Dit zegt wiki over gentamicine:
https://nl.wikipedia.org/wiki/GentamicineHet heeft belangrijke nevenwerkingen, het is namelijk bij overdosering giftig voor het gehoor (orgaan van Corti) en voor de nieren, die beide onomkeerbaar beschadigd kunnen worden. Om deze reden wordt het buiten het ziekenhuis vrijwel alleen uitwendig gebruikt (oog- en oordruppels); bij inwendig gebruik dient geregeld te worden gecontroleerd of de concentratie in het bloed onder de gevaarlijke waarden blijft, (piek- en dalspiegels) waardoor het vrijwel alleen in het ziekenhuis toepassing vindt.
Waarschijnlijk is dan de dosering wel van groot belang ivm toxiciteit
De arts die dit aan je vriendin heeft voorgeschreven zal dit goed in de gaten moeten houden, en jullie zelf ook natuurlijk.
Hier is alvast de bijsluiter:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h57571.pdfEn hier nog extra informatie over de samenhang tussen toxiciteit en dosering:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... glycosiden..............
De ototoxiciteit is het gevolg van de gevoeligheid van de zintuigcellen van het gehoor- en evenwichtsorgaan voor aminoglycosiden. De kans op irreversibele beschadiging van deze zintuigcellen is afhankelijk van de aard van het aminoglycoside, van de concentratie in de binnenoorvloeistoffen en van de expositieduur. De penetratie in binnenoorvloeistof, en overigens ook in de nier, is niet zozeer afhankelijk van de piekhoogte van de plasmaconcentratie maar meer van de duur van de blootstelling. In verband hiermee dient men te streven naar minder deeldoses per dag, dit wil zeggen bij voorkeur eenmaal per dag. Onderzoek heeft aangetoond dat men de gehele dagdosis, voor de meeste indicaties, ook in één gift per dag kan geven. De toxiciteit is dan minder bij gelijke effectiviteit. Een uitzondering hierop vormt overigens het gebruik bij endocarditis en bij de toepassing bij kinderen van 1 tot 16 jaar. Ook bij neutropenie bij volwassenen wordt hier nog een uitzondering op gemaakt, daar vindt of de toediening van twee giften per dag plaats, of ook éénmaal per dag.
............
Het grootste gevaar van de aminoglycosiden is het risico van misbruik en een verkeerde dosering. Hierdoor bestaat er niet alleen een grote kans op het optreden van toxiciteit, maar ook op het ontwikkelen van resistentie bij micro-organismen, die ook met andere middelen niet meer zijn te bestrijden. Daarom moet voortgezet gebruik van deze middelen plaatsvinden op geleide van het antibiogram, onder controle van de nierfunctie en bloedconcentratie. Gebruik van deze middelen dient bij voorkeur eenmaal per dag in de kliniek plaats te vinden en slechts bij uitzondering extramuraal. Onder deze omstandigheden lopen de werkzaamheid en de toxiciteit van de verschillende aminoglycosiden onderling weinig uiteen. Het gebruik bij nierinsufficiëntie valt in het algemeen af te raden omdat door stijging van de halfwaardetijd de toxiciteit stijgt. Indien gebruik toch noodzakelijk is, dan is controle van de plasmaconcentraties, de nierfunctie en het audiogram nodig.
Wat de keuze van het preparaat betreft, gaat in het algemeen de voorkeur uit naar gentamicine. In geval van Pseudomonas-infecties is bij resistentie voor gentamicine tobramycine bruikbaar. Amikacine komt in aanmerking indien sprake is van bacteriële resistentie tegen de andere aminoglycosiden, eventueel ook bij tuberculose.
.............
Zelf heb ik geen ervaring met dit middel.
Hopelijk dat iemand nog gaat reageren die het wel heeft.
Wat ik nog wilde zeggen is dat ik wel doxy in combinatie met prednison heb gehad, dat was destijds wel nodig, vlgs. mijn arts kon dat niet anders, anders was ik erin gebleven.
Prednison is ook een paardenmiddel, maar soms moet je wel
Destijds heb ik niet de gehele kuur afgemaakt, maar het heeft me wel geholpen.
Heel veel inzicht en vooral ook sterkte toegewenst
Groetjes.