Hallo Allemaal,
Ik zal het proberen kort te houden maar dit is mijn verhaal omtrent mijn ziekte en ik wil mij misschien laten onderzoeken voor Lyme. Excuses als ik niet altijd even duidelijk ben, doe echt mij best om een zo samenhangend verhaal neer te zetten.
Sinds anderhalf jaar - 2 jaar ben ik plots ziek geworden. Ik was 22 jaar (nu 24) gezond fit in de bloei van mijn leven. Opeens kreeg ik hoestaanvallen waarbij ik stikte, dit duurde 2 weken en sindsdien nooit meer dezelfde. Naast het hoesten en stikken had ik last van kortademigheid en extreme vermoeidheid. Mijn huisarts dacht gelijk aan een soort heftige allergische reactie allemaal medicijnen gekregen, bloedonderzoeken de hele heisa, longfunctie test. Alles zag er goed uit. Ik ben toen maar doorgegaan met mijn studie want wilde er niet aan geloven. Langzaam werd ik steeds zwakker en vermoeider. Slaperig ook waarbij ik in slaap viel overdag.
na 8 maanden ongeveer is er een slaap onderzoek gedaan de uitslag hiervan was lichte slaapapneu met een gefragmenteerde slaap. De artsen vertelde mij dat ze niet 100 % konden zeggen dat mijn klachten allemaal door de apneu kwamen maar wilden wel therapie porberen. Ik heb eerst een MRA beugel gekregen en nu gestart met een CPAP, deze houd mijn luchtweg open in de nacht. Vooralsnog geen verbetering. Mijn klachten zij heel heftig. kort samengevat:
- Extreme vermoeidheid, waarbij ik steeds wil slapen
- Kortademigheid
- Niet helder kunnen nadenken, racing thoughts
- Spieren doen veel pijn, dit is steeds erger geworden
- Veel aangekomen, spieren zetten zich om in vet lijkt wel
- Kan niet lang opdezelfde plaats zitten of liggen
- heb een bleke huid gekregen
- ogen branden constant
- constante hoofdpijn
Ik kan echt helemaal niets meer, ik zie af en toe wat vrienden en probeer elke dag wel naar de stad te gaan of naar de bibliotheek. Blijf nooit thuis.
Nu denken jullie vast hoe ik de link leg met Lyme. Ten eerste heb ik veel gelezen over de symptomen van lyme en het eerste wat me opvalt is dat deze zo uitgebreid zijn en overeenkomen met verschillende ziektebeelden dat mijzelf vergelijken moeilijk gaat worden. Wat wel belangrijk is om te weten is dat ik 5 jaar geleden een knobbeltje had onder mijn oksel, echt onder de huid. Ben naar de huisarts gegaan en vertelde mij dat het een soort vet hoopje was en dat ik me niet zorgen hoefde te maken. Later heeft de huisarts in 2015 (voordat ik ziek werd) mij getest voor Lyme, geen idee waarom. De uitslag hiervan was negatief. En een jaar later werd ik dus ziek
Als laatste ben ik ook bij een orthomoleculair arts geweest en die wilt mij uiteraard wel testen voor Lyme. Zij wilt dat laten doen bij prohealth, in Weesp.
Denken jullie dat mijn ziektebeeld bij Lyme past en na zo een negatieve test toch verder laten onderzoeken? Ik weet het gewoon even niet meer want heb wel de diagnose slaapapneu en zou best kunnen dat het allemaal daaraan ligt maar vooralsnog geen resultaten en mijn klachten worden steeds erger kan alleen maar aan slapen denken ook terwijl ik dit type.
Alvast bedankt voor jullie tijd en advies !
Sevda
Vragen over onderzoeken Lyme
Re: Vragen over onderzoeken Lyme
Hoi Sevda,
Ik vond dit oude artikel van dr. Jaller over lyme en slaapapneu: http://lymemd.blogspot.com/2008/06/lyme-and-sleep.html
Het knobbeltje dat je beschrijft zou een borrelia lymfocytoom kunnen zijn geweest. Als je op die term zoekt op internet kan je misschien ontdekken of je je daar in herkent.
Josie
Ik vond dit oude artikel van dr. Jaller over lyme en slaapapneu: http://lymemd.blogspot.com/2008/06/lyme-and-sleep.html
Het knobbeltje dat je beschrijft zou een borrelia lymfocytoom kunnen zijn geweest. Als je op die term zoekt op internet kan je misschien ontdekken of je je daar in herkent.
Josie
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”