Hoi allemaal,
Vorige week zaterdag tijdens het kamperen vermoedelijk gebeten door een teek. Zondag ochtend zwart onder m’n vinger en een rode plek op m’n been. Ging nog niet meteen een belletje rinkelen, tot er een flinke kring/bul omheen kwam op dinsdag. Vanaf woensdag gestart met antibiotica.
Klachten: een dag koorts, hoofdpijn, vermoeid, tintelingen in mijn been, spier- en gewrichtspijn. Rechterknie is extra opgezet.
Ik heb sinds vorig jaar de diagnose trage schildklier. Merk dat ik me behoorlijk zorgen maak over deze beet en de werking v/d antibiotica. Ik vroeg me dan ook twee dingen af:
- Is het normaal dat mijn klachten afnemen maar mijn gewrichten zeer blijven doen? Dit kwam overigens pas net iets nadat ik gestart ben met de antibiotica
- Zal ik alvast mijn huisarts vragen consultatie te hebben met andere artsen, of overdrijf ik dan?
Groetjes,
S
Tekenbeet, klachten + trage schildklier
Tekenbeet, klachten + trage schildklier
- Bijlagen
-
- IMG_4503.jpeg (1.92 MiB) 1727 keer bekeken
Re: Tekenbeet, klachten + trage schildklier
Vervelend om te horen van je klachten.
Het lijkt inderdaad op een tekenbeet met het klassieke bulls-eye patroon.
Denk je dat je de teek hebt weggekrabt, waardoor het zwart onder je nagels zat?
Om je 2 vragen te beantwoorden:
1. Ja dat kan, antibiotica is alleen maar een hulpmiddel om de infectie te doen afzwakken. Het is zeker geen wondermiddel dat 100% van de lyme spirocheten in je lichaam dood maakt. Je immuunsysteem moet nog steeds zijn werk doen. En bij een deel van de lymepatienten gebeurd dat niet of niet voldoende. Antibiotica slaat dan niet goed aan en de infectie kan persisteren. Je houdt dan chronische klachten. En die klachten worden over het algemeen erger na het stoppen van de antibiotica.
2. Ja dat kan, maar weet dat voor huisartsen het verhaal is afgedaan als je bent behandeld met antibiotica. Maar je overdrijft feitelijk niet, zeker niet als je weet wat de consequenties kunnen zijn van chronische lyme.
Je moet lyme in deze fase zeker serieus nemen!
Dat wil overigens niet zeggen dat antibiotica altijd de oplossing is, sommigen patienten hebben baat bij andere middelen. En er kunnen ook andere factoren spelen. Je noemt zelf al de schildklier. Vaak is het nodig om breder te kijken dan alleen de lyme infectie.
Het lijkt inderdaad op een tekenbeet met het klassieke bulls-eye patroon.
Denk je dat je de teek hebt weggekrabt, waardoor het zwart onder je nagels zat?
Om je 2 vragen te beantwoorden:
1. Ja dat kan, antibiotica is alleen maar een hulpmiddel om de infectie te doen afzwakken. Het is zeker geen wondermiddel dat 100% van de lyme spirocheten in je lichaam dood maakt. Je immuunsysteem moet nog steeds zijn werk doen. En bij een deel van de lymepatienten gebeurd dat niet of niet voldoende. Antibiotica slaat dan niet goed aan en de infectie kan persisteren. Je houdt dan chronische klachten. En die klachten worden over het algemeen erger na het stoppen van de antibiotica.
2. Ja dat kan, maar weet dat voor huisartsen het verhaal is afgedaan als je bent behandeld met antibiotica. Maar je overdrijft feitelijk niet, zeker niet als je weet wat de consequenties kunnen zijn van chronische lyme.
Je moet lyme in deze fase zeker serieus nemen!
Dat wil overigens niet zeggen dat antibiotica altijd de oplossing is, sommigen patienten hebben baat bij andere middelen. En er kunnen ook andere factoren spelen. Je noemt zelf al de schildklier. Vaak is het nodig om breder te kijken dan alleen de lyme infectie.
Re: Tekenbeet, klachten + trage schildklier
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Heel fijn!
Ik ben vanmorgen bij de HA geweest en heb gezegd dat ik me behoorlijk zorgen maak. Allereerst wilde ze me afschepen en toen heb ik haar gevraagd om advies in te winnen bij de Lyme polie in A’dam. Gelukkig namen ze het daar serieus en gaven ze aan dat het blijkbaar een ernstig verloop lijkt te zijn. Ik heb nu extra antibiotica tot aan maandag en vanaf daar gaan ze herbeoordelen. Ze vertelde dat het in principe vanaf hier nog goed behandelbaar is, gezien ik er vroeg bij ben. Dus fingers crossed dan maar.
Mocht je tips hebben of ervaringen die helpend kunnen zijn: super graag!
Groetjes
Ik ben vanmorgen bij de HA geweest en heb gezegd dat ik me behoorlijk zorgen maak. Allereerst wilde ze me afschepen en toen heb ik haar gevraagd om advies in te winnen bij de Lyme polie in A’dam. Gelukkig namen ze het daar serieus en gaven ze aan dat het blijkbaar een ernstig verloop lijkt te zijn. Ik heb nu extra antibiotica tot aan maandag en vanaf daar gaan ze herbeoordelen. Ze vertelde dat het in principe vanaf hier nog goed behandelbaar is, gezien ik er vroeg bij ben. Dus fingers crossed dan maar.
Mocht je tips hebben of ervaringen die helpend kunnen zijn: super graag!
Groetjes
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”