Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Apr 2020, 11:16

Eenvandaag
11 april 2020
Hoe mondkapjes werken en of het zin heeft om er eentje te dragen - uitlegvideo; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... tlegvideo/
Mondkapjes komen in alle soorten en maten voorbij. Maar heeft het wel zin om ze te dragen in de strijd tegen het coronavirus? Verslaggever Tom van ’t Einde legt het uit.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 15 Apr 2020, 12:12

Bedankt voor je link roxy.
De experts spreken erover alsof je een raketgeleerde moet zijn om een mondkapje te dragen. Wel... zo complex is het ook weer niet. Geef gewoon goede voorlichting, dan bereik je veel meer.
Het filmpje geeft een goede aanzet, alleen jammer dus dat de expert dan vervolgens zegt dat ze geen nut hebben... Dan moeten ze in het ziekenhuis dus kennelijk ook niet moeilijk doen om het tekort...

Bij juist gebruik kunnen ze een groot verschil maken, dus daar moet de overheid meer op inzetten. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes werken en ook dat 1,5m afstand houden lang niet altijd voldoende is. Ook in de elleboog niezen of hoesten is minder efficient dan het dragen van een kapje. Zoals bijvoorbeeld ook hier te zien is:
https://youtu.be/KEG_sQrXtzE?t=199

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Apr 2020, 12:38

@RoelA,
Ik begrijp het dat als je vaak naar buiten moet gaan voor het dragen van een goed mondkapje kiest. Persoonlijk kies ik er niet voor. Zijn de mondkapjes die je gebruikt uit China geschikt? FFP2 of FFP3?

Mocht Nederland mondkapjes gaan invoeren is een goede voorlichting essentieel. Toch denk ik dat veel mensen niet goed nadenken over een goede hygiëne. In mijn werkzame leven op kantoor waar veel mensen bij elkaar zaten heb ik mij vaak verbaasd over hoe weinig mensen na bijvoorbeeld het toilet gebruik hun handen wasten. Of hoe vies de toetsenborden of de telefoons op de werkplekken soms waren. En hoeveel mensen er bij verkoudheid of griep in het rond zitten te hoesten of te niezen in bijvoorbeeld de drukke trein, bus, tram, metro zonder er een hand voor te doen. En sommige mensen thuis in het toilet geen handdoek hebben hangen bij het fonteintje en of na het toilet bezoek in de keuken de handen wassen.
Wanneer moet ik mijn handen wassen?; Bron https://www.rivm.nl/hygiene/handen-wassen Veel ouders voeden hun kinderen hier niet mee op.

Een andere vraag hoe doe je het bij het halen van boodschappen of bij het laten bezorgen van boodschappen? sommige mensen dragen in de winkel handschoenen en de bezorgers houden zich aan de hygiënemaatregelen.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Apr 2020, 15:11

NOS op3
14 april 2020
Hoe het virus pijn doet in je portemonnee; Bron https://www.youtube.com/watch?v=q-QuQ_aEY0g
Het coronavirus: gevaar voor de volksgezondheid én de economie. Volgens het jongerenplatform van de SER moeten er aparte maatregelen komen voor jongeren. In deze video zie je hoe deze gezondheidscrisis hun in hun portemonnee raakt. Nu, maar ook straks.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 15 Apr 2020, 18:55

'Onze' kabinetten hebben bijna 40 jaar lang de tijd gehad om te oefenen met een pandemie, genaamd chronische Lyme en co infecties, enfin. :ugeek:

‘Kabinet negeerde jarenlang adviezen over pandemie-aanpak’

Bron: m.limburger.nl, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 15 Apr 2020, 18:59

Roxy schreef:@RoelA,
Ik begrijp het dat als je vaak naar buiten moet gaan voor het dragen van een goed mondkapje kiest. Persoonlijk kies ik er niet voor. Zijn de mondkapjes die je gebruikt uit China geschikt? FFP2 of FFP3?

Ik ga ook maar 1-2 keer per week de deur uit naar de supermarkt. Minimaliseren van kansen blijft natuurlijk essentieel. Ik had gelukkig nog een FFP2 stofmasker van de Gamma liggen (al vele maanden geleden gekocht voor een hele andere reden), en die komt nu dus goed van pas. De mondkapjes uit china varieren natuurlijk van kwaliteit. Ik heb een aantal verschillende op aliexpress gekocht, maar die zijn meer voor lange termijn gebruik en hebben minder filterwerking (zeker geen ffp2 of -3). Maar ook die kunnen dus nut hebben als het voorkomt dat je je mond of gezicht kunt aanraken in publieke omgeving. Met de chirurgische maskers heb ik verder geen ervaring, maar daar worden ook massa's van verkocht op aliexpress.

Mag ik overigens vragen waarom je er voor kiest ze niet te dragen?

Roxy schreef:Mocht Nederland mondkapjes gaan invoeren is een goede voorlichting essentieel. Toch denk ik dat veel mensen niet goed nadenken over een goede hygiëne. In mijn werkzame leven op kantoor waar veel mensen bij elkaar zaten heb ik mij vaak verbaasd over hoe weinig mensen na bijvoorbeeld het toilet gebruik hun handen wasten. Of hoe vies de toetsenborden of de telefoons op de werkplekken soms waren. En hoeveel mensen er bij verkoudheid of griep in het rond zitten te hoesten of te niezen in bijvoorbeeld de drukke trein, bus, tram, metro zonder er een hand voor te doen. En sommige mensen thuis in het toilet geen handdoek hebben hangen bij het fonteintje en of na het toilet bezoek in de keuken de handen wassen.
Wanneer moet ik mijn handen wassen?; Bron https://www.rivm.nl/hygiene/handen-wassen Veel ouders voeden hun kinderen hier niet mee op.

Dit geloof ik best. Veel mensen denken er niet over na. Maar dit is inderdaad een probleem van algehele hygiene, niet alleen van mondkapjes dragen. Meer voorlichting omtrent algehele hygiene is best wenselijk in deze tijd.

Roxy schreef:Een andere vraag hoe doe je het bij het halen van boodschappen of bij het laten bezorgen van boodschappen? sommige mensen dragen in de winkel handschoenen en de bezorgers houden zich aan de hygiënemaatregelen.

Ja dit is en blijft een lastige opgave. Het is vrijwel onmogelijk om het 100% goed te doen. Zelf draag ik wegwerphandschoenen en dus een mondkapje die ik opzet vlak voordat ik ga winkelen. Handen wassen bij de ingang. De handschoenen gooi ik weg nadat de boodschappen zijn ingeladen achter in de auto. Daarna nogmaals handen wassen voordat ik in de auto stap. Thuis gaat het mondkapje pas af nadat de boodschappen zijn uitgeladen en was ik nogmaals mijn handen. Meestal laat ik de boodschappen daarna een tijd (halve of hele dag) in quarantaine, want die kunnen immers besmet zijn. De hele boodschappenvoorraad gaan desinfecteren zoals sommige mensen doen gaat me net iets te ver....

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Apr 2020, 20:49

@RoelA,
RoelA schreef:Mag ik overigens vragen waarom je er voor kiest ze niet te dragen?
Tot nu toe vind ik het niet nodig om een mondkapje te gaan gebruiken. Ik blijf thuis en ga 1x per week naar een winkel voor een aantal boodschappen op een tijdstip dat het niet druk is en waar de hygiëne maatregelen goed worden nageleefd. Als ik naar buiten ga houd ik mij goed aan de 1.5 meter afstand. De rest van de boodschappen bestel in online en worden op afstand en bij de voordeur bezorgd. Een stukje wandelen of fietsen doe ik voorlopig niet. Ik kan naar buiten gaan in de tuin en dat is voldoende.

Goede mondkapjes zijn schaars voor alle landen op de wereld en ik sta achter het standpunt van het Kabinet. Er zijn bijvoorbeeld mensen die in de thuiszorg werken die geen mondkapjes hebben omdat de werkgevers geen mondkapjes hebben. Dat gebeurt ook in sommige huisartsenpraktijken of in verzorgingscentra en andere instellingen dat er geen mondkapjes voor de medewerkers zijn. Ik hoop dat dat voor die mensen ook zo gauw mogelijk geregeld gaat worden.

In Nederland zijn er goede nieuwe initiatieven ontstaan om weer eigen productielijnen op te starten. Dat zijn goede ontwikkelingen want heel veel bedrijven hebben in het verleden de productielijnen van veel artikelen naar verschillende lage lonen landen verplaatst. En Nederland en andere landen in Europa zijn veel te afhankelijk geworden van landen als China.
En misschien komt er bij de mensen het besef dat je als mens zelf ook verantwoordelijk bent voor het kopen van veel goedkope spullen uit China die hier wekelijks met grote zeecontainers worden ingevoerd en naar de verschillende winkels en winkelketens in Nederland gaan.

AD
15 april 2020
Rutte: ‘Het loket gaat zeker niet in één keer open’; Bron https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/r ... ~ada8a36a/
Het kabinet wil niet in één keer, maar ‘stap voor stap’ naar versoepeling van de getroffen corona-maatregelen. ,,Het loket gaat zeker niet in één keer open. Er zal maatwerk nodig zijn om aan de 1,5 meter-samenleving te voldoen.”

Dat heeft premier Mark Rutte gezegd in een persconferentie na crisisberaad over het corona-virus met betrokken ministers.
Mondkapjes
Minister De Jonge zei dat, anders dan in België en Duitsland werd besloten vanavond, in ons land burgers niet wordt geadviseerd om mondkapjes te dragen op straat. Duitsland stelt sinds vandaag juist dat in winkels en het stads- en streekvervoer het dragen van mondkapjes ‘dringend wordt aanbevolen’. In België wordt het gebruik van mondkapjes ‘aangeraden'.

Minister De Jonge noemde het echter ‘onnodig’ en ‘onverstandig’. ,,Hier is schaarste, net als in de rest van de wereld. Ze zijn hard nodig in de zorg en het RIVM heeft ons dat ook niet geadviseerd. Het Outbreak Management Team heeft ook steeds geoordeeld dat het niet nodig is.”

Het RIVM laat ook weten dat het standpunt over mondkapjes ‘ongewijzigd is’.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 15 Apr 2020, 22:09

Roxy schreef:Tot nu toe vind ik het niet nodig om een mondkapje te gaan gebruiken. Ik blijf thuis en ga 1x per week naar een winkel voor een aantal boodschappen op een tijdstip dat het niet druk is en waar de hygiëne maatregelen goed worden nageleefd. Als ik naar buiten ga houd ik mij goed aan de 1.5 meter afstand. De rest van de boodschappen bestel in online en worden op afstand en bij de voordeur bezorgd. Een stukje wandelen of fietsen doe ik voorlopig niet. Ik kan naar buiten gaan in de tuin en dat is voldoende.

Goede mondkapjes zijn schaars voor alle landen op de wereld en ik sta achter het standpunt van het Kabinet. Er zijn bijvoorbeeld mensen die in de thuiszorg werken die geen mondkapjes hebben omdat de werkgevers geen mondkapjes hebben. Dat gebeurt ook in sommige huisartsenpraktijken of in verzorgingscentra en andere instellingen dat er geen mondkapjes voor de medewerkers zijn. Ik hoop dat dat voor die mensen ook zo gauw mogelijk geregeld gaat worden.

Ik begrijp je standpunt, de noodzaak in jouw situatie is niet hoog en verder is het een kwestie van het tekort wat een rol speelt bij je keuze. Zou je er overigens wel een dragen als er voldoende voorraad van zou zijn?

Frappant vind ik wel dat in andere landen veel minder tekorten zijn... In landen als spanje worden mondkapjes nu bijvoorbeeld gratis uitgedeeld in het openbaar vervoer en kon je ze tot op heden nog prima in de lokale apotheek kopen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 16 Apr 2020, 15:53

Roxy schreef:

[….] Er zijn bijvoorbeeld mensen die in de thuiszorg werken die geen mondkapjes hebben omdat de werkgevers geen mondkapjes hebben.
[….]

Dat klopt niet helemaal
Het landelijke verdeelcentrum krijgt via de GGD ingevoerd en die verdelen het weer
In dit geval besteld de GGD slechts bij 1 inkooppunt waardoor er tekorten onstaan hier in Nederland
Er zijn meerdere verkooppunten van goede mondkapjes en de thuiszorg heeft ze nu zelf besteld, waardoor het personeel v.d. thuiszorg niemand kan aansteken, zij werken immers met een kwetsbare groep
Hetzelfde geldt voor die testen

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 16 Apr 2020, 16:52

@Sproetje,
Sproetje schreef:Dat klopt niet helemaal
Het landelijke verdeelcentrum krijgt via de GGD ingevoerd en die verdelen het weer
In dit geval besteld de GGD slechts bij 1 inkooppunt waardoor er tekorten onstaan hier in Nederland
Er zijn meerdere verkooppunten van goede mondkapjes en de thuiszorg heeft ze nu zelf besteld, waardoor het personeel v.d. thuiszorg niemand kan aansteken, zij werken immers met een kwetsbare groep
Hetzelfde geldt voor die testen
Bij de kwetsbare buren met ziekte en beperkingen als gevolg van een herseninfarct (CVA) en die op leeftijd zijn werkt de thuiszorg-medewerker tot nu toe zonder een mondkapje. De thuiszorgmedewerker en de buren zijn daar (terecht) erg ongerust over. De zorg is nodig. De thuiszorgmedewerker kan andere mensen besmetten met het corona virus COVID-19.
Bij Jinek 15 april 2020 - Kitty Jong van FNV en thuiszorgmedewerker Margo Emmen over de slechte bescherming van zorgmedewerkers; Bron https://www.evajinek.nl/uitzendingen/fragmenten

Het Parool
14 april 2020
8000 zorgmedewerkers besmet met coronavirus: ‘Dit is onze frontlinie, bescherm hen’; Bron https://www.parool.nl/nederland/8000-zo ... ~be6aa26b/
Minimaal 8000 zorgmedewerkers zijn besmet (geweest) met het nieuwe coronavirus, blijkt uit cijfers van het RIVM. Vakbonden zijn bezorgd en eisen meer bescherming. ‘Er zijn al medewerkers op de ic terechtgekomen.’
Vakbonden reageren desondanks onthutst. “Nu pas is goed zichtbaar hoeveel zorgmedewerkers zijn blootgesteld aan het virus,” zegt Kitty Jong, vice-voorzitter van de FNV. “Daar schrikken we ontzettend van. Het maakt ons ook boos. Zorgpersoneel, met name buiten de ziekenhuizen, wordt onvoldoende beschermd tegen het virus. Terwijl veiligheid het belangrijkste is dat een werkgever zijn personeel moet bieden.”
Laatst gewijzigd door Roxy op Do 16 Apr 2020, 17:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”