Vitamine D kan autisme voorkomen

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Vitamine D kan autisme voorkomen

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Feb 2017, 17:01

Hoi NickyC,
NickyC schreef:Vitamine D zit ook in spinazie ,groene kool , bloemkool, kropsla, molsla, ui , peen, aardappel, koolraap, tomaat , druif, citroen, sinaasappel, rogge , tarwe, gerst, hazelnoot en walnoot .
In spinazie, kool, ui, peen , kropsla, citroen en sinaasappel zit ook calcium voor betere opname van vitamine D.
Kruiden die voor een betere opname zorgen zijn oa, kamille , paardebloem, venkel, zuring, madeliefje, grote brandnetel en smalle weegbree. Veel van deze kun je gewoon plukken in de natuur , metname om een voorjaarsreiniging te doen , zoals men vroeger deed . Dit zijn we tegenwoordig een beetje vergeten , met het gemak van kant en klaar voedsel kopen . ( ik wil hier meer over schrijven in het topic het zit tussen de oren , dan uitgebreider ) .
Vruchten die voor een betere vitamine D opname zorgen zijn oa. vijgen , rozijnen en aalbessen.
Dank je wel voor de informatie en tips Afbeelding!
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 01 Feb 2017, 19:05

Vitamine D zit ook in spinazie ,groene kool , bloemkool, kropsla, molsla, ui , peen, aardappel, koolraap, tomaat , druif, citroen, sinaasappel, rogge , tarwe, gerst, hazelnoot en walnoot .

De grootste bron van vitamine D is het zonlicht, ons lichaam kan immers zelf vitamine D aanmaken.
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, net als de vitamine A, E en K. Het komt daarom vooral voor in vette producten zoals vettevis, vlees (lever) en eieren. Ik denk niet dat de bovenstaande producten zoveel vitamine D bevatten. Heb gezocht naar een tabel maar nog niet kunnen vinden.

Volgens Wikipedia bevatten spinazie, bloemkool, aardappels, hazelnoot en walnoot geen vitamine D. Verder heb ik geen producten gezocht.
Laatst gewijzigd door Eus op Wo 01 Feb 2017, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 01 Feb 2017, 19:10

Voor bepaalde groepen is het suppleren van vitamine D wenselijk. Ik krijg de indruk, dat veel mensen dit niet weten. Zo kreeg ik mijn ouders ook nooit hiervan overtuigd, pas dit jaar -na navragen bij de huisarts- zijn ze eindelijk aan de vitamine D gegaan. Inmiddels zijn het wel tachtigers....
Schermafbeelding 2017-02-01 om 19.08.37.png
Schermafbeelding 2017-02-01 om 19.08.37.png (59.47 KiB) 5583 keer bekeken
Bron; http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartik ... ine-d-126/

NickyC

Berichtdoor NickyC » Do 02 Feb 2017, 13:26

Eus schreef:
Vitamine D zit ook in spinazie ,groene kool , bloemkool, kropsla, molsla, ui , peen, aardappel, koolraap, tomaat , druif, citroen, sinaasappel, rogge , tarwe, gerst, hazelnoot en walnoot .

De grootste bron van vitamine D is het zonlicht, ons lichaam kan immers zelf vitamine D aanmaken.
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, net als de vitamine A, E en K. Het komt daarom vooral voor in vette producten zoals vettevis, vlees (lever) en eieren. Ik denk niet dat de bovenstaande producten zoveel vitamine D bevatten. Heb gezocht naar een tabel maar nog niet kunnen vinden.

Volgens Wikipedia bevatten spinazie, bloemkool, aardappels, hazelnoot en walnoot geen vitamine D. Verder heb ik geen producten gezocht.

Hallo Eus ,

ik kan mij voorstellen dat je het niet 1 2 3 kan vinden op internet , het bovenstaande is ook beknopt (wil het uitgebreider doen in het zit tussen de oren topic want het heeft verband met elkaar , de werkzame stoffen in voedsel en de opname en omzetting in het lichaam ) . Bovenstaande groenten bevatten voedingstoffen die er voor zorgen dat je lichaam optimaal vitamine D kan aanmaken en beter kan opnemen en omzetten ( ze hebben ook te maken met vitamine A,E en K ) . De voorjaarskruiden die ik noemde ook , en alle planten, metname die in de vrije natuur of buiten gekweekt zetten zonlicht om in werkzame stoffen , misschien kun je dit vertalen als voorwerk voor onze vitamine D .
Ik heb net zelf even gekeken op wikipedia (doe ik zelden) bij vitamine D en daar moet je haast wel scheikundige zijn , zover rijkt mijn kennis niet ( al was ik er op school goed in , en heb ook planten gekloond en weet wel wat van sommige stoffen ).
Mijn bron voor groeten, planten en (on)kruiden gebruik zijn oa. Mellie Uyldert, Bilz , boerenwijsheden ( metname oude wijsheden, boeren die niet hun velden onkruidvrij maken, maar weten dat bepaalde planten nodig zijn om de bodem niet uit te putten en hun oogst de juiste voedingstoffen te bieden , niet geheel onbelangrijk , want anders verander je de oogst met ook zijn werkzame stoffen , zoals vaak gebeurt met in kas gekweekt , en je kunt je afvragen welke werkzame stoffen er door de huidige wetenschap uit zijn gekomen , uit die gekweekte rassen , en hoe die overeenkomen met uit de vrije natuur ?, maar mogelijk ga ik te ver voor sommige ;) ), verder is het ervaring en uitproberen .
Hoop dat het een beetje duidelijk is ?

Groet Nicky

Eus

Berichtdoor Eus » Do 02 Feb 2017, 14:04

Hoi Nicky,

Bovenstaande groenten bevatten voedingstoffen die er voor zorgen dat je lichaam optimaal vitamine D kan aanmaken en beter kan opnemen en omzetten ( ze hebben ook te maken met vitamine A,E en K )
Dit is wezenlijk wat anders dan;
Maar bedankt voor de uitleg. Volgens mij bedoel je dat de door jouw genoemde producten rijk aan Calcium zijn en dat is van belang om vitamine D goed op te nemen.

Groeten,
Eus

NickyC

Berichtdoor NickyC » Do 02 Feb 2017, 14:34

Je hebt helemaal gelijk Eus , ik heb ze letterlijk overgenomen van Mellie Uyldert en ik begrijp zelf haar bedoeling daarmee , waarom ze deze ondervitamine D benoemt , maar dat is wat anders dan dat ze dit ook bevatten .Ik zal er beter opletten o misverstanden of onnodig zoeken te verkomen .

Groet Nicky

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 02 Feb 2017, 14:50

Hoi Eus en NickyC,
Dank voor jullie toelichting en duidelijkheid. Ik heb de informatie nog niet allemaal goed kunnen nalezen.

De Calcium heeft een belangrijke rol.
Bij het onderzoek van vitamine D is het een van de verwante testen (Verwante testen: calcium, fosfaat, PTH, magnesium) die ook mee genomen moeten worden https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319
Calcium https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=172
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Gezondheid Algemeen”