Dikke rood/blauwige knieholte, uiting van een Herxheimer reactie?

Sproetje

Dikke rood/blauwige knieholte, uiting van een Herxheimer reactie?

Berichtdoor Sproetje » Wo 07 Mar 2018, 16:19

Gisterochtend werd ik wakker met een pijnlijk linkerbeen na een nacht slecht geslapen met pijn in linker heup
Kon dit been niet meer buigen, het hele been deed pijn
Moest de hele dag met een stijf been lopen
Had ook erge hoofdpijn

Vandaag was het er nog steeds maar in mindere mate, kon eindelijk goed ik de spiegel kijken wat het nu was.
Het zag er dik uit en was rood met een beetje blauwig.

Nu vroeg ik me af of dit een uiting zou kunnen zijn v.e. Jarisch-Herxheimer reactie?
Ik heb dit nog nooit gehad, en vraag me af of je altijd als herxheimer reactie de lymeklachten verergeren, maar dit kende ik nog niet als lyme klacht bij mezelf.

Roxy

Re: Dikke rood/blauwige knieholte, uiting van een Herxheimer reactie?

Berichtdoor Roxy » Wo 07 Mar 2018, 17:01

@Sproetje,
Kan het een ACA zijn? of een terugkerende EM plek? Bron; https://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/
Of een herinfectie zijn als gevolg van een nieuwe teken-/(nimfen)beet?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 11 Mar 2018, 18:59

Dank voor je bericht, maar die had ik al gelezen, mijn vraag gaat over een herxheimer.

Ben zelf maar eens op zoek gegaan

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5239707/

Once inside, PMN spirochetes probably provoke more severe inflammation. Studies of phagocytosis of spirochetes by mononuclear cells in vitro suggest roles for mononuclear phagocytes in pathogenesis of the JHR.64,77
[.....]
With the discovery that plasma cytokines rise in the JHR, it was inevitable that an analogy was drawn between the JHR and septic shock caused by other bacteria. The systemic inflammatory response syndrome of sepsis is similar in both conditions.
[.....]
Intensification of skin rashes occurs in syphilis and LD
[.....]

Spirochetes of LD need 48–72 hours of exposure to antibiotics before they die,85 ruling out a rapid lethal antibiotic effect.

Moon

Berichtdoor Moon » Ma 12 Mar 2018, 14:49

Hoihoi,

Ik kan uit ervaring spreken dat mijn herxheimers ook gepaard gaan met huidklachten erbij, in mijn geval dan kleine exeem achtige plekken op vingers ,ellebogen en knieholtes.
Zal bij iedereen wel anders liggen, maar ondertussen mijd ik iedere vorm van ab op dit moment.
Met name hoofdpijn, en neurologische uitingen bij mijn herxen.
Blauwe dikke pijnlijke plekken nog niet gehad, maar lijkt mij ook een uiting van de infectie, zeker als het gepaard gaat met echte herxklachten.
Je voelt het zelf het best ;)

Betrrschap!

Groetjes Moon.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”