 Mei 2018, 21:17

Teken hebben een hoge luchtvochtigheid nodig om te overleven, ze leven daarom bij voorkeur in de vochtige vegetatie, in de humuslaag. Doordat binnenshuis de luchtvochtigheid niet hoog is, overleven ze ook binnenshuis niet. Boven 150 cm. zul je geen teek aantreffen. Nu zijn er honderden verschillende soorten teken, ik heb het specifiek over de schapenteek -Ixodes Ricinus-, die Lymeziekte overbrengt. Teken vallen dus niet uit bomen, ook al hoor je vaak anders. Ze kunnen op hoogte niet overleven.

Cesar

Berichtdoor Cesar » Wo 23 Mei 2018, 21:23

Eus schreef:Teken hebben een hoge luchtvochtigheid nodig om te overleven, ze leven daarom bij voorkeur in de vochtige vegetatie, in de humuslaag. Doordat binnenshuis de luchtvochtigheid niet hoog is, overleven ze ook binnenshuis niet. Boven 150 cm. zul je geen teek aantreffen. Nu zijn er honderden verschillende soorten teken, ik heb het specifiek over de schapenteek -Ixodes Ricinus-, die Lymeziekte overbrengt. Teken vallen dus niet uit bomen, ook al hoor je vaak anders. Ze kunnen op hoogte niet overleven.

Eus, Bedankt voor de info! Blij dat de teken op hoogte niet kunnen overleven, het malle hoedje wat ik tot op heden op
heb zal ik weer afzetten. Ook al weet ik dat ook andere insecten infecties kunnen overbrengen...

Groet, Cesar

PS Ik lees Boven 150 cm. zul je geen teek aantreffen. heb je hier ook links van oid

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 23 Mei 2018, 21:43

Ik weet niet waarom je een hoedje opzet, ik twijfel enorm of dat de teken tegen zal houden. Onder een hoedje is het warmer en mogelijk ook vochtiger, dus aantrekkelijker voor teken!

Onderzoek; https://www.researchgate.net/publicatio ... i_Ixodidae

Cesar

Berichtdoor Cesar » Wo 23 Mei 2018, 22:08

Eus,

Kan dus wel het dakraam boven mijn bed open doen... ook al komt er dan wat blad binnen...
Althans wat betreft de "schapenteek". Verder ben ik natuurlijk ook wel voorzichting.

Citaat Eus:
Ik weet niet waarom je een hoedje opzet, ik twijfel enorm of dat de teken tegen zal houden. Onder een hoedje is het warmer en mogelijk ook vochtiger, dus aantrekkelijker voor teken!

Het hoedje is/was bedoeld om na aankomst te controleren of er geen beestjes, teken op zitten, is een wit hoedje...
En fiets of wandel maar even kort dus warmte krijgt niet zoveel kans.

Gr. Cesar

Terug naar “Artikelen en Linkjes”