Hallo,
Mijn man heeft een 6-tal weken geleden een tekenbeet gehad, een week of 2 later verscheen die kring. De huisarts heeft hem onmiddellijk op 4 weken doxycyline gezet, hij zit nu net over de helft. Sinds een dag of 2 heeft hij een pijnlijke, stijve hals aan 1 kant, is ook wat gezwollen.
De huisarts wist niet wat ervan te maken en heeft een voorschrift voor corticosteroïden gemaakt, die mijn man zou moeten innemen als binnen een paar dagen de klachten niet minder zijn. Ik vind dat vreemd, cortisone voor symptomen na een tekenbeet?
Moeten wij ons zorgen maken? Moet er iets anders gebeuren? Voor de rest heeft mijn man niet echt klachten.
In een yahoogroep zei men mij dat ik me ernstige zorgen moet maken, en dat hij onmiddellijk ofwel met een zware cocktail antibiotica zou moeten beginnen ofwel Monolaurin, al dan niet combinatie met Boluoke.
Wat zijn de ervaringen en de meningen hier?
Alvast dank!
Behandeling na tekenbeet
Re: Behandeling na tekenbeet
Hallo Christel,
Als je man een EM heeft gehad (of nog steeds heeft) is dat altijd een indicatie voor een besmetting met de borrelia spirocheet.
De doxy die de huisarts heeft voorgeschreven is naar alle waarschijnlijkheid veel te kort, aangezien het al langer geleden is dat je man door een teek is gebeten ( n.l. ongeveer 6 wkn.)
In de meeste gevallen is behadeling na 6 weken met 4 wkn. doxy niet afdoende.
Cortisone is geen goed middel voor lymepatienten.
Boluoke is een biofilm oplosser, dat is idd ook nodig naast antibioticum. Er zijn verschillende soorten biofilm oplossers.
Monolaurin zit in kokosvet, het helpt tegen virussen, schimmels en bacterien.
Het zou beter zijn wanneer je een lymearts gaat opzoeken, deze is beter op de hoogte mbt. de behandeling die je man nodig heeft.
Ook kunnen deze artsen testen op andere co-infecties.
Een teek heeft vaak meerdere ziekteverwekkers bij zich die kunnen worden overgedragen na een tekenbeet.
Als je man een EM heeft gehad (of nog steeds heeft) is dat altijd een indicatie voor een besmetting met de borrelia spirocheet.
De doxy die de huisarts heeft voorgeschreven is naar alle waarschijnlijkheid veel te kort, aangezien het al langer geleden is dat je man door een teek is gebeten ( n.l. ongeveer 6 wkn.)
In de meeste gevallen is behadeling na 6 weken met 4 wkn. doxy niet afdoende.
Cortisone is geen goed middel voor lymepatienten.
Boluoke is een biofilm oplosser, dat is idd ook nodig naast antibioticum. Er zijn verschillende soorten biofilm oplossers.
Monolaurin zit in kokosvet, het helpt tegen virussen, schimmels en bacterien.
Het zou beter zijn wanneer je een lymearts gaat opzoeken, deze is beter op de hoogte mbt. de behandeling die je man nodig heeft.
Ook kunnen deze artsen testen op andere co-infecties.
Een teek heeft vaak meerdere ziekteverwekkers bij zich die kunnen worden overgedragen na een tekenbeet.
Christel schreef:In een yahoogroep zei men mij dat ik me ernstige zorgen moet maken, en dat hij onmiddellijk ofwel met een zware cocktail antibiotica zou moeten beginnen ofwel Monolaurin, al dan niet combinatie met Boluoke.
Wat zijn de ervaringen en de meningen hier?
Christel, laat je niet bangmaken door wat je op internet leest…
Tegelijkertijd kan je bij Lyme ook niet van de doorsnee artsen op aan…
Het is de meest complexe infectieziekte die heden bekend is, artsen weten veel te weinig en houden de wetenschappelijke literatuur niet bij.
De kunst is om er zelf zoveel mogelijk kennis over op te doen uit bronnen die uit eigen ervaring opkomen voor lyme-patiënten en die tegelijkertijd gebaat zijn bij het geven van goede informatie naar de huidige stand van de wetenschap en geen commercieel belang hebben, kijk bijv. op http://www.borreliose.nl, http://www.lymevereniging.nl, http://www.tekenbeetziekten.nl
Hier kan je ook teruglezen dat 4 weken doxycycline, gestart binnen 4 weken na de beet, bij veel patiënten voldoende is, maar bij een deel van de patiënten niet. Als je er pas heel laat achter komt dat het niet voldoende was, dan is het heel moeilijk om het alsnog goed te kunnen behandelen.
Wanneer je weet wat het is zal je meteen vanaf het begin langer, aggressiever, meer en/of met combinaties willen behandelen dan standaard volgens de CBO-richtlijn geadviseerd wordt, omdat je de hel van chronische Lyme wil voorkomen.
De Duitse DBG richtlijn en de Internationale ILADS richtlijn zijn wat dat betreft beter dan die van de CBO die standaard door huisartsen en ziekenhuizen wordt gebruikt. De behandeling die jouw man heeft gekregen hangt tussen deze richtlijnen in. (De CBO raadt aan bij een EM 10 dagen doxycycline, dat is sowieso veel te kort)
Corticosteroïden zijn absoluut niet goed bij Lyme, omdat deze het immuunsyteem verder verzwakken (Lyme doet dat zelf ook al), is dus inderdaad vreemd zoals je zelf al schrijft. Ze zijn alleen nuttig bij bijv. een levensbedreigende situatie of bijv. een zeer ernstige herxheimer reactie.
Als je man inmiddels geen symptomen meer heeft (EM en nek/hals) en de 4-weken kuur heeft afgerond zou ik me persoonlijk niet zo veel zorgen meer maken. Zolang hij symptomen heeft, dan doorbehandelen en/of meer onderzoeken doen (co-infecties en/of andere oorzaken). En wees altijd alert op nieuwe of terugkerende symptomen en hou weerstand op peil.
Maar misschien wist je inmiddels al een hoop van deze info.

Josie
Dank jullie wel voor de informatie!
Graag gedaan hoor,
Nog even wat meer informtie over cortisone.
Naar mijn weten wordt het niet gebruikt tegen ernstige herxheimers, ik heb daar nog nooit van gehoord.
Wel wordt het gegeven wanneer de oorzaak van ernstig aanhoudende infecties niet precies gevonden kunnen worden, en de infecties zo ernstig worden, dat een antibioticum alleen niet meer helpt, in die gevallen wordt het samen voorgeschreven.
Zo had mijn huisarts ook ooit aan mij prednison voorgeschreven (samen met doxy) voor hetzelfde doel.
De artsen zelf noemen het middel een paardemiddel, omdat het een heel zwaar middel is.
Maar het mag absoluut niet langer dan 10 dagen genomen worden, op de bijsluiter staat daar meer informatie over.
Het is een hormoon dat eigenlijk door de bijnierschors wordt aangemaakt (n.l. cortisol)
Wanneer dit middel te lang wordt gebruikt, hoeven je bijnieren ook niet meer te werken.
In deze bijsluiter staat meer informatie:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h106136.pdf
Hoe gaat het nu met je man?
Nog even wat meer informtie over cortisone.
Naar mijn weten wordt het niet gebruikt tegen ernstige herxheimers, ik heb daar nog nooit van gehoord.
Wel wordt het gegeven wanneer de oorzaak van ernstig aanhoudende infecties niet precies gevonden kunnen worden, en de infecties zo ernstig worden, dat een antibioticum alleen niet meer helpt, in die gevallen wordt het samen voorgeschreven.
Zo had mijn huisarts ook ooit aan mij prednison voorgeschreven (samen met doxy) voor hetzelfde doel.
De artsen zelf noemen het middel een paardemiddel, omdat het een heel zwaar middel is.
Maar het mag absoluut niet langer dan 10 dagen genomen worden, op de bijsluiter staat daar meer informatie over.
Het is een hormoon dat eigenlijk door de bijnierschors wordt aangemaakt (n.l. cortisol)
Wanneer dit middel te lang wordt gebruikt, hoeven je bijnieren ook niet meer te werken.
In deze bijsluiter staat meer informatie:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h106136.pdf
Hoe gaat het nu met je man?
Meer over langer gebruik van cortisone:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/predn ... jn-stoppen
Verder is het bij lymepatienten bekent dat er sowieso problemen kunnen ontstaan in de hormoonhuishouding.
De meeste lyme patienten hebben hier last van.
( Lees ook bv Klinghardt)
http://desiree.rover.holoversity.eu/wp- ... ghardt.pdf
http://www.apotheek.nl/medicijnen/predn ... jn-stoppen
Mag ik zomaar met dit medicijn stoppen?
Bij ziektes waarbij het lichaam zelf geen of onvoldoende bijnierschorshormonen aanmaakt, zal de bijnierschors niet of nauwelijks meer op gang komen. U moet dit middel daarom levenslang gebruiken.
•Mag u wel stoppen? En gebruikt u dit middel enkele dagen? Dan kunt u in één keer stoppen zonder dat er ontwenningsverschijnselen ontstaan.
•Mag u wel stoppen? En gebruikt u dit middel korter dan 3 weken achter elkaar? Meestal kunt u in één keer stoppen, zonder dat er ontwenningsverschijnselen ontstaan. Soms heeft de arts voor u wel een afbouwschema voorgesteld. Vaak is dat om een terugkeer van de aandoening te voorkomen. Bij astma stapt u soms over op inhalaties met een bijnierschorshormoon.
•Mag u wel stoppen? En gebruikt u dit middel langer dan 3 weken achter elkaar? Bouw dan langzaam af in overleg met uw arts. Bij plotseling stoppen kunt u last krijgen van ernstige ziekteverschijnselen, zoals diarree, misselijkheid, zwakte en vermoeidheid. Die ziekteverschijnselen ontstaan doordat uw eigen bijnierschors tijdens het gebruik minder hormonen aanmaakt. Er is immers al voldoende bijnierschorshormoon in het lichaam aanwezig. Bij plotseling stoppen kan de bijnierschors de hormonen niet ineens weer aanmaken. Het duurt enige weken tot soms meer dan een jaar voor de bijnierschors weer helemaal op gang is.
Verder is het bij lymepatienten bekent dat er sowieso problemen kunnen ontstaan in de hormoonhuishouding.
De meeste lyme patienten hebben hier last van.
( Lees ook bv Klinghardt)
http://desiree.rover.holoversity.eu/wp- ... ghardt.pdf
- Bijnierfalen: type 2 (hoog cortisol/laag DHEA), of type 3 (laag cortisol/laag DHEA);
- laag testosteron en DHEA;
Dankjewel Sproetje, voor de info. Ik heb zelf 2 jaar steroïden gebruikt, dus ik ken de gevaren van cortisone wel.
Om er na zo'n lange tijd nog vanaf te komen, lijkt me een hele klus.
Voor lymepatienten gaat het probleem doordat de bijnieren toch al niet meer goed willen dan ook nog eens dubbel op.
Voor lymepatienten gaat het probleem doordat de bijnieren toch al niet meer goed willen dan ook nog eens dubbel op.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”