Bij de ziekte ME wordt inspanningsintolerantie (ook wel Post-Exertional Neuroimmunological Exhaustion (PENE) of PEM: post-exertional malaise genoemd) als volgt omschreven; Bron https://www.psychfysio.nl/6_05_2/Overigens is Verdult het evenmin eens met de bewering van de Britse infectieziekten-deskundigen dat er een sterke overeenkomst zit tussen de klachten bij Lyme en het chronisch vermoeidheidssyndroom. Fred Verdult: ,,Zelfs een geringe inspanning als het nemen van een douche kan voor een CVS-patiënt gelijk staan aan het lopen van een marathon, waarvan hij of zij vaak dagen moet bijkomen. Dát soort extreme klachten hoor ik niet bij Lyme terug.”
Inspanningsintolerantie kan ook bij de ziekte van Lyme voor komen. Maar inspanningsintolerantie kan ook bij andere ziekten voor komen als bijvoorbeeld MS, Kanker, etc.Neuro-immune uitputting: malaise na inspanning als onderscheidende klacht
ME patiënten zijn veel meer dan “moe”. Kenmerkend voor ME is een specifieke vorm van snel optredende uitputting of vermoeibaarheid die sinds kort bekend staat als Post-Exertional Neuroimmunological Exhaustion (PENE). Sommige auteurs gebruiken ook de term PEM: post-exertional malaise.
PENE is een pathologisch onvermogen van het lichaam om voldoende energie op aanvraag te produceren met prominente symptomen.
Karakteristieken zijn:
- Uitgesproken, snelle lichamelijke en/of cognitieve vermoeibaarheid in reactie op inspanning, dusdanig dat dagelijkse activiteiten of eenvoudige mentale taken, invaliderend kunnen zijn en een terugval kunnen veroorzaken.
- Verergering van symptomen: bijvoorbeeld acute griepachtige symptomen, pijn en verslechtering van andere symptomen.
- PENE kan onmiddellijk of vertraagd na activiteit optreden.
- Langdurige herstelperiode, gewoonlijk tot 24 uur of langer. Een terugval kan dagen, weken of langer duren.
- Een lage drempel qua fysieke en mentale belastbaarheid door PENE resulteert in een substantiële vermindering van het activiteitenniveau in vergelijking met vóór de ziekte.Dubbele fietstest maakt objectivering mogelijk
Hoewel de oorzaken van de inspanningsintolerantie complex zijn, is de PENE op zichzelf te objectiveren met twee inspanningstesten binnen 24 uur: de zogenaamde dubbele fietstest (met VO2max bepaling) waarmee duidelijk het verschil aangegeven kan worden tussen ME- patiënten en patiënten met chronische vermoeidheid.
Daarbij past de kanttekening dat een dubbele fietstest vaak een (te) zware opgave is voor ME patiënten. Bij de meest ernstig zieke patiënten kan deze test een langdurige (soms maandenlange) verslechtering teweeg brengen. Ook bij degenen met een lichtere vorm van ME is voorzichtigheid geboden.
Stichting Tekenbeetziekten symptomen Lyme; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/symptom ... -van-lyme/
Ernstige vermoeidheid (vgl CVS) is iets anders dan inspanningsintolerantie.
Ernstige vermoeidheid kan ook een andere onderliggende oorzaak hebben als bijvoorbeeld een vitamine B12 tekort, schildklierziekte, etc. dat naast de ziekte van Lyme kan bestaan.