Chronische oogontsteking (uveïtis) en tekenbeet

Henriëtte

Re: Chronische oogontsteking (uveïtis) en tekenbeet

Berichtdoor Henriëtte » Zo 23 Sep 2018, 10:39

Toxoplasmose;

Toxoplasma is een parasiet die kan zitten in ontlasting van (vooral jonge) katten, in de grond die door kattenpoep

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxop ... angerschap

Henriëtte

Liko

Berichtdoor Liko » Ma 24 Sep 2018, 09:43

Bedankt!

Is toxoplasmose dan hetzelfde als kattenkrabziekte?
Ik heb nl. zo'n 40 jaar geleden toxoplasmose gehad.

Groet,
Liko

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 24 Sep 2018, 10:25

Kattenkrabziekte is niet hezelfde als toxoplasmose

Toxoplasmose, een infectie met de parasiet Toxoplasma, wordt soms ook 'katten(krab)ziekte' genoemd. Deze infectie kan men oplopen door het eten van niet goed verhit vlees of door contact met de uitwerpselen van katten. Via tuinieren en via het eten van ongewassen, rauwe groenten kan men ook een besmetting oplopen.
Wanneer tijdens de zwangerschap voor de eerste keer een toxoplasmose-infectie plaats vindt kan dit zeer ernstige afwijkingen bij de vrucht veroorzaken.
De kattenkrabziekte is daarentegen ongevaarlijk tijdens de zwangerschap.

De Kattenkrabziekte is een infectie die meestal door de bacterie Bartonella henselae wordt veroorzaakt. Deze bacterie wordt meestal verspreid door besmette katten. De bacteriën zijn aanwezig in het speeksel van geïnfecteerde katten. Wanneer katten zichzelf wassen, verspreiden ze de bacteriën naar hun klauwen en vacht. Door contact met geïnfecteerde katten, wanneer mensen gelikt, gekrabd of gebeten worden, kan de ziekte op de mens worden overgebracht. De kans op besmetting neemt toe wanneer de delen van het lichaam die in contact geweest zijn met de kat, niet goed met water en zeep worden gewassen.
Vooral vrouwtjeskatten jonger dan 2 jaar kunnen de bacterie dragen. Katten die de bacteriën bij zich dragen, hebben geen verschijnselen van de ziekte. De kans dat een kat de ziekte heeft, is groter bij katten met vlooien.

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=11340

De kattenkrabziekte is een infectie met Bartonella henselae, veroorzaakt door een beet of een krab van een met B. henselae geïnfecteerde kat of (wellicht) door een besmette teek.

eerdere onderzoeken uit Nederland – komen echter tot andere conclusies en chronische lymepatiënten testen opvallend vaak positief voor Bartonella. Behalve B. henselae zijn inmiddels enkele tientallen andere Bartonella soorten bekend

Bartonella is een intracellulaire bacterie die net als Borrelia allerlei mechanismen heeft om de afweer te omzeilen en manipuleren

https://www.tekenbeetziekten.nl/bartonella/

Groetjes Henriëtte

Liko

Berichtdoor Liko » Di 25 Sep 2018, 19:59

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de oogarts dat ik doorgestuurd word naar Utrecht waar ze veel ervaring hebben met uveitis.
Daar kijken ze dan na onderzoek waar ze het vocht op gaan testen.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 25 Sep 2018, 21:00

Hopelijk kun je snel terecht en komt er duidelijkheid Liko.
Veel succes en sterkte!

Groet Henriëtte

Liko

Berichtdoor Liko » Do 11 Okt 2018, 10:34

Hallo,
Inmiddels is er veel gebeurd.
De dag na de punctie kreeg ik telefoon en moest ik binnen het uur in Utrecht zijn. Ze hadden het herpes zoster virus gevonden in het oogvocht en ik moest, zoals ze toen zeiden, 14 dagen aan het infuus met een anti viraal middel.

Dat zijn er uiteindelijk 5 geworden, omdat ik inmiddels geen ader meer over had waar nog een infuus geplaatst kon worden.
Na 5 dagen mocht ik naar huis met medicijnen en oogdruppels.

De viroloog is ook aan mijn bed geweest, omdat het niet duidelijk was waarom dit virus ineens de kop op stak.
Volgens haar was het geen lyme, maar toen ik zelf het verslag over de punctie las, zag ik er ook geen uitslag bij van lyme.
Dus blijkbaar niet onderzocht helaas.

Toxoplasmose was negatief??? Heb ik dan geen toxoplasmose doorgemaakt vroeger?
Dus nog steeds veel onduidelijkheden.

In november als het virus hopelijk wat rustiger is, dan heb ik weer een afspraak bij de viroloog en kan ik waarschijnlijk wat gerichtere vragen stellen.

Groet,
Liko

meid1988

Berichtdoor meid1988 » Do 11 Okt 2018, 11:03

ik heb een bloedtest gestuurd naar Pro Health in Weert (DNA + PCR)
en een arts heeft bloed afgenomen en opgestuurd naar IMD Berlin. (LTT)
bij beide kwam duidelijk lyme uit de uitslag
bij de lyme-poli's is dat niet het geval, omdat ze daar alleen Elise of Elise + Westerblot doen

ook heb ik oogklachten, maar geen ontstekingen

en ben tot nu toe bij een natuurgeneeskundige, die meet alles met een vegatest

Liko

Berichtdoor Liko » Do 18 Okt 2018, 15:07

Hallo,
Ik ben weer naar het ziekenhuis geweest en er bleek een lichte verbetering van het herpes zostervirus te zijn.
Volgens oogarts was het echt heel erg geweest, vandaar de plotselinge opname.
Over 4 weken krijg ik weer een punctie waarbij het oogvocht wordt onderzocht.
Toen ik vroeg of ze dan ook de lyme mee wilde onderzoeken stuitte ik op wat weerstand. Het was duidelijk herpes en het bloed was negatief
Dus waarom naar lyme zoeken. Ik nog eens uitgelegd dat ik veel meer vreemde klachten hebt, maar ze zei dat ik maar terug moest gaan naar de neuroloog en dat ik al 4 weken orale antibiotica had gehad destijds. Nog eens uitgelegd dat dat waarschijnlijk geen resultaat had, maar het 14 dagen infuus moest zijn volgens neuroloog.
Maar goed. Na wat gedimdam wilde ze het meenemen in het verhaal. Dus ook hopelijk in de punctie.
Wordt vervolgd!
Groet,
Liko

meid1988

Berichtdoor meid1988 » Do 18 Okt 2018, 16:19

sterkte en beterschap

Liko

Berichtdoor Liko » Vr 19 Okt 2018, 09:31

Dank je!
Ik wil heel graag eerst de "gewone" weg bewandelen.
Mocht dit niet lukken dan moet ik idd toch maar eens de alternatieve weg gaan.
Groet,
Liko

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”