Kunnen we nog zonder?

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Roxy

Re: Kunnen we nog zonder?

Berichtdoor Roxy » Vr 04 Nov 2016, 16:05

Verslaafd aan mobiel achter het stuur http://www.telegraaf.nl/digitaal/269540 ... uur__.html
Verslaafd aan mobiel achter het stuur

AMSTERDAM - Iedereen weet dat het gevaarlijk is en toch doen veel mensen het: hun telefoon gebruiken achter het stuur. Wie rijdend append een ongeluk veroorzaakt, draait zelf voor de kosten op. En überhaupt is een ongeluk een schrikbeeld. Waarom laten chauffeurs zich dan toch zo afleiden door hun mobiel? “We hebben allemaal het gevoel dat het wel moet kunnen”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

“De kans dat je bij een ongeluk betrokken bent, is klein. En dus doe je het de volgende keer weer. Het gevaar wordt onderschat.””

Wat meespeelt is dat mensen verwachten snel reactie te krijgen op berichten, vervolgt hij. “De mentaliteit van meteen reageren is sterk. We zijn ook een beetje verslaafd, ieder piepje geeft een adrenalinestoot.”

Herm Kisjes behandelt mensen met problemen met sociale media en smartphones, en schreef er een boek over. “De telefoon is een heel aantrekkelijk ding”, zegt hij. “In contact met anderen zijn geeft een goed gevoel, omdat je erbij hoort. Dat zet door in de slaapkamer, tijdens het eten, tijdens gesprekken en in de auto.”

Verkeerspsycholoog Tertoolen pleit voor een wetsaanpassing, zodat het verboden wordt om de telefoon stilstaand in de file of bij een verkeerslicht te gebruiken. “Kop-staartbotsingen komen voor een belangrijk deel door het gebruik van mobiele telefoons. Chauffeurs letten dan niet op en zijn met hun gedachten vaak meer bij hun berichtjes dan met het verkeer.”

Het probleem is dat het normaal gevonden wordt, zegt de psycholoog. “We zouden elkaar er meer op moeten aanspreken en het telefoongebruik in de auto moeten afkeuren. En apparaatjes die ervoor zorgen dat je je telefoon enkel kunt gebruiken in de handsfree-stand, zoals de Safe Drive Pod, vind ik een goed begin.”
Hoe #zot Afbeelding is dit? Ik blijf mij hier over verbazen.
Ook op de fiets, de scooter zijn best veel mensen druk bezig met hun Iphone en letten totaal niet op het overige verkeer en de andere verkeersdeelnemers. Er ontstaan daardoor vaak bijna-ongelukken.
Je moet er goed op bedacht zijn en het vraagt bij mij in ieder geval extra concentratie als ik met de fiets deelneem aan het verkeer.

In de afgelopen tijd weer een aantal keren 'verplicht' moeten stappen in het drukke dagelijkse leven/maatschappij buiten de deur voor afspraken en heb ik mij ook regelmatig weer verbaasd over een #wereld waar ik niet -meer- bij lijk te horen :D? Ik denk wel eens even... mis ik iets :lol: ;) :?? of is de wereld buiten meer en meer 'gekker', onpersoonlijker aan het worden? en missen mensen meer en meer sociale vaardigheden?

Een best groot deel van de mensen van alle leeftijden in de maatschappij, op straat, in de winkels, op de drukke stations, bij een verjaardag, etentje in een restaurant, lijken vastgeplakt te zitten aan de Iphone? het apparaat zit steevast in de handen geklemd, ligt binnen handbereik op de bank of tafel, gaat mee naar bed, wordt bij elk 'bliepje' gecheckt, onder het motto dat je '24hrs online en bereikbaar moet/wilt zijn'..?
En als je het scherm kan zien van degenen naast je in de trein.. waar is men allemaal zo druk mee? Met appen, twitteren, facebooken, nieuws checken, en op van alles reageren...
Pfff, doodmoe zou ik er van worden :D 8-)!

#Keuzes maken.. ik wil daar niet bij horen en dat bevalt mij uitstekend :D 8-)! Er zijn voor mij veel andere dingen belangrijker dan de Iphone om je bezig mee te houden :D!
Bij de halve rondjes Nederland moeten maken met het OV geniet ik van de mooie en verschillende landschappen, luchten die te zien zijn en voorbij komen. In dit jaargetijde, de herfst, zijn dat vooral de mooie verschillende kleuren van de bomen, de mooie luchten/wolken, het mysterieuze/sprookjesachtige landschap bij de polders en of bij het water of de rivieren dat ontstaat met lage mist en de zon die er boven of door schijnt #prachtig!
De mensen die met de neus in de Iphone zitten missen al dat moois :D!
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 18 Aug 2017, 15:29

Afbeelding
Trouw
7 februari 2017
Voor sommigen gaat het echt niet: één dagje zonder telefoon https://www.trouw.nl/home/voor-sommigen ... ~a038582e/

En als het een beetje beter met je gaat vinden sommige mensen dat je ook weer wat meer bereikbaar moet zijn en mee moet doen aan de moderne tijd..? bijvoorbeeld aansluiten bij verschillende WhatsApp-groepjes? 8-) :? #is handig en gezellig vindt men
Nee ga ik niet aan meedoen :D #lekker rustig.

NRC
1 december 2016
Gek van de appgroep https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/01/gr ... 3-a1534507
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 13 Dec 2017, 20:54

NOS Nieuws
13 december 2017
Advies om bijziend kind te voorkomen: weg van telefoon en naar buiten
Bijziendheid nieuwe epidemie onder kinderen :?
Steeds meer kinderen worden bijziend en dreigen in toekomst slechtziend of zelfs praktisch blind te worden. Daarvoor waarschuwt Caroline Klaver, hoogleraar oogheelkunde aan het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum.

Kinderen lopen het risico doordat ze weinig buitenspelen en de hele dag achter een telefoon, tablet of boek zitten. Door het vele dichtbij kijken kan de oogbol, die normaal rond is, op termijn ovaal worden en kunnen cellen die licht moeten opvangen achter in het oog beschadigd raken.
"De helft van de twintigplussers is inmiddels bijziend en dat neemt alleen maar toe als we zo doorgaan"
- Edith Mulder, directeur Oogfonds
Lees meer gehele artikel; Bron https://nos.nl/artikel/2207411-advies-o ... uiten.html

Oogfonds https://oogfonds.nl/
Gezonde kinderogen; Bron https://oogfonds.nl/projecten-nieuws/ge ... inderogen/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 18 Dec 2017, 18:20

AD
14 december 2017
Leraren waarschuwen voor gebruik smartphone: slechte concentratie en lagere cijfers
Smartphones leiden tot slechtere concentratie in de klas, lagere cijfers en een verminderde taal- en leesvaardigheid bij middelbare scholieren. Bijna alle docenten vinden dat hun leerlingen veel tijd op sociale media doorbrengen.
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.ad.nl/binnenland/leraren-wa ... ~af08732b/

Leerlingen hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie
Te weinig interactie
De sociale omgang lijdt volgens de leraren onder het massale gebruik van de mobieltjes. ,,Ze hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie. In de pauze zie ik dat ze als musjes naast elkaar zitten te communiceren met hun apparaat in plaats van met elkaar.'' Het gevolg is dat ze moeilijk diepgaande contacten leren aangaan. ,,De virtuele wereld lijkt veel belangrijker te zijn dan de echte wereld om hen heen. Ze zien hun omgeving niet .''

Om het gebruik van de mobieltjes op school in de perken te houden, heeft het gros van de middelbare scholen regels ingesteld. Twee derde van de docenten geeft aan dat leerlingen alleen tijdens specifieke opdrachten de smartphone mogen gebruiken. Soms mogen ze muziek luisteren. Op andere scholen moeten de telefoons in de tas blijven of bij de docent worden ingeleverd. ,,De paniek (soms agressie) als de telefoon wordt ingenomen, al is het maar alleen voor de rest van het lesuur'', constateert een leraar.

1 op de 4 leraren vindt dat ouders een belangrijke rol spelen om het smartphonegebruik van de kinderen in goede banen te leiden. Het gebeurt te vaak dat juist ouders hun kinderen onder schooltijd bellen of appen. Ook vinden leraren dat ouders thuis duidelijke regels moeten instellen, bijvoorbeeld geen mobieltje tijdens het huiswerk maken en slapen.
:? :roll: de paniek (soms agressie) bij (jonge) mensen als de telefoon is vergeten om mee te nemen.
Een paar keer meegemaakt in het OV hoe iemand helemaal uit het dak ging (paniek) als de telefoon was vergeten en de conducteur de treinkaart wil controleren -een dood normale vraag, toch?- en de conducteur agressief werd benaderd en als het ware werd afgebekt.

Tja, ik ben en blijf regelmatig verbaasd :? :) als ik buiten de deur kom en in het in het openbare maatschappelijke leven stap.

Terug naar “Off-Topic Café”