Buitenland

Yara

Buitenland

Berichtdoor Yara » Vr 11 Nov 2016, 17:42

.
Laatst gewijzigd door Yara op Vr 13 Jan 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Re: Advies gevraagd buitenland

Berichtdoor Sproetje » Vr 11 Nov 2016, 22:44

Hallo Yara,

Als er geen EM is ontstaan wordt het altijd moeilijk om het precies te weten, vooral bij kinderen.
Maar je kent je eigen kindje het beste.

Eigenlijk hoort bij lyme dan een klinische diagnose, maar ik begrijp dat je meer zekerheid wilt gezien de ontstane klachten.
Misschien een idee om een ltt te laten doen in Berlijn of Augsburg?
Dit kun je ook gewoon doen vanuit het buitenland, in principe maakt het niet uit in welk land je woont.

Zo'n test geeft denk ik meer zekerheid.

Berlijn:
http://www.imd-berlin.de/spezielle-komp ... elien.html

Augsburg:
http://www.bca-lab.de/de/

Sterkte met je beslissing.

Yara

Berichtdoor Yara » Za 12 Nov 2016, 21:39

Sproetje schreef:Hallo Yara,

Als er geen EM is ontstaan wordt het altijd moeilijk om het precies te weten, vooral bij kinderen.
Maar je kent je eigen kindje het beste.

Eigenlijk hoort bij lyme dan een klinische diagnose, maar ik begrijp dat je meer zekerheid wilt gezien de ontstane klachten.
Misschien een idee om een ltt te laten doen in Berlijn of Augsburg?
Dit kun je ook gewoon doen vanuit het buitenland, in principe maakt het niet uit in welk land je woont.

Zo'n test geeft denk ik meer zekerheid.

Berlijn:
http://www.imd-berlin.de/spezielle-komp ... elien.html

Augsburg:
http://www.bca-lab.de/de/

Sterkte met je beslissing.

Bedankt voor je reactie!

Er is helemaal geen rode vlek ontstaan, zelfs niet een klein vlekje na het verwijderen van de teek.. Er was echt meteen niets meer te zien.

Ik twijfel dus heel erg omdat mijn zoontje ook niet lekker is geweest in de tussentijd, terwijl ik bij hem dus niks heb gezien.. En ivm het samenvallen begin van de school, waar ze dus ook vanalles meepikken qua virussen etc natuurlijk.

Het is nogal een gedoe met die bloedtest hier (wonen buiten EU) en die nemen ze dus nergens hier af, ofja je laat bloed prikken en zij sturen het dan naar frankrijk. Ik heb ook geen idee welke test ze gebruiken, want begreep nu dat die dus ook niet allemaal even betrouwbaar zijn.

En of Duitsland nu een optie is, dan vrees ik voor de tijdspanne waarin het daar terecht moet komen..

Iemand raadde me ook aan om ´preventief' antibiotica te geven omdat het hoe dan ook meer voordeel zou hebbe om een keer wellicht onnodig antibiotica te geven dan later erachter komen dat het toch lyme geweest was.
Heel dubbel voor mij allemaal en heb ook even geen idee wat te doen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 13 Nov 2016, 15:27

Yara schreef:Het is nogal een gedoe met die bloedtest hier (wonen buiten EU) en die nemen ze dus nergens hier af, ofja je laat bloed prikken en zij sturen het dan naar frankrijk. Ik heb ook geen idee welke test ze gebruiken, want begreep nu dat die dus ook niet allemaal even betrouwbaar zijn.

Laat je zsm. goed informeren welke test er in jouw land wordt afgenomen, als het de Elisa is heeft testen idd. geen zin.
Weet je toevallig naar welk lab. in Frankrijk het bloed wordt gestuurd?

Anders is het een optie om via de huisarts of plaatselijk lab. het bloed te laten afnemen, probeer via de h.a. een ingevuld lab. formulier te krijgen en spreek met de laborant(e) af dat er een extra buisje wordt afgenomen.
(Je zou dat eventueel ook zelf nog kunnen doen, dat bloed afnemen, er is voldoende op demarkt om het zelf te doen, niet moeilijk, kan iedereen)
En stuur het zelf naar een lab dat de ltt test in huis heeft

(Of het op tijd aankomt is natuurlijk ook afhankelijk in welk land je woont buiten de EU, maar in Nederland zit een arts die bloed opstuurt naar Amerika, en dat komt op tijd aan)

Hier een lijstje met buitenlandse lyme artsen:

http://www.borreliose-nachrichten.de/bo ... zte-liste/

O/a Oostenrijk, Zwitserland

In Bremen zit ook een goed lab.:
http://www.mlhb.de/labor/schwerpunkte/lyme-borreliose/

Je zult moeten bellen en je situatie uit leggen.
Vaak weten ze daar wel wat te doen.

Alvast antibioticum gebruiken vind ik geen slecht idee, maar hou ook rekening met co-infecties.
En amoxicilline, dat vaak gebruikt wordt bij kinderen met lyme is vaak toch te zwak.
Wees niet bang om het te gebruiken.

Verder is het belangrijk dat je weet dat je ongeveer 8 weken moet wachten na een antibioticum kuur voordat je weer opnieuw getest kunt worden, meestal wil je n.l. graag weten of de behandeling voldoende is geweest, vandaar dat opnieuw laten testen.
Een meer kindvriendelijke optie is een lba laten afnemen.

Yara

Berichtdoor Yara » Zo 13 Nov 2016, 20:55

Sproetje schreef:
Yara schreef:Het is nogal een gedoe met die bloedtest hier (wonen buiten EU) en die nemen ze dus nergens hier af, ofja je laat bloed prikken en zij sturen het dan naar frankrijk. Ik heb ook geen idee welke test ze gebruiken, want begreep nu dat die dus ook niet allemaal even betrouwbaar zijn.

Laat je zsm. goed informeren welke test er in jouw land wordt afgenomen, als het de Elisa is heeft testen idd. geen zin.
Weet je toevallig naar welk lab. in Frankrijk het bloed wordt gestuurd?

Anders is het een optie om via de huisarts of plaatselijk lab. het bloed te laten afnemen, probeer via de h.a. een ingevuld lab. formulier te krijgen en spreek met de laborant(e) af dat er een extra buisje wordt afgenomen.
(Je zou dat eventueel ook zelf nog kunnen doen, dat bloed afnemen, er is voldoende op demarkt om het zelf te doen, niet moeilijk, kan iedereen)
En stuur het zelf naar een lab dat de ltt test in huis heeft

(Of het op tijd aankomt is natuurlijk ook afhankelijk in welk land je woont buiten de EU, maar in Nederland zit een arts die bloed opstuurt naar Amerika, en dat komt op tijd aan)

Hier een lijstje met buitenlandse lyme artsen:

http://www.borreliose-nachrichten.de/bo ... zte-liste/

O/a Oostenrijk, Zwitserland

In Bremen zit ook een goed lab.:
http://www.mlhb.de/labor/schwerpunkte/lyme-borreliose/

Je zult moeten bellen en je situatie uit leggen.
Vaak weten ze daar wel wat te doen.

Alvast antibioticum gebruiken vind ik geen slecht idee, maar hou ook rekening met co-infecties.
En amoxicilline, dat vaak gebruikt wordt bij kinderen met lyme is vaak toch te zwak.
Wees niet bang om het te gebruiken.

Verder is het belangrijk dat je weet dat je ongeveer 8 weken moet wachten na een antibioticum kuur voordat je weer opnieuw getest kunt worden, meestal wil je n.l. graag weten of de behandeling voldoende is geweest, vandaar dat opnieuw laten testen.
Een meer kindvriendelijke optie is een lba laten afnemen.

Waarschijnlijk is het dus wel een Elise test die word gedaan in Frankrijk.
Zit nu te denken aan de optie, geen bloed prikken (als de testen over het algemeen niet 100% zekerheid geven), en bij de dokter gewoon een antibiotica kuur aanvragen (evt probiotica erbij als ondersteuning?) als amoxilline niet altijd beste resultaat geeft welke medicijnen worden over het algemeen voorgeschreven en hoelang/hoevaak dan kan ik hier navragen of dat er is.

Ook als ik geen bloed prik maar wel start met een antibiotica is dat van invloed als ik evt op een later moment bv een paar maanden later alsnog een bloedtest laat doen?

Een lba wat houd dat in? En zou ik dat ook voor een kuur moeten doen?

Sorry voor mijn vele vragen en erg bedankt voor de info en antwoorden.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 14 Nov 2016, 12:35

Hoi ik 'bemoei' me hier even mee omdat ik me iets afvraag.
Waarom zo moeilijk doen? met afwachten of bloed opsturen gaat er belangrijke tijd verloren mocht het toch Lyme zijn. Als er direct een A.B kuur werd gegeven dan ben je in iedergeval de e.v.t. Lyme vóór!
Maar ja daar is wel overtuiging voor nodig want artsen zijn nog altijd leken op het gebied van teken.

Ik adviseer mijn kinderen en kleinkinderen altijd na een tekenbeet het zékere voor het onzekere te nemen en direct vragen om een A.B. kuur.
Dan ben je in ieder geval op tijd mocht er toch een besmetting plaatsgevonden hebben. Daar kom je niet altijd achter. Was het geen besmette teek? maakt het ook niet uit, je krijgt voor minder al vaak wel een AB kuur. Dus hoeven ze ook niet zo panisch te doen die artsen!

Ik weet uit eigen ervaring dat de artsen hier niet voor zijn, maar ik heb doorgedrukt toen het mij gebeurde. We zijn toch zéker verantwoordelijk voor ons eigen lichaam en dat van onze kinderen?
Ik ben ook door een kleine nimf gebeten. Het leek op een heel klein doorntje die je ook wel eens oploopt na een boswandeling.
Maar ik ben gelijk de dag erna naar de huisarts gegaan er werd ook als eerste gevraagd of ik een rode kring had (bij de assistente) al. :shock:
Normaal wordt je weggestuurd maar ik liet mij niet wegsturen, ik heb al teveel nare verhalen gelezen en gehoord. Ik liet me dan ook niet afschepen.
Dus zei tegen haar: Nee geen rode kring nog maar die kan ook later komen en ik ga daar niet op wachten want dan ben ik al telaat. Ik wil nu een A.B kuur dan ben ik in iedergeval optijd mocht het toch een besmette teek zijn geweest. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!!!
Nou met heel veel moeite heb ik toch een antibiotica (kuur kan je het niet eens noemen) gekregen.
Maar omdat ik alternatief ook al onder behandeling ben voor de Borrelia heb ik gelijk daar een alternatieve behandeling genomen. En die duurde weken lang. Een fijn gevoel want ik deed er terplekke iets aan.
Een herbesmetting of niet dat maakte mij niet meer uit, ik was heel gerustgesteld dat ik gelijk behandeld werd, zowel regulier als alternatief.

Waarom wachten op erger met alle gevolgen van dien, als je het ook kan voorkomen?

Daisy
Luister naar je lichaam.

Yara

Berichtdoor Yara » Ma 14 Nov 2016, 13:57

Daisy schreef:Hoi ik 'bemoei' me hier even mee omdat ik me iets afvraag.
Waarom zo moeilijk doen? met afwachten of bloed opsturen gaat er belangrijke tijd verloren mocht het toch Lyme zijn. Als er direct een A.B kuur werd gegeven dan ben je in iedergeval de e.v.t. Lyme vóór!
Maar ja daar is wel overtuiging voor nodig want artsen zijn nog altijd leken op het gebied van teken.

Ik adviseer mijn kinderen en kleinkinderen altijd na een tekenbeet het zékere voor het onzekere te nemen en direct vragen om een A.B. kuur.
Dan ben je in ieder geval op tijd mocht er toch een besmetting plaatsgevonden hebben. Daar kom je niet altijd achter. Was het geen besmette teek? maakt het ook niet uit, je krijgt voor minder al vaak wel een AB kuur. Dus hoeven ze ook niet zo panisch te doen die artsen!

Ik weet uit eigen ervaring dat de artsen hier niet voor zijn, maar ik heb doorgedrukt toen het mij gebeurde. We zijn toch zéker verantwoordelijk voor ons eigen lichaam en dat van onze kinderen?
Ik ben ook door een kleine nimf gebeten. Het leek op een heel klein doorntje die je ook wel eens oploopt na een boswandeling.
Maar ik ben gelijk de dag erna naar de huisarts gegaan er werd ook als eerste gevraagd of ik een rode kring had (bij de assistente) al. :shock:
Normaal wordt je weggestuurd maar ik liet mij niet wegsturen, ik heb al teveel nare verhalen gelezen en gehoord. Ik liet me dan ook niet afschepen.
Dus zei tegen haar: Nee geen rode kring nog maar die kan ook later komen en ik ga daar niet op wachten want dan ben ik al telaat. Ik wil nu een A.B kuur dan ben ik in iedergeval optijd mocht het toch een besmette teek zijn geweest. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!!!
Nou met heel veel moeite heb ik toch een antibiotica (kuur kan je het niet eens noemen) gekregen.
Maar omdat ik alternatief ook al onder behandeling ben voor de Borrelia heb ik gelijk daar een alternatieve behandeling genomen. En die duurde weken lang. Een fijn gevoel want ik deed er terplekke iets aan.
Een herbesmetting of niet dat maakte mij niet meer uit, ik was heel gerustgesteld dat ik gelijk behandeld werd, zowel regulier als alternatief.

Waarom wachten op erger met alle gevolgen van dien, als je het ook kan voorkomen?

Daisy

Bedankt voor je reactie.
Ik geef je zeker gelijk wat betreft het geen risico nemen.
Alleen ik moet zeggen dat ik pas na de tekenbeet ben gaan beseffen, lezen wat de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn.

Inmiddels helaas 10 weken verder en idd geen idee of dit allemaal wel/niet door die teek komt, vanmiddag bij de HA hier een afspraak om antibiotica te vragen. Maar ze zijn daar waarschijnlijk niet zo makkelijk mee maargoed kan het ook niet uitstellen. Dus hopelijk toch een kuur mee vandaag, maar zou het dan voor allebei moeten aangezien mijn zoontje niks gezien heb.. En wat voor kuur en hoelang word meestal aangeraden na 10 weken? Ik ben hier dus helemaal niet in thuis en wil niet afgescheept worden met iets wat niet voldoende is..

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 14 Nov 2016, 16:49

Ja lastig hè?
Ik hoop voor je dat de AB gaat helpen. ja en ik begreep dat wel hoor dat je pas erachter kwam dat het misschien wat met Lyme temaken kon hebben. Maar misschien ook niet. In iedergeval heb je wat richtlijnen, kinderen reageren ook goed op alternatieve middelen. Maar een goede behandelaar erbij zou helemaal mooi zijn.
Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt, en misschien toch even aan met de Lymevereniging bellen.

Sterkte
Daisy
Luister naar je lichaam.

Yara

Berichtdoor Yara » Wo 16 Nov 2016, 11:45

Daisy schreef:Ja lastig hè?
Ik hoop voor je dat de AB gaat helpen. ja en ik begreep dat wel hoor dat je pas erachter kwam dat het misschien wat met Lyme temaken kon hebben. Maar misschien ook niet. In iedergeval heb je wat richtlijnen, kinderen reageren ook goed op alternatieve middelen. Maar een goede behandelaar erbij zou helemaal mooi zijn.
Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt, en misschien toch even aan met de Lymevereniging bellen.

Sterkte
Daisy

Bij dokter geweest en wil echt geen antibiotica geven. De kinderen hebben beiden nergens meer last van, en lyme komt hier niet veel voor zeggen ze..
Om de ongerustheid wat weg te nemen doorverwijzing voor bloed prikken bij lab, bloedtest NFS en CPR. Daar zou dan (volgens de dokter) een eventuele infectie/bacterie op te zien moeten zijn als die er is, alleen die geeft niet aan wat/waar. Of een Elisa test naar Frankrijk laten sturen. Maar die schijnt dus niet echt betrouwbaar te zijn..

Ze zeggen ook dat ze die test hier dus niet zelf doen maar moeten sturen naar frankrijk omdat deze test zelden word gevraagd aangezien het hier dus niet veel zou voorkomen.. Tot dusverre het verloop na het bezoek aan de dokter..

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 16 Nov 2016, 12:53

Woon je misschien in Engeland?

Nu ik zou dan maar afwachten en maar hopen dat het een toevalligheid is geweest en je kinderen een virus hebben opgepakt.
Hou het gewoon in de gaten.

Sterkte
Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”