Herxheimer al 7 jaar.

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past.
Fee

Herxheimer al 7 jaar.

Berichtdoor Fee » Zo 03 Sep 2017, 14:43

Hoi ik ben Fee,

Ik denk dat jullie mij niet geloven maar ik wil dit even kwijt...Ik ben na behandeling voor mijn Lyme in een herxheimer terecht gekomen. Ik had 9 maanden doxi,metranidozol,cats claw en nog veeel meer bij een moleculair arts. Al twee keer eerder had ik een herx van een paar uur en vertelde haar dat maar ik moest doorgaan met medicatie.

Van de een op de andere dag leek het alsof mijn hoofd ontplofte. Ik kan het niet anders omschrijven. Hallicunaties,hoofdpijn,huilbuien,depressief,paniek paniek paniek. De arts zei dat dit niet kon en wilde NOG MEER antibiotica geven. Dit heb ik geweigerd.

Ik heb nu burbur geprobeerd,citroencap alles om van die herx af te komen maar niets helpt. Ik slik benzo's en antidperessiva en slaappillen. Niemand heeft een oplossing. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik euthenasie wil. Is er toevallig iemand die mij geloofd of tips heeft? Oh ja,ik ben toch weer een keer begonnen met antibiotica een paar jaar later en werd meteen dubbel zo ziek dus accuut gestaakt. :( :( :( :(

Groetjes een heel wanhopig iemand die ooit gelukkig was

Eus

Re: Herxheimer al 7 jaar.

Berichtdoor Eus » Zo 03 Sep 2017, 14:55

Wat versta jij onder een Herxheimer?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 03 Sep 2017, 14:56

Hallo Fee,
Jemig je bent in een nare gezondheidssituatie beland. Of de oorzaak een jaren lange Herxheimer reactie is kan ik niet goed beoordelen.
Informatie Stichting Tekenbeetziekten Herxheimer reactie http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/
Jarisch Herxheimer reactie
Naast de bekende bijwerkingen antibiotica kan er een forse verergering van symptomen optreden bij de start en tijdens het antibioticagebruik, een Jarisch Herxheimer reactie.

Definitie Jarisch Herxheimer reactie:
‘Een toename van de symptomen van een spirochetale ziekte (zoals syfilis, Lyme-ziekte, of relapsing fever) die zich voordoet bij sommige patiënten na het starten van behandeling met middelen die tot afsterven van spirocheten leiden. Wordt ook wel kort Herxheimer reactie genoemd’.

Een Jarisch Herxheimer-reactie wordt gezien als een aanwijzing dat de antibiotica effectief is en daarmee tevens een bevestiging van een actieve infectie; het is daarom belangrijk de behandeling voort te zetten. N.B.: een ‘herx’ reactie is geen hard bewijs voor een Borrelia infectie, omdat niemand precies weet waardoor deze reactie veroorzaakt wordt (het zou ook om een andere infectie kunnen gaan). Het moment waarop deze Herxheimer reactie kan optreden, ligt voor iedere patiënt verschillend. Ook is het mogelijk dat een Herxheimer reactie met tussenpozen optreedt. Bij een hele heftige reactie kan het nodig zijn de medicatie te staken of de dosering (tijdelijk) te verminderen. Er is ook een kans op een allergische reactie op de antibiotica en sommige symptomen van Candida infecties worden soms mogelijk aangezien voor Herxheimer reacties.
De ernstige klachten kunnen ook zijn gekomen door de medicaties die je hebt gebruikt of nog gebruikt en dat je lichaam niet goed kan ontgiften en vol is komen te zitten met toxines en neurotoxines (vergiftigingen) wat ernstige klachten kan veroorzaken.

Is het mogelijk voor je om telefonisch contact op te nemen met de Lymevereniging voor informatie of advies? https://lymevereniging.nl/lyme/contact/
Veel sterkte gewenst.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 03 Sep 2017, 15:06

Hallo Fee,

Ernstige psychische klachten kunnen ook veroorzaakt worden door Borrelia/Lyme.

Als de Lyme-bacterie zich door het lichaam verspreidt (dissemineert), kunnen diverse symptomen ontstaan. De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.

Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/symptome ... -van-lyme/
+ Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen
+ Somberheid en/of angstigheid, piekeren

Lymevereniging https://lymevereniging.nl/lyme/symptomen/
Chronische neuroborreliose

In de latere fase van de ziekte kunnen chronische ziekteverschijnselen van het centrale en perifere zenuwstelsel (chronische neuroborreliose) op de voorgrond staan. In het bijzonder een subacute/chronische hersenaandoening, ‘encefalopathie’ genaamd. Over het aantal gevallen van chronische neuroborreliose bestaat onder deskundigen geen overeenstemming. Er zijn aanwijzingen dat deze vorm van de ziekte vaak gemist wordt. De diagnostiek van ‘encefalopathie’ is vaak moeilijk, omdat het verloop sluipend is en de symptomen pas bij een goede anamnese en gedegen onderzoek aan het licht komen.

De klachten die bij de hersenaandoening ‘lyme-encefalopathie’ relatief vaak gezien worden zijn: stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, geheugenproblemen, verminderde concentratie, problemen met woordvinding, (ernstige) hoofdpijn, overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels (licht, geluid) en slaapstoornissen. Psychiatrische beelden die door ‘Lyme-encefalopathie’ kunnen worden veroorzaakt of geïmiteerd omvatten: persoonlijkheidsveranderingen, dementie, ADHD/ADD, angststoornissen, stemmingsstoornissen en psychotische stoornissen. Vaak worden tevens symptomen van een polyneuropathie zoals neurogene pijn gerapporteerd.

dr E.K. (ex-Lyme patiënt) Atypische paniekaanvallen kunnen een uiting zijn van chronische borreliose https://erwinkompanje.wordpress.com/201 ... orreliose/
Een uitdaging voor artsen en met name psychiaters om atypische paniekaanvallen te herkennen en de lijder een eerlijke kans op genezing aan te bieden.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 03 Sep 2017, 15:34

Hoi Fee,

Ik geloof je wel hoor.
Op het vorige forum was ook iemand die steeds maar zat te herxen, ze dacht dat ze misschien iets had met haar genen, heeft dat toen hier laten onderzoeken, maar ze zat op het randje dus dat kon het niet echt zijn.
Ik geloof dat het later is weggetrokken.

Maar het is wel heel erg vreemd dat iemand je extra antibioticum geeft terwijl je al ernstig a.h. herxen bent.
Het is juist bekend dat je bij ernstige herxheimers moet stoppen, misschien voor 1 dag of voor langer, en pas weer beginnen wanneer het is weggetrokken.

Bij erge hoofdpijnen kun je in de avond een tafellepel kokosolie nemen, Burrascano geeft dat advies.
En een antihistamine erbij misschien, maar juist géén samento (dat stimuleert je immuun systeem, en dat is nu juist net niet wat je nodig hebt)
mariadistelzaadtinctuur hielp bij mij ook nog wel, maar zo erg als dat jij het nu hebt, weet ik niet of zoiets nog wel helpt.

Wat erg dat je geen goede begeleiding hebt gehad bij die behandelaar.
Een vreselijke toestand

Fee

Berichtdoor Fee » Di 05 Sep 2017, 17:09

Eus schreef:Wat versta jij onder een Herxheimer?
Aanvallen die jarenlang duren en 100 keer zo ziek ben als dat ik eigenlijk was door overdosis antibiotica. Ik kan niet meer eten,hebt constant die paniekaanvallen die zo heftig zijn dat ik alleen maar een hele hoop oxazepam kan nemen en nog veel dingen meer.

Fee

Berichtdoor Fee » Di 05 Sep 2017, 17:10

Roxy schreef:Hallo Fee,
Jemig je bent in een nare gezondheidssituatie beland. Of de oorzaak een jaren lange Herxheimer reactie is kan ik niet goed beoordelen.
Informatie Stichting Tekenbeetziekten Herxheimer reactie http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/
Jarisch Herxheimer reactie
Naast de bekende bijwerkingen antibiotica kan er een forse verergering van symptomen optreden bij de start en tijdens het antibioticagebruik, een Jarisch Herxheimer reactie.

Definitie Jarisch Herxheimer reactie:
‘Een toename van de symptomen van een spirochetale ziekte (zoals syfilis, Lyme-ziekte, of relapsing fever) die zich voordoet bij sommige patiënten na het starten van behandeling met middelen die tot afsterven van spirocheten leiden. Wordt ook wel kort Herxheimer reactie genoemd’.

Een Jarisch Herxheimer-reactie wordt gezien als een aanwijzing dat de antibiotica effectief is en daarmee tevens een bevestiging van een actieve infectie; het is daarom belangrijk de behandeling voort te zetten. N.B.: een ‘herx’ reactie is geen hard bewijs voor een Borrelia infectie, omdat niemand precies weet waardoor deze reactie veroorzaakt wordt (het zou ook om een andere infectie kunnen gaan). Het moment waarop deze Herxheimer reactie kan optreden, ligt voor iedere patiënt verschillend. Ook is het mogelijk dat een Herxheimer reactie met tussenpozen optreedt. Bij een hele heftige reactie kan het nodig zijn de medicatie te staken of de dosering (tijdelijk) te verminderen. Er is ook een kans op een allergische reactie op de antibiotica en sommige symptomen van Candida infecties worden soms mogelijk aangezien voor Herxheimer reacties.
De ernstige klachten kunnen ook zijn gekomen door de medicaties die je hebt gebruikt of nog gebruikt en dat je lichaam niet goed kan ontgiften en vol is komen te zitten met toxines en neurotoxines (vergiftigingen) wat ernstige klachten kan veroorzaken.

Is het mogelijk voor je om telefonisch contact op te nemen met de Lymevereniging voor informatie of advies? https://lymevereniging.nl/lyme/contact/
Veel sterkte gewenst.
Dit bedoel ik! En dan vooral je laatste stukje, ik kan niet ontgiften en zit vol met toxines en neurotoxines. Ik heb al citroensap geprobeerd en geelwortel en burbur en pinella en het helpt allemaal niets. Hele stomme vraag hoor maar dit niet kunnen ontgiften,is dat iets anders dan een herxheimer? Want dan zou ik dus wel eens geen herxheimer kunnen hebben!!! Ik hoop dat je nog reageerd. :oops:
Laatst gewijzigd door Fee op Di 05 Sep 2017, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Fee

Berichtdoor Fee » Di 05 Sep 2017, 17:14

Sproetje schreef:Hoi Fee,

Ik geloof je wel hoor.
Op het vorige forum was ook iemand die steeds maar zat te herxen, ze dacht dat ze misschien iets had met haar genen, heeft dat toen hier laten onderzoeken, maar ze zat op het randje dus dat kon het niet echt zijn.
Ik geloof dat het later is weggetrokken.

Maar het is wel heel erg vreemd dat iemand je extra antibioticum geeft terwijl je al ernstig a.h. herxen bent.
Het is juist bekend dat je bij ernstige herxheimers moet stoppen, misschien voor 1 dag of voor langer, en pas weer beginnen wanneer het is weggetrokken.

Bij erge hoofdpijnen kun je in de avond een tafellepel kokosolie nemen, Burrascano geeft dat advies.
En een antihistamine erbij misschien, maar juist géén samento (dat stimuleert je immuun systeem, en dat is nu juist net niet wat je nodig hebt)
mariadistelzaadtinctuur hielp bij mij ook nog wel, maar zo erg als dat jij het nu hebt, weet ik niet of zoiets nog wel helpt.

Wat erg dat je geen goede begeleiding hebt gehad bij die behandelaar.
Een vreselijke toestand
dank je wel Sproetje,lief van je en zooo fijn dat je me geloofd. Ja ik snap ook niet dat ik extra antibiotica kreeg terwijl ik al tekenen van herx of vergiftiging had. Het enigste wat echt goed helpt is burbur en ik ben blij dat het bestaat. Maar ik word maar niet beter. Telkens komt het terug. :(

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 05 Sep 2017, 20:42

Hallo Fee,
Fee schreef:Dit bedoel ik! En dan vooral je laatste stukje, ik kan niet ontgiften en zit vol met toxines en neurotoxines. Ik heb al citroensap geprobeerd en geelwortel en burbur en pinella en het helpt allemaal niets. Hele stomme vraag hoor maar dit niet kunnen ontgiften,is dat iets anders dan een herxheimer? Want dan zou ik dus wel eens geen herxheimer kunnen hebben!!! Ik hoop dat je nog reageerd. :oops:
Allereerst een paar vraagjes als je dat goed vindt :): ben je voor behandeling nog bij een Lyme arts? of niet meer? Gaat de Burbur behandeling onder begeleiding van een Lyme arts? of gebruik je het op eigen initiatief?
Burbur kan effectief werken in het ondersteunen van het ontgiften van de lever, nieren en het lymfesysteem.
Hoeveel druppels neem je per keer? Hoe lang heb je het gebruikt?

Bij sommige mensen kan het lichaam (lever en nieren) de gifstoffen die door het afsterven van de Lyme bacteriën door de antibiotica in het lichaam terecht komen niet afvoeren en hopen zich op. Daardoor kunnen mensen ziek worden en voelen zich niet verbeteren met de antibiotica behandelingen.
Wanneer de lever het ontgiften van het microbiële afval niet kan bijbenen raakt het lymfatisch systeem overbelast. Naast een gerichte ondersteuning voor de lever is een consequente toepassing van een detoxificatie protocol belangrijk bij een behandeling.

Ik denk dat een Lyme arts die kennis heeft van natuurlijke middelen en protocollen (Burbur is een middel uit het Lee Cowden protocol) je het beste kan helpen en adviseren. Er gaat duidelijk het een en ander niet goed en dat moet een oorzaak hebben.

Fee

Berichtdoor Fee » Do 07 Sep 2017, 20:13

Hoi Roxy

Ja vraag maar raak hoor. ;) Ik ben niet meer bij een dokter onder behandeling en ben die burbur onder eigen initatief gestart. Je zult me wel gestoord vinden maar de eerste keer ben ik begonnen met een heel flesje. En dat hielp meteen!! Ik was zooo ziek dat ik zware medicijnen gebruikte zoals antidepressiva en ik denk wel 15 oxazepam per dag. Niet normaal,ik weet het.

Hoe dan ook,na die burbur verbeterden al mijn klachten. Na een paar maanden een flesje zat ik nog maar op 4 oxazepam per dag!! En toen heb ik dus pasgeleden teveel genomen en nu zit ik -hoera- weer af en toe aan de 10 oxazepam per dag en soms 5.

Ik ben dus bij een alternatief arts geweest die ervoor heeft gezorgd dat ik me zo ontzettend kut voel. Dat was in 2011. Van de een op de andere dag zat ik op weet ik hoeveel oxazepam per dag nadat ik 9 maanden antibiotica had gebruikt. Doxy was dat en metronidazol en ook andere dingen zoals cat's claw.

Ik durf en ga niet meer naar een Lyme arts. Deze beweerde er verstand van te hebben en heeft dit veroorzaakt in 2011. Ondertussen 5 ziekenhuizen verder maar in Duitsland hebben ze me ook nog een prednison gegeven en werd alleen maar zieker. Ik ben er zo klaar mee. Ik gebruik al jaren geen antibiotica meer maar voel me elke dag nog even kut. Hele dag door paniekaanvallen eigenlijk. En ik baal ontzettend van mezelf dat ik teveel burbur gepakt heb. Soms gaat het gelijkmatig,het rot voelen,dan krijg ik ineens weer een soort aanvallen vanuit het niets waardoor ik 5 oxazepam tegelijk moet pakken. Het is een lijdensweg. Sorry voor het hele verhaal.

Ik denk niet dat iemand me nog kan helpen. Ik heb een man van de lymevereniging gemailt maar die heeft niet meer terug gemailt. Misschien dat ik zelf nog een detox protocol kan volgen maar ik heb echt geen flauw idee hoe dit werkt. Hete baden of drupjes citroensap doen echt niets af. Ik ben veels te ziek. De klachten die ik heb liegen er niet om. Soms vergeet ik zoveel dat ik haast denk Altzeimer te hebben :( Bijna alle klachten van neuroboleriosa komen bij mij voor. Maar ik denk dat de Lyme zelf echt al dood is maar ik dus zoals jij zegt met gifstoffen zit. Maar is die gifstoffen iets anders als een herxheimer? Dat zou ik heel graag willen weten.
Laatst gewijzigd door Fee op Vr 08 Sep 2017, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Lyme Café”