Hoi allemaal, Alvast bedankt voor het bekijken van mijn post.
2 Jaar geleden ben ik door minimaal 15 tal teken gebeten in de Ardenne tijdens het hiken. Ik heb ze allemaal verwijderd en het waren voornamelijk nimfen(hele kleintjes). Ik heb de dagen er na gecontroleerd op reacties maar ik heb geen typische rode cirkel met nog een 2e circel gezien. ( erythema migrans)
Wel had ik een beet die ontstoken raakte en ik zag dat er nog een zwart puntje in zat (misschien een overblijfsel van een teek?) Ik heb de foto's aan mijn dokter laten zien. Deze vertelde mij geen zorgen te maken.
Ik heb geen ervaring met Lyme dus ik hoor graag jullie mening! En hoe ik nu verder moet met uitzoeken.
alvast enorm bedankt.
Jullie mening?
Re: Jullie mening?
Welkom op het forum.
Gemiddeld is 1 op de vijf teken besmet met de Borrelia-bacterie......daarnaast zijn het "wandelende dierentuinen" en bevatten ze nog veel meer ziekteverwekkers. Op de ziekte van Lyme kun je je laten testen (met een onbetrouwbare test) maar op andere teken-overdraagbare aandoeningen wordt meestal niet gecheckt.
Een EM wordt meestal groter na verloop van een aantal dagen, dat is niet wat ik op jou foto's zie.
Misschien kun je iets meer vertellen over je klachten, wanneer die ontstaan zijn en welke deze zijn?
Gemiddeld is 1 op de vijf teken besmet met de Borrelia-bacterie......daarnaast zijn het "wandelende dierentuinen" en bevatten ze nog veel meer ziekteverwekkers. Op de ziekte van Lyme kun je je laten testen (met een onbetrouwbare test) maar op andere teken-overdraagbare aandoeningen wordt meestal niet gecheckt.
Een EM wordt meestal groter na verloop van een aantal dagen, dat is niet wat ik op jou foto's zie.
Misschien kun je iets meer vertellen over je klachten, wanneer die ontstaan zijn en welke deze zijn?
Karlijn, op de door geplaatste bovenste foto meen ik te zien dat die rode vlek groter is geweest en al iets begint te vervagen.
Ik zou zo snel mogelijk een Lymetest bij jouw huisarts aanvragen.
Je beschrijft jouw klachtenbeeld (nog) niet maar het is wel zo dat forumleden aan de hand hiervan niet kunnen diagnosticeren.
Blijven afwachten lijkt me niet verstandig.
Henriëtte
Je beschrijft jouw klachtenbeeld (nog) niet maar het is wel zo dat forumleden aan de hand hiervan niet kunnen diagnosticeren.
Henriëtte
Ieder EM is anders, ik zou persoonlijk de bovenste als redelijk klassiek EM kunnen zien, en de tweede zou mogelijk een a typisch EM kunnen zijn, hetzij iets aan de kleine kant.
Zou het een allergische reactie zijn, had je met 15 beten er wel een paar meer gehad.
Sommige EM’ s blijven lang, andere kort.
Je zou ze kunnen aftekenen met een pen of stift om te kijken of ze kleiner of juist groter worden.
Zou het een allergische reactie zijn, had je met 15 beten er wel een paar meer gehad.
Sommige EM’ s blijven lang, andere kort.
Je zou ze kunnen aftekenen met een pen of stift om te kijken of ze kleiner of juist groter worden.
Bedankt allemaal voor uw reactie! Ik reageer wat later aangezien ik van canada naar nederland aan het reizen was.
Aangezien mijn ziekte verloopt nogal chaotisch is gegaan (meerdere diagnoses en verhuizen van belgie naar canada) ben ik een bestandje bij gaan houden met datas, diagnoses en veel voorkomende klachten. Dit is de samenvatting waarvan ik nu zo'n twee a drie jaar last van heb
Daarbij gegeven dat ik elk jaar twee keer op backpacking vakanties ging, dus genoeg kans op niet ontdekte teken. Tegenewoordig hike ik niet meer.
Gediagnosticeerd:
Astma
Chronische sinusitus
Burnout
Irritible bowl syndrome
Depressie
Angst stoornis
dermographism
Koortslip
Last van:
Uitgeput, snel moe
Down, depressie
Sommige dagen extreem moe, andere minder
Nekpijn (door stress?)
Schouders, boven in rug strak en gespannen
Ineens aanvallen dat ik me moe voel, heel slap, gevrichten voelen als spaghetti
Of ineens heel opgejaagd, als 10 koppen koffie, trillende vingers. Of beide tegelijk
Nul libido
Stekend/strak gevoel rond hart/longen (niet voor lang)
Soms hart kloppingen
Snachts veel zweten. Zelfs met 14 graden in bed en 1 deken
Periodes van hevige nek krampen en stijve nek.
Periodes met vaak hevige maagzuur
1 wervel erg gevoelig
Soms gevoelig voor licht, vaak gepaard met vermoeidheid en hoofdpijn
Jaar geleden veel periodes waarin ik niet scherp zag, moeite met ogen focussen
Vaak duizelig na opstaan, zwart voor ogen/tunnel visie (bloeddruk is goed)
Zwaardere ademhaling (voeld niet als astma, adem testen zijn perfect, niks op te zien)
Hoofdpijn (al heel lang. Door stress hoogst waarschijnlijk)
Vaak opgeblazen gevoel in darmen
Paniek aanvallen, benauwd, opgesloten, hyperventilatie
Ongefocussed, concentratie verlies
Angst aanvallen. Duizelig, opgejaagd, trillen, concentratie verlies
Grote tenen lichtelijk slapend gevoel (al heel lang, sinds ik 10 jaar ben)
Nog nooit getest voor lyme, de dokter in belgie zei na al die beten dat ik mij geen zorgen hoefde te maken aangezien dat bijna nooit voorkomt.
Normale bloedtesten zijn allemaal goed. Afgelopen 2 jaar wel twee keer een longonsteking, behandeld net antibiotica.
Hopelijk niet te veel getypt! Nogmaals bedankt voor de reacties
Aangezien mijn ziekte verloopt nogal chaotisch is gegaan (meerdere diagnoses en verhuizen van belgie naar canada) ben ik een bestandje bij gaan houden met datas, diagnoses en veel voorkomende klachten. Dit is de samenvatting waarvan ik nu zo'n twee a drie jaar last van heb
Daarbij gegeven dat ik elk jaar twee keer op backpacking vakanties ging, dus genoeg kans op niet ontdekte teken. Tegenewoordig hike ik niet meer.
Gediagnosticeerd:
Astma
Chronische sinusitus
Burnout
Irritible bowl syndrome
Depressie
Angst stoornis
dermographism
Koortslip
Last van:
Uitgeput, snel moe
Down, depressie
Sommige dagen extreem moe, andere minder
Nekpijn (door stress?)
Schouders, boven in rug strak en gespannen
Ineens aanvallen dat ik me moe voel, heel slap, gevrichten voelen als spaghetti
Of ineens heel opgejaagd, als 10 koppen koffie, trillende vingers. Of beide tegelijk
Nul libido
Stekend/strak gevoel rond hart/longen (niet voor lang)
Soms hart kloppingen
Snachts veel zweten. Zelfs met 14 graden in bed en 1 deken
Periodes van hevige nek krampen en stijve nek.
Periodes met vaak hevige maagzuur
1 wervel erg gevoelig
Soms gevoelig voor licht, vaak gepaard met vermoeidheid en hoofdpijn
Jaar geleden veel periodes waarin ik niet scherp zag, moeite met ogen focussen
Vaak duizelig na opstaan, zwart voor ogen/tunnel visie (bloeddruk is goed)
Zwaardere ademhaling (voeld niet als astma, adem testen zijn perfect, niks op te zien)
Hoofdpijn (al heel lang. Door stress hoogst waarschijnlijk)
Vaak opgeblazen gevoel in darmen
Paniek aanvallen, benauwd, opgesloten, hyperventilatie
Ongefocussed, concentratie verlies
Angst aanvallen. Duizelig, opgejaagd, trillen, concentratie verlies
Grote tenen lichtelijk slapend gevoel (al heel lang, sinds ik 10 jaar ben)
Nog nooit getest voor lyme, de dokter in belgie zei na al die beten dat ik mij geen zorgen hoefde te maken aangezien dat bijna nooit voorkomt.
Normale bloedtesten zijn allemaal goed. Afgelopen 2 jaar wel twee keer een longonsteking, behandeld net antibiotica.
Hopelijk niet te veel getypt! Nogmaals bedankt voor de reacties
Hoi Karlijn,
Sterkte met je verhuizing.
Maar wat die ronde vlek betreft, dat kan ook een EM zijn, er bestaan niet alleen maar de klassieke EM's, er zijn meerdere soorten.
Een ronde vlek is er eentje van.
https://phpa.health.maryland.gov/OIDEOR ... _FINAL.pdf
Hier een paar voorbeelden van het CDC:
https://www.cdc.gov/lyme/signs_symptoms/rashes.html
Het Nederlandse RIVM heeft er tegenwoordig ook een rooie vlek bij staan:
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziekte_van_Lyme
(Er staat een cm bij, maar de grootte is niet zo van belang)
Als ik jou was zou ik eerst zsm. een Elisa test voor lyme aanvragen bij je huisarts.
Met een lijstje van je klachten erbij (zo heb ik het ook gedaan destijds, toen mijn huisarts weigerde een test te laten afnemen)
In principe mag het niet geweigerd worden, want je betaald alles zelf tegenwoordig.
Deze vlek en een geschiedenis van tekenbeten met al je reeds bestaande klachten lijkt me dat het meest verstandige om mee te beginnen.
Maar wat die ronde vlek betreft, dat kan ook een EM zijn, er bestaan niet alleen maar de klassieke EM's, er zijn meerdere soorten.
Als ik jou was zou ik eerst zsm. een Elisa test voor lyme aanvragen bij je huisarts.
Met een lijstje van je klachten erbij (zo heb ik het ook gedaan destijds, toen mijn huisarts weigerde een test te laten afnemen)
In principe mag het niet geweigerd worden, want je betaald alles zelf tegenwoordig.
Deze vlek en een geschiedenis van tekenbeten met al je reeds bestaande klachten lijkt me dat het meest verstandige om mee te beginnen.
Sproetje schreef:Hoi Karlijn,
Bedankt voor uw reactie! Ik zal er goed achteraan gaan. Helaas ben ik voor nu alleen in Nederland verzekerd, maar ik ga toch een afspraak plannen want ik lees inderdaad dat er niet veel verzekerd word. Ook bedankt voor de links, die zijn erg duidelijk.
Eus schreef:Welkom op het forum.
Hoi Eus,
boven staan de klachten die ik momenteel heb. de EM is niet veel groter geworden dan dit.
Henriëtte schreef:Karlijn, op de door geplaatste bovenste foto meen ik te zien dat die rode vlek groter is geweest en al iets begint te vervagen.
Henriëtte
Hoi Henriette, ik heb inmiddels alles omschreven, hopelijk helpt dat wat. Mij heeft het zeker geholpen..
Inmiddels laten onderzoeken via de huisarts. De arts die de uitslag gaf zei "100% zeker dat je geen lyme hebt, geen zorgen meer maken."
Vermoeidheid blijft helaas wel aanhouden.. huidige diagnose: stress.
Wat denken jullie? Ik heb me er al zo vaak bij neergelegd. Ik heb gewoon weinig energie. Ouderdom?
Vermoeidheid blijft helaas wel aanhouden.. huidige diagnose: stress.
Wat denken jullie? Ik heb me er al zo vaak bij neergelegd. Ik heb gewoon weinig energie. Ouderdom?

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”