Hi Urbanized,
Hoe gaat het nu met jou? heeft de B12 kuur een beetje geholpen? en wat gebruik je dan zoal, gewoon de standard tabletten?
en heb je voor jezelf uit kunnen sluiten dat het lyme is?
Hier is het nog steeds op en af. heb 6 aardige weken gehad en nu alweer 2 á 3 weken mezelf door de dagen heen slepen.
Laats ben ik bij R.L.* uit Leusden geweest die een levensbloed analyse heeft gedaan; hij zag vrij duidelijk dat de spirocheet aanwezig is in mijn bloed heb hier ook filmpjes van.
Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden, ik heb 16 december een vervolg afspraak bij hem om het e.e.a. door te nemen.
En weet ook nog niet of ik hiermee zo naar de huisarts kan om hiermee te zwaaien van zie je wel.
Als ik mij inlees in de behandelingen met de antibiotica lees ik hiervan ook veel negatieve verhalen. blijft lastig.
https://youtu.be/e-qKMsCffRY
https://youtu.be/m967Ozr2Lhs
Hier twee linkjes naar de video.
Is er iemand die meer informatie heeft m.b.t. tot levendbloed analyse en de echtheid/betrouwbaarheid hiervan?
Groetjes Ferry
* edit door de moderator: naam therapeut gewijzigd in eerste letter voor- en achternaam, zie ook de forumspelregels
Lyme ELISA test, eerlijk en betrouwbaar??
Re: Lyme ELISA test, eerlijk en betrouwbaar??
Nog eentje over die Elisa antistoffen test voor borreliose:
Er was iets geschreven door de ESCMID Study Group voor Lyme, aangesteld door EU volgens mij door vnl strle, waar alle testen worden afgekraakt en de enige goede test zou Elisa zijn:
To test or not to test?
Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis: a position paper of ESGBOR, the ESCMID study group for Lyme borreliosis
R B Dessau 1, A P van Dam 2, V Fingerle 3, J Gray 4, J W Hovius 5, K-P Hunfeld 6, B Jaulhac 7, O Kahl 8, W Kristoferitsch 9, P-E Lindgren 10, M Markowicz 11, S Mavin 12, K Ornstein 13, T Rupprecht 14, G Stanek 11, F Strle 15
Eerste publicatie: September 2017
https://www.clinicalmicrobiologyandinfection.com/article/S1198-743X(17)30488-3/fulltext
Een antwoord op dit stukje gaat als volgt:
To test or not to test? Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis
Door: R I Horowitz 1, A Lacout 2, P Y Marcy 3, C Perronne 4
October 2017
https://www.clinicalmicrobiologyandinfection.com/article/S1198-743X(17)30528-1/fulltext
Er was iets geschreven door de ESCMID Study Group voor Lyme, aangesteld door EU volgens mij door vnl strle, waar alle testen worden afgekraakt en de enige goede test zou Elisa zijn:
To test or not to test?
Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis: a position paper of ESGBOR, the ESCMID study group for Lyme borreliosis
R B Dessau 1, A P van Dam 2, V Fingerle 3, J Gray 4, J W Hovius 5, K-P Hunfeld 6, B Jaulhac 7, O Kahl 8, W Kristoferitsch 9, P-E Lindgren 10, M Markowicz 11, S Mavin 12, K Ornstein 13, T Rupprecht 14, G Stanek 11, F Strle 15
Eerste publicatie: September 2017
https://www.clinicalmicrobiologyandinfection.com/article/S1198-743X(17)30488-3/fulltext
Een antwoord op dit stukje gaat als volgt:
To test or not to test? Laboratory support for the diagnosis of Lyme borreliosis
Door: R I Horowitz 1, A Lacout 2, P Y Marcy 3, C Perronne 4
October 2017
https://www.clinicalmicrobiologyandinfection.com/article/S1198-743X(17)30528-1/fulltext
Ferry001 schreef:Hi Urbanized,
Hoe gaat het nu met jou? heeft de B12 kuur een beetje geholpen? en wat gebruik je dan zoal, gewoon de standard tabletten?
en heb je voor jezelf uit kunnen sluiten dat het lyme is?
Hier is het nog steeds op en af. heb 6 aardige weken gehad en nu alweer 2 á 3 weken mezelf door de dagen heen slepen.
Laats ben ik bij R.L.* uit Leusden geweest die een levensbloed analyse heeft gedaan; hij zag vrij duidelijk dat de spirocheet aanwezig is in mijn bloed heb hier ook filmpjes van.
Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden, ik heb 16 december een vervolg afspraak bij hem om het e.e.a. door te nemen.
En weet ook nog niet of ik hiermee zo naar de huisarts kan om hiermee te zwaaien van zie je wel.
Als ik mij inlees in de behandelingen met de antibiotica lees ik hiervan ook veel negatieve verhalen. blijft lastig.
https://youtu.be/e-qKMsCffRY
https://youtu.be/m967Ozr2Lhs
Hier twee linkjes naar de video.
Is er iemand die meer informatie heeft m.b.t. tot levendbloed analyse en de echtheid/betrouwbaarheid hiervan?
Groetjes Ferry
Het ging redelijk goed, totdat ik er depressieve klachten bij heb gekregen. Het lijkt alsof de "burnout" over is gegaan van lichaamlijk en mentaal naar uitsluitend mentaal. Lichamelijke klachten heb ik eigenlijk niet meer, op oorsuizen, darm(spannings)klachten na en gelige kleur op m'n handen. Ook kan ik niet lang beeldschermen kijken. Zodra ik lang voor de pc zit bijvoorbeeld, wordt ik heel naar in m'n hoofd en veroorzaakt/verergerd depressieve klachten. Kans op angstaanval ook. Ik vermoed mijn zenuwstelsel.
B12 gebruik ik niet constant, maar leek wel wat te doen. Het zijn smeltabletten met actieve B12.
Ik heb je filmpjes gekeken en zijn niet bepaald duidelijk. Zijn die wel betrouwbaar?
- VerlorengezondheidM
Borrelia bacteriën behoren tot de categorie micro-organismen die zich extreem goed kunnen verschuilen in het menselijk lichaam en de gastheerafweer respons tegen de Borrelia bacteriën kunnen verstoren. Het is alom bekend dat T-cel en B-cel responsen tegen Borrelia antigenen zwak zijn of niet tot stand komen in een aanzienlijk gedeelte van de menselijke populatie. Hierdoor kunnen de Borrelia bacteriën overleven in de gastheer en daardoor kan er een sluimerende Borrelia-geïnduceerde ontsteking ontstaan met persisterende klachten ten gevolg, die zeer kenmerkend zijn voor Lymeziekte. Hoe Borrelia deze processen precies beïnvloed is nagenoeg onbekend.
Bron: ZonMw, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
@VerlorengezondheidM, heb je het voortgangsverslag en de resultaten ook gelezen en goed begrepen? Het is een interessant wetenschappelijk onderzoek. Patiëntvertegenwoordigers van de Lymevereniging en Stichting Tekenbeetziekten zijn betrokken bij het onderzoek.
ZonMw - Radboudumc: 'Project - Borrelia-induced inhibition of antigen presentation: a novel escape mechanism from the host defense system' - looptijd 2017 - 2023; Bron https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resul ... t-defense/
Informatie Stichting Tekenbeetziekten - Borrelia Escape; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/over-on ... esentatie/
ZonMw - Radboudumc: 'Project - Borrelia-induced inhibition of antigen presentation: a novel escape mechanism from the host defense system' - looptijd 2017 - 2023; Bron https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resul ... t-defense/
..Voortgangsverslag
Samenvatting
De ziekte van Lyme is de meest voorkomende ziekte in Noord-West Europa en de Verenigde Staten die wordt overgebracht door een vector, namelijk geinfecteerde teken. Deze ziekte wordt veroorzaakt door bacteriën genaamd Borrelia burdorferi senu lato. Van deze soort bestaan er meerdere subsoorten waarvan B. burgdorferi sensu stricto, B. afzelii en B. garinii de meest voorkomende ziekteverwekkers zijn. Klinisch gezien is de ziekte erg breed qua symptoom beelden, van een vroege en gelokaliseerde huidinfectie, die een rode ring van inflammatie veroorzaakt rondom de tekenbeet (genaamd erythema migrans), naar gedissemineerde infecties zoals Lyme carditis, artritis, neuroborreliose en huidafwijkingen.
Een van de grote klinische vragen is een robuste diagnostische test gezien de huidige serologische en cellulaire testen op de markt vaak onbetrouwbaar zijn. De data uit deze studie laten zien dat de er geen of een verzwakte immuunrespons optreed tegen Borrelia in mensen. Levende bacteriën inhiberen de genen en eiwitten van antigeen presentatie moleculen, waaronder MHCII. Antigeen presentatie was onderdrukt in meerdere cellen van het aangeboren immuunsysteem, waardoor de T en B cel respons tegen Borrelia bacteriën en Borrelia antigenen zich niet goed ontwikkeld. Mogelijk zorgt dit ervoor dat patiënten met de ziekte van Lyme geen effectieve immuunrespons ontwikkelen tegen Borrelia..
..Resultaten
Het micro-organisme wat verantwoordelijk is voor het veroorzaken van de ziekte van Lyme, genaamd Borrelia, zorgt voor een inhibitie van antigeen presentatie in immuun cellen. Hierdoor verstoort het de communicatie tussen het aangeboren en adaptieve immuunsysteem. Er is uitgebreid gekeken naar hoe deze inhibitie optreed op verschillende niveaus. Zo hebben we geobserveerd hoe de productie antigeen presentatie moleculen op transcriptie en eiwit niveau worden onderdrukt. Daarnaast wordt de eiwit expressie eerst op intracellulair niveau aangedaan, gevolgd door de extracellulaire expressie. Deze veranderingen treden op in meerdere immuun cellen. Ook gebeurt dit niet alleen als de humane immuun cellen worden blootgesteld aan Borrelia burgdorferi maar ook bij B. garinii en B. afzelii. Deze inhibitie heeft ook duidelijke functionele consequenties voor de immuunreactie. De komende tijd gaan we bij Lyme patiënten gaan kijken of we deze effecten terugzien, hoe de expressie zich weer hersteld over tijd en of we dit verder kunnen stimuleren met verscheidene behandelingen die we getest hebben om de immuun respons te herstellen bij geïnfecteerde humane immuun cellen..
Informatie Stichting Tekenbeetziekten - Borrelia Escape; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/over-on ... esentatie/
..Borrelia Escape (Borrelia-geïnduceerde remming van antigen presentatie)
Borrelia bacteriën behoren tot de categorie micro-organismen die zich extreem goed kunnen verschuilen in het menselijk lichaam en de afweer van de gastheer tegen de Borrelia bacteriën kunnen verstoren.
Het is alom bekend dat in een aanzienlijk deel van de bevolking T-cel en B-cel responsen tegen Borrelia antigenen zwak zijn of niet tot stand komen. Hierdoor kunnen de Borrelia bacteriën overleven in de gastheer en daardoor kan er een sluimerende Borrelia-geïnduceerde ontsteking ontstaan met persisterende klachten ten gevolg, die zeer kenmerkend zijn voor Lymeziekte. Hoe Borrelia deze processen precies beïnvloedt is nagenoeg onbekend.
In het projectvoorstel wordt het mechanisme onderzocht hoe Borrelia bacteriën de antigeen presentatie manipuleert. Nadat het mechanisme is geïdentificeerd, beoogt het project de antigeen presentatie van Borrelia antigenen te herstellen, waardoor de afweer van de gastheer verbetert.
Het project is in het voorjaar van 2017 van start gegaan..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
[...]beoogt het project de antigeen presentatie van Borrelia antigenen te herstellen, waardoor de afweer van de gastheer verbetert.[...]
Misschien dat ze in dat onderzoek uitvinden dat onze B cellen zo worden gevormd dat borrelia ze niet meer aan kan vallen om te vernietigen
http://www.borelioza.org/materialy_lyme ... isease.pdf
En uitvinden dat wij andere antigenen moeten gaan aanmaken om borrelia om de tuin te leiden:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... .410260608
Of misschien dat ze een medicijn vinden waardoor ons immuunsysteem alle veranderingen van borrelia die plaatsvinden in ons lichaam door hun osp's wij daar eindelijk eens adequaat op kunnen reageren, en mee veranderen met onze afweer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC517580/
En dan ook nog een uitvinding zodat Borrelia niet nog langer dna van onze b cellen pikt en op zichzelf kan plakken.
Het liefst onze neutrofielen met een extra motor voorzien, zodat die iig borrelia kunnen inhalen tijdens hun achtervolging, want ze hebben het nakijken
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0001633
Is wel veel hoor, en dit is nog niet alles
Hoop echt dat er ooit een wetenschapper dit zal uitvinden, een superieure afweer tegen borrelia.
Maar liever zou ik willen dat er een verbeterde versie van de CBO richtlijnen voor lyme komen, omdat zoals ik lees bij velen na hun tekenbeet die 14 dagen doxy niet hebben geholpen.
- VerlorengezondheidM
NH Commission to Study Testing for Lyme and Other Tick-Borne Diseases 08.23.2021
Bron: Rumble.com, kijk en luister meer
Lyme Test Negative?
@VerlorengezondheidM, meer informatie over het LymeEscape onderzoek - actuele paperback Lymeziekte 2021; Bron https://www.biomaatschappij.nl/product/lymeziekte/ en een gratis pdf van het boekje; Bron https://www.biomaatschappij.nl/wp-conte ... DF-DEF.pdf
..LymeEscape: onderzoek naar de afweerreactie tegen lymeziekte
Het Radboudumc onderzoekt met de LymeEscape-studie de afweer van de gastheer tegen de Borrelia-bacterie. Deze afweerreactie is belangrijk bij het opsporen en doden van de Borrelia-bacterie in de eerste dagen na een infectie. Deze studie kijkt speciaal naar de rol van verschillende afweercellen in de ontwikkeling van de afweer tegen de ziekteverwekker en de rol van antigeenpresentatie.
Antigeenpresentatie is een proces waarbij fragmenten van micro-organismen of eiwitten door bepaalde afweercellen op het celmembraan tot uiting komen om zo andere afweercellen te activeren. Dit proces is belangrijk voor de ontwikkeling van specifieke antistoffen en afweercellen (T-cellen) tegen de Borrelia-bacterie (zie 4.1).
Uit eerder laboratoriumonderzoek met bloed en cellen van de mens is gebleken dat bepaalde eiwitten die belangrijk zijn bij het proces van antigeenpresentatie - namelijk HLA-DR, CD74 en HLA-DM - onderdrukt worden door de Borrelia-bacterie. Dit gebeurde voornamelijk bij cellen die onderdeel uitmaken van de aangeboren afweer. Dit zijn monocyten, macrofagen en dendritische cellen; zij staan bekend als antigeenpresenterende afweercellen (figuur 20). Verder bleek dat als gevolg van het remmen van de antigeenpresentatie de reactie van T-cellen voor langere tijd werd onderdrukt. Dat zou er in sommige gevallen voor kunnen zorgen dat de afweerreactie van de mens tegen de Borrelia-bacterie wordt onderdrukt, waardoor er makkelijker lymeziekte kan ontstaan.
In LymeEscape wordt dit onderzocht bij patiënten, door te kijken naar de eiwitten die betrokken zijn bij de antigeenpresentatie in gezonde mensen en verschillende patiënten met lymeziekte. Hierbij gaat het om mensen met bewezen erythema migrans (de rode ring of vlek), maar ook om patiënten met latere uitingen van lymeziekte (gedissemineerde lymeziekte).
Daarnaast wordt gezocht naar mogelijkheden om de antigeenpresenterende functie in de afweercellen te herstellen en zo de afweerreactie te verbeteren. Dit wordt onderzocht door antigeenpresenterende cellen van lymepatiënten in het laboratorium te stimuleren met de Borrelia-bacterie, en de verschillende factoren die zijn betrokken bij de afweerreactie tegen de bacterie in kaart te brengen. Met het verkregen inzicht hopen de onderzoekers betere diagnostische en, in de verdere toekomst, mogelijk therapeutische strategieën te ontwikkelen. Het project is begonnen in 2017 en loopt tot 2022..
- VerlorengezondheidM
#137: Armin Schwarzbach - Director, Armin Labs
Bron: m.soundcloud.com, luister en lees meer
#263 - Holly Ahern, PhD - The State of Lyme Disease Testing
Lyme Test Negative?
Elispot/iSpot Lyme testVerlorengezondheidM schreef:#137: Armin Schwarzbach - Director, Armin Labs
@VerlorengezondheidM, aan de hand van onafhankelijk wetenschappelijk validatie onderzoek (Randomized Controlled Trial (RCT)) zijn de cellulaire testen van ArminLabs niet betrouwbaar gebleken; Bron viewtopic.php?f=5&p=28696#p28689 en Bron viewtopic.php?f=5&p=28696#p28691 en Bron viewtopic.php?f=5&p=28696#p28693
Veel mensen-patiënten zijn of worden bij een Ilads werkende Lyme arts, of een (AVIG) Lyme arts of een therapeut in Nederland getest met de testen van ArminLabs (Duitsland) of Infectolab Americas (Amerkia).
De resultaten van het 'Victory validatie onderzoek' geven een belangrijke conclusie en een goede waarschuwing voor de (nieuwe) patiënten: de onderzoekers: ..'onze studie laat zien dat je voorzichtig moet zijn met het gebruik van bloedtesten voor lymeziekte waarvan de betrouwbaarheid niet vaststaat'.. En: ..'dat de nieuwe testen regelmatig onterecht aangaven dat men niet de ziekte van Lyme had, terwijl de proefpersonen wel degelijk lymeziekte hadden. Of juist het omgekeerde, de test was positief, maar de proef-personen hadden helemaal geen lymeziekte'. 'Dit zou in de praktijk betekenen dat veel mensen de verkeerde behandeling zouden krijgen op basis van deze testuitslagen'..
The Lancet Infectious Diseases - Online First; Bron https://www.thelancet.com/journals/laninf/onlinefirst
Publicatie 14 juni 2022
'Diagnostic parameters of cellular tests for Lyme borreliosis in Europe (VICTORY study): a case-control study' by E Baarsma, MD, Freek R van de Schoor, MD, Stefanie A Gauw, RN, Hedwig D Vrijmoeth, MD, Jeanine Ursinus, MD, Nienke Goudriaan, MD, Calin D Popa, MD, Hadewych JM ter Hofstede, MD, Mariska MG Leeflang, PhD, Kristin Kremer, PhD, Cees C van den Wijngaard, PhD, Prof Bart-Jan Kullberg, MD, Prof Leo AB Joosten, PhD, Prof Joppe W Hovius, MD
BMC Infectious Diseases
Publicatie 20 augustus 2019
Open Access - 'Validation of cellular tests for Lyme borreliosis (VICTORY) study' by F.R. van de Schoor, M.E. Baarsma, S.A. Gauw, L.A.B. Joosten, B.J. Kullberg, C.C. van den Wijngaard & J.W. Hovius; Bron https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/ ... 019-4323-6
Methods
VICTORY is a prospective two-gate case-control study. We strive to include 150 patients who meet the European case definitions for either localized or disseminated LB. In addition, we aim to include 225 healthy controls without current LB and
60 controls with potentially cross-reactive conditions. We will perform four different cellular tests in all of these participants, which will allow us to determine sensitivity and specificity. In LB patients, we will repeat cellular tests at 6 weeks and 12 weeks after start of antibiotic treatment to assess the usefulness as ‘test-of-cure’. Furthermore, we will investigate the performance of the different cellular tests in a cohort of patients with persistent symptoms attributed to LB.
Journal of Clinical Microbiology
Publicatie 24 januari 2018
Prospective study - 'An Enzyme-Linked Immunosorbent Spot Assay Measuring Borrelia burgdorferi B31-Specific Interferon Gamma-Secreting T Cells Cannot Discriminate Active Lyme Neuroborreliosis from Past Lyme Borreliosis: a Prospective Study in the Netherlands' by T. van Gorkom, S.U.C. Sankatsing, W. Voet, D.M. Ismail, R.H. Muilwijk, M. Salomons, B.J.M. Vlaminckx, A.W.J. Bossink, D.W. Notermans, J.J.M. Bouwman, K. Kremer, S.F.T. Thijsen; Bron https://journals.asm.org/doi/pdf/10.1128/JCM.01695-17
TVI clinic Tijdschrift voor Infectieziekten
Jaargang 14, Nummer 3, Juni 2019; Bron https://www.tvionline.nl/journal-editio ... juni-2019/
Publicatie - 'Geen onderscheid tussen actieve Lyme-neuroborreliose en Lyme-borreliose uit het verleden met cellulaire ELISpot-test'; Bron https://www.ariez.nl/wp-content/uploads ... Gorkom.pdf
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”