Polyneuropathie door lyme?

Henriëtte

Re: Polyneuropathie door lyme?

Berichtdoor Henriëtte » Zo 29 Dec 2019, 16:02

Re: Neuropathie, advies gevraagd

Citeer

Berichtdoor Henriëtte » Di 19 Mar 2019, 17:08
Autonome dunne vezel neuropathie en de ziekte van Lyme; 16-03-2019

Een nieuwe studie gepubliceerd in Plos One door Novak en collega’s suggereert dat dunne vezel neuropathie mogelijk een biomarker kan zijn voor het zogenoemde Post Lyme syndroom. In het bijzonder voor patiënten bij wie de hoofdsymptomen sensorische problemen zijn. Dit zijn alle klachten die een gevolg zijn van een verstoorde gevoelswaarneming. Dunne vezel neuropathie (DVN) is een aandoening waarbij vooral de dunne zenuwvezels niet goed functioneren. Daardoor kunnen verschillende pijn- en andere klachten ontstaan.

https://lymevereniging.nl/2019/03/16/au ... -van-lyme/

Henriëtte

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 29 Dec 2019, 16:56

Johnny

Berichtdoor Johnny » Zo 29 Dec 2019, 21:48

Sproetje en Henriëtte,

Bedankt voor jullie reacties. Veel leesstof weer en veel stof tot nadenken. Wat was het leven simpel voordat deze ellende begon. Van sportieve krachtsport beoefenaar naar wandelaar en zelfs dat kost moeite. Ik heb ernstige twijfels of de polyneuropathie niet ook de oorzaak kan zijn van een nog actieve lyme infectie. Ik heb daarom al de Melissa ltt test aangeschaft en zal deze over 2 weken retour sturen als ik naar priklab ben geweest. Puur voor mijzelf, ter controle, ook al zegt het misschien ook weer niet alles. Nogmaals dank voor jullie reacties en veel sterkte gewenst.

jpgleiden

Berichtdoor jpgleiden » Do 02 Jan 2020, 02:22

Hi,

Ik ben nieuw hier en lees het e.e.a. mee:-). Ben man, 38 jaar.

Zelf ben ik in juli 2019 gebeten door een nymph teek in mn linkerarm en deze na ongeveer 23 uur verwijdert maar dat ging niet helemaal lekker, kopje bleef erin, maar ik was redelijk in paniek bij het verwijderen met een pincet, nog nooit eerder een teek gezien in mijn leven. Beestje was piepklein, en niet volgezogen.

Maar goed, 2 weken daarna kreeg ik opeens last van subtiel trillende handen, voornamelijk links. Na hardlopen of inspanning zoals tillen, trillen ze als een malle. Nooit eerder gehad! Kreeg van huisarts na flink zeuren antibiotica 10 dagen doxycycline, want hij zei dat trillende handen niet door lyme komen en als wel zo is incubatietijd veel langer moet zijn dan een paar weken. Heb ook 2 andere huisartsen geraadpleegd, idem dito verhaal qua incubatietijd.

Uiteindelijk na veel aandringen toch naar neuroloog die lyme al snel wegwuifde, en dat als je het hebt, doxycycline adequaat genoeg zou zijn tegen lyme. Alle testen gingen goed maar nu blijkt mijn linker oog een subtiele afwijking te hebben , waarbij pupil links groter is dan rechts bij donkere ruimtes (ook iets neurologisch). Nooit eerder had ik dit aangezien ik een half jaar geleden nog bij een oogarts was voor iets anders.

MRI gekregen, helemaal in orde, alleen een subtiele afwijking in mijn linker hersenhelft qua wittestof maar niet voldoende om zorgen te maken, moet over half haar weer een foto maar 99,9 % niets aan de hand. Nu lees ik op internet andere verhalen maar volgens arts allemaal mensen die denkbeeldig lyme hebben.

Ik blijf vreemd vinden na tekenbeet opeens tremoren handen, oogafwijking pupil, witte stof afwijking maar niet erg genoeg etc.. ben ook drie keer ziek geweest maar was pas na die drie maanden. Normaal altijd gezond geweest.

Ben ik nu gek en is incubatietijd echt maanden voordat je neurologische afwijkingen kunt bemerken of kan dit al na twee weken. Nergens eenduidig antwoord. Maar goed, ik gooi mijn dieet en levenstijl om en ga proberen zelf de (rest) bacterie uit mijn lichaam proberen te filteren. Naar mijn idee werkt antibiotica averechts en moet je (ook als lyme al dood is), je ontdoen van de resten.

Iedereen succes met zijn of haar verhaal. Tips altijd welkom

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 02 Jan 2020, 12:24

Mijn neurologische symptomen begonnen ook circa 2 weken na de tekenbeet. Dus dit is niet ongewoon. Al kwam het bij mij wel samen met een hele reeks andere klachten als vermoeidheid, misselijkheid, gewichtsverlies, gewrichtspijnen, geelzucht etc...

Dus het argument van incubatietijd is onzinnig. Maar wellicht zijn alleen trillende handen een beetje marginaal om van een duidelijke lyme infectie te spreken.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 06 Jan 2020, 18:56

Of Borrelia de hersenbloedbarriere aantast is eerlijk gezegd nog steeds in discussie
Ik kon er verder weinig onderzoeken over vinden.
Wel een invitro onderzoek dat stelt dat borrelia door de hersenbloedbarriere al gaat in 5 uur tijd

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC546937/

RESULTS

B. burgdorferi crosses the human BMEC in vitro.
In two separate experiments, by 5 h approximately 0.012% of the spirochetes had crossed the human BMEC barrier (Fig. ​
(Fig.2A).
2A). In the absence of any human BMEC, approximately 10 times more spirochetes (∼0.15% of the spirochetes added) migrated into the lower chamber of a Transwell insert (Fig. ​
(Fig.2A,
2A, inset).

Maar het zegt tevens dat het de menselijke BMEC ( dat is dacht ik een belangrijk deel v.d. hersenbloedbarriere, of miss. de bbb zelf ) intact blijft.

https://www.researchgate.net/figure/Rea ... g2_5946919

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 07 Jan 2020, 17:01

Sproetje schreef:

https://www.researchgate.net/figure/Rea ... g2_5946919

Met een co infectie anaplasma is de integriteit v.d. BBB wel aangetast vlgs dat onderzoek.

PS
Omdat ik niet meer in het oude bericht kon, doe ik het maar zo, want ik was nog vergeten iets erbij te vermelden

Johnny

Berichtdoor Johnny » Do 09 Jan 2020, 23:34

Sproetje,

Wederom veel dank voor je reactie.

Het blijft koffiedik kijken. Sproetje , volgens mij draai jij al heel lang mee met dit hele gebeuren. Wordt jij af en toe niet haast leip van al die tegenstellingen m.b.t. onderzoeken etc? De een zegt dat, de ander dat, en de behandelaar zegt weer dat. Ik bedoel, alles wat de behandelaar zegt kan door contra onderzoek ook weer weerlegd worden. Zonder daar de behandelaars te kort aan te doen want zij doen echt hun stinkende best. Maar wat hun betreft staat alles zo vast. Neem Neuro Borriolose. Hersenvocht bevat antistoffen. Maar geen toename van cellen. Dan heb je ook geen Neuro lyme. Ondanks antistoffen. En een ander zegt weer dat pleiocytose oftewel cel toename na 3 jaar ook weer uitgedoofd kan zijn. En dat dit dus niets zegt over wel of geen neuro lyme. En dit is maar 1 voorbeeld. Lastig hoor.
Fijn dat jullie zo actief zijn op dit forum.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 10 Jan 2020, 16:49

Johnny, op het forumoverzicht vindt je links boven een zoekfunctie.
Als je zoekt op neuroborreliose en/of polyneuropathie kun je reeds eerder geposte info m.b.t deze onderwerpen terug vinden.

Groet, Henriëtte

Johnny

Berichtdoor Johnny » Za 11 Jan 2020, 10:33

Hoi Henriëtte,

Dankjewel voor je berichtje. Jij bent ook al heel lang actief hier heb ik gezien. Succes en sterkte.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”