Ik heb contact met Benjamin Luft, IDSA richtlijnen mede-auteur van de eerste versie van hun beruchte richtlijnen uit 2000. In de tweede versie uit 2006 geloof ik, haakte hij af vanwege te stellige aanbevelingen.
Ik hoop hem binnenkort te spreken voor een interview.
Ik wil hem verschillende situaties voorleggen waarin huisartsen voor een behandelkeuze staan en hoe hij daarop zou reageren. Een soort FAQ voor huisartsen zegmaar.
Benjamin Luft is betrokken bij Lyme sinds het begin, hij werkt aan Stony Brook State University of New York, is betrokken bij de ontwikkeling van het vaccin en heeft een duidelijke, gerespecteerde wetenschappelijke mening over Lyme.
Een aantal situaties heb ik al bedacht:
- EM verdwijnt niet met de ingezette behandeling
- Tijdens een vroeg ingezette orale antibiotica-kuur ontstaan er neurologische klachten
- Klachten keren terug na een vroeg ingezette antibiotica-kuur
- Weken of maanden na een vroege antibiotica-kuur voor een EM ontstaan er toch neurologische klachten
- 12 weken na een tekenbeet ontstaan er klachten zoals hoofdpijn, spierpijn, gewrichtspijn, koude rillingen en gezwollen lymfe klieren maar de patiënt test negatief op een Elisa test
En zo zijn er meer situaties denkbaar die ik hem kan voorleggen en: wat doe je dan als huisarts?
Dus hebben jullie nare ervaringen met de huisarts en situaties meegemaakt met je huisarts waarvan je had gehoopt dat hij/zij anders had gereageerd... zodat je het leed van neurlogische/chronische Lyme bespaard was gebleven... deel die hieronder... dan kan ik ze als situatie anoniem voorleggen voor een interview waarvan ik vervolgens een FAQ voor huisartsen van kan maken.
Groetjes,
Teike