Testen in Berlijn IMD, hoe dit het beste doen?

jayz

Re: Testen in Berlijn IMD, hoe dit het beste doen?

Berichtdoor jayz » Do 14 Jan 2016, 20:45

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik ga eens denken over wat ik wil. Kost natuurlijk ook behoorlijk veel geld die onderzoeken lijkt me?

En ik wil het inderdaad buiten de huisarts om houden ;-) Maar wie moet dan het bloed prikken?

Josie

Berichtdoor Josie » Do 14 Jan 2016, 21:24

jayz schreef:Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik ga eens denken over wat ik wil. Kost natuurlijk ook behoorlijk veel geld die onderzoeken lijkt me?

Graag gedaan.

Dit is het benodigde labformulier: http://www.imd-berlin.de/fileadmin/user_upload/Anforderungsscheine/Spez_Immundiagn_IGeL.pdf

Prijzen van het IMD:
Elisa kost € 40,80 (nr. 121)
Blot kost € 66,44 (nr. 122)
LTT Borrelien kost € 156,19 (nr. 123)

Bij mij was de laatste LTT van het IMD volgens mijn arts vals-negatief! Dat kan ook bij een LTT...
Ik ga over ong. een half jaar denk ik een MELISA-LTT (die was bij mij eerder ook positief) en een PCR doen.

jayz schreef:Maar wie moet dan het bloed prikken?

Uitproberen, rondvragen en niet opgeven. Misschien heeft je therapeut connecties?
Reken uit hoeveel buisjes je nodig hebt, de Duitse buisjes zijn vaak groter dan de Nederlandse, je kan ook de benodigde buisjes bij het IMD opvragen. Voor een LTT is veel bloed nodig. Als het niet lukt ga dan echt naar een lyme-arts! Dan kan hij/zij ook nog wat voor je opschrijven, blijkbaar is de brief die je hebt van het Radboud voor het UWV nog steeds niet voldoende? :?

Heb je ook zelf de functionele mogelijkheden lijst doorgenomen? Schrijf goed op hoe slechte dagen er voor jou uit zien.
Ben je alleen bij de verzekeringsarts geweest of ook al bij de arbeidsdeskundige? Zoek goed uit waar zij je op beoordelen. Probeer ook wat symptomen medisch geobjectiveerd te krijgen, er bestaan ook tests voor concentratie etc. dacht ik, maar misschien weten anderen daar meer over?

Josie

jayz

Berichtdoor jayz » Vr 15 Jan 2016, 13:15

Ik heb mijn FML al helemaal aangepast en al. Al verschillende keren, maar zelfs de gewone rechtbank heeft mijn verweer verworpen. Hieruit blijkt eens te meer dat de UWV artsen sterk staan. Mijn hoger beroep dient ergens dit jaar, alleen een datum is nog niet bekend...duurt altijd een eeuwigheid in NL voordat een hoger beroep datum bekend wordt.

Verder had ik nu weer een tijdje in de ziektewet gezeten en diverse dagbehandelingen gevolgd van 2-3 dagen per week voor bijna 10 maanden geloof ik. Mijn behandelaren daar geven aan dat ik niet geheel arbeidsgeschikt ben, dat ik echt in miniscule stapjes op moet bouwen maar het UWV veegt het allemaal van de baan. Hierop ga ik ook weer beroep aantekenen en daarop zal dus weer een rechtszaak volgen. Helaas maar waar. Blij dat ik zelf rechtsbijstand heb, anders kon ik ook nog eens een eigen bijdrage moeten betalen voor de advocaat :-(

Ik ga eens kijken waar er nog meer Lyme-artsen zijn waar ik zo heen kan, liefst zonder verwijzing. Mag alleen niet teveel meer kosten want het gezeur met het UWV heeft me platzak gemaakt.

jayz

Berichtdoor jayz » Ma 01 Feb 2016, 10:12

Als iemand toch een ingang heeft om getest te kunnen worden in Berlijn zonder verwijzing dan hoor ik dit graag ;-)

jayz

Berichtdoor jayz » Do 03 Nov 2016, 12:24

Ik twijfel nog steeds om toch te gaan testen in Berlijn en zie nu ze ook de recombead en HLA testen hebben. Raden jullie me aan deze ook af te laten nemen?

Ik heb gebeld met IMD Berlin en kan sowieso daar op locatie laten testen zonder extra kosten, hooguit een euro of 5 voor afname bloed.

Josie

Berichtdoor Josie » Do 03 Nov 2016, 12:57

Alleen een LTT is genoeg. Al kunnen een positieve ELISA en recombead ook bijdragen.

Lukt het niet om wat te regelen voor bloedafname in Nederland?
Voor bloedafname is een handtekening van een arts voldoende, van een therapeut wil ook nog wel eens lukken. Als er maar iets van een stempel en handtekening op het labformulier staat.

Het kan je misschien wat kosten besparen als je je bloed per normale post dezelfde dag in Duitsland op de post doet. Dus smiddags je bloed ergens af laten nemen en dan meteen naar Duitsland om het daar voor 17.00 uur ofzo op een postkantoor af te geven zodat het de volgende dag in Berlijn is. Bij het IMD hebben ze speciale enveloppen dacht ik die ze je kunnen toesturen.

Bloedafname en testen bij Prohealth is ook een optie.

Wil je het doen omdat je nieuwe medische informatie nodig hebt voor het UWV?

Josie

jayz

Berichtdoor jayz » Do 03 Nov 2016, 13:04

Het is voornamelijk inderdaad voor het UWV. Ik heb natuurlijk al een positieve test en als ik er nog 1 of meer extra heb kan dat natuurlijk ondersteunend zijn.

Een optie is zeker ook om er heen te rijden. Het kost veel tijd en energie maar is niet of nauwelijks duurder dan het op laten sturen. Ik vraag me verder af of mijn huisarts anders bereid is er aan mee te werken. Die is niet altijd zo welwillend, maar misschien als ik hem uitleg dat het me om het UWV te doen is dat ie wat meegaander is.

Is de HLA sowieso af te raden? Kan ik dan beter daar ook een Elisa af laten nemen en dan evt de recombead. Die laatste is qua kosten nog te overzien.

Thanks!

Josie

Berichtdoor Josie » Do 03 Nov 2016, 13:44

Als je al een positieve Western Blot van eerder hebt dan is het denk ik niet nuttig om nu nog een ELISA en/of Recombead te doen.
HLA gaat slechts over kansberekeningen, meer info: viewtopic.php?f=20&t=889&p=9016&hilit=hla+dr#p9016

Per normale post in Duitsland op de post doen kost ong. 10 euro, maar dat is inderdaad alleen voordelig als je al dicht bij de Duitse grens zou wonen.
Als je LTT positief is zou je huisarts dan ook meteen met antibiotica gaan behandelen?

Misschien kan je huisarts samen met jou je beperkingen (nogmaals?) in kaart brengen? Evt. nog met een fysiotherapeut, brieven van het Radboud, brieven van je behandelingen, misschien heb je tests die afgenomen zijn voor het aantonen van concentratieproblemen, fysieke belastbaarheid etc. (ik weet niet wat je al allemaal had aangedragen)

Het gaat volgens mij niet om welke ziekte je hebt of op basis waarvan ze je afkeuren, het gaat er om dat de arbeidsdeskundige aan de hand van je beperkingen (i.c.m. je opleidingsniveau) zegt dat er eigenlijk nu geen banen voor jou zijn. Ook het volgen een behandeling die veel tijd in beslag neemt kan een reden zijn voor de arbeidsdeskundige om te zeggen dat er dan nu geen banen voor jou zijn.

Josie

jayz

Berichtdoor jayz » Vr 04 Nov 2016, 12:31

Je moest eens weten hoeveel info ik van behandelaren heb die aangeven dat ik niet volledig kan werken en zeker niet in 1e instantie. Van het Radboud, tot psychologische centra toen. De advocaat heeft zaken gewonnen waarbij ze veel minder info van behandelaren had en die snapt er werkelijk niets van. Die verzekeringsartsen staan veels te sterk helaas.

We gaan nu, op kosten van de rechtsbijstandsverzekeraar, een contra-expert inschakelen (onafhankelijk verzekeringsarts) om te kijken of hij tot een ander oordeel komt en dit dan meenemen in de hoger beroep zaak.

Als ik daarbij ook nog een positieve uitslag kan overleggen zal dit er zeker aan bijdragen.

Even over die LTT, moet die niet binnen 24 uur bij het lab zijn? Ik woon 10-15 km van de grens dus opsturen in duitsland is voor mij zeker een optie.

Dus verder geen aanvullende testen laten doen dan? Of zijn er nog wel die van belang kunnen zijn, bijv cd57 of zo? Als ik het toch op moet laten sturen.... ;-)

jayz

Berichtdoor jayz » Zo 06 Nov 2016, 19:27

Iemand nog tips? Als ik iets aanvullends kan laten doen wat zinvol is omdat ik toch spullen op moet sturen naar Berlijn dan graag ;-) Mits wel een beetje beheersbaar qua kosten uiteraard :-)

Thanks!

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”