Koppelverkoop voorlichting apotheek

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
abx

Koppelverkoop voorlichting apotheek

Berichtdoor abx » Do 06 Nov 2014, 02:05

Wie kent het niet?

Je staat bij de balie van de apotheek voor een geneesmiddel met eerste verstrekking op voorschrift, en krijgt ineens ongevraagd en ongewild uitleg over hoe je een pil moet innemen. Maanden later ontdek je verstopt tussen heen-en-weergereken op je overzicht van de afrekening zorgkosten van je verzekeraar, een kostenpost 6 euro voor "voorlichting eerste verstrekking", voor eigen rekening natuurlijk.

Omdat ik door Lyme ervaren en achterdochtig over zorg, nogal eens mijn hakken in het zand zet. Weiger ik deze "voorlichting" regelmatig (de bijsluiter zit er immer gratis bij) Dit met wisselend resultaat:
-Soms wordt 6 euro stiekem toch in rekening gebracht.
-Soms moet ik een briefje tekenen dat ik afzie van de "verplichte voorlichting",
-Soms krijg ik het medicijn mee onder het mom: "wij doen alsof u het al eerder heeft gehad".

Vandaag echter, aan de balie nieuwe dame nieuwe kansen. Na mijn onmiddellijke protest toen zij begon "voor te lichten", legde zij uit dat zij verplicht waren voorlichting te geven (ingestudeerd). Waarop ik verweerde: "Het is Koppelverkoop :shock: en dat is verboden voor organisaties met een machtspositie, of monopolie, in de hele EU" (bluf :D ). Verbijsterd over mijn oogenschijnlijke voorbereiding vertrok de medewerker na achter, om na enig gesmoezel aldaar, met de manager samen weer te verschijnen.

Ik herhaalde nogmaals mijn desinteresse in voorlichting. Hij herhaalde hun verplichting tot "voorlichten" en voegde er aan toe dat hij geen keuze heeft maar dat het was afgestemd met alle apotheken, en verplicht is volgens hun overkoepelden organisatie en de NZA (Nederlands Zorg Autoriteit). Bij wijze van spontane ingeving verweerde ik dat het zijn verdediging geen goed deed, als hij naast koppelverkoop ook nog kartelvorming zou opbiechten :lol: :lol: ..oeps, raak. Na wat heen en weer gewissel van de ondertussen bekende argumenten, kreeg ik vervolgens de rest wel mee, maar dus het medicijn met eerste verstrekking niet. Duidelijk in verlegenheid gebracht wilde hij contact op nemen met zijn branchevereniging/collega(s), want hij was ook niet "gelukkig" met deze regeling en mijn argument was "scherp" en hij ging niet over "beleid". Desalniettemin vriendelijk afscheid kunnen nemen (hij vatte het sportief op) en ik had mijn pretje ook, was toch ook wel blufpoker van mijn kant.

Nu wil ik het hier eigenlijk niet zo bij laten, want ik wil nog steeds mijn betreffende medicijn, maar ik heb wel mijn hakken in het zand gezet (en dat blijft zo). Nu vraag ik mij af of ik juridisch niet toch gewoon in mijn recht sta? Ik weet dat dit onderwerp wel vaker de gemoederen bezigt.

De apotheker speeld met mijn lichamelijk welzijn door mij mijn voorgeschreven medicatie te onhouden dan wel te laten afhangen van 6 euro extra bijbetaling. Is dit niet gewoon afpersing? Is hij dan aansprakelijk voor eventuele gevolgschade?

Voorts denk ik dat de NZA verplichting tot "voorlichting geven" helemaal niet in strijd hoeft te zijn met eventuele wetgeving over koppelverkoop omdat de apotheker gewoon mag voorlichten en dit niet hoeft te declareren. Hetgeen ook zuiver weergeeft dat het inderdaad eigenlijk om afgedwongen financieel gewin gaat, en dat is volgens mij net hetgeen wat koppelverkoopwetgeving bedoelt te voorkomen. (verplicht koppelen van de koop van product A aan de koop van product B lees medicijn aan voorlichting).Was er niet zo iets met... :idea: Microsoft....... Waar halen ze eigenlijk de arrogantie vandaan om mij verplicht voor te lichten :evil:, ben ik "verplicht" te dom om een pil te slikken?

Voor de duidelijkheid vaak is koppelverkoop toegestaan, het gaat niet om de "2 voor 1 actie" van de winkel op de hoek, deze heeft namelijk geen machtspositie. Ik denk dat er geen discussie kan zijn aangaande machtspositie dan wel monopolie van apotheken. Moet de mededingings autoriteit niet in actie komen tegen de apotheker(s) dan wel tegen de NZA? Of hebben ze deze wanpraktijken soms goedgekeurd?

Zie ik dit allemaal wel goed?
Heeft er hier iemand weel eens eerder met dit bijltje gehakt?
Kent iemand de exacte wettelijke regeling aangaande koppelverkoop?
Voordat ik dit escaleer wil ik graag wat meer weten.

Op internet heb ik er nog niet zo heel veel over gevonden, heel algemeen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop#Zie_ook

Troptard

Re: Koppelverkoop voorlichting apotheek

Berichtdoor Troptard » Do 06 Nov 2014, 08:49

Nog nooit van gehoord in België !?

Moest ik een van onderstaande zijn en ik wist dat er een apotheek binnenkwam...

Bakker,het brood in je mond stoppen en knabbelen,is dan 2,10 voor het brood en 6€ voor de gebruiksaanwijzing aub

Beenhouwer,ik raad je aan die worst te bakken in een pan,1,70 voor de worst en 6€ voor de bereidingsinfo graag

Frietkot,het beste is om de frietjes bovenaan in je mond te stoppen en er na een dag vanonder terug uit te laten komen,het is ten stelligste af te raden de omgekeerde procedure te volgen ! Is dan 1,90 voor de frieten en 6€ Suggestie aub

Wat een onzin ! Je kreeg toch meestal al info van je arts ? Hoop dat jullie er snel wat op vinden !
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

joos06

Berichtdoor joos06 » Do 06 Nov 2014, 11:46

Hahaha, zou lekker zijn zeg.
Ik krijg altijd gewoon voorlichting en heb daar nooit een cent voor moeten betalen hoor, volgens mij is dat gewoon iets van die apotheek om extra inkomsten te genereren. Ik snap wel dat ze verplicht zijn om mensen voor te lichten bij gebruik van medicatie, omdat verkeerd gebruik toch vervelende gevolgen kan hebben, maar dat hoort er gewoon bij. Te gek voor woorden dat ze daar appart voor rekenen. Het lijken wel advocaten.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 06 Nov 2014, 19:12

Ik denk dat het aan de apotheker ligt.
Ik krijg meestal een briefje met informatie bij het medicijn dat exact hetzelfde is als de info van de bijsluiter en de info online.
Heb er nog nooit extra voor hoeven te betalen.

Misschien een andere apotheker zoeken, ze zijn niet allemaal hetzelfde.

Er zijn ook een paar "eigenwijze" apothekers.

abx

Berichtdoor abx » Do 06 Nov 2014, 19:44

Ik denk dat het aan de apotheker ligt.
Ik krijg meestal een briefje met informatie bij het medicijn dat exact hetzelfde is als de info van de bijsluiter en de info online.
Heb er nog nooit extra voor hoeven te betalen.

Heb je wel eens je afrekening van je zorgkosten verzekeraar doorgespit?
Grote kans dat je voor dat briefje met info, uit je eigen risico deel 6 euro hebt betaald. :shock:

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 06 Nov 2014, 19:54

abx schreef:Heb je wel eens je afrekening van je zorgkosten verzekeraar doorgespit?

Ehm, alleen even snel in vogelvlucht
Ga het vanaf nu intensief bekijken.

jandeman

Berichtdoor jandeman » Do 06 Nov 2014, 21:46

Vandaar dat die lui zoveel vragen en uitleg geven als je iets voor het eerst afhaalt. Alsof je geen onderzoek verricht naar wat je in je lichaam stopt...

bordelia

Berichtdoor bordelia » Do 06 Nov 2014, 22:02

Boeven zijn het

Bij ons in het dorpie zijn twee apotheken.

En raad eens?

Beide van dezelfde eigenaar

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Do 06 Nov 2014, 22:38

♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 07 Nov 2014, 16:53

Hoi Lola,

Dank voor je link, en ik lees:

Mag ik zo'n gesprek weigeren, waardoor ik niet hoef te betalen?

Nee, in principe kun je een 'eerste uitgifte gesprek' niet weigeren. De apotheker is verplicht dit gesprek met je te houden. Dit is op basis van richtlijnen die ervoor moeten zorgen dat geneesmiddelen veilig worden gebruikt. Weiger je het gesprek, dan is de kans groot dat de apotheker het geneesmiddel niet meegeeft.

Het wordt steeds gekker.
Ik heb aan de bijlsuiter en online info meer dan genoeg ik hoef niet nog eens overspoeld te worden met dubbele informatie.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”