Ik gebruik N-Acetyl Cysteine (NAC)
N-Acetyl Cysteine is op zich erg goed spul ik heb het in het verleden ook gebruikt. De meest voorname werking van N-Acetyl Cysteine is dat het je
Glutathion productie bevordert. Glutathion is zo'n beetje de
meester-oxidant van je lichaam. Erg belangrijk:
Antioxidant[bewerken]
In gereduceerde vorm (GSH) is glutathion één van de krachtigste lichaamseigen antioxidanten. GSH helpt om cellulaire macromoleculen zoals proteïnen en membraanlipiden tegen „vrije radicalen“ (reactieve zuurstofdeeltjes) te beschermen. Reactieve zuurstofdeeltjes (zoals zuurstofradicalen of waterstofperoxide) worden voortdurend in het lichaam gevormd als bijproducten van de oxidatieve ademhaling of als een gevolg van stress, uv-straling etc. Deze zijn een vrij groot gevaar voor talrijke celbestanddelen.
Gereduceerd glutathion (GSH) heeft een vrije thiolgroep en kan zo via reductie elektronen op de reactieve zuurstofdeeltjes overdragen, waarbij ze onschadelijk gemaakt worden. Daarbij wordt glutathion geoxideerd en gaat van zijn monomeren vorm GSH over in het dimeer GSSG. Door het enzym glutathionreductase kan met verbruik van NADPH weer twee gereduceerde GSH moleculen gevormd worden.
Het redoxpotentiaal van GSH is −240 mV [5] In gezonde cellen en weefsels komt meer dan 90% van de totale hoeveelheid glutathione voor in de gereduceerde vorm (GSH) en minder dan 10% in de disulfide vorm (GSSG). Een verhoging van de GSSG-naar-GSH verhouding is een aanwijzing voor oxidatieve stress.
Detoxificatie[bewerken]
GSH speelt een belangrijke rol in fase II bij de uitscheiding (biotransformatie) van schadelijke stoffen zoals zware metalen[6] of pesticiden, alcohol evenals reactieve afbraakproducten die tijdens de fase I van het detoxificatieproces kunnen ontstaan. GSH maakt deze stoffen via (enzymatische of niet-enzymatische) conjugatie beter in water oplosbaar, waardoor ze gemakkelijker uitgescheiden kunnen worden via urine of gal. Daarbij katalyseert de meestal in het cytosol voorkomende glutathion-S-transferase de reactie van GSH met elektrofiele koolstof. Daarbij kunnen halogeen-, sulfaat-, sulfonaat-, fosfaat- en nitrogroepen door glutathion gesubstitueerd worden. Vervolgens kan GSH aan geactiveerde dubbelbindingen geaddeerd worden en reactieve epoxide ringen openen. De toxificerende (giftige) werking omvat de activering van vicinale dihaloalkanen onder vorming van een sterk reactieve episulfoniumring, alsook een door β-Lyase mogelijk gemaakte verandering van het GSH-conjugaat in de nieren tot reactieve verbindingen.
De reden waarom de ene persoon door amalgaam kwik vullingen flink ziek wordt en de ander niet maar ook met andere ziektebeelden zoals ook Lyme heeft grotendeels met je glutathion te maken en een verstoorde of minder goed functionerende Methylering Cyclus die ook erg belangrijk is om je glutathion op peil te houden.
Een van de behandelmethodes die dit probleem probeert aan te pakken is het Methylation Cycle programma van Dr. Amy Yasko wat oorspronkelijk bedoelt was voor de aanpak van autisme. Maar het programma bevordert dus je methylering cyclus zodat ook je glutathion productie weer gaat stijgen. Hier heb je een
beknopte versie van die specifieke aanpak. Een beetje omslachtig allemaal als je het mij vraagt en volgens mij zijn er betere en makkelijkere manieren maar veel mensen schijnen er baat bij te hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar N-Acetyl Cysteine is dus ook bevorderlijk bij de aanpak van
kwikvergiftiging. Echter is niet iedereen fan van het spul. Dr. Klinghardt waarschuwt er zelfs voor omdat het volgens hem naast dat het inderdaad kwik vrijmaakt in je lichaam het per ongeluk ook weer kan dumpen in je hersenen waar het veel meer kwaad zal doen dan in andere locaties van je lichaam:
There are many compounds I do not recommend: homeopathic mercury, N-acetyl cysteine, saunas, vegetarian diets, fasting and excessive sports - all of these have been shown to potentially drag mercury into the brain cells rather than away from the intracellular environment. EDTA forms potentially toxic complexes with Hg which are hard to eliminate. Zinc potentiates the lethal effects of Hg.
Dus als kwikvergiftiging mogelijk bijdraagt aan je gezondheidsproblemen kan het verkeerd gebruik van NAC mogelijk schadelijk zijn. Maar de meningen daarover zijn verdeeld.
NMDA jouw wijsheid kent geen eind. Je komt echt altijd met interessante dingen. Ik heb zelf ergens gelezen dat d-ribose supplementatie de ATP werking zou versnellen.
Slijmjurk! Ik heb mijn fanclub door gebrek aan animo 3 jaar geleden al opgeheven en ik zal hem ook niet overdragen dus doe verder geen moeite.....LOl....
Maar ff serieus er zijn meerdere methodes om je ATP te boosten en de schade aan je mitochondriën te beperken maar zelfs al zijn ze deels effectief dan blijft het altijd nog dweilen met de kraan open. Ik denk dat de aanpak van datgene wat juist op de eerste plaats zorgt voor de stress op je mitochondriën een betere aanpak is. Maar er zijn nog veel meer lichamelijke processen die bijdragen aan je vermoeidheidsverschijnselen. Maar daar later meer over.