Heb ik lyme?

FML

Heb ik lyme?

Berichtdoor FML » Za 30 Sep 2017, 18:35

Ongeveer 9 jaar geleden zag ik een teek rechtsonder mijn navel. Die heb ik weggehaald maar vervolgens kreeg ik toch dat rode plek die steeds groter werd. Ben toen naar de huisarts gegaan. Die heeft mij medicijnen gegeven waarvan ik uitga dat het antibiotica was. Ik was toen helemaal niet mee bezig en heb niet eens opgelet wat voor medicijnen ik had gekregen. Was toen 16 jaar oud trouwens.

Hierna heb ik nooit opvallende klachten gehad die ik kan relateren aan lyme. Ik heb vrij vaak hoofdpijn en vroeger had ik ook weleens migraine, maar geen idee of dit iets mee te maken heeft.

Sinds een maand geleden begon ik echter vage klachten te krijgen en er lijkt steeds nieuwe bij te komen. Het begon met op willekeurige momenten een soort van zweverig gevoel in mijn hoofd gepaard met wat ik het beste kan uitleggen als "Electrische schokjes door mijn hoofd"

Nu een maand later zijn dit mijn klachten:
  1. Verhoogde hartslag
  2. Soms druk in hoofd zittend
  3. Soms druk in hoofd/zwart zien bij opstaan vanuit een zittende positie
  4. Soms tintelende lippen.
  5. 1x tintelingen in mijn rechter onderarm en rechter onderbeen die 6 uur aanhielden.
  6. Soms pijn in armen met spiertrekkingen.
  7. Vermoeid
  8. Moe/kortademig bij lichte inspanning zoals lopen of fietsen
  9. Maag klachten: Vaak knorrende maag met een strak gevoel rond mijn middenrif/maaggebied.
  10. Darmklachten: Pijntjes onderbuik, onregelmatige ontlasting.
  11. Slaapproblemen: Geen moeite met in slaap vallen, maar wel met uitslapen. Wordt heel vroeg vanzelf wakker(rond 5-6 uur). Voor deze klachten had ik het tegenovergestelde. Ik kon met heel veel moeite op tijd uit mijn bed.
  12. Gaapaanvallen: Soms moet ik binnen een tijdsbestek van een kwartier meerdere keren achter elkaar gapen.
  13. Slechte eetlust en 5 kg afgevallen in de afgelopen 3 weken.
  14. 1x een angstaanval gehad. snelle hartslag met tintelingen in armen en benen.
  15. Soms een zwak gevoel. Alsof alle energie uit mijn lichaam is gezogen. Dit ging gepaard met oorsuizen en hoofdpijn aan de rechterkant van mijn hoofd.
  16. Pijntjes bij borstbeen, tussen schouderbladen. Eigenlijk overal in mijn romp.

Dit is echt een lijst van vage klachten en ik heb geen idee wat ik ervan moet vinden. Huisarts zegt dat het hyperventilatie is, maar ik ben hier niet voor getest. Wel een ECG en ECHO gehad om hartproblemen uit te sluiten. Ook Is mijn bloed getest op tal van dingen, maar alles was goed. Ik heb afgelopen donderdag mijn bloed laten prikken voor lyme. Uitslag krijg ik aanstaande week. Echter heb ik wat gelezen en het wat ik begrepen heb is dat ze ene "Elisa" test uitvoeren en dat zou niet betrouwbaar zijn.

Wat denken jullie? Zouden mijn klachten door lyme kunnen komen? Welke vervolgstappen raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Eus

Re: Heb ik lyme?

Berichtdoor Eus » Za 30 Sep 2017, 18:47

Het eerste wat ik dacht met lezen van je klachtenlijst was hyperventilatie.... Waarom zou het dat niet kunnen zijn? Waarom laat je je daar niet op onderzoeken?

FML

Berichtdoor FML » Za 30 Sep 2017, 19:14

Eus schreef:Het eerste wat ik dacht met lezen van je klachtenlijst was hyperventilatie.... Waarom zou het dat niet kunnen zijn? Waarom laat je je daar niet op onderzoeken?

Mijn huisarts heeft het nog niet voorgesteld. Ik zal de volgende keer zelf vragen of we dat kunnen laten testen. Volgens mij wordt dat gedaan dmv hyperventilatie provocatietest toch?

Ikzelf ben niet overtuigd van dat ik zou hyperventileren omdat ik het afwezig/zweverig/drukkend gevoel in mijn hoofd 24 uur heb. Soms is het wat minder en soms wat meer maar het is altijd aanwezig. Ook als ik de ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen uitvoer die ik bij de fysiotherapeut geleerd heb. Niks lijkt ertegen te helpen.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 30 Sep 2017, 19:24

Volgens mij heb je 24/7 klachten bij chronische hyperventilatie.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 30 Sep 2017, 20:19

Bij hyperventilatie kun je ongelooflijk veel klachten hebben, datzelfde geldt voor Lyme. Maar met name de klacht tintelende lippen en veel gapen heb ik nooit eerder bij Lyme van gehoord en vind ik juist heel passend bij chronische hyperventilatie.

FML

Berichtdoor FML » Za 30 Sep 2017, 20:24

Eus schreef:Bij hyperventilatie kun je ongelooflijk veel klachten hebben, datzelfde geldt voor Lyme. Maar met name de klacht tintelende lippen en veel gapen heb ik nooit eerder bij Lyme van gehoord en vind ik juist heel passend bij chronische hyperventilatie.

Ik hoop dat het CHV is wat dat is veel en veel beter dan Chronische lyme als ik het zo lees!

Ik ga het aanstaande week met mijn huisarts bespreken en dan zien we wel wat er uit komt. In ieder geval bedankt voor je hulp.
Laatst gewijzigd door FML op Za 30 Sep 2017, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 30 Sep 2017, 20:56

Volgens mij behandelen zgn. psychosomatische fysiotherapeuten ook hyperventilatie; http://www.psychosomatischefysiotherapie.nl

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”