Onderlinge beschaafde discussies kunnen interessant zijn, niks mis mee.
Precies en juist daar ontbreekt het momenteel aan!
Onderlinge beschaafde discussies kunnen interessant zijn, niks mis mee.
Klinkt leuk voor mensen die te weinig van de materie weten. Wij zitten in Nederland en niet in de VS en de praktijk geldt dat geen enkele Lyme test 100% betrouwbaar is.Schriftelijke verklaring bij Lyme-test
De huidige Lymetesten zijn onbetrouwbaar in vroege, maar vaak ook in latere stadia van de ziekte. Niet elke zorgverlener is hiervan op de hoogte. Om te voorkomen dat zorgverleners en patiënten blind vertrouwen op de uitslag van een Lymetest, zal het expertisecentrum alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat het in Nederland, zoals nu al het geval is in verschillende staten in de VS, verplicht wordt dat een zorgverlener bij de uitslag van een Lymetest de volgende schriftelijk verklaring aan de patiënt verstrekt:
'Uw zorgverlener heeft bloedonderzoek aangevraagd om vast te stellen of u de ziekte van Lyme hebt. De huidige tests voor Lyme zitten er geregeld naast. Dit betekent onder andere dat een negatieve testuitslag geen zekerheid biedt dat u niet de ziekte van Lyme heeft.'
De huidige diagnostische tests om te onderzoeken of iemand Lyme heeft, hebben enkele belangrijke beperkingen. Ze zijn ongevoelig in de vroege fase van de ziekte en maken bij langdurige klachten niet goed onderscheid tussen een doorgemaakte en actieve lymeziekte.
Een diagnostische test die wel gevoelig is tijdens een beginnende Lyme-infectie die goed onderscheid maakt tussen een oude en actieve infectie zou een goede aanvulling zijn op bestaande tests. Van cellulaire tests wordt gezegd dat die deze eigenschappen hebben. Binnen het Victory-onderzoek wordt onderzocht of cellulaire tests van aanvullende waarde zijn in het stellen van de diagnose lymeziekte. Victory staat voor Validation of Cellular tests for Lyme borreliosis.
Samen met de patiëntenvereniging hebben de onderzoekers verschillende cellulaire tests gekozen, zoals de Elispot en LTT, die worden meegenomen in het validatieonderzoek.
Publicatie in Journal of Clinical Microbiology; lees meer Bron http://jcm.asm.org/content/early/2018/0 ... l.pdf+htmlThijsen: “De nieuwe test meet de activiteit van bepaalde afweercellen in het bloed. Met ons onderzoek tonen we aan dat de test geen verschil kan maken tussen huidige actieve Lymeziekte van het zenuwstelsel en oude infecties met de Lymebacterie. Veel mensen met ernstige klachten zijn ten einde raad en laten hun bloed testen met dit soort ‘cellulaire’ testen bij commerciële laboratoria in bijvoorbeeld Duitsland. Ze hopen zekerheid te krijgen en daarmee kans op een behandeling die hen geneest. Dat kan ik heel goed begrijpen, juist daarom blijven we ook doorzoeken naar testen die wél zekerheid kunnen geven”.
Kees: 'de samenwerking met onderzoekers en artsen is plezierig. Er moet sprake zijn van wederzijds vertrouwen en wat heel belangrijk is als je een verschil van mening met elkaar hebt dat je het altijd respectvol houdt en dat je het nooit op de man of vrouw speelt.'
Tevens het citaat van Humber Tan vond ik erg goed: "Het is natuurlijk wel erg armoedig dat sommigen naar het Buitenland moeten om een diagnose te krijgen".
Cesar schreef:Toevallig zag ik de link over lyme, rtl late night, Humberto Tan met Floortje D.
Hiernaast de jonge vrouw Lideweij die ik ook herkende van de "actiegroep".
https://www.youtube.com/watch?v=XLfM3tONOjU
Vanaf negende minuut, zegt Lideweij, geen rode kring, diagnose Buitenland etc... Arts heeft haar dit geadviseerd aangezien ze daar verder zijn...Tevens het citaat van Humber Tan vond ik erg goed: "Het is natuurlijk wel erg armoedig dat sommigen naar het Buitenland moeten om een diagnose te krijgen".
Afgezien van de discussie op deze site mbt tot bestuursvorming (waar ik geen flauw benul van heb) niet verkeerd dat Lyme meer in de aandacht komt. Hoop dat ze het beste voor hebben met de vereniging en ik persoonlijk zou kiezen voor samenwerken, maar goed het lijkt inmiddels wel politiek...
Wel een sterk punt van Lidewij aan het einde van de uitzending waar ze nog even een momentje vraagt
wat bijna niet meer kan... aan het eind van bovenstaande link.
Citaat: Uw onderzoek is voor mensen die positief op Lyme getest zijn in Nederland, Rode Kring hebben gehad.. Wat gebeurt er met al die honderden Lyme-patiënten in Nederland die geen rode kring krijgen zoals "Lideweij zichzelf omschrijft, in Nederland, wel een rode vlek maar negatief getest op Lyme, hoe dan... Die vallen geeft ze aan dan weer buiten het onderzoek... Kijk hoe naar de reactie... en concludeer zelf hoe het tot op heden is gegaan.
Nederlands onderzoek publicatie 26 januari 2018
'Actieve ziekte van Lyme van het zenuwstelsel kun je niet aantonen met een ELISpot-test, zo stellen onderzoekers van het RIVM en het Diakonessenhuis Utrecht deze week in Journal of Clinical Microbiology'; lees meer; Bron https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... nuwstelsel
https://www.youtube.com/watch?v=RFXZlICtzZ4 Koffietijd [b]13/7/2017 gaat beter door behandeling anti-biotica en natuurgenezing, wel weer in Duitsland....[/b]
Ik vind het onwenselijk dat een Lymepatiënten organisatie een actiegroep is. Mijn voorkeur gaat uit naar een Lymepatiënten organisatie die de belangen van mensen met de ziekte van Lyme en chronische Lyme op een andere en professionele wijze vertegenwoordigt.
Promovendus Ewoud Baarsma houdt zich bezig met de opzet en uitvoering van de Victory studie. Een belangrijke hoeksteen van de diagnostiek van de ziekte van Lyme zijn antistoftesten. Deze zijn enerzijds niet gevoelig vroeg in de ziekte en anderzijds maken zij slecht onderscheid tussen een oude doorgemaakte of juist actieve infectie. Hierdoor is er bij sommigen patiënten vraag naar andere testen, zoals cellulaire testen, en wijken patiënten soms hiervoor uit naar het buitenland.
Van cellulaire testen wordt gesteld dat deze de mogelijkheid bieden om onderscheid te maken tussen een oude en een actieve infectie met de Borrelia-bacterie. Om die reden stelde het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum een onderzoeksconsortium samen (RIVM, Radboudumc en AMC) dat, in samenwerking met de Nederlands Vereniging voor Lymepatiënten en de Stichting Tekenbeetziekten een selectie van de huidige cellulaire testen gaat valideren en onderzoeken. Dit onderzoek geeft beter inzicht in de waarde van het diagnostische arsenaal voor de ziekte van Lyme en draagt daarmee direct bij aan de verbetering van de diagnose van de ziekte van Lyme.
Waarom heeft het zo lang geduurd?
Vanuit verschillende disciplines (onderzoekers, artsen, beleidsmakers en patiënten) wordt naar Lymeziekte problematiek gekeken. Er waren verschillende ideeën over wat het Lymeziekte-expertisecentrum zou moeten zijn. Het proces om tot overeenstemming te komen heeft tijd nodig. Ook in Noorwegen heeft de overheid bijvoorbeeld eerst twee jaar geïnvesteerd in een dialoog tussen patiënten en professionals, alvorens tot concrete actie over te gaan.
Misschien is dit wel te bereiken als er eerst wat veranderingen komen?
Want tot op heden werkt het ook niet echt in mijn beleving in Nederland mbt achterhaalde behandelingsmethoden op het Rivm voorgesteld mbt tot een-, of tweedaagse antibioca met Doxycyclinne Er moet volgens mij meer gebeuren na een duidelijke tekenbeet, ongeacht een ring.
Ik weet niet hoelang jij al meeloopt in "de Lyme-wereld", ik vanaf 2010 en ik vind dat er zeker stappen voorwaarts gezet zijn. Helaas gaat het allemaal heel langzaam maar dat komt ook doordat de overheid weinig financiering tbv Lyme heeft verstrekt. Je moet eens zien wat er voor Q-koorts beschikbaar is gesteld en dan wat er voor Lyme vrijgemaakt werd
Cesar schreef:Q koorts trok dan ook wel iets meer het nieuws als Lyme
Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten