Heb ik de ziekte van Lyme?

xlariissaax

Heb ik de ziekte van Lyme?

Berichtdoor xlariissaax » Ma 04 Mei 2015, 10:00

Hallo Iedereen,

Mijn naam is Larissa, en ben 20 jaar oud. Op 8 jarige leeftijd heb ik een tekenbeet opgelopen, deze zat op mijn hoofd, boven mijn voorhoofd. Deze is er, na dat mijn moeder hem ontdekt had, verwijderd door de huisarts. Er was geen opmerkelijke rode kring te ontdekken. Ik heb toen antibiotica meegekregen, voor 7 dagen. Zover ik me kan herinneren ben ik vanaf die leeftijd erg vaak ziek geweest en heb ik sinds die leeftijd een erg slechte conditie ondanks dat ik veel sport en een normaal gezond gewicht heb.

Het begon allemaal met dat ik me ongelukkig ging voelen thuis, als 8 jarig meisje met veel vriendinnen en hele lieve ouders was ik vaak verdrietig. Daarnaast was ik erg vaak ziek, zoals oorontstekingen, buikgriep, keelontstekingen, noem het maar op. Ik was altijd ziek als er wat leuks was, zoals verjaardagfeestjes van vriendinnetjes.

Op mijn 11e begon ik last te krijgen van steken in mijn borst, vaak 's avonds als ik probeerde te slapen. De huisarts zei dat dit normaal was en dat als ik ze had, ik gewoon rustig moest ademen. Vaak na een aantal uur verdwenen deze steken pas. Op mijn 11e werd ik ongesteld, wat erg onregelmatig bleef; ik ben vaak om de 8 maanden ongesteld.

Daarnaast kreeg ik vanaf mijn 12e problemen met blaasontstekingen. Toen ik sexueel actief werd, werd dit erger. Ik zat ongeveer om de 2 maanden aan een antibiotica kuur. Nu heeft de dokter gezegd dat ik het krijg van het hebben van geslachtsgemeenschap, wat wel zo kan zijn, maar op mijn 12e was ik echt nog niet sexueel actief en sinds de laatste 2 jaar heb ik het ongeveer nog maar 1x per jaar. Met de blaasontstekingen heb ik lang lopen tobben, ook de jaren door nog veel griepachtige symptomen gehad.

Op mijn 16e ben ik een keer op ernstige manier flauwgevallen (gebroken neus), terwijl ik voldoende gegeten had die dag en ik verder prima voelde. Dit gebeurde 's ochtends na 10 minuten dat ik was opgestaan.

Op mijn 17e kreeg ik tijdens een schoolreis naar Londen weer intense steken in mijn borst, die zo erg waren dat ik me niet meer kon/wilde bewegen. Ik ben toen in het ziekenhuis beland bij de EHBO waar ze onderzoek hebben gedaan en ik ontstekingsremmende antibiotica heb gekregen. Eenmaal thuis is er een hartfilmpje gemaakt, maar de huisarts heeft verder niets kunnen vinden, alles was normaal en ik was nog zo jong, dus ik moest wel kerngezond zijn.

Op mijn 18e ging ik op mezelf wonen, dit viel behoorlijk tegen omdat ik vaak ziek was, waardoor ik vaak andere mensen moest vragen om langs te komen om voor me te zorgen qua boodschappen, etc.

Een avond zat ik alleen thuis, en ik voelde me al een beetje duizelig. Lopen werd ineens zwaar, en binnen no time kreeg ik zwarte vlekken voor mijn ogen. Uit angst ging ik op de bank zitten, waarna ik ineens geen gevoel meer had in mijn rechterarm, rechter deel van mijn gezicht en rechterbeen. Ik raakte helemaal in paniek en heb met mijn linkerhand mijn moeder opgebeld, en pas na 5 minuten kon ik de rechterhelft van mijn lichaam weer voelen en bewegen. Na dat ik dit bij de huisarts uitlegde, ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis waar ze een MRI Scan hebben gedaan, maar ook hierop was niets te zien. Het moest een migraine aanval zijn geweest zei de arts, ook al had ik op het moment zelf geen hoofdpijn.

Nu heb ik nog steeds veel griepachtige symptomen, iedere week lijkt er wel iets te zijn. Heb erg veel last van vermoeidheid, af en toe een stukje fietsen is al teveel gevraagd en een dagje naar een festival en ik moet zeker 3 dagen bijkomen, heb soms erge buikpijn, soms flauwvallen, last van keelpijn, concentratieproblemen, spierpijn, somberheid, angstig, hartkloppingen, kortademig, hoesten en is mijn stem veranderd; er zit tegenwoordig een krakerig geluidje in, ik denk van de vermoeidheid.

Mijn bloed is getest, alles is uitstekend. Ik heb nu een verwijzing gekregen van mijn huisarts naar een Internist in het ziekenhuis, hier kan ik helaas pas over een maand terecht dus tot dan heb ik geen duidelijkheid. Zou het de ziekte van Lyme kunnen zijn?

edit door de moderator: regels wit toegevoegd voor de leesbaarheid

Sproetje

Re: Heb ik de ziekte van Lyme?

Berichtdoor Sproetje » Ma 04 Mei 2015, 18:56

Hoi Larissa,

Ik heb je verhaal helemaal gelezen en je vraagt of het lyme zou kunnen zijn.
Zelf denk ik dat het goed mogelijk is.
De klachten die ontstaan nadat je door een teek bent gebeten worden langzaam maar zeker erger.
Ook hoef je niet per sé een EM te ontwikkelen nadat je door een besmette teek bent gebeten.
Daar is voldoende informatie over te vinden.
Bij sommigen kan het wel 10 jaar duren voordat de klachten ernstig worden.
En bij anderen weer wat korter. Bij mij was het na 3 en een half jaar ernstig geworden.
Maar wat je klachten betreft; dat zijn vnl. ook de klachten die ik herken.

Je zegt dat je bloed is getest, maar ik vroeg me af wat er precies is getest, weet je dat nog?
Was het miss.een algehele bloedtest?
Of een Elisa test voor lyme?

joos06

Re: Heb ik de ziekte van Lyme?

Berichtdoor joos06 » Di 05 Mei 2015, 16:19

Dat zou idd goed kunnen. Zorg dat je de goede bloedtest krijlt, want de elisa test uitslag zegt nog niks. Ik herken bij mezelf de vage klachten, die hebben 9 jaar geduurd voordat ik afgelopen jaar goed ziek werd. Ook tussendoor in nl een bloedtest laten doen op Lyme, maar was negatief. Wel 10 jaar geleden een beet gehad met kring en 2 weken ab. Nu na een ltt test toch overduidelijk lyme. Sterkte ermee!

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”