Een meesterlijk goed opgebouwde vervolg op de laatste blog van Berdien.
Maar ook weer triest hoe het in Nederland is gesteld met de Lyme behandelingen. En de vergoeding (not) van de zorgverzekeringen.
Want hier wordt Zilveren Kruis genoemd en is een van de grootste verzekeringsmaatschappijen ( Achmea ) maar volgens mij is er niet één verzekeringsmaatschappij die de behandelingen in het buitenland vergoed.
ma 19 okt 2015, 12:36 | 0 reacties
Lyme, het zwarte schaap van de samenleving
Vorige week kreeg ik een brief van het Zilveren Kruis waarin de telefonische afwijzing van mijn verweer werd bevestigd. 'Ik begrijp dat deze beslissing een harde boodschap voor u is', schrijft Lieke in de brief.
Goed om te lezen Lieke, dat je op papier een stuk empatischer bent dan in gesprek.
Het riedeltje over de CBO-richtlijn volgt en dat de standpunten van de Duitse Lymekliniek niet wetenschappelijk geverifieerd kunnen worden. Lieke, wil jij dat even laten weten aan de honderden wetenschappers van universiteiten en ziekenhuizen waar ik je de onderzoeken van heb gestuurd?
En als je toch bezig bent, ook aan het Amerikaanse National Guidelines Clearinghouse, die de ILADS richtlijnen (waar de Duitse kliniek zijn testen en behandelingen op baseert) heeft erkend als 'evidence based' en 'good practice'.
Ze zullen vást zonder tegenspraak de onderzoeksresultaten ongeldig verklaren, omdat een Nederlandse verzekering dat zonder onderbouwing stelt.
Lieke schrijft verder:
'Als wij u de kosten van de Lyme onderzoeken betalen, moeten wij dat ook aan andere klanten doen'.
Waar komt deze zin in godsnaam vandaan? Lieke! Serieus, why!? Ik heb op geen enkel moment gevraagd om voor mij een uitzondering te maken.
'Dit kunnen wij niet doen. Wij vinden het ook belangrijk om onze premie betaalbaar te houden.'
Kalknagel
Oké. Na tot duizend geteld te hebben, heb ik er deze woorden voor over: in Nederland zijn 5,3 miljoen mensen met een chronische ziekte. Als we het RIVM mogen geloven (met nadruk op mógen geloven) komen er elk jaar 20.000 Lymepatiënten bij in Nederland. Lymepatiënten zijn dus een minuscuul percentage van de 5,3 miljoen. Hoe haal je het dan in je hoofd om een verband te leggen tussen de zorgverzekeringspremie en het wel of niet vergoeden van Lyme onderzoeken?
Ga je liever druk maken over het vergoeden van een half jaar lang antibiotica bij een kalknagel. Of de 2,3 miljoen Nederlanders die reumatische klachten hebben. Of de 100.000 nieuwe gevallen van kanker per jaar, dat is pas een echte premieverhoger (ziek Nederland, ik hoop dat u mijn sarcasme begrijpt).
Niet netjes om te zeggen he? Om reuma, kanker of welke andere verschrikkelijke aandoening dan ook te gebruiken in combinatie met de hoogte van een premie? Precies. Gebruik Lyme dan ook niet. Het is met recht het slechtste argument dat ik in jaren gehoord heb.
Zwarte schaap
Ik wist dat Lyme het lulletje rozenwater onder de ziektes was, maar het is inmiddels ook het zwarte schaap van de samenleving geworden. Het is een belediging aan het adres van mij als patiënt en klant. Een belediging die niet uit de mond van een medewerker van een zorgverzekering hoort te komen.
Voor bloemen ben ik allergisch (cadeautje van de Lyme) maar een mand met chocola ( Tony's of Chocstar) en jurkjes ( La Dress, DvF of Ted Baker) kan aan mijn deur bezorgd worden.
Overigens, aangezien ik en vele Lymepatiënten met mij al jaren onze eigen Lyme onderzoeken betalen, hebben we er dan ook voor gezorgd dat de premie van 16 miljoen Nederlanders omlaag is gegaan?
Over een tijdje kan de uitleg op Wikipedia over de Selffulfilling Prophecy worden uitgelegd, met als voorbeeld het Zilveren Kruis.
De Nederlandse zorg faalt wat chronische Lyme betreft op alle mogelijke gebieden. Wij -de chronische Lymepatiënten- blijven dus ziek en ons lijf takelt steeds verder af. Er ontstaan allerlei andere ziektes en syndromen waarvan de behandelingen wel door jullie worden vergoed. Maar de behandeling die de Lyme iets kan remmen wordt niet vergoed, want dat zou de premie zo hoog maken... Snappen jullie het zelf nog?
Er kan veel over het Zilveren Kruis gezegd worden, maar dat jullie een dief van eigen portemonnee zijn had ik dan weer niet verwacht.
Stoere reactie
Ps. Op mijn eerdere blog over mijn huilende ontmoeting met Lieke heeft het Zilveren Kruis gereageerd, oprecht stoer te noemen, door een online topic te openen. Een medische expert heeft aangegeven dat het Zilveren Kruis opnieuw gaat kijken naar de richtlijnen omtrent Lyme, maar dat dit nog wel een tijd kan duren.
Mooi stapje. Dit doet echter niks af aan het feit dat de brief die ik ontving, net zoals het telefoongesprek, een gevalletje te gênant voor woorden is.
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/leve ... ing__.html- einde bericht -
Luister naar je lichaam.