Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
RoelA

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor RoelA » Vr 17 Apr 2020, 16:14

Zelfs het CDC (waar wij het al niet zo op hebben) adviseert ze en geeft instructies over gebruik of hoe ze zelf te maken(!):

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... rings.html
CDC recommends wearing cloth face coverings in public settings where other social distancing measures are difficult to maintain (e.g., grocery stores and pharmacies), especially in areas of significant community-based transmission.

CDC also advises the use of simple cloth face coverings to slow the spread of the virus and help people who may have the virus and do not know it from transmitting it to others. Cloth face coverings fashioned from household items or made at home from common materials at low cost can be used as an additional, voluntary public health measure.

Waarom denkt nederland het beter te weten dan andere landen...? Het is niet alsof wij hier veel ervaring mee hebben...

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 17 Apr 2020, 16:44

@RoelA,
In de grote en drukke steden met grote mensenmassa’s in China zijn de mensen gewend om een mondkapje of mondmasker te dragen. Vaak in verband met de grote luchtvervuiling en de smog in de steden. Japanners dragen als zij in Nederland op vakantie zijn vaak ook een mondmasker. Wuhan is een miljoenenstad. Het dragen van een mondkapje heeft er jammer genoeg niet voor gezorgd dat mensen in China niet besmet zijn geraakt met het corona virus COVID-19.

Bij China zijn veel vragen te stellen. Hoe betrouwbaar is de informatie die China naar buiten brengt?
Komt het corona virus COVID-19 van de dierenmarkt in Wuhan of zijn er misschien fouten gemaakt bij het corona virussen onderzoek met vleermuizen in het Instituut voor Virologie in Wuhan? Zal China zaken in de doofpot gaan stoppen?
De dierenmarkten in Wuhan zijn al weer geopend. Heel bizar.

* NOS nieuws - VS onderzoekt eventuele rol van instituut in Wuhan bij corona-uitbraak; Bron https://nos.nl/artikel/2330667-vs-onder ... braak.html
Riskant onderzoek
The Washington Post schreef dinsdag dat Amerikaanse diplomaten het instituut in Wuhan in 2018 meerdere keren hebben bezocht. Ze rapporteerden twee keer aan Washington dat er gevaarlijk onderzoek naar coronavirussen bij vleermuizen werd gedaan en dat de veiligheidsmaatregelen tekortschoten. In een van die rapportages stond dat het virus op mensen kon overgaan en dat dit tot een pandemie kon leiden, net zoals dat in 2003 met het SARS-virus was gebeurd.

Het instituut werkte al samen met een laboratorium van de Universiteit van Texas. De diplomaten schreven dat het instituut in Wuhan extra hulp uit de VS moest krijgen, omdat het belangrijk maar ook gevaarlijk onderzoek deed. Doel van het onderzoek was het voorkomen van een nieuwe SARS-achtige pandemie. De extra hulp om de veiligheidsmaatregelen te verbeteren, bleef uit.
Per ongeluk besmet
Onderzocht wordt nu onder meer of een of meer medewerkers van het instituut tijdens hun werk besmet zijn geraakt en het virus naar buiten hebben gebracht.

The Washington Post wijst op een artikel in het medisch tijdschrift The Lancet in januari, waarin staat dat de eerste bekende covid-19-patiënt niet op de markt in Wuhan is geweest, en meer dan een derde van de eerste groep onderzochte patiënten ook niet. Bovendien werden volgens die studie op de markt in Wuhan geen vleermuizen verkocht.

Fox News hoorde van anonieme bronnen dat de Chinese regering de markt in Wuhan als de bron van de uitbraak heeft aangemerkt om te voorkomen dat het insitituut als schuldige wordt aangewezen.
* HLN.be - Britse minister spreekt dreigende taal: “China zal lastige vragen moeten beantwoorden over virusuitbraak”; Bron https://www.hln.be/nieuws/buitenland/br ... ~a68f4365/
Volgens Raab, die de Britse premier Boris Johnson vervangt terwijl die herstelt van het coronavirus, zal China na de wereldwijde gezondheidscrisis “moeilijke vragen” moeten beantwoorden over de verspreiding van Covid-19. De buitenlandminister prees de samenwerking met China voor de repatriëring van Britse burgers, maar dreigde ermee dat business as usual er na afloop van de pandemie met het land niet onmiddellijk opnieuw zal inzitten.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Vr 17 Apr 2020, 17:17

Eerste tests om te zien of je corona hebt gehad: 'Geeft me een prettig en veilig gevoel'

Bron: omroepbrabant, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 17 Apr 2020, 18:46

BD
16 april 2020
In de rij voor mobiele prikpost: ‘Ik wil weten of het misschien toch corona was’; Bron https://www.bd.nl/brabant/in-de-rij-voo ... ~aeeae49b/
Loes van Wanrooij kan bijna alle symptomen van corona afvinken. Toch knaagt bij haar die ene vraag: heb ik het virus gehad? Om antwoord te krijgen, draait de Geffense haar auto deze donderdag op het parkeerterrein voor Pivot Park, de farmaceutische campus in Oss. Daar staat de drive-trough-prikpost van Innatoss Laboraties, klaar voor een bloedtest die de 38-jarige Loes uitsluitsel moet geven.

,,Ik heb een week voor de carnaval longontsteking gehad. De huisarts dacht al aan een virus dus ik heb toen al wel afstand gehouden. Ik ben voor die tijd in Praag geweest, tussen de Chinese toeristen. Ik wil weten of het misschien toch corona was.” Waarom? ,,Mijn moeder is 71 en behoort tot de risicogroep. Stel dat zij ziek wordt, kan ik haar met minder risico verzorgen. Als blijkt dat ik het heb gehad, hou ik nog steeds afstand volgens de richtlijnen. Er is gewoon nog te weinig bekend om helemaal veilig te zijn.”
‘Ik wil het ook weten’
Ossenaar Hasan Ulu (50) slaat het tafereel gade vanuit zijn voortuin. Het wringt. Hij wil ook worden getest, samen met zijn vrouw en zijn moeder, met wie hij in één huis woont. Maar drie keer 70 euro, dat kunnen ze niet opbrengen. ,,Ik heb diabetes type 2 en reuma, waar ik pas net een medicijn voor heb dat aanslaat. Daardoor zit ik al maanden zonder werk thuis. Mijn vrouw kreeg vorig jaar borstkanker maar is gelukkig schoon verklaard, mijn moeder is 71. We zitten allemaal in de risicogroep.”

,,Ik wil weten of ik immuun ben. Zodat ik, als ik me straks beter voel, toch weer met een veilig gevoel kan gaan werken. Ik snap dat ze geld vragen en vind zeventig euro op zich oké, het kost hen toch tijd, geld en energie. De verzekeraar zou het moeten vergoeden.” Dat is, sowieso voorlopig, niet het geval - weet Hasan als hij voor zijn huis de ene auto na de andere ziet stoppen voor de prikpost. Zij wel.

Nu.nl
17 april 2020
Kritiek op coronasneltest: 'Ook in testen RIVM zitten fouten' | NU.nl; Bron https://www.youtube.com/watch?v=d5ZnihAz8fI
Er is kritiek op de coronasneltest van het Nederlandse bedrijf Innatoss. In een drive-thru van Stichting IMtest kunnen mensen die het vermoeden hebben dat zij het coronavirus hebben gehad zich laten testen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) twijfelt aan deze methode, maar het bedrijf uit Oss pareert de kritiek.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Vr 17 Apr 2020, 20:09

Heb je corona gehad? Testen in mobiel lab!

Bron: omroepbrabant, Lees, kijk en luister meer
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 17 Apr 2020, 23:53

Omroep Brabant
7 april 2020
Lidia (57) is chronisch Q-koortspatiënte en moet daarom extra oppassen tijdens de coronacrisis; Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/318 ... ronacrisis
"Ik zou willen dat ik iets kon zeggen waardoor iedereen beseft hoe groot de impact van corona kan zijn, maar ik weet niet hoe." Dat zegt de Tilburgse Q-koortspatiënte Lidia Brekelmans. Zij heeft ervaring als chronisch patiënte en kan dat vergelijken met de situatie nu. "Sommige zaken zijn beter, zoals het optreden van de overheid. Andere dingen zijn juist erger, zoals de heftigheid van corona."
Ook van dier op mens
Begin dit jaar kreeg Lidia een déjà-vugevoel toen uit China de eerste berichten over een corona-uitbraak kwamen. "Ik was meteen op mijn hoede en dacht: als dit maar niet onze kant op komt." Ze was zo alert, omdat ook corona ooit van dier op mens is overgedragen. "Ook Q-koorts is van dier, in veel gevallen geiten, op mensen overgedragen. Neem daarbij de combinatie druk bevolkt naast veel dieren en het plaatje past op elkaar."

"Dat wegwuiven als 'het is maar een griepje' vond ik pijnlijk. Dat werd in eerste instantie ook over Q-koorts gezegd. Dat het soms dodelijk kon zijn of dat je nooit meer normaal kunt functioneren, werd pas later duidelijk. Ook ik zou na een paar weken weer de oude zijn, zeiden de artsen destijds."
Zorgeloos keuvelen
"Het enige uitje nu is mijn wandeling met de hond. Dat doe ik ook voor mijn beweging. Ik verbaas me dan over jongeren, maar misschien nog wel meer over 60-plussers die dicht op elkaar staan te keuvelen alsof er niks aan de hand is. Ik wil ze zo graag waarschuwen en zeggen 'kijk naar mij'."

Dat is meteen een belangrijk verschil tussen de Q-koortsperiode en het huidige coronatijdperk. "Het stuk eigen verantwoordelijkheid", zegt Lidia "Wij wisten tien jaar geleden niet dat we gevaar liepen in de omgeving van besmette geitenhouderijen. Dat is nu anders, ook omdat corona wel van mens tot mens overdraagbaar is. Neem die verantwoordelijkheid dan ook en wees voorzichtig. In de eerste plaats voor jezelf, maar daarnaast voor die anderen. Zo ziek zijn of erger wil je niemand aandoen."

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 18 Apr 2020, 00:11

Omroep Brabant
16 april 2020
Gerard en Ditha testen negatief in drive-thru: 'Ik had zo gehoopt dat ik het virus al gehad had'; Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/318 ... -gehad-had
Gerard en Ditha Willemse hebben negatief getest bij de eerste drive-thru voor coronatests van Innatoss in Oss. Ze hadden zo gehoopt dat ze het coronavirus al gehad hadden en daarmee immuniteit hadden opgebouwd. Gerard had zelfs alle verschijnselen. Toch bleken Gerard en Ditha nog geen corona gehad te hebben, net als 73 anderen die zich lieten testen. Elf anderen testten wel positief op het virus.
'Mensen weten nu waar ze aan toe zijn'
Spijt van zijn actie heeft hij zeker niet. "Er was onrust. Mensen wilden zekerheid. Ook mensen die negatief getest hebben, weten nu waar ze aan toe zijn. En we hebben toch een steentje bij kunnen dragen aan de landelijke immuniteitsgegevens. Dat is mooi meegenomen."

Mensen met een positieve testen krijgen deze week een prikset thuisgestuurd. Hiermee kunnen ze bloed af laten nemen bij een prikpunt in de buurt. Dat is nodig om definitief te kunnen vaststellen of diegene antistoffen heeft aangemaakt.
RIVM-directeur Van Dissel vertelde de Tweede Kamer donderdag dat zo'n 3 procent van de Nederlandse bloeddonoren antistoffen tegen het coronavirus heeft ontwikkeld. Dat blijkt uit tests van bloedbank Sanquin. Dat hoeft overigens, net als bij de test van Innatoss, nog niet te betekenen dat die mensen allemaal immuun zijn voor het coronavirus.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 18 Apr 2020, 10:02

Positive Epstein-Barr virus detection in corona virus disease 2019 (COVID-19) patients

Ting Chen, Jiayi Song, Hongli Liu, Hongmei Zheng, Changzheng Chen

Bron: researchsquare, lees meer
Lyme Test Negative?

TheoA

Berichtdoor TheoA » Za 18 Apr 2020, 11:55

VerlorengezondheidM schreef:
Positive Epstein-Barr virus detection in corona virus disease 2019 (COVID-19) patients

Ja, en?

90% van de wereldbevolking is drager van het Epstein-Barrvirus. Dus volstrekt voor de hand liggend dat ze EBV ook bij Corona-patiënten vinden.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 18 Apr 2020, 13:53

TheoA schreef:
VerlorengezondheidM schreef:

Ja, en?

90% van de wereldbevolking is drager van het Epstein-Barrvirus. Dus volstrekt voor de hand liggend dat ze EBV ook bij Corona-patiënten vinden.

Sinds de ontdekking van Lyme in 1981 hebben we als geciviliseerde wereld bijna 40 jaar lang de tijd gehad om te oefenen met de wereldwijde chronische lyme en co infecties pandemie.

Bijna 40 jaar lang om, de Lyme pandemie te erkennen, effectief en grootschalig te testen en behandelingen op los te laten; is dat nou z'on moeilijk Nederlands?

Verder dan: 'Lyme is hard to get and easy to treat' zijn we in bijna 40 jaar tijd niet gekomen, enfin.

HET HERSTELVERHAAL MOET JE GEWOON HELEMAAL VERGETEN

Bron: BNN podcast, Kees de Kort, luister meer
Lyme Test Negative?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”