Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Roxy

Re: Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Berichtdoor Roxy » Do 01 Sep 2016, 19:14

@Sproetje,
Sproetje schreef:Maar buiten de tekenbeet om en buiten het overbrengen van moeder op kind om
Verder buiten deze twee zijn er misschien nog wel meer manieren van overdracht, dat was wat ik bedoelde.
En daar is nog vrijwel geen onderzoek naar gedaan.

Ook zijn de onderzoeken of lyme sexueel overdraagbaar slechts een begin
Aan welke andere manieren van overdracht denk je dan aan c.q. maak je je zorgen om?

Op de site van NVLP http://www.lymevereniging.nl/ lees je bijv informatie als:
Er is tevens overdracht van de ziekte beschreven tijdens de zwangerschap van moeder op kind.

In traanvocht en moedermelk zijn Borrelia bacteriën gevonden. Seksuele overdracht of besmetting via bloedtransfusie kan niet worden uitgesloten. Hier is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. Sommige wetenschappers denken dat andere bijtende insecten, zoals muggen, vlooien, bijtende vliegen en luizen ook in staat zijn Lyme-Borreliose over te brengen. Meer onderzoek is ook hier gewenst.
Zo lang er niet meer over bekend is en of er meer goede wetenschappelijke artikelen over zijn gepubliceerd, lijkt het mij bij voorbaat zorgen gaan zitten maken en stressen niet zo zinvol.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Dirkie

Re: Lyme hebben... en kinderen krijgen???

Berichtdoor Dirkie » Do 22 Sep 2016, 15:39

Andere manieren van overdracht (buiten SOA weg) maak ik me ook geen zorgen om. Dan kan je bijvoorbeeld al geen handen meer schudden of een kus geven. Maar goed, mij gaat het dus over de overdracht bij het verwekken van een kind. En de praktische problemen bij het opvoeden van een kind als je ziek bent.

@Roxy, jij zei dat er mensen op het forum te vinden zijn die lyme hebben en kinderen hebben gekregen. Helaas hebben die zich nog niet gemeld. Dus bij deze nogmaals een oproep tot een berichtje over dit onderwerp, ik zou het zeer op prijs stellen. Een pb mag natuurlijk ook!

groet Dirkie

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”