Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Henriëtte

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Henriëtte » Ma 10 Jan 2022, 13:49

Lessons from Long Haul Lyme Disease and Long Haul COVID;
Many long haul Lyme disease symptoms are similar to long haul COVID symptoms, especially this trio of symptoms:
Fatigue

Severe
Disabling

Cognitive problems

Memory problems
Difficulty focusing
Difficulty multi-tasking

Pain

Musculoskeletal system
Nervous system
Autonomic nervous system dysfunction

A few common symptoms present in long haul COVID are not typically found in long haul Lyme disease:
Respiratory problems

Shortness of breath
Trouble breathing

https://www.hopkinslyme.org/lyme-diseas ... aul-covid/

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 10 Jan 2022, 14:25

Long Covid
Stentor
9 januari 2022
‘Begin ermee deze ziekte niet long covid, maar post-covid te noemen’; Bron https://www.destentor.nl/dossier-corona ... ~a844ec90/
Longcovidpatiënten voelen zich, bijna twee jaar na het uitbreken van de pandemie, nog steeds niet serieus genomen. Heb geduld, hoe moeilijk dat ook is, zegt emeritus hoogleraar Henriëtte van der Horst. ,,Artsen zijn net zo goed gefrustreerd.”

..Zaterdag publiceerde deze site dagboekfragmenten van de Utrechtse Jettie Rozemond (34), die al sinds maart 2020 thuis zit met zware lichamelijke en cognitieve klachten na een coronabesmetting. Haar verhaal leidde tot vele honderden reacties. Veel lotgenoten herkenden zich erin en beklaagden zich over het gebrek aan erkenning van hun ziekte..
Niet long covid, maar post-covid
..Van der Horst zit in een commissie van de Gezondheidsraad, die binnenkort advies uitbrengt over hoe de gezondheidszorg om moet gaan met het groeiende leger longcovidpatiënten. Dat bestaat inmiddels uit tienduizenden of misschien wel meer dan honderdduizend mensen.

Om direct iets recht te zetten: Van der Horst vindt de term ‘long covid’ voor Nederland niet de juiste. Ze spreekt liever over het post-covidsyndroom. ,,Bij long covid denk je al snel aan een aandoening aan de longen, terwijl het klachtenbeeld veel breder is.”

Om patiënten goed te kunnen helpen, zegt Van der Horst, moet eerst duidelijk zijn welke klachten precies bij het post-covidsyndroom horen, en of die klachten ook echt het gevolg zijn van corona. ,,We kennen meer ziektes waarbij mensen chronische klachten houden, zoals Lyme en Q-koorts en soms ook bij griep. De vraag is of de reactie nu bij corona specifiek met corona te maken heeft, of dat het een algemene reactie is van het lichaam op een doorgemaakte ziekte.”..
De verhalen lijken veel op die van andere groepen met chronische klachten, zoals bij Lyme en vermoeidheidsziekte ME
..,,Dat klopt. Een substantieel deel van de bevolking heeft klachten waarvan we niet goed snappen hoe die veroorzaakt worden. Er zijn aanwijzingen dat ontregeling van het autonome zenuwstelsel een rol speelt en het immuunsysteem. Maar hoewel we steeds meer weten over het menselijk lichaam, ziekte en gezondheid, is er ook nog veel dat we niet weten, zeker als het gaat om langdurige lichamelijke klachten. Er valt nog veel te onderzoeken.”..

Veel klachten van de ziekte Long Covid komen overeen met de klachten en beperkingen die voorkomen bij de ziekten chronische Q-koorts (CQK), Q-koorts vermoeidheidssyndroom (QVS), ziekte van Lyme/chronische Lyme, ziekte me/cvs.

Q-support - Aanbieden onderzoeksagenda Q-koorts; Bron https://www.q-support.nu/nieuws/aanbied ... -q-koorts/
Onderzoeksagenda Q-support 3 september 2021 - Q-koorts en de langetermijneffecten: Q-koorts vermoeidheidssyndroom (QVS) en chronische Q-koorts (CQK); Bron https://www.q-support.nu/wp-content/upl ... NITIEF.pdf
..Soms houden mensen nog lange tijd ernstig gebrek aan energie en andere kenmerkende klachten na een acute Q-koortsinfectie. Deze chronische ziekte heet Q-koortsvermoeidheidssyndroom (QVS). Bij patiënten met QVS is niet alleen sprake van onvermogen om energie te genereren, vaak hebben ze verschillende klachten, zoals concentratiestoornissen, hoofdpijn, gewrichtspijn en spierpijn en terugslag na inspanning (Post Exertional Malaise, PEM). Over QVS is wereldwijd weinig kennis. Het is niet bekend hoe het ontstaat. Patiënten met QVS hebben een verminderde gezondheidssituatie, ervaren veel last en beperkingen in hun dagelijkse leven en kunnen vaak hun werk niet meer (volledig) uitvoeren. Het is belangrijk dat zorgverleners en werkgevers daar aandacht voor hebben. Voor patiënten is erkenning van de klachten en van de ziekte van belang. Behandeling met antibiotica werkt niet. Patiënten zoeken naar oplossingen maar een effectieve oplossing is er op dit moment niet..

..SYNERGIE MET ONDERZOEK NAAR ANDERE AANDOENINGEN
De onderzoeksagenda voor Q-koorts staat niet alleen. Er zijn meerdere aandoeningen met symptomen die lijken op die van CQK of QVS waar ook geen antwoord op is. Soms worden deze aandoeningen door een infectie veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de ziekte van Lyme en Covid-19. En in andere gevallen zoals ME/CS gaat het om aandoeningen waar het immuunsysteem aangetast is. Het is van belang kennis te hebben van en aan te sluiten bij onderzoeksvragen die bij deze aandoeningen zijn geformuleerd, en daar waar mogelijk gebruik te maken van elkaars expertise. Vandaar dat hieronder enkele onderzoeks-agenda’s en breed gedeelde onderzoeksvragen zijn opgenomen. Het geeft aan hoezeer er onderzoek nodig is op dit terrein..
Q-support
20 december 2021
Ik wil QVS een gezicht geven; Bron https://www.q-support.nu/ik-wil-qvs-een-gezicht-geven/
..Leven nu
Sacha leeft nu al 13 jaar met QVS. Tot op heden heeft ze ontzettend veel gewrichtspijn die met de leeftijd ook steeds erger wordt. Daarom is ze doorgestuurd naar de reumatoloog. Die constateerde Fibromyalgie, maar kon haar niet verder helpen. Daarnaast heeft ze hele erge vermoeidheid die maar niet weggaat. “Ik probeer te vermijden om te gaan liggen, want dan val ik in slaap. Alleen na het eten gun ik mezelf een uurtje. Dan zet ik de wekker zodat ik weer op sta. Ik wil gewoon niet toegeven aan die continu zware vermoeidheid. In het begin sliep ik elke middag, maar nu is het doorzetten, doorzetten, doorzetten… Alles kost energie, naar buiten gaan, het huishouden doen of sporten, ik word er alleen maar moe van.“..
..Q-koorts
In Nederland brak tussen 2007 en 2010 de grootste Q-koortsepidemie ter wereld uit. Tussen de 50.000 en 100.000 mensen raakten besmet. Duizenden mensen werden ziek (acute Q-koorts) en meer dan honderd stierven. Van de acute Q-koortspatiënten hield zo’n 20% langdurige klachten; zij kregen QVS, het Q-koortsvermoeidheidsyndroom. Minder dan
2% van alle zieken, ontwikkelt chronische Q-koorts. Zij blijven de levende bacterie bij zich dragen. Deze levert gevaar op voor hart en vaten..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 11 Jan 2022, 16:04

What is Long-Haul COVID-19?;
The fact that some infections trigger lasting effects is not a new concept within medicine. Conditions such as Lyme disease can lead to lifelong impacts.

https://www.avera.org/balance/infectiou ... -covid-19/

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 14 Jan 2022, 13:23

Longarts over Long Covid: ‘Ook voor ons is het zoeken geweest’;
Longarts Arnoud Aldenkamp is nauw betrokken bij de poli Long Covid in het Catharina Ziekenhuis. „Ook voor ons is het zoeken geweest; is er een nieuwe ziekte ontstaan of lijkt het op ziektes die we kennen, met infecties en vermoeidheid? Dat is nog steeds deels een open vraag. Het is raadselachtig; bij wat we kunnen meten, kunnen we vaak niks vinden. Is het de nasleep van een enorm geactiveerd afweersysteem? We zagen het eerder bij SARS, maar ook bij Lyme, Q-koorts en zelfs Pfeiffer.

https://www.catharinaziekenhuis.nl/long ... n-geweest/

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 14 Jan 2022, 17:01

https://www.ed.nl/gezond/kuipers-over-t ... ~ad401faf/

In 2021 hebben meer dan 300 jongeren onder de 30 jaar suïcide gepleegd. Dat is zo'n 15 procent meer dan in de jaren daarvoor. Vooral in de ‘lockdownmaanden’ januari, februari en december was een hoger aantal zelfdodingen te zien.
[...]

https://www.gids.tv/video/411788/minist ... -vreselijk

Minister Ernst Kuipers praat bij Hart Van Nederland over het aantal zelfdodingen onder jongeren, wat oploopt tijdens de coronacrisis. “Dat is vreselijk, echt vreselijk.”
[...]

15 procent meer zelfdoding onder jongeren door de corona maatregelen....
:shock:

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 14 Jan 2022, 17:23

Overzicht medicijnen tegen corona

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... medicijnen

[...]
Medicijnen met een (mogelijk) effect op het virus zelf

Monoklonale antilichamen
Ivermectine
Paxlovid
Molnupiravir
(Hydroxy)chloroquine
[...]

Frappant dat hydroxychloroquine er nu wel bij staat.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 14 Jan 2022, 17:34

Sproetje schreef:Frappant dat hydroxychloroquine er nu wel bij staat.
@Sproetje, bij Hydroxychloroquine staat ook vermeld; Bron https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... medicijnen
..Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurde medicijnen voor de behandeling van malaria en verschillende auto-immuunziekten. Beide medicijnen zijn al lang op de markt voor de behandeling van deze aandoeningen en hebben bij deze aandoeningen en dosering een redelijk gunstig veiligheidsprofiel. Wel kunnen chloroquine en hydroxychloroquine bij sommige patiënten hartritmestoornissen veroorzaken.

Aan het begin van de pandemie stond in een publicatie over laboratoriumonderzoek dat deze middelen de vermenigvuldiging van het coronavirus zouden remmen. Daarna is in verschillende klinische onderzoeken de werkzaamheid en de veiligheid van (hydroxy)chloroquine onderzocht bij de behandeling van COVID-19. Uit deze studies is gebleken dat deze middelen niet effectief zijn bij de behandeling van COVID-19. Wel bestaan er zorgen over de mogelijke bijwerkingen. De bijwerkingen van deze middelen, zoals de genoemde hartritmestoornissen, kunnen bij mensen met een zwakke gezondheidstoestand mogelijk een grotere rol spelen.

Voor de ernstige bijwerkingen van (hydroxy)chloroquine, al dan niet in combinatie met azitromycine, hebben zowel het EMA; Bron https://www.ema.europa.eu/en/news/covid ... hloroquine als medicijnautoriteit CBG; Bron https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... apatienten eerder al gewaarschuwd..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 17 Jan 2022, 12:46

Dat omikron mild is, zegt niets over volgende coronavarianten;
Tot nu toe wijst onderzoek uit dat omikron milder is dan haar voorganger, de deltavariant. Maar dat biedt geen garantie voor toekomstige soorten. Het coronavirus zelf heeft er geen baat bij om ongevaarlijker te worden, vertelt viroloog aan de Johns Hopkins University Stuart Campbell Ray aan AP News. "Ik denk niet dat we er zeker van kunnen zijn dat het virus minder dodelijk wordt"

Virusvarianten zijn succesvolle kopieën van het virus die er iets anders uitzien dan het origineel. Hoe vaker een virus zich vermenigvuldigt, hoe groter de kans dat er een foute kopie tussen zit. Sommige kopieën blijken beter te zijn dan het origineel. Zo kon de omicronvariant zich sneller verspreiden en bleek het beter bestand te zijn tegen afweerstoffen dan de deltavariant.

Een hogere vaccinatiegraad en coronamaatregelen zoals mondkapjes zijn noodzakelijk om het ontstaan van nieuwe coronavirusvarianten te voorkomen, zeggen de experts tegen AP News. Wanneer er wereldwijd zo weinig mensen gevaccineerd zijn als nu het geval is, is het wachten op een volgende 'succesvolle' mutatie.

https://www.nu.nl/coronavirus/6178560/d ... anten.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 17 Jan 2022, 23:59

Long Covid
AOb Algemene Onderwijsbond
23 december 2021
Long covid eist zijn tol; Bron https://www.aob.nl/nieuws/long-covid-eist-zijn-tol/
Snel moe, gevoelig voor prikkels en problemen met ademhalen. Drie leraren vertellen hoe een corona-infectie overging in long covid en sindsdien hun leven beïnvloedt. “Ik heb al mijn energie nodig voor de uren op school.”
Jannie de Leeuw
..Bij De Leeuw raakt meer dan anderhalf jaar na de oorspronkelijke besmetting de aansturing van haar ademhaling nog geregeld verstoord. “Bij veel prikkels”, vertelt ze. En werk dan maar eens met jonge kinderen. Officieel is De Leeuw leerkracht voor drie en een halve dag per week op een basisschool in Delft. Ze re-integreert al een tijdje twee ochtenden per week als ondersteuner. En neemt weer geregeld zelf een groep leerlingen onder haar hoede. De Leeuw: “Met pauzemomenten, waarbij ze teruggaan naar hun eigen juf. Die pauzes had ik in het begin nodig om letterlijk uit te hijgen. Dat gaat nu beter. Gelukkig is er nog steeds langzaam herstel.”..
Marc Schols
..Ook biologiedocent Marc Schols worstelt met de langetermijngevolgen van het virus. Hij liep in 2021 maar liefst drie keer corona op. “Er wordt nu onderzocht of mijn lichaam wel genoeg antistoffen aanmaakt.” De eerste keer, in mei, belandt Schols in het ziekenhuis en ligt daar twee weken. Vlak na de zomervakantie krijgt hij het weer. Waarschijnlijk wederom van een leerling. “Wat ik vooral frustrerend vind: je wilt meer, maar je kunt niet meer. Mijn longen zijn behoorlijk aangetast. Al zie je daar aan de buitenkant niets van.”..
Merel Romijn
..Leerkracht in opleiding Merel Romijn voelde zich geregeld lullig over hoe lang het allemaal duurt. “Vaak reageerden mensen: huh, maar je bent nog maar 27? Niemand gaat er vanuit dat je als je zo jong bent na maanden nog steeds klachten hebt. Zelf dacht ik ook: Ik ben volgende week weer beter.” Romijn raakt besmet in oktober 2020, brengt weken in bed door, maar herstelt daarna amper. “Wat je kent is griep. Dan ben je twee weken ziek, maar vervolgens ben je er weer. Met long covid is het vier stappen naar voren en acht weer terug.”

Vorige winter moest ze halverwege de klim naar haar voordeur, Romijn woont op de derde verdieping van een appartementencomplex, nog stoppen om op adem te komen..

..Sinds het najaar maakt Merel Romijn “eindelijk!” sprongen. “Je leest dat wel vaker over long covid, dat het heel lang niet goed gaat, maar dat je dan in een korte tijd opeens fors vooruitgang boekt.” Net voordat ze een jaar ziek was, kon ze haar drie werkdagen als juf weer vol maken. Ook loopt ze één dag in de week stage voor haar pabo-opleiding. ’s Avonds probeert ze haar studieopdrachten te maken. “Gelukkig is het een flexibele pabo, waarbij ik niet verplicht ben om naar de lessen te gaan. Na een werkdag moet ik niet nog iets anders willen doen.”

Romijn heeft nog last van concentratieproblemen, vermoeidheid en een hartslag die te snel omhoogschiet. Maar ze wil “absoluut geen zielig verhaal” neerzetten. Ook is ze niet boos dat ze het virus opliep. “Ik sta er positief in. Het brengt me niets om me zorgen te maken over de toekomst. Of om me te irriteren aan dingen die ik niet kan veranderen.” Een ergotherapeut leerde haar om bij overprikkeling in een stressballetje te knijpen of met haar tenen te wiebelen. “Bij andere beroepen zou je zeggen: ga even tien minuten naar buiten, even tot rust komen. Maar dat gaat niet in een klas met dertig leerlingen. Als ik hoofdpijn op voel komen, doe ik dat soort trucjes.”..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 19 Jan 2022, 15:39

NRC
19 januari 2022
Coronavirus heeft veel mutatiekansen in hiv-patiënt; Bron https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/19/co ... t-a4080945
Virusontwikkeling - Mogelijk geeft nieuw onderzoek antwoord op de vraag hoe de Omikron-variant kon ontstaan.
..Het coronavirus SARS-CoV-2 kan heel veel immuunontwijkende mutaties verzamelen als het gedurende langere tijd blijft sluimeren in een patiënt met een vergevorderde hiv-infectie. Dat blijkt uit onderzoek van Zuid-Afrikaanse wetenschappers dat vervroegd als kladversie (journal pre-proof) gepubliceerd is door het wetenschappelijke blad Cell Host & Microbe. Zo’n scenario werd eerder geopperd als een van de mogelijke verklaringen voor het plotseling ontstaan van de Omikronvariant. Met dit onderzoek bij één patiënt is niet het definitieve bewijs geleverd dat het ook daadwerkelijk zo gegaan is, maar dit maakt het wel plausibeler.

Het bijzondere van het nu gepubliceerde onderzoek is dat het eigenlijk al was uitgevoerd voordat de Omikronvariant voor het eerst werd gezien. De onderzoekers leverden de eerste versie van hun manuscript al op 30 september vorig jaar aan bij het tijdschrift, ruim anderhalve maand voor de ontdekking van Omikron, eveneens in Zuid-Afrika.

Een hiv-besmetting kan de afweer tegen andere infecties verzwakken. Dat wordt toegeschreven aan de uitputting en ontregeling van T-helpercellen door hiv, waardoor vervolgens de reactie van antistoffen tegen andere ziektekiemen minder effectief is. De combinatietherapie van virusremmers tegen hiv herstelt dit voor een groot gedeelte, maar wanneer hiv resistent wordt tegen deze middelen of de therapie niet trouw wordt ingenomen krijgt het virus toch weer een kans en wordt het afweersysteem onderdrukt..
..Sommige van die mutaties waren bekend van zorgwekkende virusvarianten als Alfa, Delta en Gamma, terwijl de vrouw geïnfecteerd was met een vroege variant van het coronavirus. Dat doet denken aan Omikron, ook voortgekomen uit een vroege virusvariant maar „bewapend” met allerlei mutaties die soms ook bij andere zorgwekkende varianten werden gezien. De patiënt maakte zo weinig antistoffen aan dat het virus telkens de ruimte kreeg eraan te ontsnappen.

De steeds verder evoluerende virusvariant in de hiv-patiënt bleek in een nieuwe serie proeven ook te kunnen ontsnappen aan antistoffen van anderen die een corona-infectie hadden doorgemaakt. Ook de antistoffen van iemand die gevaccineerd was met Pfizer bleken het virus van de hiv-patiënt minder goed te kunnen neutraliseren. Dat beeld past bij het gegeven dat Omikron als een duveltje uit een doosje tevoorschijn kwam en meteen in staat bleek door de afweer te breken van mensen die eerder corona hebben doorgemaakt of die volledig gevaccineerd zijn..
Cell Host & Microbe
Publicatie 14 januari 2022
Brief report - 'SARS-CoV-2 prolonged infection during advanced HIV disease evolves extensive immune escape'; Bron https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2822000415

Terug naar “Gezondheid Algemeen”