Ik lees vaak - ook op dit forum - dat mensen die vermoeden Lyme te hebben toch negatief testen bij bloedonderzoek. Het is bekend dat Lyme-testen weinig betrouwbaar zijn en de diverse testen verschillen in sensitiviteit. Ik vraag me af of het ook uitmaakt op welk moment je getest wordt, en of diverse omstandigheden van invloed kunnen zijn. Zo is er bij bloedonderzoek op glucose een verschil tussen nuchter en niet nuchter prikken.
Zou het bij Lyme onderzoek ook van invloed kunnen zijn of je op het moment medicijnen gebruikt (regulier of alternatief), voedingssupplementen slikt etc.? En of je bijvoorbeeld veel aan detoxen doet, veel water drinkt, zodat er misschien minder antistoffen in je bloed te vinden zijn? Misschien is het goed om je voor te bereiden op bloedonderzoek. Bijvoorbeeld door ruime tijd voor het onderzoek geen medicijnen en voedingssupplementen te gebruiken, niet te detoxen en de dag van het onderzoek niet veel te drinken, zodat er wellicht meer antistoffen in het bloed te vinden zijn?
In dit ziekenhuis wordt bijvoorbeeld aanbevolen niet te roken op de dag van de bloedafname (niet specifiek voor Lyme), en om stress te vermijden https://www.lumc.nl/org/kcl/patientenzorg/bloedafname/14051505053457/
Dus verschillende factoren kunnen blijkbaar van invloed zijn op bloedonderzoek.
Zou het zinvol zijn om je voor te bereiden op bloedonderzoek, zodat de kans groter is dat er antistoffen gevonden worden? Of is het flauwekul wat ik denk? Misschien dat het het proberen waard is voor mensen die negatief testen, en daardoor geen behandeling kunnen krijgen.
Je voorbereiden op bloedonderzoek?
Re: Je voorbereiden op bloedonderzoek?
Qua reguliere antilichamen testen zoals de Elisa en Blot testen lijkt me niet dat er een twee drie zaken zijn die ze zouden kunnen laten toenemen. Tenminste niet voor zover ik het weet en ik daar zelf onderzoek naar gedaan heb wat niet wil zeggen dat er geen zaken kunnen zijn die het wel zouden kunnen beïnvloeden het zij negatief dan wel positief.
Echter kunnen bij PCR testen (die zoekt naar sporen van DNA van de bacterie zelf) wel enkele zaken zijn die een mogelijke Vals-Negatieve uitslag (test is negatief terwijl je het gene waar op getest wordt wel hebt) waarschijnlijker kunnen maken. Ook bij LTT Melisa en Elispot testen die niet kijken naar antilichamen maar kijken naar immuunreacties van het lymfocyten systeem zijn er mogelijk zaken die een bestaande immuunreactie zouden kunnen versterken. Bij de Elispot test heb ik waarschijnlijk daardoor testuitslagen gehad die daarvoor maar half zo hoog waren dus er zijn wat dat betreft wel zaken die een bestaande lymfocyten immuunreactie kunnen versterken. Maar welke test(en) wilde je laten uitvoeren en waar?
Echter kunnen bij PCR testen (die zoekt naar sporen van DNA van de bacterie zelf) wel enkele zaken zijn die een mogelijke Vals-Negatieve uitslag (test is negatief terwijl je het gene waar op getest wordt wel hebt) waarschijnlijker kunnen maken. Ook bij LTT Melisa en Elispot testen die niet kijken naar antilichamen maar kijken naar immuunreacties van het lymfocyten systeem zijn er mogelijk zaken die een bestaande immuunreactie zouden kunnen versterken. Bij de Elispot test heb ik waarschijnlijk daardoor testuitslagen gehad die daarvoor maar half zo hoog waren dus er zijn wat dat betreft wel zaken die een bestaande lymfocyten immuunreactie kunnen versterken. Maar welke test(en) wilde je laten uitvoeren en waar?
Ik zat trouwens net ook ergens anders te neuzen bij wat ongerelateerde materie maar Melatonine zou aldus de volgende studie (op ratten weliswaar) wel eens goed kunnen helpen bij een ouder aangetast immuunsysteem waar het de antilichaam reacties (IgG en IgM) deed doen stijgen:
Maar bij veel infecties zoals Lyme en diens co-infecties spelen Tryptofaan problemen ook een erg belangrijke rol en uiteindelijk tast dit dan ook de Melatonine productie in je lichaam aan.
After a booster injection at the end of a period of three-weeks following the last melatonin injection, IgM and IgG1 levels were measured. Melatonin was found to increase IgG1 and IgM responses of aged rats when compared to controls (p = 0.049 and p = 0.007)
Maar bij veel infecties zoals Lyme en diens co-infecties spelen Tryptofaan problemen ook een erg belangrijke rol en uiteindelijk tast dit dan ook de Melatonine productie in je lichaam aan.
Welke test wil je laten doen?
Als je de blot wilt laten doen door het regulier, dan weet ik niet of je jezelf kunt voorbereiden.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen vooraf een warme douche gingen nemen of extra mangaan, om de bacterie op te wekken.
Maar als je een erge immuun repressie hebt ontwikkeld door de lyme zal dat vast niet voldoende zijn:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22227568 ( deze is vrij ingewikkeld om te lezen)
http://www.ohioactionlyme.org/wp-conten ... ndrome.pdf ( dit is de uitleg van het bovenstaande pub med onderzoek, zie pagina 2):
Als je de blot wilt laten doen door het regulier, dan weet ik niet of je jezelf kunt voorbereiden.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen vooraf een warme douche gingen nemen of extra mangaan, om de bacterie op te wekken.
Maar als je een erge immuun repressie hebt ontwikkeld door de lyme zal dat vast niet voldoende zijn:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22227568 ( deze is vrij ingewikkeld om te lezen)
http://www.ohioactionlyme.org/wp-conten ... ndrome.pdf ( dit is de uitleg van het bovenstaande pub med onderzoek, zie pagina 2):
This is very important, because often, when you are sick you get blood drawn to test for antibodies to various pathogens. We are generally led to believe that the higher the antibodies, the more advanced the infection. As we have seen, in diseases of immunosuppression, antibodies are not produced. This is one reason the Lyme Western blot is useless.
Ikzelf wil geen test meer laten doen, en heb gelukkig in het verleden geen negatieve uitslagen gehad. Maar omdat zoveel anderen daar wel mee kampen, vroeg ik me af of het bloedonderzoek te beïnvloeden is. Want het is ook maar een momentopname zo'n bloedafname. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval, het is ingewikkelde materie. Ik denk dat zelfs veel artsen hier geen antwoord op zullen hebben. Al worden in sommige ziekenhuizen dus wel algemene adviezen gegeven ter voorbereiding op bloedonderzoek, maar niet speciaal voor Lyme dus.
Zou het bij Lyme onderzoek ook van invloed kunnen zijn of je op het moment medicijnen gebruikt (regulier of alternatief), voedingssupplementen slikt etc.? En of je bijvoorbeeld veel aan detoxen doet, veel water drinkt, zodat er misschien minder antistoffen in je bloed te vinden zijn? Misschien is het goed om je voor te bereiden op bloedonderzoek. Bijvoorbeeld door ruime tijd voor het onderzoek geen medicijnen en voedingssupplementen te gebruiken, niet te detoxen en de dag van het onderzoek niet veel te drinken, zodat er wellicht meer antistoffen in het bloed te vinden zijn?
Uitgaande van een elisa/blot:
Van (uiteraard reguliere) antibiotica wordt veel beweert dat het het testresultaten onderdrukt, hoewel het logisch lijkt dat je hoger scoort als je uiteindelijk zieker ben geworden door lange onthouding van ab, is dit onderwerp omstreden, en mijn ervaring is ook dat het niets uitmaakt. alternatief/suplementen etc maakt sowieso niets uit.
detoxen verwijdert geen antistoffen, voor zover ik kan oordelen.
Wel plausibel zij zijn om volledig uitgedroogd bloed te laten prikken, IgG,IgM zal dan wel in hogere concentratie aanwezig zijn, echter weet ik niet of borrelia specifieke antistoffen (b.v. banden) relatief worden gemeten/weergegeven ten opzichte van totale IgG/IgM.
Beste voorbereiding, voor zover het hier nog onder valt en als je heel zeker bent van je Lyme, zou zijn iemand te zoeken die wel positief test, en hem/haar plaatsvervangend te laten prikken

ABX, je zegt:
Ab gebruik en cortisone middelen onderdrukken je eigen antistoffen aanmaak,( en kunnen daardoor de testuitslagen beïnvloeden -dus het gaat niet om het onderdrukken van het testresultaat maar om het onderdrukken van het immuunsysteem-) daarom is het verstandig om een langere tijd voordat je je wilt laten testen dmv een antistoffen test, met deze middelen te stoppen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7601,d.ZGU
Voor natuurlijke middelen:
http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=7466
Verder is Ab niet altijd regulier.
Als je het bv zelf besteld online wordt het al niet meer regulier.
Ook wanneer je voor langere tijd ab neemt, dat niet is voorgeschreven door een huisarts of ziekenhuis arts, is het ook al niet meer regulier.
Regulier wil zeggen: Alles dat door het reguliere circuit wordt voorgeschreven is een reguliere behandeling.
Alles daarbuiten is niet regulier.
Het ILADS is ook NIET regulier.
Ook zeg je:
Lijkt me wel moeilijk, omdat ook degene die ooit pos. testte misschien de eerst vlgd. keer neg. gaat testen.
Je kunt niet zeggen dat wanneer iemand pos. test dat het dan altijd maar pos. is bij iedere volgende test uitslag.
Het blijft een lot uit de loterij.
Van (uiteraard reguliere) antibiotica wordt veel beweert dat het het testresultaten onderdrukt
Ab gebruik en cortisone middelen onderdrukken je eigen antistoffen aanmaak,( en kunnen daardoor de testuitslagen beïnvloeden -dus het gaat niet om het onderdrukken van het testresultaat maar om het onderdrukken van het immuunsysteem-) daarom is het verstandig om een langere tijd voordat je je wilt laten testen dmv een antistoffen test, met deze middelen te stoppen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7601,d.ZGU
Voor natuurlijke middelen:
http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=7466
Verder is Ab niet altijd regulier.
Als je het bv zelf besteld online wordt het al niet meer regulier.
Ook wanneer je voor langere tijd ab neemt, dat niet is voorgeschreven door een huisarts of ziekenhuis arts, is het ook al niet meer regulier.
Regulier wil zeggen: Alles dat door het reguliere circuit wordt voorgeschreven is een reguliere behandeling.
Alles daarbuiten is niet regulier.
Het ILADS is ook NIET regulier.
Ook zeg je:
zou zijn iemand te zoeken die wel positief test, en hem/haar plaatsvervangend te laten prikken
Lijkt me wel moeilijk, omdat ook degene die ooit pos. testte misschien de eerst vlgd. keer neg. gaat testen.
Je kunt niet zeggen dat wanneer iemand pos. test dat het dan altijd maar pos. is bij iedere volgende test uitslag.
http://www.borreliose.nl > serologie
Het vermijden van antibiotica en immuunonderdrukkende medicijnen in de weken voor de test is aan te raden want het verhoogt de betrouwbaarheid van de test.
Er zijn fout-negatieve resultaten bij 40% van de gevallen!
Dit kwam ik ook nog tegen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9949320
J Allergy Clin Immunol. 1999 Feb;103(2 Pt 1):282-8.
Estrogen enhances immunoglobulin production by human PBMCs.
Kanda N1, Tamaki K.
Oestrogeen verhoogt de aanmaak van immunoglobulinen.
>>> Nu vraag ik me af, zou, voor de vrouwen onder ons
testen tijdens of vlak na de ovulatie (meeste oestrogeen) de betrouwbaarheid van de uitslag nog kunnen verhogen?
@Sproetje, wat bedoel je met dat antibiotica niet regulier is? De behandeling met antibiotica is toch een reguliere behandeling, het is toch receptplichtig? En de Ilads-richtlijn is ook regulier, wordt alleen nog niet standaard gebruikt.
Josie
Conclusies
Het mag duidelijk zijn dat er nog heel wat bezwaren kleven aan de beschikbare immunologische testen zoals de ELISA en de Western blot. Additioneel komen hier nog bij, de patiënten variabelen zoals seronegativiteit en het kwaliteitsmanagement van het laboratorium. De opvatting dat er veel fout positieven voorkomen bij deze immunologische testen is onjuist, echter de sensitiviteit is beduidend onder de maat waardoor fout-negatieve resultaten kunnen voorkomen in ongeveer 40% van de gevallen. Wat voor het serumonderzoek geldt, dat geldt ook voor liquor CSF onderzoek, omdat voor beide dezelfde testen worden gebruikt.
De moeilijkheden bij de antilichamenbepaling baseren zich op de verscheidenheid van de oppervlakteantigenen van de Borrelia, hun variabiliteit binnen de drie belangrijkste stammen en hun stamvarianten, alsmede de verschillen in het immuunantwoord van de patiënt.
Er zijn veel oorzaken die een fout-negatief resultaat kunnen veroorzaken zoals:
- Een recente infectie, nog geen immuunrespons;
- Antilichamen liggen als immuuncomplexen voor;
- Spirocheten zijn ingekapseld, geen antigenenexpressie zichtbaar;
- Spirocheten zijn diep in het weefsel en niet zichtbaar voor het immuunsysteem;
- Alleen CWD vormen zijn aanwezig;
- De passende antigenen zijn niet in het testmengsel;
- Antigenenvariabiliteit;
- Recente antibioticakuur;
- Recente anti-inflammatoire behandeling;
- Andere oorzaken voor immuunsuppressie;
- Laboratorium met onvoldoende vaardigheid voor Lyme-borreliose testen;
- Laboratoriumtest met verkeerde stam niet overeenkomend met het endemisch gebied;
- Patiënt heeft andere stam dan test, infectie opgelopen in ander gebied;
- Cut-off te hoog gezet;
- Gebruik van slechte sjablonen, niet alle relevante banden aanwezig;
- Verdunning te hoog gezet;
- Testen zijn niet sensitief en specifiek genoeg;
- Gebruik van criteria voor beoordeling;
Een positieve ELISA en/of een Western blot ondersteunen de vermoedelijke diagnose van Lyme-borreliose.
Een negatief ELISA en/of Western blot resultaat sluit de ziekte niet uit.
Uit de resultaten van immunologische testen zoals ELISA en Western blot kan men niet concluderen of een patiënt Lyme-borreliose heeft, daarvoor is een klinische diagnose noodzakelijk. (Quote: ILADS)
Het vermijden van antibiotica en immuunonderdrukkende medicijnen in de weken voor de test is aan te raden want het verhoogt de betrouwbaarheid van de test.
Er zijn fout-negatieve resultaten bij 40% van de gevallen!
Dit kwam ik ook nog tegen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9949320
J Allergy Clin Immunol. 1999 Feb;103(2 Pt 1):282-8.
Estrogen enhances immunoglobulin production by human PBMCs.
Kanda N1, Tamaki K.
Oestrogeen verhoogt de aanmaak van immunoglobulinen.
>>> Nu vraag ik me af, zou, voor de vrouwen onder ons

@Sproetje, wat bedoel je met dat antibiotica niet regulier is? De behandeling met antibiotica is toch een reguliere behandeling, het is toch receptplichtig? En de Ilads-richtlijn is ook regulier, wordt alleen nog niet standaard gebruikt.
Josie
Zij bedoelt gewoon dat "alternatieve" b.v. (on)kruiden ook antibiotica kunnen zijn. Dit had ik bewust dichtgetimmerd met "regulier" om niet het verwijt te krijgen gesteld te hebben dat dergelijke eventueel ook serologie zou kunnen beïnvloeden. Hier probeert ze een speld tussen te krijgen, met een alternatieve definitie van reguliere ab. Doxycycline etc. blijft gewoon reguliere ab, ook zonder voorschrift. Dat zou wat zijn zeg, krijg ik straks nog het verwijt dan ik mijzelf al die tijd met alternatieve ab zou hebben behandeld, whaaaaaaa...

Een kans inderdaad. Wel voeg ik toe dat eigenschappen die neg. uitslagen bevorderen overwegend persoonsgebonden zijn, de kans neemt dus echt toe, vooral als je een voorgechiedenis hebt van negatief, en je prikmaatje nog vers isLijkt me wel moeilijk, omdat ook degene die ooit pos. testte misschien de eerst vlgd. keer neg. gaat testen.

Misschien kunnen we op dit forum een rubriek starten: "prikmaatje gezocht".

Klinkt goed een vers prikmaatje met een immuunsysteem dat nog niet helemaal naar de %$#@ is! 
Er zijn een hoop alternatieve middelen met een antibiotische of immuunonderdrukkende werking, daar zijn veel wetenschappelijke studies over. Het is nuttig om ook die een poos voor het testen te vermijden, want ik geloof dus ook dat die de serologie kunnen beïnvloeden.
Er zijn behoorlijk wat alternatieve artsen die dat aanraden. En dat is niet altijd uit overwaardering van hun eigen therapie/vakgebied.
Het is in de hoop om toch de kans op vals-negatief weer wat te kunnen minimaliseren. Want iedere vals-negatieve testuitslag van ELISA en Blot in je dossier kan in het reguliere circuit desastreuze gevolgen hebben. En een LTT, met een hogere betrouwbaarheid, is zo bizar duur voor eigen rekening dat je daarbij toch ook wil proberen om het risico op vals-negatief zoveel mogelijk te minimaliseren. (mits op dat moment gewoon behandelen niet opweegt tegen de noodzaak van een test)
Josie

Er zijn een hoop alternatieve middelen met een antibiotische of immuunonderdrukkende werking, daar zijn veel wetenschappelijke studies over. Het is nuttig om ook die een poos voor het testen te vermijden, want ik geloof dus ook dat die de serologie kunnen beïnvloeden.
Er zijn behoorlijk wat alternatieve artsen die dat aanraden. En dat is niet altijd uit overwaardering van hun eigen therapie/vakgebied.

Josie
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”