Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Henriëtte

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Henriëtte » Do 25 Feb 2021, 10:55

Teruglezen: Derde coronagolf verwacht door Britse variant
Sinds het begin van de coronapandemie zijn wereldwijd meer dan 2 miljoen mensen overleden aan het virus, blijkt uit cijfers van de Johns Hopkins Universiteit. De grens van 1 miljoen werd eind september overschreden

https://www.1limburg.nl/teruglezen-derd ... se-variant

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 25 Feb 2021, 16:47

Nieuwsuur
23 februari 2021
Meer kinderen met zeldzame ontstekingsziekte na corona-infectie; Bron https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236994 ... ectie.html
Tussen de tachtig en honderd kinderen zijn tijdens de coronacrisis in een ziekenhuis opgenomen vanwege MIS-C, een zeer zeldzame ontstekingsziekte die kan ontstaan na een coronavirus-infectie. Tijdens de tweede golf moesten ziekenhuizen vaker een kind met dit ziektebeeld opnemen. Meer dan de helft kwam terecht op de kinder Intensive Care.

Kinderarts Michiel Bannier van het Maastricht UMC+ werkt mee aan een landelijk onderzoek naar de gevolgen van covid-19 bij kinderen. "De tweede golf houdt langer aan. In totaal zijn veel meer mensen besmet geraakt en dan zie je ook dit zeldzame ziektebeeld bij kinderen vaker opduiken."
Kinderneurologie; Bron https://www.kinderneurologie.eu/schieving.php
MIS-C multisystem inflammatory syndrome in children; Bron https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... g/PMIS.php
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 26 Feb 2021, 16:46

AD
26 februari 2021
Gerechtshof: Juridisch niets mis met avondklok; Bron https://www.ad.nl/binnenland/gerechtsho ... ~a9ac21df/
Anders dan de rechtbank vindt het gerechtshof dat er wel degelijk sprake is van buitengewone omstandigheden die het invoeren van de avondklok mogelijk maken. De corona-pandemie is hiervoor voldoende aanleiding. De regering mocht uitgaan van het advies van het Outbreak Management Team. Ook is het gerechtshof van mening dat het instellen van de avondklok proportioneel is en dat andere middelen redelijkerwijs niet voorhanden zijn. De inbreuk op diverse grondrechten, zoals het recht op bewegingsvrijheid, is volgens het gerechtshof dan ook gerechtvaardigd.

Voorman Willem Engel van Viruswaarheid is in een eerste, korte reactie teleurgesteld. ,,Welkom in de dictatuur. Natuurlijk gaan we in cassatie”, laat hij weten. Later komt de protestgroep nog met een uitgebreide reactie.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) is blij met de uitspraak van het gerechtshof. Vooral ook voor de boa's en politieagenten die de boetes hebben uitgeschreven. ,,Ik had het voor hen heel erg gevonden als zij hun werk voor niets hadden gedaan.”
Geen fris clubje (onder andere een 'jurist' met een crimineel verleden) rondom Engel; Bron https://www.parool.nl/nederland/willem- ... ~bb82a242/
Het is een kleurrijk clubje rondom Engel. Zijn oudere broer is adviseur vanuit het Noord-Duitse Bremerhaven waar hij de halve rosse buurt bezit. Jeroen Pols is er mede-eigenaar. Hij is ook adviseur van Engel senior ex-krottenkoning van Rotterdam. Eind jaren negentig werd Cees Engel veroordeeld voor het faciliteren van drugshandel. Nadien kwam hij in het nieuws als eigenaar van camping Fort Oranje die in 2017 werd ontmanteld omdat het volgens de gemeente Zundert een broeinest van criminaliteit was.

Pols heeft ook een strafblad, dat ook teruggaat tot eind jaren negentig. Volgens eigen zeggen zat hij drie jaar gevangen wegens lidmaatschap van een criminele organisatie.
Welingelichtekringen
19 februari 2021
Fred Teeven: Jeroen Pols kreeg 10 jaar als gewelddadige drugsbaas; Bron https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... sbaas.html
Fred Teeven haalt in De Telegraaf herinneringen op aan Jeroen Pols, de man die Nederland wil redden van de dictatuur van Rutte.

Teeven kreeg als Officier van Justitie Pols veroordeeld tot 10 jaar.

„Hij was de onmisbare schakel in de organisatie van de uitvoer van ongeveer 163 kilo cocaïne in de Camaro-zaak. Door hem zijn in het najaar van 1998 essentiële contacten gelegd en telkens onderhouden die mede tot dit zeer grote transport op 21 januari 1999 hebben geleid”, oordeelde de rechtbank op 26 juni 2001. In een vernietigend vonnis motiveerden de rechters ook waarom ze Pols tot een zwaardere straf veroordeelden dan door Teeven geëist.

Volgens de rechtbank was Pols in 1999 betrokken bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, ofwel gijzeling. In een pizzeria zou Pols met anderen een slachtoffer met wie een drugsconflict bestond een vuurwapen in zijn mond hebben geduwd, de haan naar achteren hebben gehaald en de man met een barkruk hebben bewerkt.
In hoger beroep kreeg Pols 5 jaar.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

TheoA

Berichtdoor TheoA » Za 27 Feb 2021, 10:57

Microbiologen verdienen miljoenen aan corona.
Dat is pas onfris!

https://www.ftm.nl/artikelen/ziekenhuiz ... emiePremie

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 27 Feb 2021, 12:40

Zo wordt de effectiviteit van een corona vaccin bepaald;

https://www.nu.nl/284474/video/zo-wordt ... paald.html

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 08 Mar 2021, 15:24

Angst voor beperkte werking AstraZeneca;
Deze strategie, waarbij gesteld wordt dat een vaccin beter is dan geen vaccin, is volgens Conemans pragmatisch en noodzakelijk. 'Er heerst schaarste en we vaccineren tegen de achtergrond van een wereldwijde pandemie. Daarbij zie je het grootste resultaat van een vaccin pas wanneer een grote groep ingeënt is.' Het tempo van prikken is daarom belangrijker dan de procentuele werkzaamheid van het vaccin waarmee geprikt wordt

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/a ... maart+2021

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 09 Mar 2021, 17:14

Krant West-Vlaanderen
8 maart 2021
Frank, één jaar nadat covid zijn leven veranderde: “Ik moest mijn leven omgooien, zelfs mijn karakter wijzigde”; Bron https://kw.be/nieuws/samenleving/gezond ... -wijzigde/
Frank Fourneau uit Waregem leeft al een jaar met de gevolgen van covid. Hij dacht bij momenten dat hij zou sterven, geraakte zijn geheugen kwijt, moest zijn Duvel laten staan en is nog altijd in revalidatie. Hij deelde zijn verhaal op Facebook en nu ook op kw.be. “Om mensen wakker te schudden. Want dit is echt een smerig virus. Deze hel wens je niemand toe.”
Onvoldoende zuurstof
..De fietsproef is een ander paar mouwen, zeg maar gewoon een regelrechte ramp. Dit is zo’n proef zoals coureurs moeten doen, met een masker over je mond, en gas geven, zoveel je kunt. Op een bepaald moment moest ik teken doen dat het niet meer ging. Ik was uitgeput en stond op het punt om flauw te vallen. Resultaat van de fietsproef: ik geraak nog niet tot aan de ondergrens van wat iemand van mijn geslacht, gestalte en leeftijd, zou moeten halen. De pneumologe stuurt mij diezelfde dag onmiddellijk door naar de cardioloog.

Die is oprecht heel blij als hij kan melden dat met mijn hart alles in orde is. Hij vertelt dat hij al veel andere slachtoffers gezien heeft, waarbij het hart permanente schade heeft opgelopen..
Karakterwijziging
..Omwille van mijn karakterwijziging, stuurt de pneumologe me ook door naar neurologie. Eerst maken ze een MRI-scan van de hersenen. Als we dan voor de bespreking bij de neurologe zelf zitten, val ik bijna van mijn stoel als ze zegt dat ik twee tromboses gehad heb, aan elke kant van mijn hersenen één. De ene trombose heeft mijn serotoninepomp kapot gemaakt, de andere heeft hetzelfde gedaan met mijn kortetermijngeheugen. Dat verklaart natuurlijk veel over die vergeetachtigheid..
..En nu pas, sinds vorige week, heb ik het gevoel dat ik weer op het niveau zit van half oktober. Het gaat dus wel degelijk vooruit, maar dan heel langzaam. Het voelt aan als de Processie van Echternach. Ondertussen hebben de medici al heel wat meer kennis over covid, maar is er ook nog een heel deel waar ze nog niets van afweten. Over één ding zijn ze het allemaal eens: als je het zwaar te pakken gehad hebt, is het een werk van zeer lange adem (lees: jaren) om weer de oude te worden, en dan zijn ze nog niet zeker of je zelfs wel helemaal weer de oude kán worden..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 11 Mar 2021, 18:03

Meerdere Europese landen stoppen tijdelijk met gebruik AstraZeneca-vaccin;
Meerdere Europese landen hebben bekend gemaakt dat zij tijdelijk geen mensen meer zullen inenten met het coronavaccin van AstraZeneca. Denemarken meldde donderdag voor zeker twee weken te stoppen met het gebruik van de prik. Onder andere Noorwegen en Ijsland sluiten zich hierbij aan, Italië zegt een specifieke partij AstraZeneca-vaccins niet te gebruiken. De autoriteiten maken zich zorgen over mogelijke bijwerkingen. Er is herhaaldelijk melding gemaakt van bloedstolsels bij mensen die waren ingeënt met het middel. Nederland zegt door te gaan met gebruik van vaccin.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... e=20210311

Henriëtte

Hans sr

Berichtdoor Hans sr » Vr 12 Mar 2021, 12:46

Bij wijze van nuancering het volgende artikel uit de Volkskrant van vanmorgen:

Ineens ligt het coronavaccin van AstraZeneca in Europa onder vuur. Drie landen leggen het vaccin tijdelijk in de ijskast, vijf andere landen wijzen één partij af. Reden zijn zorgen om de - vermeende - bijwerkingen.

MAARTEN KEULEMANS

Donderdag besloten Denemarken, Noorwegen en IJsland het vaccineren met het coronavaccin uit voorzorg op pauze te zetten, om nader onderzoek te doen naar een verdacht sterfgeval in Denemarken. Daar overleed een 60-jarige vrouw kort na vaccinatie aan trombose.

Italië volgde intussen het voorbeeld van Oostenrijk, Luxemburg en de Baltische staten, en stopt de inentingen met een partij van in totaal 1 miljoen vaccins. De partij, geleverd aan zeventien landen, ziet men als verdacht, nadat op Sicilië twee agenten na inenting aan bloedstolsels overleden, en in Oostenrijk een 47-jarige zorgmedewerker overleed en een ander ziek werd, eveneens wegens bloedstolsels. Nederland is ook een van de landen waaraan de partij is geleverd.

Het is moeilijk te zeggen of de vaccins de boosdoeners zijn, reageert desgevraagd farmaco-epidemioloog Miriam Sturkenboom (UMC Utrecht), expert op het gebied van vaccinveiligheid. 'In Europa zijn er nu 22 meldingen van trombose na een vaccinatie, op ongeveer 3 miljoen inentingen. Dat zou in lijn liggen met wat je normaliter zou verwachten', is haar indruk.
Complicaties
Wel is er nader onderzoek nodig naar de details van de gevallen, vertelt ze. 'Dat onderzoek wordt nu ongetwijfeld ook gedaan.' Trombose is immers ook een van de kenmerkende complicaties van covid-19. 'Je wilt weten: hoe oud waren deze mensen? Waren ze toevallig geïnfecteerd met het virus? Behoorden ze tot een risicogroep?'

Enkele uren na de Deense beslissing probeerde de Europese toezichthouder EMA de dreigende paniek te bezweren. Het vaccin van AstraZeneca kan gewoon nog worden toegediend, adviseerde de toezichthouder, die het vaccin eerder toeliet tot de Europese markt.

Ook Nederland ziet geen reden om de prik van AstraZeneca in de ban te doen, zei minister Hugo de Jonge gistermiddag. 'Onze experts zien daartoe geen aanleiding. Het is gewoon een goed vaccin.' Bij bijwerkingencentrum Lareb is één melding bekend van mogelijke bloedstolselproblemen na de vaccinatie. Maar het gaat nog maar om een verdenking, en het geval was niet ernstig, volgens Lareb-directeur Agnes Kant.

Tijdens de onderzoeksfase van het vaccin, op 24 duizend proefpersonen, kregen ook vier mensen acute tromboseproblemen na vaccinatie. Maar bij de controlegroep, die een nepmiddel had gekregen, bleek dat acht keer te zijn gebeurd. Een teken dat de bloedstolselproblemen niets met het vaccin te maken hebben, maar met het feit dat mensen nu eenmaal hartinfarcten en beroertes krijgen, oordeelden de beoordelingsinstanties in de VS, Groot-Brittannië en de EU, los van elkaar.

'Dat we dit nu opmerken, is een teken dat het signaleringssysteem goed werkt', zegt Sturkenboom. Een oordeel over de keuze om de campagne stil te leggen, heeft ze niet. 'Iedere overheid maakt daarin haar afweging. Mijn eerste vraag als wetenschapper zou zijn: is er een alternatief, of lopen er door deze beslissing nu meer mensen langer ongevaccineerd rond?'
Meer publieke aandacht
In Noorwegen ontstond eerder onrust over coronavaccins, toen aan het licht kwam dat in dat land 23 zeer broze ouderen waren overleden, kort na toediening van het vaccin van Pfizer. Nader onderzoek bracht toen echter aan het licht dat het niet meer was dan je puur op grond van het toeval zou mogen verwachten. 'Er is nu ook gewoon meer publieke aandacht voor dit soort voorvallen', zegt Sturkenboom.

Het EMA zal nu zijn 'Pharmacovigilance Risk Assessment Committee' (PRAC) aan het werk zetten, om bij de fabrikant nadere details over de incidenten op te vragen.

Woensdag kwam het agentschap tot de conclusie dat de trombosegevallen in Oostenrijk waarschijnlijk gewoon een bizarre samenloop van omstandigheden waren, in plaats van een bijwerking van het toegediende vaccin AstraZeneca.

Hans sr

Berichtdoor Hans sr » Vr 12 Mar 2021, 14:32

Even nog een aanvulling op basis van een persoonlijke berekening c.q. inschatting.
Volgens het "Dashboard" van de overheid zijn in Nederland tot gisteren 15998 personen aan Corona overleden. Ook wordt gemeld dat het werkelijke aantal waarschijnlijk groter is. Wij zijn met 17 miljoen. De kans op overlijden als gevolg van Corona is dan ongeveer 1 op 1000.

In Europa zijn 22 meldingen van trombose na 3 miljoen vaccinaties . Hiervan zijn 2 personen overleden.
De kans op trombose na vaccinatie is dan ongeveer 1 op 136000 , de kans op overlijden 1 op 1,5 miljoen.

Voor mij persoonlijk is het maken van de afweging al dan niet te vaccineren eenvoudig te maken.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”