Informatie over vitamine B12 en B12 tekort/Ziekte van Addison-Biermer

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Sproetje

Re: Informatie over vitamine B12 en B12 tekort

Berichtdoor Sproetje » Di 27 Jan 2015, 16:11

Graag zou ik deze link hier ook willen plaatsen, gezien het over vitamine B12 gaat:

http://tuberose.com/Vitamins.html

Wat me opviel was dat onderaan de pagina over B12 uitleg wordt gesproken over:

Individuals taking conventional diets need only about 0.1 micrograms of B12 per day even though conventional diets contain excess fat, animal protein and refined foods all of which increase the need for B12. True vegetarians require only 0.05 micrograms of B12 daily. An ounce of the roots of leeks, beets and other vegetables will provide 0.1 to 0.3 mcg. of B1, more than a day's supply. The routine use of vitamin B12 is not advised. Cases of increased cancer production in animals receiving high levels of B12 have been published. A group of French investigators reported a series of cases suggesting that B12 may stimulate multiplication of cancer cells and aggravate the disease. Patients with rheumatoid arthritis present serum B12 levels significantly higher than normal subjects. It is also known to be higher in patients with ulcerative colitis, leukemia and other serious illnesses. Breast-fed infants get only a tiny fraction of a microgram of B12 per day, even if their mothers are on a high intake. Yet, they can build neurological tissue, convert their hemoglobin from F to A type, and do other complex functions dependent on B12. Iron deficiency interferes with absorption of B12. Large doses of vitamin B1 can also destroy vitamin B12, as can the use of oral contraceptives. Lactose intolerance may increase B12 needs.

Omdat ik in het "grijze gebied" zit qua testen voor B12, werd mij aangeraden om B12 te nemen.
Maar ik wilde eerst graag weten of ik dit eigenlijk wel nodig had.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 27 Jan 2015, 17:01

@Sproetje,
Sproetje schreef:Deze vind je vast ook wel interessant om te lezen, er staan veel verwijzingen naar onderzoeken van teveel aan B12 gekoppeld aan kanker
Het is een forum: http://www.veganforum.com/forums/showth ... e-megadose
Sproetje schreef:Graag zou ik deze link hier ook willen plaatsen, gezien het over vitamine B12 gaat: http://tuberose.com/Vitamins.html

Wat me opviel was dat onderaan de pagina over B12 uitleg wordt gesproken over:
Individuals taking conventional diets need only about 0.1 micrograms of B12 per day even though conventional diets contain excess fat, animal protein and refined foods all of which increase the need for B12. True vegetarians require only 0.05 micrograms of B12 daily. An ounce of the roots of leeks, beets and other vegetables will provide 0.1 to 0.3 mcg. of B1, more than a day's supply. The routine use of vitamin B12 is not advised. Cases of increased cancer production in animals receiving high levels of B12 have been published. A group of French investigators reported a series of cases suggesting that B12 may stimulate multiplication of cancer cells and aggravate the disease. Patients with rheumatoid arthritis present serum B12 levels significantly higher than normal subjects. It is also known to be higher in patients with ulcerative colitis, leukemia and other serious illnesses. Breast-fed infants get only a tiny fraction of a microgram of B12 per day, even if their mothers are on a high intake. Yet, they can build neurological tissue, convert their hemoglobin from F to A type, and do other complex functions dependent on B12. Iron deficiency interferes with absorption of B12. Large doses of vitamin B1 can also destroy vitamin B12, as can the use of oral contraceptives. Lactose intolerance may increase B12 needs.
Thx voor de links. Ik ga het Engels proberen te lezen.

De ziekte kanker is een onderwerp dat voor veel mensen beladen, gevoelig en verdrietig kan zijn. En diep in ons hart zijn wij allemaal bang om ook de ziekte te kunnen krijgen en velen zullen mensen uit de nabije omgeving kennen met de erge ziekte.
In mijn familie hebben best veel mensen kanker gekregen en zijn er aan gestorven.
Een waardevolle en lieve vriendin van mij vecht op dit moment voor de 2e keer tegen kanker. Als zij geluk heeft redt zij het maar eigenlijk zijn de vooruitzichten niet zo goed na 6 jaar schoon te zijn geweest uitgezaaide borstkanker in de botten. Ik ben ongerust.

Gisteren moest ik nog denken aan de TV uitzending met een ontroerende reportage met Wubbo Ockels en ik heb het nog een keer bekeken http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g2 ... gen-kanker
Hij vertelt daar onder andere in dat iedereen kanker kan krijgen, slechte (kanker)cellen ontwikkelt-kan ontwikkelen, maar dat een goed en sterk immuunsysteem deze slechte cellen op tijd kan vernietigen.
Daar heeft hij een erg goed punt en slaat daarmee de spijker op zijn kop over het immuunsysteem.

En dat is iets wat ik soms meer zorgwekkend vind want best veel Lyme patiënten hebben een niet goed en sterk immuunsysteem.
Bij mij werkt het niet goed en is het zwak. Hoe krijg je dat ooit weer goed en sterk werkend? Ik probeer het met behandelingen te bereiken maar daar is tijd en geduld voor nodig.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 27 Jan 2015, 19:53

Roxy schreef:Thx voor de links. Ik ga het Engels proberen te lezen.

:)

Roxy schreef:De ziekte kanker is een onderwerp dat voor veel mensen beladen, gevoelig en verdrietig kan zijn. En diep in ons hart zijn wij allemaal bang om ook de ziekte te kunnen krijgen en velen zullen mensen uit de nabije omgeving kennen met de erge ziekte.

Het is nu niet een onderwerp waar de meeste mensen zo gemakkelijk over praten.

Roxy schreef:In mijn familie hebben best veel mensen kanker gekregen en zijn er aan gestorven.

Dat is heel verdrietig.
In mijn famillie komt het niet voor, maar daar zijn dan weer andere "problemen"

Roxy schreef:Een waardevolle en lieve vriendin van mij vecht op dit moment voor de 2e keer tegen kanker. Als zij geluk heeft redt zij het maar eigenlijk zijn de vooruitzichten niet zo goed na 6 jaar schoon te zijn geweest uitgezaaide borstkanker in de botten. Ik ben ongerust.

Het is een rotziekte, en sluimerend ook.
Ik ken wel iemand die een stukje verderop woont, ik zag hem laatst, en hij was vreselijk mager geworden, we kwamen aan de praat, Hij vertelde dat hij kanker had.
Nu kan hij vrijwel niets meer.

Het is erg.

Roxy schreef:Daar heeft hij een erg goed punt en slaat daarmee de spijker op zijn kop over het immuunsysteem.

Ja, het is het immuunsysteem dat ook ons in de steek laat.

En het is allemaal al zo ingewikkeld.
Voordat je goed in de gaten hebt met welke borrelia je te maken hebt en welke co-infecties precies ben je alweer een hele lange tijd verder, om over dat tegenwerken van alle instanties en bij mij dan vooral nog mijn huisarts nog maar te zwijgen.

Veel moet je zelf maar zien uit te zoeken, maar gelukkig is er tegenwoordig de online bieb
Ik ben al blij dat ik tegenwoordig het engels alweer een beetje kan volgen.
Dat is wel eens anders geweest

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 29 Jan 2015, 18:07

Informatie Natuur Diëtisten Nederland over vitamine B12 http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=414

Informatie voor de jonge dames die orale anti conceptiva (de pil) de pil gebruiken.
Oorzaken van B12 tekort.
Er zijn diverse oorzaken voor een vitamine B12 tekort.
5. Door gebruik van reguliere geneesmiddelen zoals H2 -receptorantagonisten (bij maagklachten) en orale anti conceptiva (de pil).

Informatie over Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI) is een verminderde alvleesklierwerking.
Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI) geeft een B 12 tekort.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

NMDA

Berichtdoor NMDA » Vr 30 Jan 2015, 23:21

NMDA schreef:
Vorig jaar is mijn B12 meerdere keren gemeten met de volgende uitslagen op respectievelijke volgorde: 236 pmol/L, 230 pmol/L, en 190 pmol/L, (normaalwaarden tussen de 150 en 500 pmol/L). Dus ze waren aan de lage kant maar officieel nog niet een tekort. Maar waardes tussen de 150-250 kunnen wel degelijk ook nog een B12 tekort zijn. Mijn foliumzuur was overigens 19.5 en 17 nmol/L (NW: 5-23 nmol/L) dus daar was niets afwijkends aan.

Ok deze week wat uitslagen gekregen van wat bloedonderzoeken. Mijn B12 is wederom verder gedaald. Deze keer was hij: 126 dus onder de normaalwaarde (het ziekenhuis hanteerde overigens 110 als ondergrens). Dus het gaat weer flink richting een daadwerkelijk feitelijk tekort. Ook mijn foliumzuur was nu iets minder dan 11 dus die is ook weer aan het dalen.

Vitamine D3 (25 OH versie) was nu ook weer erg laag met 18.6 bijna vergelijkbaar met een waarde van 13 vorig jaar na een complete relapse toen. Zal deels te verklaren zijn door de winter (minder zon) maar toch weer erg laag allemaal.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 31 Jan 2015, 10:23

Hallo NMDA

Ik zie hier jou waardes staan van een dalende B12. Daar kan je al heel veel klachten van krijgen. En het gaat nu maar 1 kant op, neerwaarts!
Het gekke is, (en dat ik het herken) dat dan de foliumzuur daalt maar ook de vit D.
Toen ik deze ging aanvullen op advies en begeleiding van een orthomoleculair arts, ik langzaam herstelde.
Pas toen ik magnesium Citraat of Malaat erbij ging nemen steeg de waarde van de Vit D pas.

Dus het werkt allemaal samen. De opname van de vitamines in je maag of darmen kan verstoord zijn.
Bij mij bleek dit dus door de Lyme te komen. (darmen)
Het gaat nu de goede kant op. Al heeft een bloedonderzoek na de injekties vit B12 geen zin meer het zal torenhoog zijn, en daar kan een reguliere arts van schrikken en je geen injekties meer geven. Maar het is een momentopname omdat het alleen maar in je bloed zit en niet in de vaste weefsels.

Al deze dingen kun je lezen op de site van hindrikdejong.nl Google ander even. stichtingb12tekort heeft ook goede informatie hierover.

Succes

Daisy
Luister naar je lichaam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 01 Feb 2015, 15:18

Valkuilen bij behandeling vitamine B12-deficiëntie https://b12researchgroup.wordpress.com/ ... ficientie/

Persoonlijk vind ik punt 8 ook een belangrijk punt.
8. Niet slikken zonder te testen, ook geen smelttabletten!

Ons devies: Niet zomaar vitaminepillen slikken of smelttabletten zonder eerst te testen. Wij krijgen steeds vaker patiënten die eerst (smelt)tabletten hebben genomen vanwege klachten gerelateerd aan B12-tekort. Klachten verdwijnen niet, ook niet na 3 maanden. Vervolgens probeert men dan bij de dokter alsnog injecties te krijgen. B12 wordt gemeten en waarde is enorm vals verhoogd. Patiënt wordt niet meer geholpen door ‘uitmuntende vit B12 waarden’.

Internist A. https://www.mczuiderzee.com/patienten-b ... eneeskunde en initiatiefnemer van B12 Research Group NL https://b12researchgroup.wordpress.com/over/

Niet te verwarren met internist V. van Vermoeidheid&Pijnpoli binnen MC Zuiderzee https://www.vermoeidheidcentrum.nl/poli

De vitamine B12 waarden/status wordt daar vaak niet vooraf uitgebreid onderzocht http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -diagnose/ en er wordt direct gestart met een aantal maanden B12 smelttabletten gebruik https://www.vermoeidheidcentrum.nl/behandeling/vitamine
Gezien bovenstaande een onjuiste werkwijze. Gevaar daarbij is dat een diagnose vitamine B12 tekort of pernicieuze anemie kan worden gemist en dat mensen blijvende (neurologische) klachten/schade kunnen oplopen als de behandeling niet goed is.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 11 Feb 2015, 16:01

Artikel in krant Chiropraktisch van NCA Nederlandse Chiropractoren Associatie http://www.nca.nl/

De invloed van vitamine B12 op onze zenuwen.
Bijlagen
Vitamine B12.pdf
(466.97 KiB) 319 keer gedownload

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 12 Feb 2015, 16:50

Misschien ook niet onbelangrijk te zeggen is dat B12 injecties bijwerkingen kunnen geven:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... de-effects

Cyanocobalamin injection may cause side effects. Tell your doctor if either of these symptoms is severe or does not go away:

diarrhea
feeling as if your entire body as swollen

Some side effects can be serious. The following symptoms are uncommon, but if you experience any of them, call your doctor immediately:

muscle weakness, cramps, or pain
leg pain
extreme thirst
frequent urination
confusion
shortness of breath, especially when you exercise or lie down
coughing or wheezing
fast heartbeat
extreme tiredness
swelling of the arms, hands, feet, ankles or lower legs
pain, warmth, redness, swelling or tenderness in one leg
headache
dizziness
red skin color, especially on the face
hives
rash
itching
difficulty breathing or swallowing

Cyanocobalamin injection may cause other side effects.

En:

Na inname van vitamine B12 worden verhoogde waarden van histamine waargenomen.
Bij ratten is waargenomen dat na toediening van vitamine B12 de activiteit van het enzym DAO (diamineoxydase)
afneemt en verhoogde waarden van histamine worden gemeten.
Het enzym DAO voorkomt dat histamine zijn schadelijke werking kan doen.
Vitamine B12 in combinatie met foliumzuur geeft een nog sterkere vermindering van activiteit van het enzym DAO.
Mensen met een histamine-allergie of -intolerantie kunnen problemen ervaren.

http://www.degruyter.com/view/j/pteridi ... 7.3.90.xml

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 14 Feb 2015, 13:23

Goed dat je dat meldt Sproetje want vele lymies gebruiken VitB12. Allergie is nu eenmaal een veel voorkomende stoornis. Het aantal allergiepatiënten stijgt jaar na jaar.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”