Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS)C-support
Informatie -
Long COVID bij kinderen en jongeren; Bron
https://www.c-support.nu/long-covid-bij ... -jongeren/..Long COVID, ook wel post-COVID genoemd, kan kinderen van alle leeftijden treffen. Ook heel jonge kinderen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen die besmet zijn met SARS-CoV-2 (corona) aanzienlijk minder kans hebben op een positief PCR-testresultaat dan volwassenen. Dat maakt de diagnose moeilijker. Bij kinderen kan dat leiden tot een situatie waarbij in 52 tot 90% van de gevallen de infectie daarom wordt gemist.* Ook de klachten zijn anders..
..Veel voorkomende klachten
Het doormaken van een infectie kan mild verlopen. Daarom is het vooral van belang om te kijken naar de samenloop van de infectie en de aanhoudende klachten. De World Health Organisation (WHO) heeft voor kinderen en jongeren een specifieke definitie voor Long COVID ontwikkeld, omdat COVID-19 hen anders treft dan volwassenen.
Kinderen en jongeren ervaren vaak meerdere klachten: stemmingssymptomen (triest, gespannen, boos, angstig, depressief), extreme vermoeidheid, slaapproblemen, hoofdpijn, benauwdheid en/of kortademigheid, verstopte neus en duizeligheid en hartkloppingen. Ook cognitieve disfuncties (verwardheid, concentratieproblemen, prikkelgevoeligheid en geheugenklachten) en post-exertionele malaise (PEM: de verergering van symptomen die optreedt na alle vormen van inspanning – lichamelijk, cognitief, sociaal en psychisch) treden op.** (zie voor een overzicht van de klachten onderstaande afbeelding). Het toch belasten van deze kinderen kan mogelijk onherstelbare schade opleveren. Er zijn ook kinderen met Long COVID die niet verbeteren of belastbaar zijn.
Kinderen en jongeren met Long COVID kunnen regelmatig niet meer volledig meedoen op school, deelnemen aan sport, iets leuks doen met vrienden, of naar een feestje gaan. De extreme vermoeidheid en/of prikkelverwerking maakt dit lastig..
9 november 2023Door Long COVID staat het leven van Ruben stil; Bron
https://www.c-support.nu/door-long-covi ... uben-stil/..Arjan en Joanne zijn de ouders van Levi (10) en Ruben (13) een jonge jongen met ernstig invaliderende Long COVID. Arjan werkt als werktuigbouwkundig ingenieur en Joanne als welzijnsmedewerker in een verzorgingshuis voor ouderen.
Ruben is 11 jaar als hij eind januari 2022 ziek wordt door corona. In het gezin had Levi het zwaar te pakken. De anderen hadden alleen wat verkoudheidsklachten, ook Ruben. Maar dat veranderde. Levi werd beter, en Rubens gezondheid werd slechter. “Ruben is uitgebreid onderzocht, na uitsluiting van allerlei ernstige ziekten heeft de kinderarts uiteindelijk vastgesteld dat Ruben Long COVID heeft”, vertelt Joanne..
..Pijn en revalidatie
Ruben: “Ik heb veel pijn in heel mijn lichaam, allerlei soorten pijn, dag in dag uit en daarbij extreme vermoeidheidsklachten. Omdat ik geen smaak en reuk meer heb, heb ik ook geen plezier meer in eten. Heel soms proef ik voor 1 seconde iets. Dat is soms één keer per week, maar kan ook weken wegblijven.”
Ruben probeerde hypnotherapie om hem af te leiden van zijn pijn. Ook kreeg hij een middel dat uiteindelijk de misselijkheid en hoofdpijn wat verminderde. In de zomer van 2022 is Ruben door de kinderarts doorverwezen naar het revalidatiecentrum. Hij was 12 jaar en werd negen weken opgenomen. Achteraf bleek dit geen goed idee. Arjan: “Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat we zo vol vertrouwen met het revalidatietraject verder zijn gegaan, ondanks dat Ruben slechter werd iedere keer als hij thuiskwam. We bespraken het met elkaar, maar het was onze laatste strohalm, Ruben wilde zo graag beter worden! De revalidatiearts was van PEM-klachten niet op de hoogte, en liet Ruben veel te ver over zijn grenzen gaan, terwijl dit wordt afgeraden bij PEM. Uit de therapie is hij als een wrak teruggekomen.“..