Rifampicine, ik trek t niet

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
RLH

Rifampicine, ik trek t niet

Berichtdoor RLH » Vr 14 Okt 2016, 23:13

Ben drie weken geleden begonnen met rifampicine (onder andere). Op dag zeven snachts paniekaanval en zweten als n otter. Sochtends denken t zal wel n herx zijn dus doorzetten. Maar elke nacht moeite met slapen. Drie of vier keer wakker. En paniek. In week twee begonnen de fysieke herx symptomen af te nemen dus ik hoopte dat de mentale toestand van angsten ook zou verbeter. Overdag weinig last maar snachts niet te doen. T nam zelfs nog toe en kreeg ook angst om de nacht in te gaan omdat ik mezelf niet rustig kon krijgen. Dus na veel aarzeling gister aan de oxazepam snachts. En nu de tweede nacht zelfs met dat goedje NIET slapen en griezelig veel stress!! Jeeez Ik heb n verleden van angstproblemen, 7 jaar geleden. Maar dat t nu zo heftig opspeelt is naar en rot! T ligt misschien echt niet alleen aan de kuur (zegt behandelaar) maar dit gaat me wel te ver. Ik heb nu besloten de kuur helaaaaas te stoppen. Maar na twee weken tanden bijten en nu na oxazepam nog steeds klaarwakker, dat trek ik niet. Vroeg me af of iemand zich hierin herkent. Ik baal als n stekker. En moet nu weer van de angst om de angst afkomen :( en kuur niet volbracht.

RLH

Re: Rifampicine, ik trek t niet

Berichtdoor RLH » Za 15 Okt 2016, 15:35

Ik heb de dosering voorlopig even gehalveerd. Hopelijk geeft dat verlichting. Ik vind t vreemd dat t vooral snachts zoveel ellende geeft en overdag gaat t redelijk ok.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 15 Okt 2016, 15:37

@RLH, waar heb je de dosering van gehalveerd?
Bedoel je dat je de rifampicine nog gebruikt? Ik snapte het even niet zo goed. ;) (ligt aan mij)
Welke ab gebruik je naast de rifampicine?

Het is logisch dat je van de oxazepam niets merkt, de rifampicine vermindert het effect daarvan...
Rifampicine heeft veel interacties met andere medicatie, kruiden en supplementen. Het kan van een hoop middelen het effect verminderen of van bep. middelen ook de bijwerkingen doen toenemen, de dosering moet daarop aangepast worden.

Meer info in het farmacotherapeutisch kompas: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ifampicine

Misschien heb je ook wat aan een drug interactions checker zoals deze: https://www.drugs.com/drug_interactions.php (rifampicine = rifampin).

Ik heb het zelf niet maar het lijkt me erg vervelend die angst en paniek snachts terwijl je gewoon lekker wil slapen! :?
Angst komt vaker voor als symptoom van lyme (of coinfecties). Had je 7 jaar geleden ook al lyme?

Josie
Laatst gewijzigd door Josie op Za 15 Okt 2016, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

RLH

Berichtdoor RLH » Za 15 Okt 2016, 18:14

Bedankt voor je reactie!! Ik was ook niet zo duidelijk want eerst dacht ik helemaal te stoppen maar later dacht ik laat ik van 600mg naar 300 Mg gaan. Want t is ook zonde om de kuur te laten gaan zegmaar.
Maandag maar overleggen met m'n arts. Ik vind t toch vreemd dat hij zegt dat t niet door de medicatie komt omdat ik dat toch wel zo voel zelf. Dat t door de Lyme komt opperde hij ook. Ik weet niet hoe lang ik al Lyme heb. De eerst klachten van spierzwakte in m'n linker voet en been had ik zes jaar geleden. Daarvoor nooit iets gemerkt en de angstigheid altijd aan m'n karakter geweten. Ik weet pas een jaar van de infectie dus loop er al wel lang mee rond. Deze behandeling valt me niet mee. Want heb juist m'n nachtrust zo nodig!!
Dus vroeg me af of iemand t herkent.

Wel goed zeg die medicijnen check! Bedankt.

RLH

Berichtdoor RLH » Za 15 Okt 2016, 19:13

Ik heb r nog eens over nagedacht en denk niet dat de paniekklachten van jaren geleden door Lyme komen maar echt uit mezelf en uit omstandigheden toen.
En ik denk nu dat de paniek van afgelopen twee weken misschien niet direct door rifampicine komt maar doordat de herx echt enorm lijkt op n paniekaanval met zweet aanvallen enzo. Ik werd echt wel vier keer snachts helemaal in de war wakker.
Daarvan ben ik in de paniek geschoten van ohhhh m'n paniek is weer terug (ben ik nog te volgen? ;) )
Dus indirect komt t wel door de rifampicine. Maar misschien niet direct.
Iniedergeval speelt het nu dus weer enorm op.
Wat me wel verbaasd toch is dat ik zo rustig ben overdag en zo overstuur snachts. Dat was de vorige paniekperiode helemaal niet zo.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 15 Okt 2016, 19:40

@RLH,

Heb jij Bartonella, zo ja volgens mij kan deze wel degelijk angst en paniekklachten veroorzaken en ik heb ze ook?

groetjes vgm
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

RLH

Berichtdoor RLH » Za 15 Okt 2016, 20:14

Hmmm
Als ik t in t Engels Google dan blijken er wel meer mensen uit hun dak te gaan van rifampicine

http://www.healingwell.com/community/de ... &m=3131417

Wat een feest! :?

tjerk

Berichtdoor tjerk » Za 15 Okt 2016, 21:55

Dit is een typische reactie van Bartonella op behandeling. Ik heb geen Lyme (meer) en alleen nog Bartonella.

De Bartonella is bij mij eerder behandeld met doxycycline 200mg en azithromycine 250mg voor 6 maanden. Toen ging het deels weg maar kwam het terug.

Later heb ik doxycycline 100mg 2x met rifampicine 300mg 2x gekregen. Eerste maand had ik veel pijn. In de tweede maand toen kwamen mijn paniekaanvallen en zweetaanvallen ook opzetten. Later kreeg ik doxycycline 300mg per dag omdat de serum-waarden wat laag lagen en verhoogden we rifampicine naar 600mg 2x per dag. Helaas gingen mijn lever-enzymen toen omhoog en moest ik stoppen.

De paniek-aanvallen herkende ik als typische Bartonella klachten. Ik ging ook slecht slapen en werd veel wakker met vreemde dromen.

Nu behandelen we Bartonella weer nadat ik met Ceftriaxon en Azithromycine van mijn Lyme klachten ben afgekomen.

Bartonella kan zéér hardnekkig zijn wanneer het de hersenen bereikt. Je krijgt dan migraines, brainfog, paniekaanvallen, zweetaanvallen, verwarring en hormonale problemen. Vrouwen merken hier nóg meer van dan mannen. Ook volledige psychiatrische syndromen en paranoia kunnen voorkomen bij een neuro-Bartonella infectie.

Helaas valt er weinig aan te doen behalve doorzetten. Goede medicatie tegen de paniek helpt wanneer je medicatie neemt die geen interactie heeft met Rifampicine. Meestal is er 6 maanden behandeling nodig om neuro-Bartonella volledig om te keren. Helaas zijn er vaak hogere doses Rifampicine nodig die niet altijd goed worden verdragen.

Soms kun je met acetyl-glutathione en silymarine de lever-belasting verminderen. 250mg vitamine c kan ook helpen. N-Acetyl-Cysteïne kan ook helpen met de leverbelasting. De acetyl-glutathione helpt ook met de brainfog en paniekaanvallen.

Bartonella is zéér hardnekkig en lastig volledig uit de bekleding van de vaatwand te krijgen. De behandeling gaat bepaard met een aantal opvlammingen, soms laat in de behandeling nog omdat er dan Bartonella bacteriën uit de rode bloedcellen vrij komen. Rifampicine en doxycycline penetreren niet goed in de rode bloedcel waardoor dit een plaats is waar de infectie persisteert.

Rifampicine komt beter in het centraal zenuwstelsel dan doxycycline. Wanneer je 300-400mg doxycycline neemt wordt dit beter in de hersenen opgenomen en bereik je hogere therapeutische concentraties. Doxycycline vervangen voor minocycline is beter omdat de concentraties niet worden afgebroken door rifampicine.

Ik zal waarschijnlijk een rechallenge met rifampicine moeten proberen omdat alle andere opties niet genoeg werken en ik heb een allergie voor een van de antibiotica die werken ontwikkeld die me eerder wel hielp.

Melatonine helpt met je slaapritme. Soms kun je slaapmedicatie gebruiken. Moet je wel een middel vragen waar je weer makkelijk mee kunt stoppen en niet zo verslavend werkt en goed kan worden afgebouwd na behandeling.

Het wordt allemaal beter in de toekomst. Zeker als je Bartonella eruit hebt kunnen kicken. Die kan taai zijn en hardnekkig en staat in de aandacht van onderzoekers in Amerika omdat het wellicht ten grondslag ligt aan neuro-psychiatrische syndromen, vele 'auto'immuun-aandoeningen en een van de belangrijkste sleutels is in 'chronische' Lyme.

RLH

Berichtdoor RLH » Zo 16 Okt 2016, 06:36

@tjerk bedankt voor je uitgebreide reactie met veel herkenningspunten.
Jeetje maar als t dus een reactie is op die Bartonella dan kan ik maar beter niet stoppen, want dat moet toch m'n lijf uit op een of andere manier.
Had jij t ook snachts vooral?
Ik vraag me echt af hoe ik hier doorheen moet komen... T lijkt wel n bad trip. Ebte het bij jou na die tweede maand langzaam weer weg?
Ik heb eerst zes maanden minocycline en azytromycine gehad met wat kruidenmiddelen. Nu is t idee drie maanden minocycline en rifampicine. Met ook t een en ander aan kruiden.
Dat hou ik nu 'al' drie weken vol maar vraag me niet hoe ;)
Ik twijfel toch nog over doorgaan of zeggen dit wordt me te mal.

RLH

Berichtdoor RLH » Zo 16 Okt 2016, 06:47

@ vgm
Eerlijk gezegd heb ik me nog nooit eerder zo gerealiseerd dat het door de Bartonella zou kunnen komen. Wat zijn jou ervaringen hiermee? Met de angstklachten bedoel ik dus..

Terug naar “Reguliere Behandeling”