Chronische Lyme; Wat is waar wat is niet waar?

Eus

Re: Chronische Lyme; Wat is waar wat is niet waar?

Berichtdoor Eus » Zo 09 Nov 2014, 11:46

Maar zoals sommigen beweren dat alle CFS patiënten plots lyme hebben, dat is lyme bombarderen tot modeziekte.

Ik vermoed dat dit komt doordat deze groep vrijwel uitsluitend in Augsburg getest wordt met een Elispot.... Ben reuze benieuwd hoe het percentage eruit zou zien als dezelfde groep getest zou worden in Berlijn met een LTT. Het verbaast me ook, dat DML voor een Elispot koos...

Verder wordt het ook meer een "modeziekte" doordat alternatieve therapeuten heel vaak Lyme diagnosticeren.
Aan Lyme is geld te verdienen, zelfs veel geld en als je het nieuws over Lyme volgt, dan zie je dat het aantal behandelaars als paddenstoelen groeit....

Jesuisx

Berichtdoor Jesuisx » Zo 09 Nov 2014, 12:06

k vermoed dat dit komt doordat deze groep vrijwel uitsluitend in Augsburg getest wordt met een Elispot.... Ben reuze benieuwd hoe het percentage eruit zou zien als dezelfde groep getest zou worden in Berlijn met een LTT. Het verbaast me ook, dat DML voor een Elispot koos...

wat bedoel je hiermee? Ik ben nl. ook getest in Augsburg (Elispot) en was positief. LTT Berlijn negatief...

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Zo 09 Nov 2014, 12:41

Hallo Eus,

Ik had net een lange tekst gepost maar staat er niet op.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 09 Nov 2014, 13:51

k vermoed dat dit komt doordat deze groep vrijwel uitsluitend in Augsburg getest wordt met een Elispot.... Ben reuze benieuwd hoe het percentage eruit zou zien als dezelfde groep getest zou worden in Berlijn met een LTT. Het verbaast me ook, dat DML voor een Elispot koos...
wat bedoel je hiermee? Ik ben nl. ook getest in Augsburg (Elispot) en was positief. LTT Berlijn negatief.

Daarmee doel ik op wat ik al eerder schreef;
De Elispot maakt geen onderscheid tussen symptomatische en a-symptomatische infectie.
De LTT uit gaat van de geheugenfunctie van witte bloedlichaampjes; als deze onlangs nog in contact geweest zijn met Borrelia-bacterieën,reageren ze nadat een stukje Borrelia-antigeen toegevoegd wordt tijdens de test. De LTT meet of er sprake is van een actuele infectie.

"According to the previously published results by Forsberg et al.and our own experiences, even though seropositive individuals are detected by the ELISPOT assay, a differentiation between symptomatic and asymptomatic Borrelia infections was not possible."
Bron; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474945/

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 09 Nov 2014, 15:37

Eus schreef:Verder wordt het ook meer een "modeziekte" doordat alternatieve therapeuten heel vaak Lyme diagnosticeren.
Aan Lyme is geld te verdienen, zelfs veel geld en als je het nieuws over Lyme volgt, dan zie je dat het aantal behandelaars als paddenstoelen groeit....

Dat zal hoogstwaarschijnlijk meer liggen in het feit dat er géénéén betrouwbare test bestaat om lyme aan te kunnen tonen.
Daardoor blijft het in het onzekere hoekje, het reguliere circuit doet er even hard aan mee, is mijn mening.
Het geld wat ik heb moeten uitgeven bij alternatieve behandelaars haalt het bij lange na niet met de enorme bedragen uit het regulier.

jozzie

Berichtdoor jozzie » Zo 09 Nov 2014, 17:29

Wat me al een tijdje verwonderd is dat dr. D.M. in Augsburg test en op basis van een alleen lage CD57 test en symptomen (en verder negatieve Elispot en Westernblot) concludeert voor Lyme, als ik goed gelezen heb, terwijl von Baehr van IMD Berlijn dat voor 95% uitsluit.
Verder zijn de marges anders. Kortom twijfel blijft.
Je moet het hele plaatje erbij betrekken en logisch redeneren. Wat ik uiteraard goed kan. Een enkele keer :mrgreen:

Jozzie
Laatst gewijzigd door jozzie op Ma 10 Nov 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Zo 09 Nov 2014, 21:58

Ik had ondertussen vernomen dat patiënten ook vaak een negatieve Elispot hadden. Bij LTT en LTT-Elispot moet het bloed heel vers zijn (testen gebeuren op levende cellen)en als je het opstuurt, is dat niet heel vers. Toen ik het opstuurde, waren er amper cellen.

Ik weet niet meer wat ik wou schrijven :roll:

RoelA

Berichtdoor RoelA » Zo 09 Nov 2014, 22:01

Bij mij is het bloed opgestuurd naar Infectolab met een koeriersdienst. De elispot had een waarde van +97.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 09 Nov 2014, 22:07

Bloed wat niet daags na afname aankomt, wordt niet geaccepteerd bij Infectolab.

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 09 Nov 2014, 22:10

Toen ik het opstuurde, waren er amper cellen.
Ik weet niet meer wat ik wou schrijven

Misschien wilde je schrijven, dat het resultaat mogelijk beïnvloed werd, doordat er te weinig witte bloedlichaampjes waren? Dat is mij ook wel overkomen, dan staat daar een notitie over.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”