Yersinia

Voor alle onderwerpen die gaan over andere door teken overdraagbare infecties. Over symptomen, diagnose, tests en behandeling hiervan. Onderwerpen over andere infecties die naast de Lyme-Borreliose kunnen optreden, zijn hier ook welkom.
VerlorengezondheidM

Re: Yersinia

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 07 Apr 2016, 02:43

@Greyhoundmum, sproetje en anderen,

Deze kwam ik toevallig tegen.

Detection of Rickettsia felis, Rickettsia typhi, Bartonella Species and Yersinia pestis in Fleas (Siphonaptera) from Africa.

Most flea-borne infections are neglected diseases which should be monitored systematically in domestic rural and urban human populations to assess their epidemiological and clinical relevance. Finally, the presence of Y. pestis DNA in fleas captured in households was unexpected and raises a series of questions regarding the role of free fleas in the transmission of plague in rural Africa, especially in remote areas where the flea density in houses is high.

Bron: NCBI lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 10 Apr 2016, 15:22

Weet je misschien ook of jouw arts/behandelaar dit moet melden bij het RIVM?
Ik bedoel, dat je pos. bent op Yersinia pestis, maar er zijn 3 vormen van ziek worden las ik.

Dit is wat de WHO erover zegt:

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs267/en/

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 10 Apr 2016, 23:52

Sproetje schreef:Weet je misschien ook of jouw arts/behandelaar dit moet melden bij het RIVM?
Ik bedoel, dat je pos. bent op Yersinia pestis, maar er zijn 3 vormen van ziek worden las ik.

Dit is wat de WHO erover zegt:

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs267/en/

Ik leg deze vraag neer bij mijn Lyme arts want ik kan hier geen antwoord op geven, staat genoteerd bij deze.
Misschien was/ben ik niet duidelijk maar ik ben positief bevonden met de LTT van IMD Berlin op een van de drie tot nu toe bekende ziekmakende soorten Yersinia (of misschien wel meerdere soorten?)

Meerdere soorten zijn bij mij geen uitzondering dus houd ik met alles rekening, zodat het altijd meevalt.

Als ik precies wil weten welke soort / soorten ik van Yersinia heb moet er weer een andere bloedtest aan te pas komen bij een ander Duits lab.

Waarschijnlijk wil ik dit wel weten dus laat ik dit onderzoeken als ik weer wat geld heb gespaard.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 11 Apr 2016, 07:18

Het IMD in Berlijn test op Yersinia Enterocolitica, dat is wat anders dan Yersinia Pestis. Bron

Yersinia kan goed reageren op een aantal van dezelfde ab als de Borrelia. (En de Chlamydia pn., Mycoplasma, Ehrlichia/Anaplasma en Rickettsia)
Richtlijnen van de Duitse Borreliose Gesellschaft: http://www.borreliose-gesellschaft.de/Texte/guidelines.pdf

Josie

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 11 Apr 2016, 13:57

@Josie en anderen,

Bedankt voor je informatie.

Op het lab LTT uitslag formulier stond enkel 'Yersinia' positief met een SI van 16,7.

Saillant detail: sinds de AB-kuren heb ik vreemde onverwachtse (zenuw?)stralingen onder mijn borstkast rondom mijn hart met name.als ik in bed lig, alsof ik een aanval krijg en het wordt steeds erger.

Jouw verhaal wijkt af met dat van mijn Lyme arts, maar het staat er inderdaad, vraag staat genoteerd bij deze voor het volgende consult.

Omdat ik bang was voor Pestis heb ik gevraagd om welke soort Yersinia soort het gaat, daar kon de Lyme arts geen antwoord op geven.

Er bestaat ook nog zoiets als Yersinia Pseudotuberculosis, Yersinia Enterocolitica.

Yersinia kan hart en gewrichtsklachten veroorzaken en moet dus behandeld worden, maar ik ben al om ik laat dit uitzoeken ;-)
Laatst gewijzigd door VerlorengezondheidM op Do 14 Apr 2016, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 11 Apr 2016, 19:48

@Josie, sproetje en anderen,

Volgens mij is dit weer een typisch gevalletje, als je 1 soort van een Lyme en/of co- infectie hebt sluit dat niet uit dat je er meerdere soorten van hebt / kunt hebben.

Dat mijn Lyme arts voorzichtig is hiermee kan ik mij inmiddels goed voorstellen in mijn situatie.

Meerdere soorten maken de behandelingen complexer dat is mij wel duidelijk geworden getuige de hardnekkigheid van mijn Chlamydia, Bartonella en Borrelia.

Groetjes vgm
Lyme Test Negative?

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Do 14 Apr 2016, 08:23

Het is jammer dat 1 AB soort niet alle co's opruimt/aanpakt.. dan werd alles een stuk eenvoudiger.
Helaas zie je dat alleen al met borrelia.. de 1 heeft baat bij de ene AB en bij een andere doet het niets.

Dit zal hetzelfde met co's ook zijn VGM?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 18 Sep 2017, 19:43

Josie schreef:Het IMD in Berlijn test op Yersinia Enterocolitica, dat is wat anders dan Yersinia Pestis. Bron

Bedoel jij onderstaande Yersinia Pestis (longpest)?
Vijf doden op Madagaskar door zeer besmettelijke longpest

Op Madagaskar zijn zeker vijf mensen overleden aan de zeer gevaarlijke en uiterst besmettelijke longpest. Een geval zou zijn te betreuren in de buurt van de dichtbevolkte hoofdstad Antananarivo.

Het ministerie van Gezondheid bevestigde de overlijdensgevallen, maar gaf geen bijzonderheden. Ook in het begin van dit jaar overleden er op het Afrikaanse eiland zeker vijf mensen aan de longpest.

Volgens plaatselijke media begon de pestuitbraak in de provincie Toamasina, in het noordoosten van het Afrikaanse eiland. In hoofdstad Antananarivo is een run op antibiotica ontstaan.

Een van de gevaarlijkste ziekten
Longpest is de gevaarlijkste variant van de pest doordat de besmetting door hoesten of niezen van mens op mens is over te brengen. Alhoewel de ziekte nauwelijks nog voorkomt in de wereld, geldt hij wel als een van de gevaarlijkste infectieziekten. Zonder behandeling is de longpest al binnen 48 uur dodelijk.

Madagaskar is een van de weinige gebieden ter wereld waar de pestbacil, vooral bekend uit de geschiedenisboekjes, ook tegenwoordig nog geregeld slachtoffers maakt.

500 pestdoden sinds 2010
Meestal ging dat om de builenpest, overgebracht door rattenvlooien.

Bij een snelle diagnose is behandeling met antibiotica doorgaans succesvol. Niettemin zijn er volgens de WHO sinds 2010 op Madagaskar zo'n 500 doden gevallen door de pest.

Al met al ben ik ergens toch gerustgesteld dat ik 'slechts' de Yersinia Enterocolitica onder de leden heb.

Ik hoop trouwens niet dat ze daar ook die (commerciële) CBO-richtlijnen hebben met maximaal 4 weken antibiotica :?

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/vij ... e-longpest

Bron: Wikipedia Longpest

ICD-10 code WHO?

Bron: http://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/ ... 69-/A69.20
Lyme Test Negative?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 27 Nov 2017, 19:18

Arminlabs Yersinia https://www.arminlabs.com/nl/services/t ... s/yersinia
Vector / transmissie:
oraal (besmet voedsel zoals rauw of onvoldoende verhit varkensvlees en kip, ongepasteuriseerde melk, onbehandeld water, faeco-oraal)
Wordt door de behandelende (Lyme) artsen naast een behandeling met antibiotica ook gekeken naar het voedsel dat de patiënt eet en hoe de hygiëne is? Als dat niet wordt gedaan en of niet een dieet wordt aangeraden zal de Yersinina terug blijven komen?

Informatie Maag Lever Darm Stichting Yersinia enterocolitica https://www.mlds.nl/ziekten/yersinia-en ... ectie-met/
De bacterie wordt vooral aangetroffen in varkensvlees, rundvlees en lamsvlees maar ook in vis, mosselen, oesters en in rauwe melk. Varkensvlees is waarschijnlijk de belangrijkste besmettingsbron voor de mens.

Wanneer voedingsmiddelen besmet zijn met een gering aantal van deze bacteriën veroorzaakt dit geen infectie in de darm. Pas wanneer de bacteriën zich op het voedsel vermeerderen en er veel van zijn, bestaat er gevaar voor infectie. De bacteriën kunnen zich vermeerderen doordat voedsel niet koud genoeg wordt bewaard of bij het bereiden niet goed wordt verhit. Na het eten van het besmette voedsel veroorzaakt de bacterie een infectie van de darm. De bacterie kan ook op andere plaatsen in het lichaam infecties veroorzaken zoals in de urinewegen en de gewrichten.

Besmetting met de Yersinia enterocolitica bacterie vindt plaats door het eten of drinken van voedsel dat besmet is met een grote hoeveelheid van deze bacterie. Vooral rauwe of onvoldoende verhitte voedingsmiddelen zijn een belangrijke besmettingsbron. De bacterie kan ook overgedragen worden door slechte hygiënische maatregelen in de keuken. Bijvoorbeeld als een snijplank eerst voor vlees en direct daarna voor rauwkost wordt gebruikt (kruisbesmetting). Soms vindt infectie plaats door direct contact met ontlasting van een besmet persoon.

Om een infectie met de Yersinia enterocolitica te voorkomen zijn de volgende adviezen belangrijk:
- Bewaar voedsel en vooral vlees en melk in de koelkast.
- Bak vlees en vooral varkensvlees goed door.
- Let in de zomer goed op bij het bereiden van vlees op de barbecue. Dit moet goed gaar zijn.
- Bewaar vlees, rauwkost en melkproducten gescheiden van elkaar.
- Gebruik een aparte snijplank voor het vlees en was keukenmateriaal zoals een vleesplank en vleesmes zorgvuldig af om zo kruisbesmetting te voorkomen.
- Was regelmatig uw handen, vooral na contact met rauw vlees en bij het bereiden van voedsel.
- Was uw handen nadat u naar de toilet bent geweest
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 27 Nov 2017, 20:46

Roxy schreef:Arminlabs Yersinia https://www.arminlabs.com/nl/services/t ... s/yersinia
Vector / transmissie:
oraal (besmet voedsel zoals rauw of onvoldoende verhit varkensvlees en kip, ongepasteuriseerde melk, onbehandeld water, faeco-oraal)
Wordt door de behandelende (Lyme) artsen naast een behandeling met antibiotica ook gekeken naar het voedsel dat de patiënt eet en hoe de hygiëne is? Als dat niet wordt gedaan en of niet een dieet wordt aangeraden zal de Yersinina terug blijven komen?

Ik ben er laatst achtergekomen dat meerdere chronische Lyme patiënten deze co-infectie onder de leden hebben.

Of het bij ons allemaal door het genuttigde voedsel en/of voedsel hygiëne komt weet ik niet.

P.s.: lees ik het nou goed dat de Yersinia Pseudotuberculosis ook meegetest wordt bij de Yersinia Elispot van ArminLabs of ben ik abuis?
Lyme Test Negative?

Terug naar “Co-infecties”