Vitamine D kan autisme voorkomen

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
VerlorengezondheidM

Vitamine D kan autisme voorkomen

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 07 Dec 2016, 20:48

Zwangere vrouwen die te weinig vitamine D aanmaken, lopen twee keer meer risico een autistisch kind te krijgen.

Aanstaande moeders doen er volgens het Rotterdamse onderzoek goed aan multivitamines te slikken. Vitamine D levert niet alleen een baby met sterke botten op, maar kan ook autisme voorkomen. Het onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus MC, werd gehouden onder ruim vierduizend 6-jarigen en hun moeders. Bij de tachtig kinderen met autisme hadden hun moeders tijdens de zwangerschap het grootste tekort aan vitaminde D, zo schrijft het AD.

De Gezondheidsraad adviseert vrouwen al 10 microgram vitamine D te slikken. Lang niet alle moeders doen dat.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2717 ... men__.html
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Re: Vitamine D kan autisme voorkomen

Berichtdoor Roxy » Wo 07 Dec 2016, 22:46

RTL Nieuws
6 december 2016
'Vaders krijgen op steeds latere leeftijd een kind, en dat is niet zonder risico' http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/vade ... der-risico
Hoe ouder, hoe groter het risico

Dat we op oudere leeftijd kinderen krijgen is niet zonder risico, zegt klinisch embryoloog Max Curfs van het Isala Fertiliteitscentrum​. "Hoe ouder de vader, hoe groter de risico's zijn voor het kind. Zo heeft een kind van een oudere vader meer kans op autisme."

Al zijn de risico's bij oudere vaders wel kleiner dan bij oudere moeders, benadrukt Curfs. "Bij vrouwen die na hun 36ste moeder worden, heeft het kind meer kans op afwijkingen in de chromosomen."
Trouw
27 februari 2014
'Oudere vaders krijgen vaker kinderen met stoornissen' http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... ssen.dhtml
Oudere vaders krijgen vaker kinderen met een psychiatrische stoornis dan jonge vaders. Dat komt waarschijnlijk doordat de kwaliteit van hun sperma in de loop der jaren achteruit gaat. Zaadcellen worden telkens opnieuw aangemaakt, en tijdens dit proces van delen en kopieren kunnen foutjes ontstaan in de DNA-structuur. Het gevolg kan een kind met bijvoorbeeld ADHD of autisme zijn.
Volkskrant
6 december 2016
'Steeds meer mannen worden na hun 45ste pas vader' http://www.volkskrant.nl/binnenland/ste ... ~a4428668/

Huisje/hypotheek, carrière maken, verre reizen maken, etc., gaan bij sommige mensen een lange tijd voor waardoor de jaren kunnen verstrijken. Een kinderwens wordt vaak opgeschoven of op het laatste moment bedacht dat er eigenlijk nog een kindje of kinderen worden gemist. Dan kan het een race tegen de 'hormonen-sperma-klok' gaan worden.

Een AVIG natuurarts die ik in het verleden had vertelde eens, en dat vond ik een interessante, als mensen kinderen willen proberen te gaan krijgen het verstandig is om bij beiden eerst voorkomende ziekten/stoornissen goed in kaart te brengen en goed na te denken wat je eventueel kunt doorgeven aan een kindje.
En eerst 1 of 1,5 jaar te stoppen met de pil om de hormonen troep uit het lichaam te laten gaan.
Het lichaam goed te verzorgen, te detoxen, het lichaam in goede conditie te hebben, goed gezond te eten, te sporten/bewegen, weinig tot geen alcohol te drinken en dan -pas- zwanger proberen te gaan worden zodat je meer kans hebt om een gezond kindje op de wereld te kunnen gaan zetten.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 07 Dec 2016, 23:41

AD
7 december 2016
'Meer kans op autisme door vitamine D-tekort tijdens zwangerschap' http://www.ad.nl/dossier-nieuws/meer-ka ... ~a32becc9/
Meer kans op autisme door vitamine D-tekort tijdens zwangerschap

Zwangere vrouwen die te weinig vitamine D aanmaken hebben twee keer zoveel kans dat hun kindje autisme ontwikkelt, blijkt uit Rotterdams onderzoek. Aan de multivitamines dus, plus een glas volle melk.

Vitamine D levert niet alleen een baby met sterke botten op, maar kan ook autisme voorkomen, blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC onder ruim 4.000 6-jarigen en hun moeders.

Bij de 80 kinderen met een autistische stoornis hadden hun moeders tijdens de zwangerschap - bloedttest bij 20 weken en in de navelstreng na de geboorte - het grootste tekort aan vitamine D. Maar ook bij mildere vormen van autisme, bleken moeders vaker met een tekort te kampen, stelt hoogleraar psychiatrie Henning Tiemeier die zijn bevindingen publiceert in tijdschrift Molecular Psychiatry. Het gaat dan om problemen als gedrag eindeloos herhalen en het onvermogen om met kinderen samen te spelen.

Zonlicht
Tiemeier maakte gebruik van Generation R, een grootschalige studie waarin de groei en ontwikkeling van Rotterdamse kinderen wordt gevolgd. Zonlicht helpt de natuurlijke aanmaak van vitamine D, maar is wellicht niet genoeg omdat we steeds minder vaak buiten komen, stelt Tiemeier. Bovendien maken allochtonen door een donkere huidskleur minder makkelijk vitamine D aan, wat ook terug te zien is in het onderzoek: zij hebben vaker een tekort dan autochtonen.

De Gezondheidsraad adviseert vrouwen al aan 10 microgram vitamine D te slikken, met name voor de aanleg van botten van de baby, maar lang niet alle moeders in spe doen dat. Zes jaar geleden slikte 15 procent van de onderzochte moeders vitamine-tabletten, constateert Tiemeier. Hij raadt vrouwen aan dat wel te overwegen, ook al vóór de conceptie. En daar bovendien een glas volle melk bij te drinken: dat vergroot de opname.

'Aangezien we zoveel mogelijk aandoeningen willen voorkomen, blijkt nu dat vitamine D een hulpmiddel kan zijn.
Hoogleraar psychiatrie Henning Tiemeijer'

Stoornis
Vitamine D zorgt dat er voldoende neurotransmitters in de hersenen zijn: stofjes die zorgen dat hersencellen met elkaar kunnen communiceren. Is er een tekort dan is er kans op een hersenontwikkelingsstoornis. Overigens is de kans op autisme nog altijd klein: ,,1,5 procent van de kinderen krijgt het en er zijn ook andere factoren die het veroorzaken, zoals genetische. Maar aangezien we zoveel mogelijk aandoeningen willen voorkomen, blijkt nu dat vitamine D een hulpmiddel kan zijn."

Na de geboorte vitamine D toedienen voor gezonde botten zoals consultatiebureaus aanraden is prima, zegt Tiemeier, maar helpt hoogstwaarschijnlijk niet meer tegen autisme. Hij realiseert zich dat zwangere vrouwen (in spe) steeds weer met nieuwe inzichten over vitamines worden geconfronteerd (foliumzuur, visolie, jodium in brood). ,,Slik ook niet multivitamines én vitamine D. Anders krijg je te veel binnen en dat is ook niet gezond."
Vitamine D mag niet zo maar worden genomen. Voor er vitamine D kan/mag worden genomen is vitamine D bloed onderzoek nodig om de waarden te weten. Het volledige panel https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319 en het liefst ook de waarde van de actieve vitamine D (1,25).
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

NMDA

Berichtdoor NMDA » Do 08 Dec 2016, 15:21

De Britste gastro-enteroloog Dr Andrew Wakefield heeft al duidelijke aanwijzingen gegeven dat autisme waarschijnlijk begint met problemen in de darmen (oa getriggered door bepaalde vaccins en andere zaken). Ze hebben hem al proberen zwart te maken waardoor hij niet eens meer zijn beroep kan uitoefenen maar zijn claims en feiten kunnen ze niet meer onder het tapijt vegen.

Mijn eigen theorie is dat dysbiose een verstoorde darm-flora (te weinig goede en teveel slechte bacteriën) de tikkende tijdbom is bij een heleboel aandoeningen waaronder dus ook autisme maar ook zeker chronische lyme en aanverwante soortgelijke aandoeningen. Als je al begrijpt dat je darmen voor zo'n 80% van je immuunsysteem verantwoordelijk zijn maar dat er ook wat veel mensen niet weten ook erg veel neurotransmitters daarin worden aangemaakt dan kan zo'n vaccin of lyme infectie de spreekwoordelijke druppel zijn die een al jaren aanwezig probleem compleet doet escaleren.

De meeste mensen hebben dit al via hun geboorte via hun moeder aangezien je aangeboren darm-flora vlak na je geboorte via je moeder wordt doorgegeven. Vandaar dat bijvoorbeeld kinderen die via een keizersnede worden geboren vaak al afwijkingen in de darm-flora hebben vergeleken met kinderen die op een natuurlijke manier zijn geboren.

PCR analysis with Bifidobacterium species-specific primers showed that naturally delivered infants had a large number of bifidobacterial species, whereas in cesarean-delivered babies, only 2 samples (8.7%) gave positive results, 1 for B. longum and the other for B. gallicum.
Bron.
Deze bacteriën komen van nature voor in de darmflora van mens en dier, meer bepaald in de dikke darm. Bij zuigelingen, die borstvoeding krijgen, maken de bifidobacteriën zelfs 95% uit van de totale darmflora.
Bron.

En het is algemeen bekend dat borstvoeding ook weer een enorme boost aan het immuunsysteem van het kind geeft.

Maar die dysbiose problemen komen vaak voor bij families waar je dan meerdere aandoeningen vaker ziet voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan reumatische aandoeningen, ADHD, autisme, auto-immuunziektes, voedselintolleranties, huidaandoeningen etcetera.. Ik zie het zo vaak dat hele families met zulke aandoeningen te kampen hebben en die dysbiose problematiek lijkt me daarin toch echt de de grootste boosdoener.

Maar bijvoorbeeld weer terugkomend op autisme en dus die Vitamine-D als we daar ook weer die dysbiose bij betrekken:

Vitamin D regulates the gut microbiome and protects mice from dextran sodium sulfate-induced colitis.
Our data demonstrate that vitamin D regulates the gut microbiome and that 1,25(OH)2D3 or VDR deficiency results in dysbiosis, leading to greater susceptibility to injury in the gut.

Dus een tekort aan de actieve vorm van Vitamine D werkt dysbiose in de hand maar ook problemen met de Vitamine D receptoren (VDR) kunnen soortgelijke problemen geven:

Dysbiosis caused by vitamin D receptor deficiency confers colonization resistance to Citrobacter rodentium through modulation of innate lymphoid cells.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 09 Dec 2016, 15:08

Er zijn een aantal gifstoffen die een interactie aangaan met de VDR (vit. D) receptor.
Zoals bv bisfenol A:

http://press.endocrine.org/doi/pdf/10.1 ... 143.1.8578

AN ENDOCRINE-DISRUPTING chemical (EDC) has been defined as an exogenous agent that interferes with the synthesis, secretion, transport, binding, action, or elimination of natural hormones in the body, which are responsible for the maintenance of homeostasis, reproduction, development, and/orbehavior(1).The sechemicalscanalter endocrine functions through a variety of mechanisms, including steroid hormone receptor-mediated changes in protein synthesis, interfering with membrane receptor binding, steroidogenesis, or synthesis of other hormones (2). Although major chemicals, such as phthalates, alkylphenols, bisphenol A, and dichlorodiphenyltrichloroethane, have been shown to disrupt estrogenic actions mainly through their binding to ER or androgen receptors (2), ...........,

Algeneme informatie over de VDR (vit. D) receptor:

https://www.youtube.com/watch?v=KhfcoPa9oK0

Vanaf 4: 34

Steroid hormone-thyroid hormone superfamily

- Nuclear hormone receptors:
RAR, TR, VDR, AR
* RAR: Retonoic acid receptor
* TR: Testicular receptor
* VDR: Vitamin D receptor-like
* AR: androgen receptor.

MichelleS

Berichtdoor MichelleS » Wo 25 Jan 2017, 16:10

Interessante berichtgevingen. Ik blijf het dan ook op de voet volgen, omdat ik erg benieuwd ben naar de exacte werking van de vitamine D.

Laatst las ik ook iets over het verband tussen vitamine D en de ontwikkeling van astma op latere leeftijd : http://nieuwsoverkindervoeding.nl/nieuws/939/hoge-dosis-visvetzuren-tijdens-zwangerschap-verkleint-kans-op-astma-bij-kind.html. Is iemand hier bekend mee?

Wat vaak naar voren komt, is dat er veel van dit soort aandoeningen ontstaan, omdat ouders vaak niet goed genoeg omgaan met het toevoegen van extra vitamines. Al sinds mijn eerste zwangerschap gebruik ik vitamines van Roter. Deze supplementen hebben vrijwel geen bijwerkingen, maar wel het gewenste effect van vitamine D.
Laatst gewijzigd door MichelleS op Wo 15 Nov 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 25 Jan 2017, 17:39

Er zijn verschillende soorten vitamine D"s
D1 t/m D5
Het kan pas na omzetting door de lever en de nieren worden gebruikt als calcitriol
Vaak ontstaat een tekort aan deze vitamine door het niet goed functioneren van de lever en/of de nieren.
Supplementen toedienen heeft dan geen nut.

Niemand weet exact de werking/samenwerking
Je hebt ze wel allemaal nodig.
In vroegere tijden had men vaak een tekort, ondanks dat men gezond was (rachitis) maar dat ontstond door een tekort aan daglicht en vaak ook door de industrie van vooral de kolen (daar werd het ook donker van), dieren kregen ook rachitis destijds.
Nu is dat probleem niet meer aanwezig.

Ik heb wel een paar studies gelezen die zijn uitgevoerd door de fabrikanten zelf.
Maar of dat echt betrouwbaar is?

Het is een openbaar geheim dat universiteiten met fabrikanten kunnen samenwerken:
http://www.atsjournals.org/doi/full/10. ... 1209-075PS

Dit is de studie waar de telegraaf het over heeft:
http://www.nature.com/mp/journal/vaop/n ... 6213a.html

Ik zie bv DSM staan, Nutrients komt veelvuldig langs ( dat zijn onderdelen van de grote bedrijven)
Als je op de namen googelt uitzoeken voor welkk bedrijf het is uitgevoerd.

Zo doet Nederland het:

https://docupub.com/docs/65a9eb96-f20e- ... 051092.pdf

(.......)
The Dutch government has recently decided to contribute a large amount of money
(€130 million) to help and fund a Top Institute Pharma, which is to be established
soon. The Board of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences feels that
the recommendations in these proceedings may aid to set up this centre of excellence.
(......)

Hier dan nog een aantal bedrijven die op de campus van Wageningen zitten, bv Friesland Campina heeft grote eigen belangen.
Dat is dan weliswaar geen DSM maar toch niet onbelangrijk voor het algehele plaatje:

http://www.wageningencampus.nl/nl/campu ... rijven.htm

Toen ik de eerste keer zwanger was kreeg ik staalpillen ( zo heette dat vroeger)
Daarna waren het geen staalpillen meer maar kalk tabletten, want er zou veel kalk uit je lichaam worden ontnomen tijdens de zwangerschap.
Nog niet zo lang geleden was het foliumzuur dat je zou moeten nemen tijdens de zwangerschap, het zou een kindje met een openruggetje voorkomen, staalpillen en kalk hoorde je niets meer van.
En dan nu de vitamine D pillen, wat wordt de volgende?

NickyC

Berichtdoor NickyC » Vr 27 Jan 2017, 12:25

Sproetje schreef:In vroegere tijden had men vaak een tekort, ondanks dat men gezond was (rachitis) maar dat ontstond door een tekort aan daglicht en vaak ook door de industrie van vooral de kolen (daar werd het ook donker van), dieren kregen ook rachitis destijds.

Rachitis komt nog steeds voor , met name bij mensen met een donkere huidskleur .

Ik ben het met je eens dat een groot gedeelte een beetje een hype is , aangestuurd door grote fabrikanten van supplementen en ziekenhuizen en artsen worden gestimuleerd om hier in mee te gaan .
Met vitamine D heb ik dit zelf ondervonden , deze was bij mij extreem laag . Ik kreeg een hoge dosis voorgeschreven van de arts uit het ziekenhuis . Die wordt trouwens niet vergoed . Ik heb verschillende merken gehad want alle bevatten calcium (anders wordt het niet opgenomen ) en daar bleek ik niet tegen te kunnen , buikpijn en maagzuur kreeg ik ervan . Dan krijg je weer maagzuurremmers voorgeschreven en die zijn geheel niet ongevaarlijk ( metname voor longen ) .
Ik ben toen gestopt met beide , met telkens vraagtekens van de arts . We hebben daar flinke discussies over gehad .
Aangezien ik van mening ben dat artsen het klakkeloos voorschrijven na een bloedtest , ze doen verder geen onderzoek naar hoe het komt ,waarom je vitamine D te laag is , en of het mogelijk een normale/natuurlijke reactie van je lichaam is die mogelijk zelfs nuttig is .
De zon is gratis en met goede voeding en kruiden kun je zelf heel veel veranderen en dit ben ik ook gaan doen . De arts schreef dit ook iedere keer op , na een bezoek . Het heeft een tijdje geduurdt maar mijn vitamine D is weer normaal en jaren later heeft mijn arts tussen neus en lippen toegegeven dat het best wel een beetje een hype is dat snel voorschrijven van vitamine D .
Ik wil hier niet mee zeggen dat het nooit nodig is , dat het best nuttig kan zijn om tijdelijk en voor sommige altijd nodig is, om supplementen te nemen/krijgen .
Maar alle bekende pillenfabrikanten en voedselabrikanten verdienen hier een omzet van heb ik jou daar mee . Via artsen en via reclame en drogisten , omdat de mens ook alles snel en makkelijk alles slikt , het pilletje en de bullshit wat het allemaal doet enzo .
Terwijl vele sceptisch zijn wanneer het om alternatieve geneeswijze gaat , maar al die extra supplementen worden meer gezien als regulier , want artsen schrijven het ook voor dus................

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 27 Jan 2017, 13:06

Hallo NickyC,
NickyC schreef:Ik wil hier niet mee zeggen dat het nooit nodig is , dat het best nuttig kan zijn om tijdelijk en voor sommige altijd nodig is, om supplementen te nemen/krijgen.
Ik ben er zo eentje ;) met een vitamine D tekort/deficiëntie waarbij het altijd nodig zal zijn om vitamine D medicatie te moeten nemen.
De internist heeft vooraf uitgebreid onderzoek gedaan http://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319 Ik heb natuurlijke medicatie op recept vitamine D 5000ie (dagelijks) van de Natuurapotheek.
Dat is iets anders dan pilletjes van de Kruidvat, Hema, etc. om de hoek. En ik ben het met je eens dat er van alles wordt aangeboden. Mensen nemen vaak te pas en te onpas en zonder onderzoek vooraf zo maar vitamine D supplementen/pilletjes wat niet goed is.

Met voeding en in de buitenlucht en of in de zon zijn raakt bij mij de vitamine D waarde niet verbeterd. Dat is meerdere keren geprobeerd en de waarde blijft dan dalen wat onverantwoord is.

Website van R.V praktiserend reumatoloog https://www.mmc.nl/ met goede informatie http://www.vitaminedtekort.nl/wordpress/gevolgen/

NickyC

Berichtdoor NickyC » Vr 27 Jan 2017, 13:28

Roxy schreef:

Met voeding of in de buitenlucht en of in de zon zijn raakt bij mij de vitamine D waarde niet verbeterd. Dat is meerdere malen geprobeerd en de waarde blijft dan dalen wat onverantwoord is.

Hoi Roxy ,

niet om jouw verhaal in twijfel te trekken , in tegendeel , want je geeft goede informatie en ik ben ook van mening dat sommige mensen het echt nodig hebben (levenslang).

Ik had ook een hele lage waarde welke volgens mijn reumatoloog ook onverantwoord was .
Toch is het nu goed , dit is geen kwestie geweest van even proberen met voeding en zonlicht , het heeft jaren geduurd voor het op een normale waarde als dat het nu is te komen . In het begin was er helemaal geen verbetering zichtbaar , lange tijd niet .
Nu is het al zon 4jaar oke .

Groetjes Nicky

Terug naar “Gezondheid Algemeen”