Dien je onderzoeksvraag over Lyme in!
Re: Dien je onderzoeksvraag over Lyme in!
Ik heb de bijsluiters van de bij mij gebruikte testen opgevraagd en gekregen. Uit die bijsluiter kwamen de quotes ook.
O, okee,
Bij mij staat naast de uitslag een uitgebreide tekst met infomatie voor de huisarts met de uitleg van de test.
Ik denk dat een bijsluiter weer iets anders is of bedoel je hetzelfde als ik
Maar weet jij ook toevallig waar die as. voor staat?
Bij mij staat naast de uitslag een uitgebreide tekst met infomatie voor de huisarts met de uitleg van de test.
Ik denk dat een bijsluiter weer iets anders is of bedoel je hetzelfde als ik
Maar weet jij ook toevallig waar die as. voor staat?
Laatst gewijzigd door Sproetje op Wo 29 Apr 2015, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat as voor antistoffen staat.
O, ja
Natuurlijk

Natuurlijk

Ik vermoed, dat je dan op alle varianten getest bent.
Bron; Facebook Stichting Tekenbeetziekten
Vandaag is de laatste kans om uw vraag voor de Nationale Wetenschapsagenda in te dienen!
Er zijn inmiddels al heel veel vragen over Lyme ingediend; https://vragen.wetenschapsagenda.nl/search/site/lyme
Voor meer informatie over het indienen van een vraag; http://www.tekenbeetziekten.nl/help-mee ... uw-wetensc…/
Bron; Facebook Stichting Tekenbeetziekten
Eus schreef:Ik vermoed, dat je dan op alle varianten getest bent.
Nou nee hoor, er staat duidelijk: Borrelia burgdorferi antistoffen IgG en IgM.
Is jouw Elisa eigenlijk wel door je huisarts aangevraagt, of heb je dat ooit zelf gedaan bij bv een niet regulier lab?
Eus schreef:Oh, nu je het schrijft, weet ik het zeker; ook bij mij staat er Borrelia Burgdorferi as. Bij mij is echter op de Sensu Lato getest. Ik heb alle vier de bijsluiters gekregen. (Elisa IgM, Elisa EgG, WB IgM en WB IgG).
Hoe weet je zo zeker dat je op Borrelia S. l. bent getest, staat dat ergens beschreven?
Op je bijsluiter misschien?
En waar staat bij jou dan de uitslag van de garinii en de afzelii.
Er wordt bij een Elisa of Western BLot niet -zoals bij een LTT- apart getest op de diverse stammen.
In de bijsluiter staat dat de test op de Borrelia Burgdorferi Sensu Lato is.
In de bijsluiter staat dat de test op de Borrelia Burgdorferi Sensu Lato is.
Ik heb hier een aantal bijsluiters en daarin staat bijvoorbeeld dat er getest wordt op de Borrelia Burgdorferi Sensu Lato; "The Borrelia afzelii+VlsE IgG ELISA (PKo strain) is used for the semi-quantitative and qualitative determination of IgG antibodies against Borrelia burgdorferi sensu lato in human serum." -----
Lyme borreliosis (or Lyme disease) is a systemic disease which is caused by infection with the spirochaetes Borrelia burgdorferi (1,2). The spirochaetes are transmitted to humans from the bite of an infected tick. In Europe, the tick Ixodes ricinus has been identified as the main vector (5). At present, at least three human pathogenic Borrelia burgdorferi species are described for Europe (sensu lato), which are summarised under the term Borrelia burgdorferi sensu lato: Borrelia burgdorferi sensu stricto, Borrelia garinii and Borrelia afzelii (3,5,6).
Hoi dames, ik vond een handig plaatje op borreliose.nl 

- Bijlagen
-
- genospecies.jpg (107.65 KiB) 7756 keer bekeken
Eus schreef:Er wordt bij een Elisa of Western BLot niet -zoals bij een LTT- apart getest op de diverse stammen.
Dan is het toch duidelijk?
Je zegt het zelf al: "Er wordt bij een Elisa niet apart getest op diverse stammen."
Verder denk ik dat je ipv stammen bedoelt: soorten.
Want garinii en afzelli zijn ondersoorten van Borrelia.
Burgdorferi is ook een soort van Borrelia.
Iedere soort heeft weer meerdere verschillende stammen.
De Elisa kan alleen op 1 soort tegelijk testen. En hoogstwaarschijnlijk ook maar op 1 stam tegelijk.
Of het is burgdorferi of het is garinii of het is afzelii, allemaal los van elkaar met verschillende Elisa as. testen.
De Elisa is de eerste test die gebruikt wordt wanneer je een test voor lyme aanvraagt bij je huisarts.
Garinii en Afzelii worden dan niet automatisch meegenomen.
Iedere Elisa test kost ongeveer € 45,00 en dat is precies het bedrag dat ik moest betalen.
Anders zou ik denk ik tot een hoger bedrag zijn gekomen, wanneer er meerdere soorten waren getest
Eus schreef:Ik heb hier een aantal bijsluiters en daarin staat bijvoorbeeld dat er getest wordt op de Borrelia Burgdorferi Sensu Lato; "The Borrelia afzelii+VlsE IgG ELISA (PKo strain) is used for the semi-quantitative and qualitative determination of IgG antibodies against Borrelia burgdorferi sensu lato in human serum." -----
Lyme borreliosis (or Lyme disease) is a systemic disease which is caused by infection with the spirochaetes Borrelia burgdorferi (1,2). The spirochaetes are transmitted to humans from the bite of an infected tick. In Europe, the tick Ixodes ricinus has been identified as the main vector (5). At present, at least three human pathogenic Borrelia burgdorferi species are described for Europe (sensu lato), which are summarised under the term Borrelia burgdorferi sensu lato: Borrelia burgdorferi sensu stricto, Borrelia garinii and Borrelia afzelii (3,5,6).
Nu weet ik nog steeds niet of deze uitslag komt via de aanvraag voor een eerste Elisa door je huisarts bij een regulier lab.
Meestal staat het dan in het nederlands toch?
De vraag die ik heb gesteld gaat over de Nederlandse situatie voor een eerste aanvraag bloedtest op lyme door de huisarts uitgevoerd volgens de geldende regels.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Do 30 Apr 2015, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”