Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Di 25 Jan 2022, 17:51

Long Covid
rtv Drenthe
23 januari 2022
Claudia Ester (49) uit Emmen werkt in de zorg en heeft long covid: 'Blijf ik nog weken, maanden of jaren ziek?'; Bron https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177499 ... jaren-ziek
Moe, kortademig, benauwd, hoofdpijn, concentratieproblemen en geheugenproblemen. Het zijn enkele klachten waar Claudia Ester (49) uit Emmen nog dagelijks last van heeft. In april 2020 werkte Ester als voedingsassistente op de coronaverpleegafdeling van het Isala-ziekenhuis in Zwolle toen zij corona kreeg. Inmiddels zit ze al bijna twee jaar in de ziektewet en bestaat de kans dat ze haar baan kwijtraakt.
Druk baasje
..Voordat Ester ziek werd, was ze altijd veel onderweg. "Ik was een druk baasje. Ik werkte drie à vier dagen in de week. Mijn jongste zoon doet aan honkbal, dus ik ging vaak mee naar trainingen en in het weekend bij de wedstrijden kijken in heel Noord-Nederland. Daarnaast vond ik het ook leuk om in de kantine mee te helpen." Maar het lukt Ester allemaal niet meer..

..Na een positieve coronatest in april 2020 bleef Ester bijna zes weken ziek thuis. Toen ze klachtenvrij was en weer aan het werk wilde, begon ze eerst met halve dagen. "Ik heb anderhalve week lang halve dagen gewerkt, maar dat ging beroerd. Ik was zo benauwd en ik had zo'n hoofdpijn en buikpijn. Ik kon het niet meer volhouden." En dus ging Ester terug de ziektewet in..
..IC- verpleegkundige Herma Hoeksema (42) heeft een vergelijkbaar verhaal. Hoeksema liep in oktober 2020 corona op, naar alle waarschijnlijkheid op haar werk in het Scheperziekenhuis in Emmen. "Ik ben niet ernstig ziek geweest, maar had wel direct last van benauwdheid, pijn op de borst en extreme vermoeidheid." Na twee weken probeerde Hoeksema weer aan de slag te gaan. "Maar dat ging totaal niet. Ik was ook vergeetachtig en dat is niet vertrouwd bij een IC-medewerker, had concentratiestoornissen, was snel overprikkeld en had veel hoofdpijn."

Hoeksema ging in november 2020 aan het werk. Ze begon met drie uur niet-zorggerelateerde werkzaamheden en dat werd uitgebreid naar zes uur patiëntenzorg in januari 2021. Vanaf januari stokte het herstel. "Ik kon geen balans vinden in de zorg voor mijn kinderen thuis en m'n werk. Als ik huishoudelijke werkzaamheden deed, kon ik daarna niet aan het werk. Wanneer ik een halve dag had gewerkt, kon ik thuis niks meer."..
Verlies van inkomen
..Inmiddels zitten Ester en Hoeksema in het tweede jaar van de ziektewet en dat betekent dat ze 30 procent van hun inkomen zijn verloren. "Samen met de toegenomen zorgkosten en de kosten voor hulp in de huishouding betekent het dat je er elke maand een paar honderd euro bij inschiet. Dit levert gelukkig nog geen financiële problemen op, maar het is wel zuur dat dit veroorzaakt is door iets wat je tijdens je werk hebt opgelopen", zegt Hoeksema.

Na twee jaar stopt de ziektewet en kan de werknemer een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA) krijgen. Hoe ziet mijn toekomst eruit? Word ik afgekeurd? Het zijn vragen die dagelijks door het hoofd van Ester spoken. "Ik heb ontzettend veel geluk dat ik een goede werkgever heb. Ze zeggen dat ze mij niet kwijt willen en we gaan samen kijken naar passend werk, een andere functie, zodat ze mij kunnen behouden. Maar het is voor mij onzeker of dat lukt en of ik het kan."..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 28 Jan 2022, 12:29

11.000 coronapatiënten zaten thuis aan zuurstof;
Tijdens de pandemie in Nederland lagen meer dan 11.000 ernstig zieke coronapatiënten thuis aan het zuurstof. Zij werden niet meegeteld in de ziekenhuiscijfers, wat betekent dat het coronavirus in Nederland nog harder heeft toegeslagen dan gedacht, schrijft het AD.

https://www.1limburg.nl/live-11000-coro ... =section-1

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 28 Jan 2022, 17:39

Long Covid
PZC
28 januari 2022
Zo ziet Long Covid er uit voor deze Zeeuwen: van bed naar bank, en weer terug; Bron https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/zo-zie ... ~a8062953/
Judy Hooymeyer (Wolphaartsdijk) en Nathalie van der Starre (Kloosterzande) kregen corona. Vele maanden later zijn ze nog steeds ziek: Long Covid. Hooymeyer: ,,Het sloopt je.”
Judy Hooymeyer
..Oktober 2021 wordt Hooymeyer grieperig. Eventjes. ,,Ik knapte op en ging weer lesgeven”, vertelt Hooymeyer op de bank in haar woonkamer. ,,Maar ik werd steeds vermoeider. Twee maanden later kwam de man met de hamer. Sindsdien sleep ik me van bed naar bank naar bed. Heb geen energie, voortdurend benauwd, kan niet op woorden komen. Veel mensen weten niet dat ik het heb. Ik loop er niet mee te koop.”

Ze staat op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. ,,Daar kunnen ze me niet meer van af halen, maar ik kan niet met de campagne meedoen en weet niet of ik kan werken als ik in maart voorkeursstemmen zou krijgen. Met mijn werk als steunfractielid voor GL in Goes moest ik stoppen.” Hooymeyer doceert filosofie en levenskunst bij de Zeeuwse Volksuniversiteit en humanistiek aan de Vrije Academie. Als zzp’er. Ook dat kan voorlopig niet meer.

,,Ik heb een aantal exposities gepland staan. Mijn ergotherapeute zei: haal maar wat materialen uit je atelier en ga thuis werken. Maar ik mag maar twee keer een half uur per dag aan nieuw werk werken! Sommige opdrachten kan ik niet waar maken. Ondertussen moet mijn atelier betaald worden, dat is elke maand weer 250 euro.”..
Nathalie van der Starre
..Ook Nathalie van der Starre uit Kloosterzande had aanvankelijk niet al te veel last. In tegenstelling tot Judy weet zij wél waar zij besmet werd: aan het begin van de pandemie, op haar werk, door invalkrachten die in Brabant carnaval gevierd hadden. ,,Ik dacht: nou ja, dan hebben we dat maar gehad.” Ze heeft geen test gedaan. ,,Dat was toen nog niet mogelijk. Maar dit had ik nog nooit gevoeld, die rare benauwdheid en pijnlijke longen. Een dag nadat ik in de Luscii app mijn symptomen had ingevuld, werd ik opgebeld door een arts van het coronateam Den Bosch: alles wees op corona. Rusten en uitzieken, was het advies. En eigenlijk doe ik dat nu, twee jaar later, nog steeds.”

Haar dagen bestaan voornamelijk uit liggen. ,,Ik kan niet eens meer autorijden, boodschappen doen of iets in het huishouden. Toen ik eens een lijst maakte met alle symptomen die ik kreeg, ben ik maar bij 60 gestopt. Dingen ruiken die er niet zijn, ijzer proeven, die olifant op je borst, trillende ledematen, benauwdheid, ijskoud, schrale luchtwegen. Soms kan ik niet eens een vork naar mijn mond brengen. Tegelijkertijd heb ik slaapproblemen, terwijl ik kapot ben van vermoeidheid. Pijn, migraine, buikpijn, spierpijn, en brainfog: ik kan vaak niet op de simpelste woorden komen"..
Een tweede pandemie
..Beiden zijn het er over eens: er wordt te weinig gesproken over de oorzaken en gevolgen van langdurige klachten na corona. Van der Starre: ,,We zijn inmiddels met zovelen, dat je gerust kunt spreken van een tweede pandemie. En we hebben keihard hulp nodig, na twee jaar aanmodderen.”

Die lijkt er nu te komen. In november 2020 zouden Long Covid Nederland, het Longfonds en C-Support spreken met politici, maar ook hier gooide corona roet in het eten. Maandag 31 januari vindt dan eindelijk in ‘Den Haag’ het rondetafelgesprek plaats (zie kader). Aan de orde komen dan zeker ook financiële gevolgen van long covid. In december 2021 opende vakbond FNV al een meldpunt ‘long covid onder zorgprofessionals’. Een kwart van de meldingen kwam van zorgprofessionals die tijdens de eerste golf besmet raakten en in maart - na twee jaar ziekte - hun baan kwijtraken. Zij komen in de WIA en zien hun inkomsten met 50 tot 60 procent afnemen. Ook de FNV doet aanbevelingen voor meer erkenning en financiële tegemoetkoming.
Nathalie van der Starre uit Kloosterzande zit al twee jaar met de benen omhoog. Letterlijk. Long covid houdt haar aan bed en bank gekluisterd..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 29 Jan 2022, 12:47

Kom met langetermijnplan corona;
Het duurt nog een tijd voor corona bij de 'normale' wintervirussen zoals het griepvirus zal horen, aldus Koopmans in een online toelichting. "Met structurele aanpassingen waar de hele maatschappij aan meewerkt kun je zorgen dat het virus zich al minder verspreidt voordat de nood het hoogst is. Hierdoor voorkomen we de noodzaak voor steeds extra ingrijpende maatregelen."

https://www.1limburg.nl/live-kom-met-la ... =section-1

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 30 Jan 2022, 15:22

Waarom onderzoekers nog zo weinig weten over langdurige covid;
Eigenlijk is langdurige covid niet één ziekte, maar een samenraapsel van klachten. Vermoeidheid is de meest gehoorde klacht, maar ook hoofdpijn, spierpijn, benauwdheid, vergeetachtigheid en concentratieproblemen komen veel voor. Daarnaast noemen patiënten nog veel andere klachten.

Hoeveel mensen in Nederland lijden aan langdurige covid is niet precies te zeggen, vooral doordat niet altijd duidelijk is of klachten bij langdurige covid horen of misschien een andere oorzaak hebben. "Ik ken bijna niemand die nooit hoofdpijn heeft of nooit moe is. Dat hoeft niet per se langdurige covid te zijn", zegt Anke-Hilse Maitland-van der Zee, hoogleraar Precisiegeneeskunde van Longziekten aan het Amsterdam UMC.

https://www.nu.nl/coronavirus/6179397/w ... covid.html

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 31 Jan 2022, 11:03

Start landelijke studie naar hartschade na corona; 10-09-2021
Het afgelopen jaar hebben we in Maastricht UMC+ op de post COVID-poli regelmatig hartschade gevonden bij COVID-19 patiënten die op de IC hebben gelegen. Echter is nog niet duidelijk of dit ook geldt voor COVID-19 patiënten die minder ernstig ziek zijn geweest.” Het doel van DEFENCE is om inzicht te krijgen in het voorkomen van hartschade, ook als hartklachten nog niet aanwezig zijn, en de gevolgen op de korte en lange termijn in kaart te brengen.

https://www.umcutrecht.nl/nl/over-ons/n ... -na-corona

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 31 Jan 2022, 13:00

Tweede Kamer
Long COVID
31 januari 2022
Vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Rondetafelgesprek 11:00 - 14:00 uur; Bron https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/long-covid

Long Covid
dG
31 januari 2022
Alarm om naderende keuring longcovidpatiënten: ‘Hun situatie wordt in- en intriest’; Bron https://www.gelderlander.nl/gezond/alar ... ~ae41f638/
Er moet een extra vangnet komen voor longcovidpatiënten die bijna twee jaar ziek zijn en hun baan dreigen te verliezen. Dat vinden patiëntenorganisaties en vakbond FNV. Volgens hen is hulp op zijn plaats, omdat de begeleiding richting terugkeer op de werkvloer voor deze groep niet op orde is. Duizenden mensen dreigen daardoor in de problemen te komen.
Geen diagnose
..Vandaag vindt in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek plaats waarin experts en patiënten hun ervaringen delen met Kamerleden. Long covid, of het post-covidsyndroom, is een verzamelterm voor klachten die een deel van de mensen overhoudt aan een coronabesmetting. Het gaat om fysieke, mentale en cognitieve problemen. Een deel van de longcovidpatiënten wordt ernstig gehinderd in het functioneren, en kan bijvoorbeeld niet werken.

Medisch is nog erg veel onduidelijk over het fenomeen. Doktoren kunnen geen goede diagnose geven. Dit leidt er ook toe dat er geen goede registratie is van patiënten. Het Longfonds schat mede op basis van buitenlandse onderzoeken dat er mogelijk 75.000 tot 100.000 mensen zijn met long covid. Rutgers: ,,Een deel van hen kan na verloop van tijd weer functioneren, al worden ze soms nog wel beperkt. Zo kunnen ze nog steeds niet ruiken, of rennen ze minder ver dan voorheen. We zien ook dat er een groep mensen is die er niet vanaf komt.”..
..In Nederland komen de eerste mensen met long covid binnenkort in aanraking met het UWV. Zij zijn bijna twee jaar ziek, en dat betekent dat ze een keuring krijgen voor een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA). Veel patiënten vrezen voor die keuring. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat de keuringsartsen hun ziekte niet goed kunnen beoordelen, omdat er nog zo weinig over bekend is. Ook hebben veel patiënten die in het begin van de coronacrisis ziek werden geen officieel bewijs dat ze destijds besmet waren, omdat ze zich niet konden laten testen.

De gevolgen voor hun leven zijn sowieso groot. ,,Als je een WIA-keuring krijgt, betekent dat gewoon dat je wordt ontslagen”, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. ,,De vraag is of je dat op dit moment, nu er nog zoveel onbekend is over de ziekte, moet willen.”..
Intriest
..De Groot stelt dat vooral de gevolgen voor mensen met een laag inkomen groot zijn. ,,De hoogte van hun uitkering wordt bepaald aan de hand van wat ze nog kunnen en hun laatstverdiende salaris”, zegt De Groot. ,,Mensen met het laagste salaris krijgen de grootste terugval. Zij krijgen problemen met het betalen van hun huur of hun hypotheek, die voorbeelden zien we veel. Uiteindelijk kunnen ze in de bijstand belanden. De optelsom is in- en intriest.”..
Uitzonderlijke situatie
..Het nieuwe kabinet moet snel bepalen hoe die extra steun eruit moet zien, vindt Rutgers. ,,Een derde jaar voor de WIA kost de werkgevers geld, die zullen daar voor gaan liggen. Misschien kan er een fonds komen om hen te compenseren.”

Longcovid­pa­tiën­ten zitten in de wachtstand. Er is geen tijd en ruimte voor hun klachten, en dat is heel eenzaam - Wieke Paulusma

Ook Jong zegt dit een goede oplossing te vinden. Annemieke de Groot wijst erop dat het wel lastig is om voor longcovidpatiënten een uitzondering te maken. ,,Nu is het covid, hiervoor was het Q-koorts of Lyme. Veel chronisch zieken hebben eerder precies hetzelfde doorgemaakt. Daar kun je niet zomaar aan voorbijgaan.”

Het is nog onduidelijk of er vanuit Den Haag ook echt extra middelen vrijkomen voor deze groep. Het vorige kabinet hanteerde het uitgangspunt dat het bestaande sociale vangnet ook voor longcovidpatiënten voldeed..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 31 Jan 2022, 19:37

Long Covid
Eenvandaag
31 januari 2022
Verpleegkundige Anne heeft long covid en dreigt net als 700 anderen daardoor haar baan te verliezen; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... verliezen/
Anne Bos (55) werkte op een speciale corona-unit in een verpleeghuis toen ze corona kreeg. Bijna 2 jaar later, dreigt ze net als veel andere long covid-patiënten, haar baan te verliezen.
Zware klachten
..Ook zorgmedewerker Anne Bos kampt met long covid. "Toen corona uitbrak, kwam er bij de organisatie waar ik werk een speciale unit voor mensen met COVID-19. Daar ben ik ziek geworden. Dat is nu 2 jaar geleden." Werken is er nog altijd niet bij.

Anne's longen hebben flink aan kracht verloren. "Als ik stilzit gaat het, maar als ik beweeg ben ik voortdurend buitenadem. Ik was gezond, bewoog voldoende. Ik heb gewoon enorme pech met mijn long covid." Sinds een jaar ontvangt ze 70 procent van haar inkomen, dat gebeurt als je een jaar ziek bent. De regel is dat je na 2 jaar herkeurd wordt, het kan dat je dan in de ziektewet belandt of uiteindelijk in de bijstand..
Crisistijd
..De onzekerheid waar mensen als Anne mee kampen is precies het onderwerp waarover de FNV aan de bel trekt. "Deze mensen hebben in de linie moeten staan, ze gingen ervoor omdat er grote paniek was. Het was crisistijd, het begin van de pandemie", zegt een woordvoerder van de vakbond.

"Er waren problemen bij het vinden van voldoende juiste beschermingsmiddelen. Daarvan zijn deze zorgmedewerkers slachtoffer geworden. Zij hebben nu long covid en dreigen ook nog hun baan te verliezen."..
Fonds voor werkgevers
..Directeur Michael Rutgers van het Longfonds benadrukte vandaag tijdens het rondetafelgesprek in deTweede Kamer dat er nog te weinig kennis is over hoe mensen met long covid er weer bovenop kunnen komen.

"Vanuit de overheid moeten er stappen gezet worden om deze mensen niet te laten vallen", stelt Rutgers. "Er moet ruimte gecreëerd worden om hen in dienst te houden. Misschien worden ze wel weer beter, maar daar weten we nu nog te weinig van." Rutgers denkt aan een speciaal fonds..
Speciale benadering van long covid-patiënten
.."We hebben te maken met een onorthodoxe ziekte. Van de meeste ziektes weten we hoe ze verlopen, dat is bij long covid nog niet het geval."

Zolang er relatief weinig over de herstelperiode van het ziekteverloop bekend is, pleit Rutgers voor een speciale benadering van long covid-patiënten. Het kabinet laat weten hierover met de Tweede Kamer in gesprek te zijn en te kijken hoe ze hiermee om kunnen gaan..
Solliciteren
..Vooralsnog werkt Anne niet, maar ze probeert wel in aanloop naar haar afkeuring elders passend werk te vinden. De WIA-aanvraag loopt en ondertussen solliciteert ze naar andere functies, maar ze merkt dat dat lastig is in deze situatie..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 03 Feb 2022, 16:36

Besmettelijkere BA.2-variant van omikron binnen weken dominant in Nederland;
BA.2, een nieuwe subvariant van de omikronvariant van het coronavirus, zal in de komende weken dominant worden in Nederland, zegt het RIVM tegen NU.nl. Deze subvariant is besmettelijker dan de huidige omikronvariant, wat volgens RIVM-epidemioloog Susan van den Hof kan betekenen dat de besmettingspiek mogelijk vroeger zal komen. Ook wordt het volgens het instituut lastiger om de R-waarde onder de 1 te krijgen en te houden.

Verschillende onderzoeken duiden erop dat de BA.2-variant besmettelijker is dan de oorspronkelijke BA.1-variant. Ook zouden gevaccineerde mensen makkelijker besmet kunnen raken bij de BA.2-variant dan bij de BA.1-variant.

https://www.nu.nl/coronavirus/6181834/b ... rland.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 10 Feb 2022, 20:21

Long Covid
omroep zeeland
8 februari 2022
Sander-Jaap (48) is afgekeurd vanwege long covid: 'Ik kan het heel moeilijk accepteren'; Bron https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/143 ... accepteren
Sander-Jaap van der Hof (48) is een van de eerste Zeeuwen die arbeidsongeschikt raakt vanwege long covid. Hij liep in maart 2020 corona op en is nu bijna twee jaar ziek. Veel kan hij niet meer. 'Ik kan het heel moeilijk een plaatsje geven en accepteren.'
..Twee minuten stofzuigen is voor Van der Hof al een grote inspanning. Zijn lichaam protesteert direct. Hoe dat voelt? "Het slaat op je longen, eigenlijk je hele lichaam. Dat gaat branden. Alsof ze met spelden in je lijf prikken", zegt hij met zachte stem, je hoort zijn ademnood. "En je krijgt zo'n druk onderin je longen, alsof je twee marathons hebt gelopen in een minuut. Dan ben je gewoon op, gewoon op."..

..Voordat hij twee jaar geleden corona opliep, was hij accountmanager. Hij deed aan hardlopen, wielrennen, zeilen en surfen. Dat lukt niet meer. "Ik denk dat ik 25 procent of minder over heb. Dat is heel raar." Hij heeft geleerd om de weinige energie die hij nog heeft, te doseren. "Een paar minuten stofzuigen is killing. Daarom is het belangrijk dat ik alle energie verdeel. De kamer zuigen in kleine stukjes en steeds rust nemen."..

..Dat hij nu zijn werk kwijt is, valt hem zwaar: "Dat is een stukje van jezelf en dat stopt dan in één keer. Je contacten, je werk, alles stopt. En nu hoor je: sorry, maar je bent afgekeurd." Het emotioneert hem. "Iedereen om je heen gaat door, en voor jezelf stopt je wereld. Dat raakt me gewoon enorm. Ik kan dat heel moeilijk een plaatsje geven en accepteren."..
Herstel in 'ministapjes'
..De vooruitzichten zijn bij deze nieuwe ziekte onbekend. Op dit moment gaat het, met hulp van verschillende therapeuten, al iets beter dan anderhalf jaar geleden. "Het zijn ministapjes", vertelt hij, "Ik stort minder in elkaar. Ik kon niet van de tafel naar de bank. En nu kan ik de trap weer op. Elk ministapje is voor mij een mijlpaal."

Geen energie, geen conditie, geen baan. Zijn therapeuten helpen hem om met het verlies om te gaan. "Als ik met mijn zoontje naar het voetbalveld loop, dan moet ik een uur rusten voor ik weer terug kan lopen. Maar is dat erg? Alles moet je opnieuw ontdekken. Dan zie je dat je leven helemaal niet stopt. Het is gek om te zeggen, maar alles wordt bijzonderder. Het heeft me weer opnieuw leren nadenken over alle mooie dingen die belangrijk zijn."

Van der Hof krijgt nu een WIA-uitkering van zeventig procent van zijn laatstverdiende loon. Het UWV begeleidt hem naar werk in een re-integratietraject. Hij hoopt dat het dit jaar nog lukt om een of twee uur per week aangepast werk te doen. "Ik hoop dat ik weer deel kan nemen aan de maatschappij." Hij houdt zoveel mogelijk de moed erin. "Ik zeg maar zo: 'Ik pak gewoon een nieuw leven, een mooi nieuw ander leven."..

Terug naar “Gezondheid Algemeen”