Is dit een tekenbeet? Het lijkt op de EM ring die ik heb

Oostr

Is dit een tekenbeet? Het lijkt op de EM ring die ik heb

Berichtdoor Oostr » Zo 19 Jun 2022, 17:49

Hallo allemaal,

Vanmorgen vroeg toen ik naar de toilet ging zag ik een grote groene teek op de badkamer vloer.
Ik heb hem opgepakt en door de toilet gespoeld en verder niet meer bij stil gestaan.
Aan de rest van mijn familie verteld dat ik een teek heb gevonden.

Nu uren later na een wandeling kom ik thuis en wou ik gaan douchen.
Nu zie ik tot mijn ongeloof dat het lijkt of ik een beet heb op mijn enkel.
Het jeukt niet, maar ik voel wel een soort van zenuwpulsen (beste manier om het te omschrijven) in mijn enkel en voet.

Uiteraard ga ik morgen naar de huisarts, maar ik wil graag weten van jullie wat jullie hiervan denken.
Ik heb de foto als bijlage toegevoegd.

IMG_0147.JPG
IMG_0147.JPG (1.61 MiB) 3052 keer bekeken

IMG_0143.JPG
IMG_0143.JPG (1.52 MiB) 3052 keer bekeken

IMG_0144.JPG
IMG_0144.JPG (1.51 MiB) 3052 keer bekeken

Mvg,
Niels

RoelA

Re: Is dit een tekenbeet? Het lijkt op de EM ring die ik heb

Berichtdoor RoelA » Zo 19 Jun 2022, 18:24

Ok wel ten eerste, teken zijn niet groen, dus betwijfel of je echt een teek heb gevonden.
Ten tweede, het ziet er op de foto uit als een bloeduitstorting, aka een blauwe plek. Heb je je niet ergens tegenaan gestoten?
Een bloeduitstorting heeft een andere kleur dan een EM (ontstekingsreactie).

Oostr

Berichtdoor Oostr » Zo 19 Jun 2022, 19:00

Hoi Roel,

Nou ik moet zeggen ik vond het wel op een teek lijken wat ik vond op de badkamervloer vanmorgen, ook de typisch zwarte pootjes en de vorm en groote van het lichaam van het insect.

Er zijn overigens wel teken die groen/geel achtig zijn:
https://www.runnersworld.com/nl/nieuws/ ... tekenbeet/

En kijk maar naar de voorbeeldplaatjes van tekenbeten hier! Dan zie je zelfs een beet bijna exact zoals die van mij op de enkel!:
https://www.tekenradar.nl/informatie/erythema-migrans

Kan mij niet herinneren dat ik mij heb gestoten.

Een van de (vroege) symptomen van Lyme kan volgens bijna elke website/betrouwbare vorm van informatie ook tintelingen zijn en die voel ik wel degelijk in mijn enkel en voet.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Zo 19 Jun 2022, 20:13

Ok als jij dat groen noemt? Ik heb een andere definitie van de kleur groen :lol:
Maar goed, alleen jij weet of wat je gezien hebt overeen komt met de teek op de foto. Dat is voor ons lastig in te schatten.
De algemene kleur van een teek wordt omschreven als zwart, grijs, roestbruin en alles daartussenin.

De EM van het voorbeeldplaatje dat je geeft lijkt m.i. niet op hetgeen wat jij hebt. De kleur is anders. Een EM ontstekingsreactie is puur rood. Bij onderhuidse bloeduitstortingen krijg je vaak van die regenboogkleuren, paarsig, groenig of gelig. Dat is waar het meer op lijkt op jouw eigen foto. Maar foto's kunnen vertekenen.

Een ander kenmerk van een EM is dat ie langzaam naar buiten groeit. Dat is een indicatie dat de teek zich onderhuids voortbeweegt en de immuunreactie lokaal in gang zet. Uiteindelijk dooft de ontstekingsreactie dan weer uit, beginnend in het centrum. Daardoor krijg je de typische bulls-eye. Er zijn ook atypische EM's die dit gedrag niet specifiek vertonen, maar als je dit gedrag wel herkent dan is het een sterk bewijs voor een borrelia infectie. Dit kun je dus hoe dan ook in de gaten houden.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 19 Jun 2022, 23:02

De teek die mij ooit te pakken had omschrijf ik als paars/blauw.
En mijn klassieke EM was geel met rood en paarsachtig, en rood natuurlijk, maar niet alleen maar rood.
Mijn teek is overigens door huisarts verwijderd en moest destijds nog gemeld worden bij RIVM

Bovendien werd mijn kring langzaam groter, maar dat kwam niet door een onderhuidse teek, want die was al verwijderd.

Jeanette54

Berichtdoor Jeanette54 » Ma 20 Jun 2022, 07:33

Nou Niels, volle teken vind ik ook 'groen'.
Ik denk dat het te snel is voor een EM.
Op dit moment heb ik een vergelijkbare plek op mijn onderbeen.
Het begon na 15 min. na de teek te hebben verwijderd te steken.
'Morgens zag ik zo'n kleine kring. Nu wordt het , na twee dagen, groen geel, als een oude blauwe plek.
Ik hoop dus dat het gewoon een reactie op de beet is.
Heel goed in de gaten houden en bij twijfel naar de huisarts.
Omdat ik de teek met mijn vingers eruit heb getrokken (dom dom)weet ik dus zeker dat het een reactie op die beet is. Dus niet gestoten!
Vanmorgen had mijn man ook weer een vaste teek.
Ik heb , na verwijdering, de plek nu uitgezogen met zo'n insectenpen. Er kwam een druppel bloed uit.
Baat het niet.... En daarna met alcohol schoongemaakt uiteraard.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Ma 20 Jun 2022, 23:06

RoelA schreef:Een ander kenmerk van een EM is dat ie langzaam naar buiten groeit. Dat is een indicatie dat de teek zich onderhuids voortbeweegt en de immuunreactie lokaal in gang zet.

Sorry, ik bedoelde hier dat de Borrelia spirocheten zich onderhuids voortbewegen. De teek gaat uiteraard niet onderhuids.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”